Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Astroturfing

Hello 0

Astroturfing je nekalá marketingová metoda, jež se dá označit za jeden z druhů tzv. guerilla marketingu. Astroturfing dovede značnou měrou ovlivnit spotřebitelské chování, volební preference politických stran či názory jednotlivců.

O astroturfingu

Název astroturfing vznikl jako protipól k pojmu grassroots. Slovo grassroots se používá pro označení situace, kdy dochází k  přirozenému (spontánnímu) šíření pozitivních (a nebo negativních) reakcí od zákazníků. Úspěch produktu tak roste na základě zdravých a přirozených reakcí od lidí, kteří si zboží zakoupili. Ti si jej  navzájem doporučují a šíří jeho dobré jméno (nebo jej naopak haní). Vše je založeno na tom, že vše hodnotí skuteční zákazníci.  Grassroots je založeno na navazování a budování vztahů zdůrazňujících osobní spojení. Naproti tomu astroturfing se snaží navodit tentýž dojem za pomocí umělých reakcí, jejichž autorem však není skutečný „člověk z lidu“, ale některý z marketingových pracovníků dané firmy. Typickým příkladem mohou být oslavné komentáře u článků v diskuzích. Kladné reference od firem, které jsou majetkově propojené apod.

Astroturfing v ČR

Astroturfing ala SEO Expert a.s.

V českém prostředí se o to snažila firma SEO Expert a.s. se svým projektem Backlinkgenius. Na webu společnosti SEO Expert a.s. uváděla (a stále uvádí), že získala status BackLinks Genius Certified Partner. Což o to, na tom by nebylo nic tak divného, kdyby za projektem BackLinks Genius nestála jedna a tatáž firma. Tato snaha o astroturfing se nakonec stejně povalila v článku na Domecekzkaret.cz. Odkaz na celý článek z Domecekzkaret.cz.

Astroturfing od Auto ESA

Na astoturfing v podání Auto ESA nejprve upozornilo sdružení Sova v několika článcích, kdy si lidé stěžovali na nákup aut v Auto ESA, které měly přetočené tachometry. Dokonce bylo sdružení zažalováno protože údajně poškodili dobré jméno Auto ESA svými nepodloženými články. Zaměstnanci Auto ESA pak začali spamovat diskuze s oslavnými komentáři na adresu Auto ESA. Hned pod patnácti různými identitami vystupoval někdo připojující se z IP adresy patřící autobazaru Auto ESA na diskuzních fórech o českých autobazarech. Příspěvky si byly podobné v tom, že všechny chválili Auto ESA a naopak se opírali do konkurenčního autobazaru AAA Auto.

Tohoto případu si všimla i média:

Lidové noviny, iHned, Týden, Aktuálně

Astroturfing a firma Clavin

I firma propagující Clavin si zřejmě zaplatila někoho pro plnění diskuzních fór. Navíc u toho hanila konkurenční firmy (Erectan). Ostatně toh, že všechny příspěvky jsou od jednoho autora a z jedné IP adresy si všimli i adminové. Více o astroturfingu Clavinu najdete v článku na Astroturfing.cz.

Jak stážistka PR agentury Bison & Rose propagovala služby svých klientů ČSOB a Poštovní spořitelny pomocí nefér taktik

PR agentura Bison & Rose  zneužívala blogy českých deníků využívala blogovací systémy iDNES, Lidovek a Deníku. Někdo si však všiml toho, že se shodují IP něktrých diskutujících, kteří pěli ódy na  platební systém, jež tyto banky zrovna zaváděly. Místo toho, aby agentura kápla božskou a přiznala, že udělala chybu, vymyslela si povedenou (a těžce uvěřitelnou) historku. Vše měla mít na svědomí příliš aktivní stážistka.Této verzi samozřejmě nikdo neuvěřil a tak si agentura udělala spíše z ostudy kabát.

Astroturfing ve světě

Rekordman v astroturfingu – Burson-Marsteller

I ve světě se austroturfing se hojně zneuužívá. Své o tom ví firmy Philip Morris, Procter & Gamble, WMX Technologies a mnohé další firmy a instituce. Nejvíce kauz se točilo právě kolem Philip Morris, kterou zastupovala světoznámá PR agentura Burson-Marsteller. Zaměstnanci Burson-Marsteller se snažili změnit legislativu týkající se tabákových výrobků ve prospěch společnosti Philip Morris a přesvědčovali obyčejné lidi, aby se postavili proti zákonu, kerý měl zamezit kouření u teenagerů.

Tato americká PR agentura Burson-Marsteller má na svědomí také další „provalený“ případ astroturfingu. Jejím úkolem bylo přesvědčit deníky USA Today, Washington Post a další, aby tiskly varovné články o politice firmy Google ohledně soukromí uživatelů. A i tato informace se nakonec dostala do médií a přinesla této agentuře nehynoucí slávu.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Výměna nebo výmněna? Víte, jak toto slovo správně napsat? Sposuta lidí to neví, a proto si to raději vysvětlíme v dalším rychlokurzu češtiny. Správně je výměna Správný tvar je pouze výměna s „mě“ uprostřed (vymněnit je špatně). Není pro to žádné vysvětlení ani poučka, musíte si to prostě zapamatovat, což je dost na piču co...

Pokud se kamarádíte s PPC marketingem, zkratka PNO by měla být vaší nejlepší přítelkyní. 🙂 Pojďme si vysvětlit proč. A co tato zkratka vlastně znamená. PNO = podíl nákladů na obratuHodnota PNO nám říká, kolik procent z celkového zisku jsme museli utratit za reklamu – tedy za to, aby se prodeje vůbec staly. Protože bychom...

Patříte mezi tu část lidí, která ráda používá cizí nebo nevšední slova? Pak si dávejte pozor na toto zákeřné slovíčko. Pokud totiž o něčem řeknete nebo napíšete, že je to bizardní, budete vypadat opravdu bizarně. Správně je bizarníJedinou správnou variantou je psaní slova bizarní bez písmena d. Zapamatujte si to podle podstatného jména bizár, ke...

Standardizace je slovo označující jednotnou úpravu, normování a egalizaci. Už v tuto chvíli bychom měli vědět, že výraz standardizace je odvozený od základového slova standard, které označuje běžnou úroveň, obvyklou míru. Díky tomu bychom neměli chybovat v pravopise! Pro jistotu to však ještě shrneme. Pravopisně správně je pouze standardizace! Skloňování výrazu standardizace je velice jednoduché. Skloňuje se...

Svět je dnes plný odborníků na marketing a vy ani nevíte, co znamenají pojmy jako telemarketing nebo PR? Vysvětlím vám to tak, abyste tomu konečně rozuměli. Není na tom totiž nic složitého. Pouze se to složitě tváří. Direct marketingDejme tomu, že je sobota večer a vy jste někde v baru. Najednou si všimnete krásné ženy...

„Nebuď labuť,“ zní známé rčení, ze kterého snadno odvodíte, jak se správně píše slovo buď. Ať už se jedná o rozkazovací způsob od slovesa být nebo o spojku, buď (a nebo) se píše vždycky s „ď“ na konci. Tvar buť se objevuje pouze v nočních můrách všech češtinářů, takže se mu raději vyhněte. Ještě stojí za...

Každý občan v naší společnosti má své místo. I ti starší, i ti mladší. Proto se každoročně slaví Mezinárodní den seniorů, pojďme se podívat na jeho původ. Kdy je Mezinárodní den seniorů Světový den seniorů je každoročně oslavován 1. října po celém světě. Tento den je věnován zvyšování povědomí o problémech, které se dotýkají starších...

Čeština je záludný jazyk, ve kterém se málokdo vyzná. Víte, jak se správně píše zakrátko? Jestli ano, můžete si pogratulovat. V této příslovečné spřežce chybuje každodenně mnoho lidí. Pravopisně správně je pouze tvar zakrátko – tedy dohromady. Jedná se totiž o příslovečnou spřežku, která zpravidla vzniká z ustálených spojeních. V tomto případě se sloučila předložka „za“ a přídavné...
Načíst dalších 10 článků