Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

ATL

Hello 0

Above the line, tzv. nadlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající masmédia (televizi, rádio, internet, tisk, outdoor). Protějškem je BTL – below the lines, tedy podlinková komunikace, ta zahrnuje nemasové, přesně zacílené formy oslovování. Takže sem spadá i prodej v kamenném obchodě nebo na stánku, přímý marketing, reklama v místě prodeje. Rozdíly mezi nadlinkovými a podlinkovými formami komunikace se ale postupně stírají a vytvářejí tzv. integrovanou komunikaci.

ATL komunikace

ATL je druh reklamy, který probíhá skrze média jako jsou:

  • Televize (nejčastějším formátem je 30 sec. televizní spot, dále pak sponzoring nebo product placement),
  • Kino (spot před filmem),
  • Rádio (30 sec. rádiový spot nebo speciální operace),
  • Tisk (tiskový inzerát nebo PR podpora),
  • OOH (z anglického “out-of-home”, tedy zejména billboardy, bigboardy, citylighty, rámečky v metru apod.),
  • Internet (veškeré placená internetová reklama = bannery, PPC, promované posty na sociálních sítích).

Cílem buzz marketingu je vyvolat rozruch okolo určité značky, produktu, společnosti či akce. Dílčím cílem je poskytnout skvělé téma pro diskusi mezi lidmi a v médiích. S buzz marketingem jsou spojeny také pojmy jako guerilla marketing či virální marketing, všechny tři typy marketingu fungují podobně – na základě vyvolání rozruchu, přesto je mezi nimi drobný...

Tyto druhy reklamy jsou označovány jako konvenční. Liší se od BTL reklamy, kterou lze mnohem lépe cílit a vyhodnocovat. BTL reklama je nejvíce efektivní, když cílová skupina není příliš velká a je jasně definovatelná.

Působení nadlinkové komunikace

Nadlinková komunikace může díky masovým médiím oslovit více příjemců než komunikace podlinková. Její nevýhoda ovšem spočívá v tom, že se ATL jen těžko zaměřuje na úzkou cílovou skupinu.

BTL komunikace

Mezi BTL aktivity se řadí:

  • Spotřebitelské soutěže (akce typu “kup a vyhraj”),
  • Trade programy (motivace obchodních kanálů),
  • In-store podpora (POS materiály, display reklama, druhotné umístění zboží na prodejní ploše),
  • Tailor mady programy pro KA (soutěže probíhající pouze v jednom obchodním řetězci v danou dobu),
  • Programy s hosteskami (ochutnávky),
  • Eventy a roadshow (testovací jízdy, akce na náměstích, akce v místech výskytu cílové skupiny),
  • Direct mail (personalizovaná informace nebo nabídka zaslaná přímo na kamennou adresu),
  • Neadresný rozsev (vhazování letáků do poštovních schránek),
  • Telemarketing (aktivní nebo pasivní),
  • Věrnostní programy (loyalty programy),
  • Internet (internetové stránky, aplikace, a vlastněné sociální kanály „owned media“ jako jsou Youtube, Facebook, Google+, Instagram, Twitter a další jim podobné),
  • Mobilní marketing.
  • BTL reklama je mnohem více zaměřená na prodej, než je tomu u ATL reklamy. BTL reklama je cílená, obsahuje nějakou odměnu za nákup nebo možnost vyhrát cenu. Využívá méně tradiční reklamní metody, než klasická ATL reklama. BTL buduje tzv. “zákaznickou zkušenost”, tedy např. možnost si výrobek vyzkoušet, ochutnat, nebo se značkou něco pozitivního prožít. BTL reklama zahrnuje i prodavače, velkosklady, obchodní zástupce. Ty všechny se snaží motivovat a podporovat tak prodej výrobku. BTL reklama má stále větší význam, a to nejen u FMCG výrobků. Na BTL reklamu se brand manageři často spoléhají, pokud potřebují splnit konkrétní prodejní cíle, nebo pokud hospodaří s omezeným rozpočtem nedovolující jim vysoké mediální investice. BTL reklamní kampaně mají často krátkodobý nebo střednědobý charakter a plní konkrétní strategické cíle v celkové komunikaci značky. Výsledky BTL kampaní jsou dobře měřitelné. Měříme nárůst prodejů za dané období ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, nebo počet spotřebitelských responzí za dané období. Cílem BTL kampaní může být akvizice nových zákazníků, udržování stávající zákaznické báze, věrnost, změna zákaznického chování, seznámení s produktem, navýšení prodejů v promotion období apod.

    Integrovaná komunikace

    Česká BTL reklama se začala výrazněji rozvíjet v 90. letech s příchodem síťových reklamních agentur. Mezi její zakladatele patří jména jako Kristin LaRonca Parpel (USA), Jan Boleslavský (CZ) a Ian Kenneth Wood (CAN). BTL reklamu pro své klienty obvykle zajišťují velké, tzv. full-servisové reklamní agentury. Tyto agentury si pro realizaci BTL projektů vytvořily dceřiné agentury, kde pracují speciální týmy pro BTL reklamu. BTL reklamu také zajišťují menší specializované lokální agentury. Od roku 2004 se BTL agentury organizují v iBTL sekci při Asociaci komunikačních agentur.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Barevná čísla – známá také jako barevné linky – představují speciální telefonní služby, které firmám umožňují lépe komunikovat se zákazníky. Jednotlivé linky se označují barvou (zelená, modrá, bílá) a jejich hlavním účelem je, aby uživatelé okamžitě poznali, kdo hradí cenu hovoru. Barevná čísla jsou snadno zapamatovatelná a díky jednotnému formátu působí profesionálně. Rozdíl mezi nimi...

Fenomén FOMO / FoMO pochází z anglického Fear of Missing Out a představuje strach ze zmeškání něčeho zajímavého (například , že vám něco unikne na sociálních sítích u vašich známých). FOMO může ale znamenat také jen mobilní (pracovní) telefon držící nás neustále v šachu, kdy máme nutkání neustále kontrolovat, jestli nám nepřišly nové podněty ze...

Každý určitě zná nějakou slavnou grotesku, ať už v ní hraje Charlie Chaplin nebo Buster Keaton. Kdo si je ale jistý pravopisem u přídavného jména groteskní? Správně je groteskníV češtině je správně pouze přídavné jméno ve tvaru groteskní. Je to slovo odvozené z podstatného jména groteska.Varianta grotesní se sice občas objevuje v psaných textech, ale je to varianta špatná....

Nejvíc mi vyhovuje, když pracovat vůbec nemusím, ale o tom dnešní článek nebude. Zaměříme se na problematiku kancelářského nábytku. Všude kolem nás se to jen hemží reklamami, které nás přesvědčují, že ergonomická židle je to nejlepší pro naši páteř, ale na druhou stranu pak vidím fotky lidí, jak si leží v pohodě s notebookem v posteli. No… Jsou to...

Liknavost je slovo, které se v současném českém jazyce příliš nepoužívá. Možná i to je důvod, proč se v něm chybuje. A přitom si stačí pamatovat, že se nejedná o slovo cizího původu. Liknavost vychází ze staročeského výrazu „liknovati se“, který se používal ve smyslu zdráhat se, vyhýbat se, štítit se, váhat. Během let došlo k určité změně...

Čeština je někdy přísná, ale v některých případech také shovívavá. Pokud napíšete kupole je to varianta, která je podle pravidel českého pravopisu správná. Stejně tomu je i v případě tvaru kopule. Je tedy na vás, kterou variantu si vyberete. Co značí pojmy kupole a kopule? Kupole / kopule je pojem z architektury. Jedná se o polokulovou klenbu. Kupole / kopule najdete například...

Quarter on Quarter (zkráceně QoQ) je srovnávací metrika využívaná v analýzách k porovnávání ekonomických, finančních nebo provozních ukazatelů mezi dvěma po sobě jdoucími čtvrtletími – tedy mezi aktuálním a předchozím kvartálem. Cílem je zhodnotit vývoj výkonu firmy, odvětví nebo trhu v kratším časovém horizontu a rychle identifikovat trendy, které mohou signalizovat růst, zpomalení nebo stagnaci.K...

Zdá se mi, že na to, že před dvaceti lety ještě nic takového neexistovalo, je dnes slovo influencer naprosto všude. Influenceři jsou jedním z hlavních nástrojů online reklamy. Pokud si tedy nejste jistí významem tohoto slova nebo tím, jak vlastně funguje influencer marketing, čtěte dál. Co dělá influencer Pojem influencer nemá jednu jasně danou definici,...

Pokud vás zajímá, jak psát slovo ližiny, jste tady správně. Spousta lidí píše toto slovo špatně, protože se domnívají, že slovo ližina je příbuzné ke slovu lyže. Bohužel. Opak je pravdou. Správně je ližinyAčkoliv každého z nás určitě hned napadne, že slovo ližiny je příbuzné se slovem lyže, není tomu tak. V tomto slově se nepíše y,...

Pokud vás tato informace zaskočila, rozhodně nejste sami. Koncem srpna byl totiž do Poslanecké sněmovny předložen návrh nového zákona o digitální ekonomice, který zásadně zvyšuje pokuty za zasílání nevyžádaných obchodních sdělení neboli „spamu“.Návrh nového zákona o digitální ekonomice si klade za cíl začlenit do české legislativy klíčová témata vycházející z evropských předpisů tzv. digitální dekády....
Načíst dalších 10 článků