A/B Testing

Určitě to znáte. Máte hned několik možností, ale objektivně nevíte, která bude fungovat lépe. Ano, každý má nějaký tip, co by mohlo být efektivní, ale je to pouze subjektivní názor, který není podpořen tvrdými daty. Díky metodě označované jako A/B Testing (anglicky také A/B split-run testing) zjistíte, jak je to doopravdy.

A/B testing byla původně vyvinuta pro účely testování direct mailu. Metoda se poměrně osvědčila, proto se začala používat také pro testování bannerových reklam, cílových stránek, funkčnosti designu, použitelnost aplikací a mnoho dalšího.

Jedná se o poměrně jednoduchou, ale funkční metodu. Princip je takový, že je vytvořeno více variant stránek (mailů, designu…), které se v reálném provozu náhodně zobrazují skutečným zákazníkům. Výsledkem je statistika, jak jednotlivé alternativy fungují u různých návštěvníků.

Po nějaké době tedy víme, která varianta přiměla ke kliknutí více lidí a tím zvýšila konverzní poměr webu. A to přeci chceme, nebo ne?

A/B Testing je možné aplikovat hned na celou řadu faktorů, které ovlivňují úspěšnost stránky. Díky výsledkům si můžete ověřit své hypotézy a rozhodnutí. To vše levně, efektivně a hlavně za reálných okolností.

Co je možné na stránce testovat pomocí A/B Testingu?

Layout – Různé rozložení prvků na stránce dělá divy. Proto je dobré vše otestovat. Dá se také testovat tzv. dlouhá stránka vs. kratší verze. A/B testing lze využít také pro ozkoušení priorit na stránce. Prověřit můžete také funkčnost nákupního procesu, případně formulářů.

Texty – Obsah webu je ve většině případů tím nejdůležitějším. Prostřednictvím A/B testingu můžete vyzkoušet přesvědčivost, množství a formy textů. Je vhodné vyzkoušet, jak působí různá klíčová slova.

Obrázky – Vizuální stránce webu se přikládá čím dál větší důležitost. Patří tam i používání obrázků. Působí na vašich stránkách lépe obrázek muže, nebo ženy? Nevíte? Otestujte to! A/B testing pomůže prověřit také správnou barevnost.

Grafické zpracování – Jak působí grafické zpracování? Víte, která barva sluší vašemu webu nejvíce? Opět není nic snazšího než vyzkoušet různé varianty a rozhodnout na základě dat získaných prostřednictvím metody A/B testing.

A mnoho dalšího.

Mnoho povyku pro nic, nebo opravdový přínos?

Pokud se A/B testing použije správně, tak má opravdu poměrně velký dopad na fungování webu. Takže ano, jedná se o velice důležitou metodu, která pomůže zlepšit funkčnost.

Prostřednictvím A/B testování je možné sledovat, jak může konkrétní změna na webu ovlivnit chování uživatelů. Když víte, co návštěvníci stránek chtějí, můžete jim to naservírovat na stříbrném podnose a nenápadně je popostrčit k činnosti, která je účelem konkrétního webu.

A/B testování je také výhodné z toho důvodu, že je poměrně levné. Podobné informace je možné získat prostřednictvím uživatelského testování, nebo v rámci Focus Group, ale oba případy jsou podstatně dražší alternativou.

Pokud si nejste jistí změnou, kterou chcete provést, je možné nasadit A/B testování pouze na omezený vzorek návštěvníků, aby případný dopad byl co nejnižší. Je tedy dobré zvolit nejdříve malý vzorek, který následně rozšíříte, pokud nedojde k zásadnímu problému v první fázi testování.

Už to bylo sice jednou řečeno, ale jedná se o důležitou informaci, takže ji zmíníme ještě jednou. Ať už máme sebelepší úsudek, jedná se vždy o subjektivní názor. Pokud chceme, aby stránky fungovaly perfektně a vyhovovaly naší cílové skupině, je dobré si otestovat, co vlastně uživatelé chtějí. Statistická (objektivní data) je možné získat díky A/B testování.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Current ye@r *