Akční plán je celkový souhrn všech marketingových aktivit. Je dobré jej mít vytvořený minimálně na měsíc dopředu. V akčním plánu volíte, dle vašich finančních i časových možností, marketingové činnosti, kterým se každý měsíc chcete nebo můžete věnovat. Tudíž, kdy je předpoklad, že se dostanete k vytouženému cíli.
Sestavení akčního plánu
Při sestavování akčního plánu si navrhněte jednoduché schéma a podle něj postupujte.
- Zvolte, jaký využijete marketingový nástroj.
- Specifikujte bližší vymezení využití nástroje.
- Určete si cílovou skupinu.
- Vytyčte si marketingový cíl daného kroku.
- Stanovte si termín, kdy budete daný úkol řešit.
- Určete zodpovědnou osobu.
- Odhadněte, počet hodin práce marketéra.
- Stanovte cenu za práci marketéra.
- Zvažte, zda budete mít nějaké dodatečné náklady.
- Stanovte si celkový rozpočet.
- Průběžně kontrolujte plnění.
- Ponechte si prostor pro hodnocení a následné provádění úprav.
Už jste četli? Stay Zmrd: Stay Zmrd je životní přesvědčení. Něco jako když se chodíš do kostela modlit
Marketingové nástroje
Marketingová komunikace má k dispozici rozličné nástroje, které využíváte k upoutání pozornosti, budování důvěry a vztahu, k prodeji i po uskutečnění prodeje. Při volbě optimálních a efektivních nástrojů komunikačního mixu vycházejte především z dobré segmentace trhu, jež vychází z výsledků situační analýzy a mějte na paměti marketingové cíle, které jste si stanovili.
Formy marketingové komunikace mohou mít online i offline podobu. Je možné využít tradiční nástroje, jako je reklama, podpora prodeje, osobní prodej, public relation či přímý marketing. Tradiční nástroje je vhodné kombinovat s moderními nástroji jako buzz marketing, content marketing a info marketing.
Cílová skupina
Cílová skupina, je okruh lidí/zákazníků, které byste se měli snažit oslovit a zaměřit na ně svou propagaci či vizuální podobu značky nebo produktu. Zjednodušeně řečeno se jedná o vybranou skupinu osob, kterou byste se měli snažit zaujmout. Přizpůsobit jim texty i podobu svých reklamních kampaní nebo obsah webu a blogu. Znalost cílové skupiny přitom zvyšuje šanci na zaujetí většího množství zákazníků a s tím i více konverzí například pro e-shop.
Nejsnazší cesta, jak určit cílovou skupinu, vede přes data již existujícího projektu, například webu s nabídkou služeb. Pokud tedy již máte projekt spuštěný, můžete použít údaje z nástrojů, jako je Google Analytics, které údaje o návštěvnících i zákaznících schraňují.
Zásadní chybou je cílit na celý trh, respektive na všechny uživatele. V dnešní době, kdy denně vznikají tisíce, ne-li více produktů, je téměř nemožné zaujmout všechny – alespoň ne v začátcích. Veškeré prvky brandingu by proto měly cílit na určitý demografický, psychologický, kulturní či stylistický segment (případně segmenty).
Buďte realista
Při volbě marketingových cílů a posléze při sestavování akčních plánů mějte vždy na paměti svoje možnosti (zejména časové i finanční) a dle nich očekávejte reálné naplnění cílů. Vždycky je to jenom na vás.