Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Breadcrumbs – drobečková navigace

Na webových stránkách s velkým počtem stránek může být jednoduché se ztratit. Drobečková navigace výrazně zlepšit orientaci uživatelů. Z hlediska použitelnosti drobečková navigace snižuje počet akcí, které musí návštěvník webu provést, aby se dostal na stránku vyšší úrovně, a zlepšuje nalezitelnost sekcí a stránek webu.

Nechte za sebou drobečky

Drobečková navigace je druh sekundárního navigačního schématu, který ukazuje polohu uživatele na webové stránce nebo ve webové aplikaci. Termín pochází z pohádky o Jeníčkovi a Mařence, ve které dvě děti nechávají na cestě drobky, aby vytvořily stopu zpět domů. Stejně jako v pohádce nabízejí drobečky v reálných aplikacích uživatelům způsob, jak sledovat cestu zpět k původnímu cíli.

Drobečky obvykle najdete na webových stránkách, které mají velké množství hierarchicky uspořádaného obsahu. Setkáte se s nimi také ve webových aplikacích, které mají více než jeden krok, kde fungují podobně jako ukazatel průběhu. V nejjednodušší podobě jsou drobečkové navigace vodorovně uspořádané textové odkazy oddělené symbolem „větší než“ (>); symbol označuje úroveň dané stránky vzhledem k odkazům na stránky vedle ní.

Kdy použít breadcrumbs?

Drobečkovou navigaci používejte u rozsáhlých webových stránek a stránek s hierarchicky uspořádanými stránkami. Výborným příkladem jsou webové stránky e-shopů, na kterých je velké množství produktů seskupeno do logických kategorií.

Drobečkovou navigaci byste neměli používat u jednoúrovňových webových stránek, které nemají žádnou logickou hierarchii nebo seskupení. Skvělým způsobem, jak zjistit, zda by pro webovou stránku byla drobečková navigace přínosná, je sestavit mapu webu nebo diagram znázorňující navigační architekturu webu a poté analyzovat, zda by drobečková navigace zlepšila schopnost uživatele pohybovat se v rámci kategorií a mezi nimi.

Drobečková navigace by měla být považována za doplňkovou funkci a neměla by nahrazovat efektivní primární navigační menu. Je to pohodlná funkce; sekundární navigační schéma, které umožňuje uživatelům zjistit, kde se nacházejí; a alternativní způsob navigace po webu.

Základní typy drobečkové navigace

Breadcrumbs založené na umístění

Breadcrumbs založené na poloze ukazují uživateli, kde se v hierarchii webu nachází. Obvykle se používají u navigačních schémat, která mají více úrovní (obvykle více než dvě úrovně).

Breadcrumbs založené na atributech

Drobečkové trasy založené na atributech zobrazují atributy konkrétní stránky. Například na e-shopech může drobečková navigace vypadat následovně:

Ženy > oblečení > zimní bundy > North Face

Stránka, na které se taková breadcrumbs navigace nachází bude zobrazovat dámské zimní bundy značky North Face.

Každý člověk je jiný, ale spoustu jich má stejné zájmy. Proto vznikají nejrůznější komunity, které mají v mnoha případech také komunitní servery. Obecně se jedná o webové stránky, na kterých se spolu pravidelně schází určitá skupina lidí. Prostřednictvím komunitního serveru spolu mohou komunikovat, sdílet informace, obrázky, nebo spolu hrát hry. V poslední době je spousta komunitních serverů,...

Breadcrumbs založené na cestě

Breadcrumbs založené na cestě zobrazují uživatelům kroky, které učinili, aby se dostali na konkrétní stránku. Drobečkové navigace založené na cestě jsou dynamické v tom smyslu, že zobrazují stránky, které uživatel navštívil, než se dostal na aktuální stránku.

Výhody používání drobečkové navigace

Zde jsou jen některé z výhod používání drobečkové navigace.

Pohodlí pro uživatele

Drobečková navigace se používá především proto, aby uživatelé měli k dispozici sekundární způsob navigace po webových stránkách. Nabídnutím drobečkové stopy pro všechny stránky na rozsáhlém víceúrovňovém webu mohou uživatelé snadněji přecházet do kategorií vyšší úrovně. Navigace snižuje počet kliknutí nebo akcí pro návrat na stránky vyšší úrovně. Místo toho, aby uživatelé používali tlačítko „Zpět“ v prohlížeči nebo primární navigaci webu pro návrat na stránku vyšší úrovně, mohou používat drobečkovou cestu s menším počtem kliknutí.

Obvykle nezabírají místo na obrazovce

Protože jsou obvykle orientovány vodorovně a mají jednoduchý styl, drobečkové navigace nezabírají na stránce mnoho místa. Výhodou je, že nemají téměř žádný negativní dopad z hlediska zahlcení obsahem a při správném použití převáží případná negativa.

Snižují míru odchodu

Drobečkové trasy mohou být skvělým způsobem, jak přimět návštěvníky, kteří si web prohlížejí poprvé, aby si jej prohlédli i po zobrazení vstupní stránky. Řekněme například, že uživatel přijde na stránku prostřednictvím vyhledávání Google, zobrazení drobečkové navigace ho může navnadit na kliknutí na stránky vyšší úrovně, aby si prohlédl související témata, která ho zajímají. To následně snižuje celkovou míru odchodu z webu.

Chyby při využívání breadcrumbs

Používání drobečkových stezek je poměrně jednoduchá záležitost a existuje pouze několik zásad, které je třeba zvážit, než se rozhodnete je na webu implementovat. Pojďme se podívat na některé časté chyby, kterých je třeba se vyvarovat.

Používání breadcrumbs, když to není potřeba

Častou chybou při implementaci drobečkových tras je jejich používání v případech, kdy z nich není žádný užitek. Toto může nastat zejména v případě, že drobečkovou navigaci umístítě na webové stránky, které jsou samy o sobě jednoduché, případně jejich umístění blízko hlavního rozcestníku.

Používání breadcrumbs jako primární navigace

Jak již bylo uvedeno, breadcrumbs používejte jako volitelnou navigační pomůcku. Není vhodné je používat jako hlavní navigační prostředek.

Používání drobečkových stezek, když mají stránky více kategorií

Drobečkové stezky mají lineární strukturu, takže jejich použití bude obtížné, pokud vaše stránky nelze zařadit do přehledných kategorií. Rozhodnutí, zda drobečkové navigace používat, do značné míry závisí na tom, jak jste navrhli hierarchii svých webových stránek. Pokud je (nebo může být) stránka nižší úrovně zařazena do více než jedné nadřazené kategorie, jsou drobečkové stezky neefektivní, nepřesné a pro uživatele matoucí.

Úvahy o návrhu breadcrumbs

Při navrhování schématu drobečkové navigace mějte na paměti několik věcí. Podívejme se na některé otázky, které mohou při práci s drobečkovými navigacemi vyvstat.

Čím by měly být odděleny položky odkazů?

Obecně přijímaným a nejrozpoznatelnějším symbolem pro oddělení hypertextových odkazů v drobečkových trasách je symbol „větší než“ (>). Obvykle se znak > používá k označení hierarchie, například ve formátu

Nadřazená kategorie > Podřízená kategorie.

Dalšími používanými symboly jsou šipky směřující doprava, pravoúhlé uvozovky („) a lomítka (/).

Volba závisí na estetice webu a typu použité drobečkové navigace. Například u drobečkových navigací založených na cestě, ve kterých odkazy nemusí být nutně ve vzájemném hierarchickém vztahu, nemusí použití symbolu „větší než“ přesně vyjadřovat jejich vztah.

Jak velká by navigace měla být?

Nechcete, aby drobečková navigace dominovala stránce. Drobečková navigace funguje pouze jako pomůcka pro uživatele (usnadnění); její velikost by to měla uživatelům sdělit, a proto by měla být alespoň menší nebo méně nápadná než primární navigační nabídka.

Dobrým pravidlem, kterým je vhodné se řídit při určování velikosti drobečkové cesty, je, že by neměla být první položkou, která upoutá pozornost uživatele při příchodu na stránku.

Umístění breadcrumbs

Breadcrumbs se obvykle zobrazují v horní polovině stránky, pod primární navigační nabídkou, pokud je použito horizontální rozložení nabídky.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Whitepaper je podrobný, často technicky zaměřený dokument, který prezentuje řešení určitého problému nebo výzvy v oboru. Jeho hlavním cílem je informovat čtenáře a poskytnout jim expertní znalosti k danému tématu. Whitepapery se často využívají v obchodním a technickém prostředí, zejména v oblasti B2B (business-to-business). Hlavní charakteristiky whitepaperů:Expertní obsah: Whitepapery jsou považovány za hluboké a důkladné...

Ve slově hanba lidé chybují poměrně často. A je jedno, zda mluvíme o emoci, kterou cítí zostuzený člověk nebo o filmu od Bergmana. Objevuje se tendence psát toto slovo s „m“, tedy ve formě hamba. Správně  je hanbaSprávně je pouze hanba s „n“.Pokud si nejsme jisti, jak hanbu napsat, napoví nám příbuzná slova jako hana,...

Smajlíci a emoj. Posíláme je všichni, a kdo říká že ne, ten je posílá dvojnásob! 😉 🙂 umí napsat už předškoláci, jak ale obohatit konverzaci o zábavnější a barevnější emoji? Jednou z možností je složité vyhledávání na googlu a následné kopírování. Mnohem elegantnějším způsobem je využít klávesové zkratky, po jejichž stisknutí můžeme vybírat z nepřeberného...

Bezplatné otočky jsou jedním z nejpopulárnějších typů bonusů, které online kasina nabízejí svým hráčům. Mnoho kasin v České republice používá tento typ propagace, aby přilákala nové hráče a zároveň odměnila stávající. Ať už jste zkušený hráč nebo nováček, je důležité vědět, jak správně využít bezplatné otočky, abyste získali co nejvíce. V tomto článku se podíváme...

V dnešní době je důležité chytit čtenáře na první větu. Pokud se vám to podaří, máte jako marketingový specialista vyhráno. A k tomu vám mohou pomoci osvědčená koťátka, alias hra na emoce. Nebo například káva či jiný obecně oblíbený produkt. A nebo zacílení na jeden kvalitní produkt, například v rámci online her Frumzi casino. Protože...

Procházení webu (crawling) je proces, který probíhá v pozadí internetových vyhledávačů, během něhož tzv. roboti (crawleři) systematicky procházejí obsah webových stránek. Tento proces je naprosto klíčový pro udržení aktuálnosti výsledků vyhledávání a pro to, aby vyhledávače mohly poskytovat uživatelům co nejrelevantnější odpovědi na jejich dotazy. Crawler navštíví každou stránku webu, stáhne si její obsah a...

České slovo byznys je fonetickým přepisem anglického business. V češtině tento výraz znamená obchod, obchodování. Ale čert ví, jak se to píše správně, zvlášť když v každé zemi se to píše trochu jinak. Jaký tvar je pravopisně správně? Píše se byznys, biznys, business anebo biznis?V angličtině se píše business.Na Slovensku biznis.A v českém jazyce nejčastěji byznys, ale normou už...

Hasicí, anebo hasící? Oba výrazy jsou samy o sobě správně. Problematické je však často jejich správné užití. Slovo hasicí je přídavné jméno účelové, označuje tedy účel, k němuž daná věc či jev slouží, do stejné kategorie patří například slova řídicí, čisticí, měřicí, chladicí. Máme tedy hasicí přístroj, nikoli hasící přístroj.Příklad: Potřebujeme nový hasicí přístroj.Slovo hasící...

Líbání je zdravé! Polibkem dáváme najevo svou náklonnost, přátelství, lásku a city. Je pro nás zdravotně důležitý, protože napomáhá ke snížení stresu a napětí. Při líbání se dokonce spalují kalorie, snižuje vysoký krevní tlak a hladina cholesterolu. Také zabraňuje odumírání mozkových buněk. Časté líbání působí navíc jako prevence problémů s krevním oběhem, žaludkem, a také...

Používáte placenou reklamu na Facebooku a přivádíte návštěvníky na svůj web? Pokud ano, musíte mít implementovaný Facebook pixel. Teoreticky tedy nemusíte, ale…věřte nám, s Facebook pixel je to prostě lepší. Facebook pixelJde o měřící kód, který implementujete do hlavičky kódu vašeho webu. Odesílá údaje o návštěvnosti a splněných konverzích na vašem webu do nástroje Facebook...
Načíst dalších 10 článků