Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Black Friday

Pokud se pravidelně vyskytujete na sociálních sítích či nakupujete na e-shopech i v kamenných prodejnách, pravděpodobně jste si nemohli nevšimnout ohromného nápisu Black Friday, kterým obchodníci proklamují slevové akce. I v Česku totiž popularita Black Friday (či Černého pátku) rok od roku stoupá. Řada zákazníků tento čas využívá i k dlouho odkládaným nákupům či k pořízení vánočních dárků.

Black Friday

Black Friday je den po Dni díkůvzdání (Thanksgiving). Během tohoto každoročního svátku nakupování maloobchodníci obvykle nabízejí výrazné slevy, aby zahájili vánoční sezónu.
Nejde o oficiální svátek, pouze připadá na den po Dni díkůvzdání. Někteří lidé tráví tento den vyhledáváním slev u maloobchodníků, aby zahájili sváteční nákupní sezónu.

Pro maloobchodní sektor jde o kritický den, protože sváteční sezóna může pro mnoho maloobchodníků představovat i více než 20 % ročních tržeb.
V tomto období se objevují i další finanční „svátky“, včetně Small Business Saturday, Cyber Monday a Giving Tuesday.

Kdy je Black Friday?

Black Friday pravidelně následuje po Dni díkůvzdání. Den díkůvzdání v USA připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Black Friday tedy připadá na čtvrtý listopadový pátek.

Jak funguje Black Friday

Jde o významnou součást sváteční nákupní sezóny. Mít ziskový Black Friday je pro mnoho maloobchodníků, zejména pro obchody s hračkami a hrami, zásadní. V letech 2017 až 2021 tento sváteční den generoval, podle americké Národní maloobchodní federace (NRF), pro mnoho maloobchodníků přibližně 19 % ročních tržeb.

Mnoho maloobchodníků otevírá své prodejny již na Den díkůvzdání pozdě večer nebo v pátek brzy ráno. Někteří zákazníci čekají ve frontě, aby získali nejlepší nabídky, a nakupování pokračuje po celý víkend.

Například v roce 2021 utratili nakupující od Dne díkůvzdání do Cyber Monday (první pondělí po Dni díkůvzdání) v průměru 301,27 USD.

Není sleva jako sleva

Nejlepší nabídky na Black Friday překvapivě nejsou až v pátek. Mnoho prodejců, včetně Amazonu, nabízí výprodeje dříve a dříve, čímž předčí samotný Černý pátek. Konkurence se stala tak tvrdou, že obchody inovují a hledají nové způsoby, jak vytáhnout peníze z kapes zákazníků. Někteří obchodníci začínají již mnohem dříve, případně vyhlašují Black Friday různě v průběhu roku.

Black Friday vs. inflace

Americká NRF odhaduje, že během víkendu Díkůvzdání v roce 2021 nakoupilo v USA v obchodech a na internetu 179,8 milionu unikátních zákazníků, což překonalo původní očekávání NRF o více než 21 milionů.

Podle NRF budou utratí zákazníci vysoké částky na Black Friday i v roce 2022. A to navzdory inflaci. NRF předpovídá, že veškeré sváteční výdaje vzrostou o 6 až 8 % oproti loňskému roku, což je první známka toho, že den po Dni díkůvzdání by mohl mít velký ekonomický dopad. NRF dále zjistila, že 46 % nakupujících o svátcích začalo nakupovat již před listopadem, přičemž většina z nich uvedla, že začali nakupovat dříve, aby si výdaje rozložili.

Co se nakupuje na Black Friday?

NRF zjistila, že tři nejoblíbenější hračky, které se v roce 2021 kupovaly, bylo LEGO, Barbie, autíčka, nákladní auta a panenky. Spotřebitelé uvedli, že mezi hlavní položky, které plánují koupit během Black Friday jako dárky, patří oblečení, dárkové karty a hračky. NRF zjistila, že nakupující plánují koupit tři až čtyři dárkové karty a utratit za ně v průměru 147 až 196 dolarů, přičemž celkové tržby za dárkové karty měly v roce 2021 dosáhnout 28,1 miliardy dolarů.

Kde se vzal Černý pátek

Ačkoli se mnoho lidí domnívá, že výraz Black Friday je odvozen od „černých čísel,“ do kterých se obchodníci dostávají, a která jsou označením pro zisk, ve skutečnosti tomu tak není.

Historicky je černá barva spojována se dny ekonomického stresu, na rozdíl od dnů vzkvétajícího obchodního úspěchu. K prvnímu černému pátku došlo v roce 1869 poté, co se finančník Jay Gould a železniční podnikatel James Fisk pokusili zahnat trh se zlatem do kouta, což nakonec vyústilo ve finanční paniku a zhroucení trhu. O 60 let později, 29. října 1929, znamenal další burzovní krach označovaný jako černé úterý nástup velké hospodářské krize.

Skutečný původ Black Friday, spadá do padesátých letech 20. století, kdy začali manažeři továren poprvé označovat pátek po Dni díkůvzdání jako černý pátek, protože se mnoho jejich zaměstnanců rozhodlo falešně volat na nemocenskou, a prodloužili si tak sváteční víkend.

Asi o deset let později začali Černý pátek používat filadelfští dopravní policisté pro označení dne po Dni díkůvzdání, protože museli díky hustému provozu pracovat na dvanáctihodinové směny. Návštěvníci se hrnuli do města, aby zahájili sváteční nákupy, a někdy se tento oblíbený nákupní den kryl s každoročním fotbalovým zápasem armády a námořnictva. Termín se ujal mezi nakupujícími a obchodníky ve Filadelfii a odtud se rozšířil do zbytku USA i celého světa.

Historické údaje o výdajích na černý pátek

Dle údajů o svátečních tržbách od NRF za posledních 20 let průměrný roční nárůst výdajů na černý pátek činil 3,5 %. Před finanční krizí v roce 2008 činil průměrný roční nárůst 4,8 %.

Proč je Black Friday důležitý pro eCommerce?

Maloobchodníci tradičně na začátku vánoční nákupní sezóny nabízejí v obchodech různé nabídky od elektroniky až po hračky a otevírají obchody již v 5 hodin ráno. V posledních letech se však nákupní šílenství přesunulo na internet, přičemž rok 2018 byl pro e-shopy rekordní a v USA přinesl online tržby ve výši 6,2 miliardy dolarů, které oproti předchozímu roku vzrostly o 23,6 %. Vzhledem k tomu, že se stále více lidí rozhoduje provádět předvánoční lov výhodných nákupů online, mají e-shopy nebývalou příležitost přilákat nové kupující a zvýšit objem svých prodejů.

Klíčové poznatky o elektronickém obchodování na Black Friday:

  • Nakupující na Black Friday častěji nakupují online než v obchodě, přičemž stále více lidí používá k dokončení nákupu online mobilní zařízení. Američané nakupují na Černý pátek online šestkrát častěji než při prodeji v kterýkoli jiný pátek.
  • Maloobchodníci v oblasti elektronického obchodování hlásí až 240%, resp. 380% nárůst tržeb na Black Friday a Cyber Monday.
  • V porovnání s běžným prodejním dnem se online návštěvnost na Black Friday zvýší až o 220 % a na Cyber Monday o 155 %.
  • Celodenní nebo dlouhodobější prodejní akce jsou efektivnější než bleskové výprodeje.
  • Více než 70 % nakupujících na Black Friday utrácí své peníze u prodejců, kteří nabízejí dopravu zdarma.
  • Pětidenní nákupní maraton je pro e-shopy ideální dobou k vyprázdnění skladů a zbavení se starých zásob.

V oblasti hazardu kasina dokonale ovládla umění přesvědčování. Přitahování hráčů do třpytivého světa her, automatů a odměn není náhoda. Jde o pečlivě promyšlenou kombinaci marketingových taktik a návrhu uživatelské zkušenosti. Kasina investují do rozsáhlých strategií, aby přilákala nováčky a udržela stávající hráče v zapojení. Zejména online casina pro české hráče jasně ukazují, jak jsou tyto...

Získání podílu na rostoucím trhu Black Friday představuje obrovskou příležitost pro e-obchodníky, kteří hledají nové prodejní úhly.

Tipy jak se připravit na Black Friday

Online výprodeje na Black Friday mohou začít již v pondělí tohoto týdne, takže se ujistěte, že jste připraveni zapojit do výhodných nákupů chtivé zákazníky s dostatečným předstihem. V posledních letech se objevila spousta marketingových nápadů na Black Friday a jejich seznam se stále rozšiřuje, přesto mezi nejúspěšnější strategie patří např:

Využití umění online merchandisingu

Online merchandising spočívá v chytrém způsobu, jak na webu zobrazit nejlepší nabídky a produkty tak, aby se zvýšil prodej. Ujistěte se, že vaše nejlepší nabídky jsou umístěny tak, aby upoutaly pozornost návštěvníků v okamžiku, kdy otevřou vaše stránky. K zobrazení nejvýznamnějších nabídek se běžně používají obrázky hrdinů, bannery a vyskakovací okna.

Nabídka na sociálních sítích

Abyste dosáhli vyššího prodeje, musíte rychle zvýšit návštěvnost svých webových stránek, proto jsou placené sociální sítě a reklamy Google taktikou marketérů pro zvýšení návštěvnosti. Můžete však také zkusit motivovat nakupující nabídkou slevových kupónů na sociálních sítích. Nejlepšími místy pro umístění těchto nabídek jsou domovská stránka, stránka produktu, stránka pokladny a stránka s potvrzením objednávky. Můžete také experimentovat s rozesíláním kuponu do e-mailů zákazníků.

Vytváření dárkových průvodců

Výprodej může být ohromující, takže pomoc potenciálním zákazníkům najít nejzajímavější a nejrelevantnější nabídky je jedním z nejlepších způsobů, jak je přimět otevřít peněženku. Zkuste vytvořit několik průvodců dárky, zaměřených na různé segmenty publika (dárky pro něj, dárky pro ni, dárky pro páry, dárky pro prarodiče, nápady na dárky pro podnikatele atd.) a uveďte je na své domovské stránce či je rozešlete v e-mailových marketingových kampaních.

Využití emocionálních spouštěčů

Zákazníci nakupující na Black Friday se nijak neliší od běžných zákazníků, jen s tím rozdílem, že do obchodu přicházejí již nedočkaví utrácet peníze. Jediné, co musíte udělat, abyste jim pomohli k nákupu, je prošpikovat své webové stránky různými emocionálními spouštěči. Nezapomeňte na vhodných místech svých webových stránek uvádět vizuálně atraktivní nabídky (omezené slevy, doprava zdarma, doporučující kupony, dárky zdarma) a také přidejte okénko živé podpory (alespoň pro nejrušnější nákupní období), protože nedočkaví zákazníci vždy překypují dotazy. Jako obzvláště účinné se ukázala také vyskakovací okna, nabízející dárkové karty. Tato okna se mohou objevit například ve chvíli, kdy chce nerozhodný zákazník opustit web.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Píše se piškot nebo piškota? Pojďme se podívat na to, jak správně toto slovo napsat a jak ho skloňovat. Správně je piškot Původ slova piškot můžeme hledat v rakousko-německém slově piskotte. V češtině se jedná o slovo rodu mužského neživotného, takže se skloňuje dle vzoru hrad. Příklady SPRÁVNÉHO užití slova piškot: Dort s piškotem mi...

Máte rádi vypečené karbanátky, nebo se u vás v rodině říká karbanátky? Karbenátky mohou chutnat úplně stejně dobře jako karbanátky, ale gramaticky správně jsou pouze karbanátky. Karbenátky jsou vlastně takový jazykový zmetek, který se k nám dostal z německého nářečí. V něm najdeme slovo Karbenatl, ze kterého vznikla česká nespisovná varianta karbenátek. V češtině je spisovný tvar pouze karbanátek / karbanátky. A...

Pro hráče z Česka může návštěva zahraničních kasin nebo zahraniční sázkové kanceláře skýtat jisté obtíže. Jedním ze zjevným komplikací může být jazyk a měna – ale také třeba dostupnost na českém trhu nebo možnosti vkladů a výběrů. Ale kritérií, která je dobré mít na mysli je mnohem více. Proto je vždy dobré mít na mysli...

Po tvrdé souhlásce „k“ by měla následovat podle pravidel českého pravopisu samohláska „y“. Proč to tak není v případě slova kilt? Odpověď je jednoduchá. Jedná se o slovo cizího původu, které si zatím drží svůj původní pravopis. Slovo kilt je však možné bez problémů skloňovat podle vzoru hrad.Pravopisně správně je pouze tvar kilt!Co je to kilt?Na...

Ztěžovat a stěžovat. Každé slovo používáme v jiném kontextu a každé znamená něco jiného. Proto je potřeba rozlišovat, kdy napíšete s a kdy z.  Správně je stěžovat i ztěžovatObě slova jsou napsaná správně, ale nesmíte je zaměnit. Pak by se totiž jednalo o hrubku. Slovo stěžovat se s znamená poznamenat, že jsem se něčím nespokojený....

Ženské jméno Pavla je odvozené z latinského paulus (malý). Stejného významu a původu je jméno Pavlína, které má svátek 31. srpna. Kdy slaví Pavla svátek?Pavla slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 22. června (22.6.).Mužská obdoba jména PavlaMužskou obdobou jména Pavla je Pavel.Domácí podoby jména PavlaPavka,Pavluška,Pavluš.Pavla a statistikaKolik žije v ČR PavlK 22. 6. 2022 žije...

Tato země leží v jižní Americe. Jak se ale správně pravopisně píše? Kolumbie – jediná správná varianta. Můžeme si ji zdůvodnit tak, že Kolumbie není vyjmenovaným slovem po b, proto píšeme měkké i.Kolumbye – nesprávná pravopisná varianta.Skloňování slova KolumbieKolumbie je rodu ženského a skloňuje se podle vzoru růže.1.pád – Kolumbie2.pád – (bez) Kolumbie3.pád – (ke)...

Na rozdíl od slova cenný, ve kterém se píšou dvě n, se ceník píše pouze s jedním. Proč je tomu tak? U přídavného jména cenný se řídíme tím, že základ slova, tedy cena, má písmeno n ve svém kořeni, a proto se při přidání koncovky -ný hláska zdvojí. Tedy cen– + –ný = cenný. Ceník ale...
Načíst dalších 10 článků