Augmentovaná realita

Technologický pokrok a čas není možné jen tak zastavit. Doba se zkrátka posouvá stále vpřed a obyčejná realita přestává stačit. V posledních letech se stále častěji o slovo hlásí augmentovaná realita, která je někdy také označovaná jako rozšířená realita. Nejedná se o žádný termín ze Star Treku, je to realita. Tedy augmentovaná realita.

Co to je za nesmysl? Žádný nesmysl, je to dobrá vychytávka, která v mnohém pomůže. Augmentovaná realita je označení pro reálný obraz světa, který je doplněný o digitální informace. V praxi to znamená, že můžeme pozorovat reálný svět a prostřednictvím moderní technologie se nám zobrazí například text, ve kterém se dozvíme více o konkrétním místě, budovách, nebo exponátech.

Nemusí se však jednat pouze o text. Podle použité technologie mohou být zobrazené i fotografie, nebo 3D předměty.

Augmentovaná realita je oblast výpočetní techniky, která se zabývá kombinací reálného světa s počítačem generovanými daty. Počítačem vytvářené objekty a informace se mísí do dění v reálném čase.

S pojmem augmentovaná realita přišel poprvé v roce 1990 Tom Caudell. Prvky rozšířené reality se používaly i dříve. V současné době pomáhá rozšířená realita v mnoha oblastech lidské činnosti.

Příklady využití augmentované reality:

  • Televizní sportovní přenos s grafikou. Určitě to znáte, když koukáte na přenos zápasu a kromě reálného zobrazení hry na obrazovce můžete vidět také pomyslnou dráhu pohybu míče, čáru označující ofsajdovou hranici, znaky na trávníku před zahájením zápasu. V takovém případě se jedná o virtuální prvky, které se zobrazují v reálném čase. Jinými slovy, je to augmentovaná realita.
  • Promítání dodatečných informací na sklo. Jedná se o rozšíření reality, které se využívá v letectví a v poslední době také v automobilech. V čem to spočívá? Jedná se o technologii zvanou HUD (head-up display), která spočívá v tom, že dokáže na jakoukoliv průhlednou plochu prezentovat vybrané informace. Uživatel tak nemusí měnit úhel pohledu a může se soustředit na pilotování nebo řízení. Zkrátka, nemusí hledat informace různě na přístrojové desce.
  • Podpora pro řešení úloh. Pod tím se toho dá představit mnoho. Příkladem může prezentace dodatečných informací v zorném poli posluchače. Případně vizualizace objektů, které jsou pro běžné oko skryté. To se může využít například v chirurgii.
  • Turistika. Prostřednictvím chytrého telefonu a prohlížeče rozšířené reality se může turista dozvědět doplňující informace o konkrétních památkách, přírodních rezervacích, exponátech atd. Mezi nejznámější augmented reality browsery (prohlížeče rozšířené reality) patří například Layar nebo Sekai Camera.

Augmentovanou realitu je možné sledovat přímo (digitální informace jsou zobrazené v reálném světě), nebo nepřímo (realitu vidíme skrze displej, na kterém se zobrazují i digitální prvky).

S tím se pojí možnost zobrazení. V současné době lze hovořit o třech základních zobrazovacích technikách pro augmentovanou realitu.

3 základní způsoby zobrazování

  • Head Mounted Displays (HMD) – Uživatel zpravidla nese zařízení, které zprostředkovává rozšířenou realitu, přímo na sobě. Konkrétně na hlavě. Může se jednat například o brýle, helmu, ale i jiná zařízení. Obraz fyzického světa a virtuální objektů zobrazuje přímo před uživatele, který vidí skrz. Grafická informace je v takovém případě podřízena uživatelově úhlu pohledu. Hlavní výhodou je bezprostřední zkušenost pro uživatele.
  • Handheld Displays – Jedná se o takzvanou technologii do ruky, která zprostředkovává augmentovanou realitu. Představit si pod tímto pojmem můžete například některé ze současných smartphonů, GPS atd.
  • Spatial Displays – Poslední uváděná technologie zprostředkovává rozšířenou realitu, která je označovaná jako prostorová augmentovaná realita (anglicky Spatial Augmented Reality). Uživatel nemá zařízení na sobě, ani ho nenese. Technologie spočívá v tom, že zobrazuje grafické informace přímo na fyzické objekty. Jelikož se systém nevztahuje k jednomu uživateli, umožňuje spolupráci více osob. Využití je například v designu.

V posledních letech se společnosti doslova předhání v projektech, které mají napomoci k zobrazování rozšířené reality. Pokud bychom měli jmenovat nejznámější projekty posledních let, jsou to například Google Glass, Oculus Rift, různá navigační zařízení, chytré telefony a TV a jejich aplikace.

Některé projekty jsou zatím v plenkách, ale slibují poměrně zajímavé možnosti. Například projekt označovaný jako SixtSence by měl umožnit zásadní proměnu novin. Mohly by se podobat těm, které byly v Harry Potterovi. Zkrátka a jednoduše skrze tuto technologii by mělo být možné přehrávat na titulní straně novin videa, která souvisí s publikovaným článkem.

Možností pro využití augmentované reality je spousta. Bohužel většina z těch nejzajímavějších se ještě dlouhou dobu budou vyskytovat pouze ve sci-fi filmech.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Current ye@r *