S tímto slovem se běžný člověk moc často nesetkává, proto není ostuda, když si neví rady se správným pravopisem. My si na gramatickou správnost posvítíme v následujícím krátkém textu.
Pravopisně správně je pouze tvar antedatovat. A hned si vysvětlíme proč.
Význam slova antedatovat
Pro správné pochopení je důležité si slovo antedatovat vysvětlit. Antedatovat znamená, že určitý dokument (záznam, dopis, smlouvu) opatříme dřívějším datem.Důvodů pro tento úkon může být mnoho.
Teď už víme, že musíme použít předložku ante, která značí před. Správný tvar je tedy antedatovat.
SPRÁVNÉ použití slova antedatovat:
Musíme tu smlouvu antedatovat, abychom ji mohli evidovat do účetnictví.
Antedatovat smlouvu je zcela legitimní přístup.
Já ten novinový článek nebudu antedatovat, byl by to podvrh.
Určitě ten diskusní příspěvěk někdo antedatoval.
V dnešním světě je vše možné antedatovat.
Já bych si to na krk nevzal, ale on to v klidu nechal antedatovat.
Antedatoval jsi ten text na webu, nebo zatím ne?
Už měsíc hledám někoho, kdo by mi poradil, jak se antedatuje smlouva.
Slovo, ve kterém chybuje téměř každý, a přitom si to možná ani neuvědomuje. Ano, řeč je o slově viceprezident. Viceprezident totiž neznamená více než prezident. Správný význam je zástupce prezidenta. Pravopisně správně je pouze tvar viceprezident s krátkým písmenem „i“ uprostřed slova. Složený tvar viceprezident totiž nevznikl ze slova více a prezident, ale ze slova prezident...
Čeština je krásný jazyk, ale často také přichystá uživatelům jazyka spoustu nepříjemností. Příkladem může být i slovo brutto. Není nutné si s tím dělat přehnaně těžkou hlavu. Není to zas tak složité. Brutto je totiž přejaté slovo z cizího jazyka, které si v češtině ponechává původní tvar. Pravopisně správně se tedy píše ve tvaru brutto se dvěma „t“....
V tomto spojení se nachází zvratné slovo „se“, které nikdy nepíšeme s j na začátku. Správná varianta je tedy jedině aby ses. Pojďme si vysvětlit, proč to tak je. Správně je aby ses Ten, kdo píše „aby jses“, ukazuje svou neznalost. Je to totiž typický příklad hyperkorektnosti, kdy se snažíme znít až příliš spisovně, ale varianta,...
Světový den počítačové gramotnosti se každoročně slaví 2. prosince. Tento den se slaví s cílem podpořit počítačovou gramotnost, zejména u žen a dětí. Přestože svět postupuje směrem ke stále digitálnější budoucnosti, některé části společnosti mají stále omezený nebo žádný přístup k digitálním technologiím. Stejně jako je Den počítačové gramotnosti oslavou počítačů, je také propagací počítačové...
Eufonie znamená v doslovném překladu libozvučnost nebo příjemné znění. Jde o jazykový jev, kdy jsou slova nebo celé věty sestaveny tak, že znějí hezky, hladce a posluchačům připadají příjemné na poslech. Původ slova sahá až ke starořeckému eu- („dobrý, pěkný“) a -phōnē („zvuk“), tedy „hezký zvuk“. Co je to eufonie? Význam slova eufonie Nauka o...
Květná neděle je šestou a zároveň poslední postní nedělí. Květná neděle je dnem, kdy si křesťané připomínají příjezd Ježíše Krista do Jeruzaléma a počátek jeho utrpení. Název svátku je odvozen od květů, jimiž bývají kostely vyzdobeny a které mají připomínat palmové větve, jimiž lid vítal Ježíše. Na území České republiky se k tomuto účelu užívá...
Mezinárodní den vzdělávání zavedla OSN ve snaze poukázat na to, jak je vzdělání pro mírové snahy a udržitelný rozvoj ve strádajících regionech planety důležité. Přibližně pětina dětí v současnosti vyrůstá bez vzdělání. Pandemie, která v loňském roce zachvátila celý svět, v mnoha oblastech krizi ve školství ještě prohloubila. Podle UNICEF hrozí, že v řadě zemí...
Facebook má téměř 2 miliardy každodenních uživatelů z celého světa. Velká část těchto uživatelů dobrovolně sdílí velké množství osobních informací. I díky tomu Facebook může nabídnout vysoce cílené placené reklamy. S pomocí Facebook Ads je možné propagaci přizpůsobit konkrétnímu publiku na základě množství demografických charakteristik. Facebook ví o svých uživatelích prakticky vše, takže reklama na...
Metanol, známý také jako dřevný líh nebo metylalkohol, je nejjednodušší alkohol. Je to látka, která je sama o sobě jedovatá a hořlavá. Používá se hlavně jako rozpouštědlo nebo surovina pro další chemickou výrobu. Během alkoholového kvašení vzniká i malé množství metanolu, ale ne v množství, které by bylo nebezpečné pro život. ✅ Metanol i methanol...
S únikovou hrou jste se už určitě někdy setkali. Buď ve formě počítačové hry nebo aspoň v nějakém filmu. Například ve filmové sérii Saw je běžné, že musí oběti za určitý čas zvládnout nějaké úkoly a dostat se ven. A přesně o tom je i úniková hra, kterou si lze zahrát v Praze. Se skupinou přátel (nebo nepřátel, záleží,...
C2B (Consumer-to-Business) je relativně nový a inovativní marketingový model, který staví tradiční obchodní vztah na hlavu. Na rozdíl od běžnějších modelů, jako je B2C (Business-to-Consumer) nebo B2B (Business-to-Business), kde podniky nabízejí své produkty a služby spotřebitelům nebo jiným firmám, model C2B staví spotřebitele do role toho, kdo poskytuje hodnotu firmám. Zjednodušeně řečeno, v C2B modelu...
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.