Augmentovaná realita

Hello 0

Technologický pokrok a čas není možné jen tak zastavit. Doba se zkrátka posouvá stále vpřed a obyčejná realita přestává stačit. V posledních letech se stále častěji o slovo hlásí augmentovaná realita, která je někdy také označovaná jako rozšířená realita. Nejedná se o žádný termín ze Star Treku, je to realita. Tedy augmentovaná realita.

Co to je za nesmysl? Žádný nesmysl, je to dobrá vychytávka, která v mnohém pomůže. Augmentovaná realita je označení pro reálný obraz světa, který je doplněný o digitální informace. V praxi to znamená, že můžeme pozorovat reálný svět a prostřednictvím moderní technologie se nám zobrazí například text, ve kterém se dozvíme více o konkrétním místě, budovách, nebo exponátech.

Nemusí se však jednat pouze o text. Podle použité technologie mohou být zobrazené i fotografie, nebo 3D předměty.

Augmentovaná realita je oblast výpočetní techniky, která se zabývá kombinací reálného světa s počítačem generovanými daty. Počítačem vytvářené objekty a informace se mísí do dění v reálném čase.

S pojmem augmentovaná realita přišel poprvé v roce 1990 Tom Caudell. Prvky rozšířené reality se používaly i dříve. V současné době pomáhá rozšířená realita v mnoha oblastech lidské činnosti.

Příklady využití augmentované reality:

  • Televizní sportovní přenos s grafikou. Určitě to znáte, když koukáte na přenos zápasu a kromě reálného zobrazení hry na obrazovce můžete vidět také pomyslnou dráhu pohybu míče, čáru označující ofsajdovou hranici, znaky na trávníku před zahájením zápasu. V takovém případě se jedná o virtuální prvky, které se zobrazují v reálném čase. Jinými slovy, je to augmentovaná realita.
  • Promítání dodatečných informací na sklo. Jedná se o rozšíření reality, které se využívá v letectví a v poslední době také v automobilech. V čem to spočívá? Jedná se o technologii zvanou HUD (head-up display), která spočívá v tom, že dokáže na jakoukoliv průhlednou plochu prezentovat vybrané informace. Uživatel tak nemusí měnit úhel pohledu a může se soustředit na pilotování nebo řízení. Zkrátka, nemusí hledat informace různě na přístrojové desce.
  • Podpora pro řešení úloh. Pod tím se toho dá představit mnoho. Příkladem může prezentace dodatečných informací v zorném poli posluchače. Případně vizualizace objektů, které jsou pro běžné oko skryté. To se může využít například v chirurgii.
  • Turistika. Prostřednictvím chytrého telefonu a prohlížeče rozšířené reality se může turista dozvědět doplňující informace o konkrétních památkách, přírodních rezervacích, exponátech atd. Mezi nejznámější augmented reality browsery (prohlížeče rozšířené reality) patří například Layar nebo Sekai Camera.

Augmentovanou realitu je možné sledovat přímo (digitální informace jsou zobrazené v reálném světě), nebo nepřímo (realitu vidíme skrze displej, na kterém se zobrazují i digitální prvky).

S tím se pojí možnost zobrazení. V současné době lze hovořit o třech základních zobrazovacích technikách pro augmentovanou realitu.

3 základní způsoby zobrazování

  • Head Mounted Displays (HMD) – Uživatel zpravidla nese zařízení, které zprostředkovává rozšířenou realitu, přímo na sobě. Konkrétně na hlavě. Může se jednat například o brýle, helmu, ale i jiná zařízení. Obraz fyzického světa a virtuální objektů zobrazuje přímo před uživatele, který vidí skrz. Grafická informace je v takovém případě podřízena uživatelově úhlu pohledu. Hlavní výhodou je bezprostřední zkušenost pro uživatele.
  • Handheld Displays – Jedná se o takzvanou technologii do ruky, která zprostředkovává augmentovanou realitu. Představit si pod tímto pojmem můžete například některé ze současných smartphonů, GPS atd.
  • Spatial Displays – Poslední uváděná technologie zprostředkovává rozšířenou realitu, která je označovaná jako prostorová augmentovaná realita (anglicky Spatial Augmented Reality). Uživatel nemá zařízení na sobě, ani ho nenese. Technologie spočívá v tom, že zobrazuje grafické informace přímo na fyzické objekty. Jelikož se systém nevztahuje k jednomu uživateli, umožňuje spolupráci více osob. Využití je například v designu.

V posledních letech se společnosti doslova předhání v projektech, které mají napomoci k zobrazování rozšířené reality. Pokud bychom měli jmenovat nejznámější projekty posledních let, jsou to například Google Glass, Oculus Rift, různá navigační zařízení, chytré telefony a TV a jejich aplikace.

Některé projekty jsou zatím v plenkách, ale slibují poměrně zajímavé možnosti. Například projekt označovaný jako SixtSence by měl umožnit zásadní proměnu novin. Mohly by se podobat těm, které byly v Harry Potterovi. Zkrátka a jednoduše skrze tuto technologii by mělo být možné přehrávat na titulní straně novin videa, která souvisí s publikovaným článkem.

Možností pro využití augmentované reality je spousta. Bohužel většina z těch nejzajímavějších se ještě dlouhou dobu budou vyskytovat pouze ve sci-fi filmech.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

DTP je zkratka anglického výrazu desktop publishing. Termín se výrazněji rozšířil až v 80. letech 20. století, kdy se začaly více používat počítače. V té době společnost Aldus uvedla na trh sázecí program PageMaker. Od té doby už nebyl počítač pouze vylepšený psací stroj, ale začal se využívat k vytváření grafické podoby zpracovávaných stránek. Pod DTP se...

Empatie je schopnost vcítit se do ostatních lidí. Rozeznat jejich emoce, aktuální rozpoložení a stav mysli. Pochopit jejich jednání a motivy, které je k tomu vedly. Někdo je více empatický, někdo méně. Například lékaři, psychologové a učitelé by měli být velmi empatičtí, ale bohužel tomu tak někdy není. Částečně se dá empatie naučit, ale z velké části...

Chcete někoho (písemně) upozornit, že je „dětsky prostý, až prostoduchý, dětinský“ (jak říká Slovník spisovné češtiny), ale nejste si jistí, jak to záhadné slovíčko správně napsat? Tak my vám to prozradíme. Správně je naivníMůžete si být jisti, že byste dotyčnému měli napsat, že je naivní, nikoliv najivní. S vloženým „j“ existuje slovo pouze v mluvené podobě, a...

Zde chybu neuděláte. Obě varianty jsou totiž správné. Dužina i dužnina mají totožný význam. Jedná se o měkkou část plodu okolo semena. Ovšem může nastat i drobná odchylka ve významu. Slovo dužnina se častěji vyskytuje při označení části plodnice hub. Příklady SPRÁVNÉHO užití slova dužina / dužnina: Nekupuj ten pomerančový džus s dužinou / dužninou, nechutná mi....

Přečíst si první část článku–> Velkou roli budou hrát i kamarádi, kteří vám pomohou některé hádky úspěšné zapít do němoty :-D, já tomu říkám mentální hygiena – prostě úplně vypnete mozek a zbavíe se komplet stresu (na chvíli). Dobří kamarádi (a alkohol a jiné drogy) vám pomohou se spolehlivě zrušit jako turné Helenky Vondráčkové. Odrovnat...

Slovní spojení kdo s koho má poměrně jasný význam. Vyjadřuje otázku, komu se daná činnost povede lépe. Můžete ho použít například, když někoho vyzýváte k souboji nebo se s ním vsázíte. Správný pravopis tohoto ustáleného spojení není zdaleka všem jasný. Proto tu mám několik příkladů, z kterých vám to ihned bude jasné.  Správně píšeme kdo...

Jsou krásné. Anebo přinejmenším dříve byly. Jsou na Facebooku. A ještě jedno mají společné – existují pouze v tom virtuálním světě. V reálném životě je nemáte šanci potkat. Tereza Doležalová (kterou pan tvůrce brzy přeoperoval na chlapa, ale zapomněl smazat jeden status), Alice Sitzová, Daniela Kolářová. Všechny tyto nádherné holky a kluky najdete na sociálních sítích. A mají...

Pozor! Pozor! Další záludnost na obzoru. Pouze češtinářský profík by u slova výhrůžka / vyhrůžka nezapochyboval. Patříte mezi ně? Pravopisně správně je výhrůžka i vyhrůžka! Naopak tvar výhružka je považován za zastaralý. Proto bychom ho v běžné řeči neměli používat. Uplatnění může najít v různých specifických textech. Například v historických, či odborných textech, kde by mělo použití zastaralé...
Načíst dalších 10 článků