Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

BTL

Below the lines, tzv. podlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající nemasové, presně zacílené formy oslovování. Do BTL marketingu spadá i prodej v kamenném obchodě nebo na stánku, přímý marketing, reklama v místě prodeje.

Protějškem je ATL – above the lines, tedy forma marketingové komunikace komunikace využívající masmédia (televizi, rádio, internet, tisk, outdoor). Rozdíly mezi nadlinkovými a podlinkovými formami komunikace se ale postupně stírají a vytvářejí tzv. integrovanou komunikaci.

BTL komunikace

Mezi BTL aktivity se řadí:

  • Spotřebitelské soutěže (akce typu “kup a vyhraj”),
  • Trade programy (motivace obchodních kanálů),
  • In-store podpora (POS materiály, display reklama, druhotné umístění zboží na prodejní ploše),
  • Tailor mady programy pro KA (soutěže probíhající pouze v jednom obchodním řetězci v danou dobu),
  • Programy s hosteskami (ochutnávky),
  • Eventy a roadshow (testovací jízdy, akce na náměstích, akce v místech výskytu cílové skupiny),
  • Direct mail (personalizovaná informace nebo nabídka zaslaná přímo na kamennou adresu),
  • Neadresný rozsev (vhazování letáků do poštovních schránek),
  • Telemarketing (aktivní nebo pasivní),
  • Věrnostní programy (loyalty programy),
  • Internet (internetové stránky, aplikace, a vlastněné sociální kanály „owned media“ jako jsou Youtube, Facebook, Google+, Instagram, Twitter a další jim podobné),
  • Mobilní marketing.

BTL reklama je mnohem více zaměřená na prodej, než je tomu u ATL reklamy. BTL reklama je cílená, obsahuje nějakou odměnu za nákup nebo možnost vyhrát cenu. Využívá méně tradiční reklamní metody, než klasická ATL reklama. BTL buduje tzv. “zákaznickou zkušenost”, tedy např. možnost si výrobek vyzkoušet, ochutnat, nebo se značkou něco pozitivního prožít. BTL reklama zahrnuje i prodavače, velkosklady, obchodní zástupce. Ty všechny se snaží motivovat a podporovat tak prodej výrobku. BTL reklama má stále větší význam, a to nejen u FMCG výrobků. Na BTL reklamu se brand manageři často spoléhají, pokud potřebují splnit konkrétní prodejní cíle, nebo pokud hospodaří s omezeným rozpočtem nedovolující jim vysoké mediální investice. BTL reklamní kampaně mají často krátkodobý nebo střednědobý charakter a plní konkrétní strategické cíle v celkové komunikaci značky. Výsledky BTL kampaní jsou dobře měřitelné. Měříme nárůst prodejů za dané období ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, nebo počet spotřebitelských responzí za dané období. Cílem BTL kampaní může být akvizice nových zákazníků, udržování stávající zákaznické báze, věrnost, změna zákaznického chování, seznámení s produktem, navýšení prodejů v promotion období apod.

ATL komunikace

ATL je druh reklamy, který probíhá skrze média jako jsou:

  • Televize (nejčastějším formátem je 30 sec. televizní spot, dále pak
  • sponzoring nebo product placement),
  • Kino (spot před filmem),
  • Rádio (30 sec. rádiový spot nebo speciální operace),
  • Tisk (tiskový inzerát nebo PR podpora),
  • OOH (z anglického “out-of-home”, tedy zejména billboardy,
  • bigboardy, citylighty, rámečky v metru apod.),
  • Internet (veškeré placená internetová reklama = bannery, PPC,
  • promované posty na sociálních sítích).
  • Tyto druhy reklamy jsou označovány jako konvenční. Liší se od BTL reklamy, kterou lze mnohem lépe cílit a vyhodnocovat. BTL reklama je nejvíce efektivní, když cílová skupina není příliš velká a je jasně definovatelná.

    Působení nadlinkové komunikace

    Nadlinková komunikace může díky masovým médiím oslovit více příjemců než komunikace podlinková. Její nevýhoda ovšem spočívá v tom, že se ATL jen těžko zaměřuje na úzkou cílovou skupinu.

    Integrovaná komunikace

    Česká BTL reklama se začala výrazněji rozvíjet v 90. letech s příchodem síťových reklamních agentur. Mezi její zakladatele patří jména jako Kristin LaRonca Parpel (USA), Jan Boleslavský (CZ) a Ian Kenneth Wood (CAN). BTL reklamu pro své klienty obvykle zajišťují velké, tzv. full-servisové reklamní agentury. Tyto agentury si pro realizaci BTL projektů vytvořily dceřiné agentury, kde pracují speciální týmy pro BTL reklamu. BTL reklamu také zajišťují menší specializované lokální agentury. Od roku 2004 se BTL agentury organizují v iBTL sekci při Asociaci komunikačních agentur.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Principiální, anebo principielní? Jediná správná varianta je, v souladu s aktuálním Slovníkem spisovné češtiny, s koncovkou –ální. Výrazy s koncovkou –elní jsou hodnoceny jako hyperkorektní, tedy domněle správné, používané často ve snaze o stylově vyšší vyjadřování.Vždy tedy píšeme principiální, nikdy principielní.A co vlastně slovo principiální? Jde o přídavné jméno, z latinského principum, kterým označujeme něco,...

Také se podíváte ráno z okna a už víte, jakou budete mít náladu? Co s tím a jak si ji případně vylepšit a nebo aspoň nezhoršit? O tom si povíme v následujícím článku. Nejdříve si však povíme takový malý příběh. Možná jej v nějaké méně či více pozměněné variaci znáte ze svého života.Znáte to, ráno vstanete…Tedy tohle já to...

Positioning řeší každá značka, protože to vlastně udává směr, kterým se v marketingové strategii vydá. Positioning ovšem nezáleží pouze na tom, co chce značka, je to termín z marketingu, který souvisí především se zákazníkem. Co znamená positioning v marketingu Positioning je představa o značce v mysli spotřebitele. To znamená především to, jak spotřebitel značku vnímá...

V tento den se v roce 1809 narodil Francouz Louis Braille, vynálezce Braillova písma. Nevidomý Louis se seznámil s vojákem, který mu ukázal tajnou vojenskou abecedu určenou ke čtení za tmy. Tajná abeceda využívala systém dvanácti vystouplých teček, kterými se Louis k vytvoření vlastního písma inspiroval a vytvořil později tolik známe Braillovo písmo, což je...

Paragliding je letecký sport s padákovým kluzákem. Pilot obvykle startuje z kopce, odkud se rozeběhne a paraglidingové křídlo ho zvedne nad zemský povrch. Do výšky vystoupá díky stoupavým vzdušným proudům. Ve vzduchu může za ideálních podmínek kroužit po velmi dlouhou dobu. A to bez nutnosti mít jakýkoliv motor. A teď k češtině. Pravopisně SPRÁVNĚ je paragliding Označení paragliding...

Mnoho lidí si láme s pravopisem tohoto slova. Je pro to ale úplně jednoduché vysvětlení.  ✅ Schůzka – správná varianta. Pravopis si zdůvodníme jednoduše – stačí si říct sloveso scházet.❌ Schůzka – nesprávná varianta.Skloňování slova schůzkaSchůzka je rodu ženského a skloňuje se podle vzoru žena.pád – schůzkapád – (bez) schůzkypád – (ke) schůzcepád – schůzkupád –...

Jednoduchá odpověď. Ne, nejde. Nebo ještě jinak. Jde, ale ne dlouhodobě. Čas od času to nevadí, pokud se na to mentálně připravíte. Popíšu důvody, proč si myslím, že je lepší jít pracovat do kanceláře (či si zařídít pronájem kanceláře) anebo do nějakého coworkingového centra. Proč to nejde?Byli jste někdy zaměstnaní a měli jste někdy homeoffice?...
Načíst dalších 10 článků