Vše, co jste chtěli vědět o SEO, ale báli jste se zeptat

Tímto vícedílným seriálem chceme odstartovat také trošku osvětu na poli SEO. V první, více teoretičtěji zaměřené části si rozebereme, co je to SEO a jak se jeho význam vyvíjel v čase. A přidáme i pár důležitých statistik.

Co je to SEO?

Je soubor technik a metod, jejichž cílem je přivést na stránky relevantního návštěvníka (ideálně levněji než za pomocí placené reklamy a pravidelně). Jedná se o součást online marketingu (konkrétně spadá pod SEM = Search Engine Marketing = marketing ve vyhledávačích, kam spadá také PPC reklama).

SEO = Search Engine Optimization (česky optimalizace pro vyhledávače). Pod tímto pojmem si každý z váš představí něco jiného. Vyhledávač. Úpravy webu. Neplacené odkazy ve vyhledávání. Odkazy. Pagerank. Odkazy ze sociálních sítí. Utracené peníze :-).

Pro většinu SEO představuje přirozené výsledky vyhledávání, tzn. to, co vyhledávač uživateli zobrazí po zadání dotazu do vyhledávače (pod vyhledávačem si představte služby jako například Google, Seznam, Bing, Centrum). Za prokliky a zobrazení neplatíte, na rozdíl třeba od PPC reklamy.

I když k tomu, abyste vybíhali mezi prvními výsledky vyhledávání, potřebujete vyvinout značné úsilí (neplatí vždy a pro všechny segmenty, ale vesměs to tak platí skoro vždy :-)). Musíte překopat web (tato investice do optimalizace webu a offpage faktorů stojí také peníze, anebo v tom lepším případě jen čas, a jak se říká – čas jsou peníze, takže vás to stojí i peníze a basta :-D).

Musíte vymyslet strategii (jak se dostat na top pozice a pro jaká slova), podílet se na ní, opět do toho investovat nějakou tu korunu. Tzn. nedá se říci, že vás SEO nebude nic stát. Bude. Ale – když uděláte vše správně, neplatíte pak za každého návštěvníka, který dorazí na váš web. Lidé k vám na web tak budou chodit „skoro zadarmo“ a budete tak lépe vidět. A o by vám mělo jít především.

Jinými slovy lze říct, že cílem SEO je být vidět na co největší počet (ideálně všechny) dotazů a frází, které nějak více či méně souvisí s mým podnikáním. Tedy mít dobře zvládnutou dohledatelnost produktů, kategorií (v případě eshopu) ale i obsahový marketing (informační dotazy typu „jak vybrat produkt XYZ“).

Porovnání SEO vs placené formy reklamy

Na úvod bych vysvětlil, co řadím v tomto případě pod neplacenou reklamu = neplatíte za přímý výkon (proklik, návštěva, umístění).

Placená reklama naopak představuje v podstatě jakoukoliv formu placené reklamy na internetu (PPC, display, RTB, social media apod.), kde platíte za onen výkon (zobrazení inzerátu, banneru, proklik, uskutečnění konverze skrze nějaký affil odkaz, umístění článku apod.).

Výhody a nevýhody SEO a placené internetové reklamy

SEO (search engine optimization) – výhody

+ dlouhodobý přísun relevantních návštěvníků

+ inzerent nehledá zákazníka, ale zákazník hledá jeho prostřednictvím vyhledávání na internetu

+ z dlouhodobého hlediska levnější (neplatíte za výkon, za každý proklik či zobrazení)

+ efekt je trvalejšího charakteru (nevyhrává ten, kdo má více peněz, ale ten, kdo se chová chytřeji a efektivněji)

+ setrvačnost – když SEO dělám dobře několik let a pak na rok přestanu, velmi pravděpodobně to „pojede dál“ setrvačností, minimálně dokud mě konkurence nepřetlačí.

SEO (search engine optimization) – nevýhody

- dosažené pozice a výsledky mohou výrazně ovlivnit updaty vyhledávacího algoritmu

- na dosažené pozice a výsledky má vliv i konkurence (nejste jediní, kdo optimalizuje, což může právě investice do SEO prodražovat ve více konkurenčním segmentu)

- nehodí se na krátkodobé kampaně, protože trvá delší dobu, než se provedené úkony projeví v praxi (lze však využít určité techniky spadající pod blackhat SEO)

- lidé nehledají každý den stejné výrazy ve stejném množství, tzn. pro SEO jsou typické určité propady vlivem sezónnosti a toho, jak se lidé chovají na internetu úplně jinak (ale s tím samým se potýká i placená reklama – viz třeba starší článek: https://blog.sklik.cz/jak-se-projevuje-sezonnost-cestovniho-ruchu-v-skliku/)

Internetová reklama – výhody

+ prakticky okamžitý nárůst návštěvnosti a v závislosti na správnosti nastavení kampaně i obratu

+ možnost volby různých formátů – můžeme reagovat okamžitě na chování uživatelů změnou strategie v podstatě realtime čase

+ hodí se jak pro dlouhodobé kampaně (branding), tak pro krátkodobé kampaně (akční nabídky)

Internetová reklama – nevýhody

- z dlouhodobého hlediska může být dražší než SEO (platíme za zobrazení reklamy, klik apod.)

- oslovujete (a hlavně) platíte také za zákazníky, kteří o váš produkt nemusí mít zájem

- snižující se efektivita jednotlivých druhů formátů a systémů, jak roste konkurence (přetlak v daném segmentu, ale to platí i pro SEO)

- potřebujete na její správu více lidí (ale to je dáno také tím, že samotná placená reklama má širší záběr)

Placená reklama vs organický search

Cílem je ideálně využívat obě dvě formy propagace na internetu (placené i neplacené zdroje, v našem případě se budeme bavit jen o organickém vyhledávání). Tedy investovat čas a úsilí do SEO, aby se naše služby zobrazovaly co nejvýše u organického vyhledávání (zejména pro fázi, kdy uživatel teprve hledá informace o naší službě či produktu, tedy zatím nemá ještě v plánu hned nakupovat).

Onu prodejní fázi (uživatel již ví, co chce a hledá, kde by nakoupil) či poprodejní fázi (už mám produkt zakoupený, ale ještě něco dalšího by se mi hodilo) pak nejčastěji doplňujeme právě placenou reklamou. Záleží na zvolené strategii a také finančních možnostech (ne každá firma může investovat miliony měsíčně do PPC reklamy.

SEO vs jiné formy internetové reklamy

Samozřejmě můžeme placenou i neplacenou formu reklamy použít pro všechny fáze zákaznického cyklu.

To bych ilustroval na příkladu vlastníka autobazaru, který chce podchytit všechny důležité fáze životního cyklu u zákazníka:

  • zisk informací (vím, že potřebuji auto, ale ještě nevím jaké) – informační web zaměřený na jednotlivé značky automobilů, které prodávám, kde popíšeme jejich vlastnosti, tento web bude uživateli vybíhat jako první ve výsledcích vyhledávání na různé obecné pojmy, zde také mohu uživatele již zahrnout do remarketingu (již vím, že chce auto, tak se mu budu připomínat), i k tomu může sloužit dobře zmáknuté SEO.
  • rozhodování, jaký produkt si vyberu (vím, že chci auto do 200 000 Kč, ale ještě nevím značku a vlastnostmi) – již zde mohu na uživatele cílit pomocí PPC a uživatele nasměrovat přímo do specifické kategorie (automobily do 200 000 Kč), stejně tak ale mohu mít správně optimalizovanou podstránku dané kategorie, kde uživateli budou představeny hlavní benefity a argumenty (a hlavně bude tato kategorie reflektovat to, co uživatel opravdu teď hledá), ta také může vybíhat v organickém vyhledávání, zde také mohu uživatele již zahrnout do remarketingu (již vím, že chce auto za 200 000 Kč, tedy budu se mu připomínat s tím, že máme tato auta levnější než konkurence).
  • nákupní proces (již vím, že chci auto z autobazaru, konkrétně ojeté BMW, protože nové za 200 000 Kč nikde nekoupím) – opět lze využít kombinaci obou forem (placená reklama i SEO), ale nejspíše lépe konverzní bude placená forma reklamy, zejména v případě, kdy na něj můžeme cílit pomocí remarketingu (připomínáme se uživateli, že máme BMW v akci, případně, že začal vyplňovat formulář, ale nedokončil jej).
  • poprodejní fáze (již jsem si koupil auto, ale….)
    • cross-sell / up-sell (potřebuji příslušenství, pneumatiky, náhradní díly) – například opět formou PPC reklamy či remarketingu
    • customer support (něco se pokazilo, nevím, kam mám poslat platbu, hledám kontakt na infolinku atd.) – zde je třeba mít informace snáze nalezitelné (respektive je mít vůbec na někde na webu)
    • jiný důvod – i zde mohu případně řešit problémy / požadavky uživatelů a mít pro ně připravenou landing page (jak si zřídit havarijní pojištění?)
    • již jsem si nakoupil :-) – pak je lepší mě na nějaký čas vyjmout z kampaně, protože další auto asi nejspíše nebudu chtít dřív jak za rok či dva
    • potřebuji nakoupit znova (uplynutí životnosti zboží – chci nové auto, tak je dobré se zákazníkovi opět připomenout, ideálně dříve, než až bude v nákupní fázi, ale aby si mě zapamatoval a šel rovnou ke mně – dobrý příklad je třeba Alza, která má perfektně zaběhnutý brand právě díky tomu, že se uživatelům připomínají neustále a všude, až by toho jejich posraného zeleného mimozemšťana člověk zabil….)

SEO, statistiky a trocha české historie

Google i Seznam spolu již po mnoho let válčili o pozici jedničky na trhu vyhledávačů v České republice, ale pomyslné nůžky se stále více a více rozevírají. Český vyhledávač Seznam, který je na trhu od roku 1996,  si toto vedoucí postavení udržoval poměrně dlouho. Zajímavé je, že jediná zem, kde nebyl Google jednička, jsme dlouho byli jen my a Rusko.

Ještě na přelomu let 2010-2011 soupeřil Seznam o pozici jedničky na Českém trhu mezi vyhledávači. Pak to šlo strmě dolů.

Zdroj: Martin Domes

Zdroj: Martin Domes

google analyticsI když oficiální srovnání obou vyhledávačů nikde nenajdete, existuje spousta různých průzkumů na omezeném vzorku, vychází to ve všech případech v podstatě stejně nebo velice podobně (Google jasná jednička s 60 %, Seznam necelých 30-35 %, zbytek vyhledávačů už jen paběrkuje:

  • http://www.martindomes.cz/google-vs-seznam-jaky-je-podil-vyhledavacu-v-roce-2016
  • https://www.evisions.cz/blog-2016-10-06-podil-vyhledavacu-google-a-seznam-na-ceskem-internetu/

Statistiky hledanosti – celosvětově

A jak je tomu ve světě? V zahraničí je situace dost podobná jako u nás. Google ovládl většinu celosvětového trhu. Abyste si udělali představu o tom, jak velký je trh vyhledávačů (a že fakt nekecám, že jejich vliv neustále roste), tak to vezměme řečí čísel z globálního pohledu.

V roce 1998, když byl oficiálně spuštěn vyhledávač Google, provedli uživatelé 500 000 hledání prostřednictvím tohoto vyhledávače. V březnu 2016 již Google hlásí, že každou vteřinu zadají uživatelé do Googlu 2,3 milionu dotazů. Za den uživatelé vloží do vyhledávače kolem 4,5 miliardy dotazů.

Zdroj: http://searchengineland.com/google-now-handles-2-999-trillion-searches-per-year-250247

Statistiky hledanosti po letech – vyhledávač Google

Pokud by vás zajímalo, jak šel čas s nejpoužívanějším vyhledávačem od Googlu (v některých částech se jedná o odhady, jinde o oficiální čísla společnosti Google).

  • rok 1999 – dosaženo mety 3 miliony hledání za den (odhad za srpen 1999)
  • rok 2000 – dosaženo mety 18 milionů hledání za den v první polovině roku (tedy šestinásobný nárůst), v druhé polovině stouplo na 60 milionů dotazů denně, celkově za rok 2000 bylo do vyhledávače zadáno přes 14 miliard dotazů (opět se jedná o odhad)
  • roky 2001 – 2003 – za rok uskutečněno přes 55 miliard dotazů prostřednictvím vyhledávače od Googlu (oficiální čísla Googlu, která byla publikována v roce 20012002 a 2003
  • roky 2004–2008: 200 milionů dotazů za den (rok 2004), 73 milliard dotazů, které byly zadány do Googlu za rok 2004, v dalším letech dle oficiálních statistik od Googlu se jedná o miliardy dotazů, ale bližší čísla k dispozici nejsou (zde najdete informace z roku 2005 a 2007), za roky 2006 a 2008 chybí tyto informace úplně
  • rok 2009 – přes 1 miliardu vyhledávacích dotazů za rok (365 miliard za celý rok dle oficiální zprávy na blogu společnosti Google, další roky (2010, 2011) jsou však bez jakýchkoliv indicií o objemu hledání skrze Google
  • roky 2012–2015 – 3,2 miliardy dotazů za den, 1,2 bilionu hledání za rok (odvozeno od údaje, který Google publikoval v roce 2012, kde uváděl, že měsíčně obslouží 100 miliard dotazů), v roce 2015 tu samou hodnotu (cca 3 milliardy dotazů za den skrze Google) uváděl také
  • rok 2016 – přes 2 billiardy dotazů za rok

Proč roste tak rapidně počet dotazů zadaných do vyhledávače?

Je to způsobené tím, že stále více lidé má počítač a různá chytrá zařízení. Roste také počet uživatelů, kteří používají internet a proto roste počet hledání (počet dotazů, které lidé zadají do vyhledávače). A tedy roste i důležitost nalezitelnosti vašeho webu či vašich produktů na internetu. Jednoduše, pokud vás uživatel nebude moci najít, nejspíše si u vás nic neobjedná.

Pokud vás uživatel ještě ani nezná, jediná šance, jak jej zaujmout, je mít webové stránky připravené (optimalizované) pro jeho konkrétní dotaz. Pokud ani v jednom z těchto případů vás neobjeví, skončí u vaší (přímé anebo nepřímé) konkurence.

Jen pro představu, kolik dotazů lidé zadají denně do nejpoužívanějších vyhledávačů (data z roku 2017) lidé po celém světě:

Google 4,464,000,000
Bing 873,964,000
Baidu 583,520,803
Yahoo 536,101,505
Other (AOL, Ask etc) 128,427,264

Zdroj: http://www.smartinsights.com/search-engine-marketing/search-engine-statistics/

Celosvětově je nejvíce rozšířený vyhledávač od společnosti Google (data za rok 2017), který si vedoucí pozici drží s obrovským náskokem před ostatními. Na chvostu se umístil jen čínský vyhledávač Baidu (8,13 %), Bing (7,31 %) a Yahoo (5,6 %).

Zdroj: Jaké jsou nejpoužívanější vyhledávače celosvětově v procentuálním zastoupení, zdroj: https://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4&qpcustomd=0

Zdroj: Jaké jsou nejpoužívanější vyhledávače celosvětově v procentuálním zastoupení, zdroj: https://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4&qpcustomd=0

A i když není růst Googlu, co se týče procentuálního nárůstu tak rapidní, jako tomu bylo v předchozích letech, stále se jedná o růst a ne zrovna malý. Dá se samozřejmě předpokládat, že tento trend bude i nadále přetrvávat, jelikož stále více času trávíme nejenom u počítače samotného, ale i u chytrých zařízení (mobil a tablet).

grafA čím více času trávíme u počítačů a chytrých přístrojů s přístupem na Internet, tím častěji používáme i služby vyhledávačů. Jak je patrné z výše uvedených čísel, význam vyhledávačů nejspíše poroste i v následujících letech. I když se nebude třeba jednat o tak skokové nárůsty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *