Astroturfing je nekalá marketingová metoda, jež se dá označit za jeden z druhů tzv. guerilla marketingu. Astroturfing dovede značnou měrou ovlivnit spotřebitelské chování, volební preference politických stran či názory jednotlivců.
O astroturfingu
Název astroturfing vznikl jako protipól k pojmu grassroots. Slovo grassroots se používá pro označení situace, kdy dochází k přirozenému (spontánnímu) šíření pozitivních (a nebo negativních) reakcí od zákazníků. Úspěch produktu tak roste na základě zdravých a přirozených reakcí od lidí, kteří si zboží zakoupili. Ti si jej navzájem doporučují a šíří jeho dobré jméno (nebo jej naopak haní). Vše je založeno na tom, že vše hodnotí skuteční zákazníci. Grassroots je založeno na navazování a budování vztahů zdůrazňujících osobní spojení. Naproti tomu astroturfing se snaží navodit tentýž dojem za pomocí umělých reakcí, jejichž autorem však není skutečný „člověk z lidu“, ale některý z marketingových pracovníků dané firmy. Typickým příkladem mohou být oslavné komentáře u článků v diskuzích. Kladné reference od firem, které jsou majetkově propojené apod.
Astroturfing v ČR
Astroturfing ala SEO Expert a.s.
V českém prostředí se o to snažila firma SEO Expert a.s. se svým projektem Backlinkgenius. Na webu společnosti SEO Expert a.s. uváděla (a stále uvádí), že získala status BackLinks Genius Certified Partner. Což o to, na tom by nebylo nic tak divného, kdyby za projektem BackLinks Genius nestála jedna a tatáž firma. Tato snaha o astroturfing se nakonec stejně povalila v článku na Domecekzkaret.cz. Odkaz na celý článek z Domecekzkaret.cz.
Astroturfing od Auto ESA
Na astoturfing v podání Auto ESA nejprve upozornilo sdružení Sova v několika článcích, kdy si lidé stěžovali na nákup aut v Auto ESA, které měly přetočené tachometry. Dokonce bylo sdružení zažalováno protože údajně poškodili dobré jméno Auto ESA svými nepodloženými články. Zaměstnanci Auto ESA pak začali spamovat diskuze s oslavnými komentáři na adresu Auto ESA. Hned pod patnácti různými identitami vystupoval někdo připojující se z IP adresy patřící autobazaru Auto ESA na diskuzních fórech o českých autobazarech. Příspěvky si byly podobné v tom, že všechny chválili Auto ESA a naopak se opírali do konkurenčního autobazaru AAA Auto.
Tohoto případu si všimla i média:
Lidové noviny, iHned, Týden, Aktuálně
Astroturfing a firma Clavin
I firma propagující Clavin si zřejmě zaplatila někoho pro plnění diskuzních fór. Navíc u toho hanila konkurenční firmy (Erectan). Ostatně toh, že všechny příspěvky jsou od jednoho autora a z jedné IP adresy si všimli i adminové. Více o astroturfingu Clavinu najdete v článku na Astroturfing.cz.
Jak stážistka PR agentury Bison & Rose propagovala služby svých klientů ČSOB a Poštovní spořitelny pomocí nefér taktik
PR agentura Bison & Rose zneužívala blogy českých deníků využívala blogovací systémy iDNES, Lidovek a Deníku. Někdo si však všiml toho, že se shodují IP něktrých diskutujících, kteří pěli ódy na platební systém, jež tyto banky zrovna zaváděly. Místo toho, aby agentura kápla božskou a přiznala, že udělala chybu, vymyslela si povedenou (a těžce uvěřitelnou) historku. Vše měla mít na svědomí příliš aktivní stážistka.Této verzi samozřejmě nikdo neuvěřil a tak si agentura udělala spíše z ostudy kabát.
Astroturfing ve světě
Už jste četli? Brainstorming – co to je?
Rekordman v astroturfingu – Burson-Marsteller
I ve světě se austroturfing se hojně zneuužívá. Své o tom ví firmy Philip Morris, Procter & Gamble, WMX Technologies a mnohé další firmy a instituce. Nejvíce kauz se točilo právě kolem Philip Morris, kterou zastupovala světoznámá PR agentura Burson-Marsteller. Zaměstnanci Burson-Marsteller se snažili změnit legislativu týkající se tabákových výrobků ve prospěch společnosti Philip Morris a přesvědčovali obyčejné lidi, aby se postavili proti zákonu, kerý měl zamezit kouření u teenagerů.
Tato americká PR agentura Burson-Marsteller má na svědomí také další „provalený“ případ astroturfingu. Jejím úkolem bylo přesvědčit deníky USA Today, Washington Post a další, aby tiskly varovné články o politice firmy Google ohledně soukromí uživatelů. A i tato informace se nakonec dostala do médií a přinesla této agentuře nehynoucí slávu.