Pokud se pravidelně vyskytujete na sociálních sítích či nakupujete na e-shopech i v kamenných prodejnách, pravděpodobně jste si nemohli nevšimnout ohromného nápisu Black Friday, kterým obchodníci proklamují slevové akce. I v Česku totiž popularita Black Friday (či Černého pátku) rok od roku stoupá. Řada zákazníků tento čas využívá i k dlouho odkládaným nákupům či k pořízení vánočních dárků.
Black Friday
Black Friday je den po Dni díkůvzdání (Thanksgiving). Během tohoto každoročního svátku nakupování maloobchodníci obvykle nabízejí výrazné slevy, aby zahájili vánoční sezónu.
Nejde o oficiální svátek, pouze připadá na den po Dni díkůvzdání. Někteří lidé tráví tento den vyhledáváním slev u maloobchodníků, aby zahájili sváteční nákupní sezónu.
Pro maloobchodní sektor jde o kritický den, protože sváteční sezóna může pro mnoho maloobchodníků představovat i více než 20 % ročních tržeb.
V tomto období se objevují i další finanční „svátky“, včetně Small Business Saturday, Cyber Monday a Giving Tuesday.
Kdy je Black Friday?
Black Friday pravidelně následuje po Dni díkůvzdání. Den díkůvzdání v USA připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Black Friday tedy připadá na čtvrtý listopadový pátek.
Jak funguje Black Friday
Jde o významnou součást sváteční nákupní sezóny. Mít ziskový Black Friday je pro mnoho maloobchodníků, zejména pro obchody s hračkami a hrami, zásadní. V letech 2017 až 2021 tento sváteční den generoval, podle americké Národní maloobchodní federace (NRF), pro mnoho maloobchodníků přibližně 19 % ročních tržeb.
Mnoho maloobchodníků otevírá své prodejny již na Den díkůvzdání pozdě večer nebo v pátek brzy ráno. Někteří zákazníci čekají ve frontě, aby získali nejlepší nabídky, a nakupování pokračuje po celý víkend.
Například v roce 2021 utratili nakupující od Dne díkůvzdání do Cyber Monday (první pondělí po Dni díkůvzdání) v průměru 301,27 USD.
Není sleva jako sleva
Nejlepší nabídky na Black Friday překvapivě nejsou až v pátek. Mnoho prodejců, včetně Amazonu, nabízí výprodeje dříve a dříve, čímž předčí samotný Černý pátek. Konkurence se stala tak tvrdou, že obchody inovují a hledají nové způsoby, jak vytáhnout peníze z kapes zákazníků. Někteří obchodníci začínají již mnohem dříve, případně vyhlašují Black Friday různě v průběhu roku.
Black Friday vs. inflace
Americká NRF odhaduje, že během víkendu Díkůvzdání v roce 2021 nakoupilo v USA v obchodech a na internetu 179,8 milionu unikátních zákazníků, což překonalo původní očekávání NRF o více než 21 milionů.
Podle NRF budou utratí zákazníci vysoké částky na Black Friday i v roce 2022. A to navzdory inflaci. NRF předpovídá, že veškeré sváteční výdaje vzrostou o 6 až 8 % oproti loňskému roku, což je první známka toho, že den po Dni díkůvzdání by mohl mít velký ekonomický dopad. NRF dále zjistila, že 46 % nakupujících o svátcích začalo nakupovat již před listopadem, přičemž většina z nich uvedla, že začali nakupovat dříve, aby si výdaje rozložili.
Co se nakupuje na Black Friday?
NRF zjistila, že tři nejoblíbenější hračky, které se v roce 2021 kupovaly, bylo LEGO, Barbie, autíčka, nákladní auta a panenky. Spotřebitelé uvedli, že mezi hlavní položky, které plánují koupit během Black Friday jako dárky, patří oblečení, dárkové karty a hračky. NRF zjistila, že nakupující plánují koupit tři až čtyři dárkové karty a utratit za ně v průměru 147 až 196 dolarů, přičemž celkové tržby za dárkové karty měly v roce 2021 dosáhnout 28,1 miliardy dolarů.
Kde se vzal Černý pátek
Ačkoli se mnoho lidí domnívá, že výraz Black Friday je odvozen od „černých čísel,“ do kterých se obchodníci dostávají, a která jsou označením pro zisk, ve skutečnosti tomu tak není.
Historicky je černá barva spojována se dny ekonomického stresu, na rozdíl od dnů vzkvétajícího obchodního úspěchu. K prvnímu černému pátku došlo v roce 1869 poté, co se finančník Jay Gould a železniční podnikatel James Fisk pokusili zahnat trh se zlatem do kouta, což nakonec vyústilo ve finanční paniku a zhroucení trhu. O 60 let později, 29. října 1929, znamenal další burzovní krach označovaný jako černé úterý nástup velké hospodářské krize.
Skutečný původ Black Friday, spadá do padesátých letech 20. století, kdy začali manažeři továren poprvé označovat pátek po Dni díkůvzdání jako černý pátek, protože se mnoho jejich zaměstnanců rozhodlo falešně volat na nemocenskou, a prodloužili si tak sváteční víkend.
Asi o deset let později začali Černý pátek používat filadelfští dopravní policisté pro označení dne po Dni díkůvzdání, protože museli díky hustému provozu pracovat na dvanáctihodinové směny. Návštěvníci se hrnuli do města, aby zahájili sváteční nákupy, a někdy se tento oblíbený nákupní den kryl s každoročním fotbalovým zápasem armády a námořnictva. Termín se ujal mezi nakupujícími a obchodníky ve Filadelfii a odtud se rozšířil do zbytku USA i celého světa.
Historické údaje o výdajích na černý pátek
Dle údajů o svátečních tržbách od NRF za posledních 20 let průměrný roční nárůst výdajů na černý pátek činil 3,5 %. Před finanční krizí v roce 2008 činil průměrný roční nárůst 4,8 %.
Proč je Black Friday důležitý pro eCommerce?
Maloobchodníci tradičně na začátku vánoční nákupní sezóny nabízejí v obchodech různé nabídky od elektroniky až po hračky a otevírají obchody již v 5 hodin ráno. V posledních letech se však nákupní šílenství přesunulo na internet, přičemž rok 2018 byl pro e-shopy rekordní a v USA přinesl online tržby ve výši 6,2 miliardy dolarů, které oproti předchozímu roku vzrostly o 23,6 %. Vzhledem k tomu, že se stále více lidí rozhoduje provádět předvánoční lov výhodných nákupů online, mají e-shopy nebývalou příležitost přilákat nové kupující a zvýšit objem svých prodejů.
Klíčové poznatky o elektronickém obchodování na Black Friday:
- Nakupující na Black Friday častěji nakupují online než v obchodě, přičemž stále více lidí používá k dokončení nákupu online mobilní zařízení. Američané nakupují na Černý pátek online šestkrát častěji než při prodeji v kterýkoli jiný pátek.
- Maloobchodníci v oblasti elektronického obchodování hlásí až 240%, resp. 380% nárůst tržeb na Black Friday a Cyber Monday.
- V porovnání s běžným prodejním dnem se online návštěvnost na Black Friday zvýší až o 220 % a na Cyber Monday o 155 %.
- Celodenní nebo dlouhodobější prodejní akce jsou efektivnější než bleskové výprodeje.
- Více než 70 % nakupujících na Black Friday utrácí své peníze u prodejců, kteří nabízejí dopravu zdarma.
- Pětidenní nákupní maraton je pro e-shopy ideální dobou k vyprázdnění skladů a zbavení se starých zásob.
Už jste četli? Markýza x markíza
Získání podílu na rostoucím trhu Black Friday představuje obrovskou příležitost pro e-obchodníky, kteří hledají nové prodejní úhly.
Tipy jak se připravit na Black Friday
Online výprodeje na Black Friday mohou začít již v pondělí tohoto týdne, takže se ujistěte, že jste připraveni zapojit do výhodných nákupů chtivé zákazníky s dostatečným předstihem. V posledních letech se objevila spousta marketingových nápadů na Black Friday a jejich seznam se stále rozšiřuje, přesto mezi nejúspěšnější strategie patří např:
Využití umění online merchandisingu
Online merchandising spočívá v chytrém způsobu, jak na webu zobrazit nejlepší nabídky a produkty tak, aby se zvýšil prodej. Ujistěte se, že vaše nejlepší nabídky jsou umístěny tak, aby upoutaly pozornost návštěvníků v okamžiku, kdy otevřou vaše stránky. K zobrazení nejvýznamnějších nabídek se běžně používají obrázky hrdinů, bannery a vyskakovací okna.
Nabídka na sociálních sítích
Abyste dosáhli vyššího prodeje, musíte rychle zvýšit návštěvnost svých webových stránek, proto jsou placené sociální sítě a reklamy Google taktikou marketérů pro zvýšení návštěvnosti. Můžete však také zkusit motivovat nakupující nabídkou slevových kupónů na sociálních sítích. Nejlepšími místy pro umístění těchto nabídek jsou domovská stránka, stránka produktu, stránka pokladny a stránka s potvrzením objednávky. Můžete také experimentovat s rozesíláním kuponu do e-mailů zákazníků.
Vytváření dárkových průvodců
Výprodej může být ohromující, takže pomoc potenciálním zákazníkům najít nejzajímavější a nejrelevantnější nabídky je jedním z nejlepších způsobů, jak je přimět otevřít peněženku. Zkuste vytvořit několik průvodců dárky, zaměřených na různé segmenty publika (dárky pro něj, dárky pro ni, dárky pro páry, dárky pro prarodiče, nápady na dárky pro podnikatele atd.) a uveďte je na své domovské stránce či je rozešlete v e-mailových marketingových kampaních.
Využití emocionálních spouštěčů
Zákazníci nakupující na Black Friday se nijak neliší od běžných zákazníků, jen s tím rozdílem, že do obchodu přicházejí již nedočkaví utrácet peníze. Jediné, co musíte udělat, abyste jim pomohli k nákupu, je prošpikovat své webové stránky různými emocionálními spouštěči. Nezapomeňte na vhodných místech svých webových stránek uvádět vizuálně atraktivní nabídky (omezené slevy, doprava zdarma, doporučující kupony, dárky zdarma) a také přidejte okénko živé podpory (alespoň pro nejrušnější nákupní období), protože nedočkaví zákazníci vždy překypují dotazy. Jako obzvláště účinné se ukázala také vyskakovací okna, nabízející dárkové karty. Tato okna se mohou objevit například ve chvíli, kdy chce nerozhodný zákazník opustit web.