Bod zvratu je pojem, který se vyskytuje v účetnictví i v investování. V účetnictví se jako bod zvratu označuje úroveň výroby, při níž se náklady na výrobu rovnají výnosům z výrobku. V investování se říká, že bodu zvratu je dosaženo, když je tržní cena aktiva stejná jako jeho původní náklady.
Co je bod zvratu?
Bod zvratu (break-even point) pro obchod nebo investici se určuje porovnáním tržní ceny aktiva s původními náklady; bodu zvratu je dosaženo, když se obě ceny rovnají. V podnikovém účetnictví se vzorec bodu zvratu určuje vydělením celkových fixních nákladů spojených s výrobou výnosy na jednotlivou jednotku minus variabilní náklady na jednotku. V tomto případě se fixními náklady rozumí ty, které se nemění v závislosti na počtu prodaných jednotek. Jinak řečeno, bod zvratu je úroveň výroby, při níž se celkové výnosy výrobku rovnají celkovým nákladům.
Pochopení bodu zvratu
Body zvratu lze použít v nejrůznějších souvislostech. Například bod zvratu u nemovitosti by znamenal, kolik peněz by musel majitel domu získat z prodeje, aby přesně vyrovnal čistou kupní cenu, včetně nákladů na uzavření, daní, poplatků, pojištění a úroků zaplacených z hypotéky – a také nákladů spojených s údržbou a vylepšením domu. Při této ceně by se majitel domu přesně vyrovnal, nevydělal by ani neprodělal.
Obchodníci také uplatňují bod zvratu na obchody a zjišťují, jaké ceny musí cenný papír dosáhnout, aby přesně pokryl všechny náklady spojené s obchodem včetně daní, provizí, poplatků za správu atd. Podobně se počítá i hranice rentability společnosti, a to tak, že se vezmou fixní náklady a toto číslo se vydělí procentem hrubé ziskové marže.
Body zvratu na akciovém trhu
Předpokládejme, že investor koupí akcie společnosti Microsoft za 110 USD. To je nyní jeho bod rentability obchodu. Pokud se cena pohybuje nad 110 USD, investor vydělává. Pokud akcie klesne pod 110 USD, investor prodělává.
Pokud cena zůstane přesně na 110 dolarech, je na bodu zlomu, protože nic nevydělává ani neprodělává.
Už jste četli? Jak psát smajlíky v textu
Body zvratu v podnikání
Vzorec pro dosažení rentability podniku udává částku , kterou podnik potřebuje k dosažení rentability. Tu lze přepočítat na jednotky výpočtem příspěvkové marže (jednotková prodejní cena minus variabilní náklady). Vydělením fixních nákladů příspěvkovým rozpětím získáte informaci, kolik jednotek je třeba k dosažení rentability.
Informace potřebné k výpočtu bodu zlomu podniku lze nalézt v jeho finančních výkazech.
Předpokládejme, že podnik má fixní náklady ve výši 1 milionu USD a hrubé rozpětí 37 %. Její bod zvratu je 2,7 milionu USD (1 milion USD / 0,37). V tomto příkladu bodu zvratu musí společnost dosáhnout výnosů ve výši 2,7 milionu USD, aby pokryla své fixní a variabilní náklady. Pokud dosáhne vyšších tržeb, bude mít společnost zisk. Pokud dosáhne nižších tržeb, bude mít ztrátu.
Je také možné vypočítat, kolik jednotek je třeba prodat, aby byly pokryty fixní náklady, což povede k tomu, že se společnost dostane na hranici rentability. K tomu slouží výpočet příspěvkové marže, což je prodejní cena výrobku snížená o variabilní náklady.
Předpokládejme, že společnost má prodejní cenu svého výrobku 50 USD a variabilní náklady 10 USD. Příspěvkové rozpětí je 40 USD (50 USD – 10 USD). Vydělte fixní náklady příspěvkovou marží a určete, kolik jednotek musí společnost prodat: 1 milion USD / 40 USD = 25 000 jednotek. Pokud společnost prodá více jednotek, než je tento počet, vykáže zisk. Pokud jich prodá méně, vykáže ztrátu.