Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Click fraud – podvodné kliky

Hello 0

Click fraud (podvodný klik) je nekalou praktikou využívanou majiteli webů za účelem zvýšení příjmů. Jednoduše jde o klikání na PPC reklamy (tedy reklamy s platbou za proklik), které je úmyslné, škodlivé a postrádá nákupní potenciál.

Klikání obvykle prování počítačový program nebo automatizovaný sktipt, který se vydává za legitimního uživatele. V některých případech klikání také provádí pracovník,který je obvykle špatně placený a jeho situace hraničí s vykořisťováním (či výce pracovníků), který jednoduše celý den kliká na dané reklamy. Tito pracovníci jsou často označováni jako klikací farmy.

Jak tomu rozumět?

Začneme od začátku. Na reklamu na nejrůznějších webech už asi narazil každý z nás. Mnoho webových stránek a online platforem hostí reklamy, za což jim firmy poměrně štědře platí. Jedním z platebních schémat je PPC. Ve zkratce PPC znamená, že  inzerent platí pouze za potenciální zákazníky, kteří kliknou na reklamu, protože je nějakým způsobem zaujala.

Proč by se někdo zabýval falešným klikáním?

K podvodnému klikání dochází ze dvou hlavních důvodů – snížení konkurence anebo generování příjmu.

Inzerent A se například může zapojit do click fraudingu, aby vyčerpal reklamní rozpočet a prostor inzerenta B na nerelevantní kliknutí, takže inzerent A zůstane jediným inzerentem v daném reklamním prostoru.

Click fraudingu se může účastnit také samotný vydavatel (vlastník stránky), aby zvýšil své příjmy z reklamy. Občas click frauding provádějí i samotní zákazníci. Občas se stane, že pro zákazníka je jednodušší opakovaně prokliknout reklamní odkaz, než obchod vyhledat přímo či pomocí vyhledávače. I když v tomto případě nejde o tradiční případ podvodného kliknutí, mohou vyhledávače takové jednání vyhodnocovat jako click frauding a blokovat za tato podezřelá kliknutí platby.

Odhalování click fraudingu

Neplatná kliknutí jsou pro PPC systémy poměrně zásadní otázkou, proti kterému bojují řadou sofistikovaných metod.

Za neplatné se považují kliky:

  • za účelem zvýšení reklamních nákladů nebo zvýšení zisku partnerských webů,
  • generované pomocí automatizovaných nástrojů či robotů,
  • které jsou bezcenné – např. dvojklik omylem.

AdWords i Sklik používají třífázový systém detekce neplatných prokliků:

  • automatická detekce,
  • ruční kontrola,
  • řešení stížností.

Automatická detekce

Systémy automaticky detekují neplatné kliky s pomocí sledování IP adres, cookies, periodicity, statistických anomálií, robotických schémat apod.

V případě zjištění neplatných prokliků je systém automaticky filtruje a neodečítá (resp. vrací) za ně peníze.

Ruční kontrola

Data v Google Ads navíc ručně prochází specialisté a hledají další možná podezřelá kliknutí. Tady jde o kliky, které se již objevily ve statistikách, ale v případě podezření na neplatné kliky jsou odečteny z měsíční fakturace.

Stížnosti inzerentů

Pokud v Google Ads sami nepřijdou na neplatné kliky, inzerent má stále možnost je upozornit. PPC systém každý takový případ individuálně prošetří a došlo-li skutečně k neplatným klikům, vrátí vám peníze.

Podezření na click fraud

Pokud máte podezření, že vaše reklama se stala cílem click fraudingu, máte možnost kontaktovat podporu, která celou záležitost prošetří.

Inzerenti velmi často svádějí například náhlé zvýšení útraty v účtu automaticky právě na podvodné klikání. Výchylky ve výkonu účtů mohou být ale způsobeny mnoha jinými příčinami. Než začnete reklamovat kliky, ověřte nejdříve alespoň základní ukazatele:

Vzrostl s počtem kliků zároveň adekvátním způsobem i počet konverzí?

  • Pak mají klikání na svědomí vaši reální zákazníci.

Vzrostl zároveň počet zobrazení?

  • Pokud se zvýšila hledanost vašich klíčových slov nebo výrazně rozšířil prostor, kam cílíte reklamu, do obsahové sítě, vzroste i počet kliků. Běžným vlivem tu může být i sezónnost.

Nedostali jste se na lepší pozici?

  • Pokud se reklama dosud zobrazovala pod přirozenými výsledky vyhledávání a náhle vybojovala top pozici, výrazně se zvýší míra prokliku. Když se s klíčovými slovy dostanete z druhé stránky výsledků vyhledávání na první, také zaznamenáte prudký nárůst počtu kliků.

Pamatujte si, že azyl se píše vždycky jenom s písmenem z. Původ má v řeckém výrazu asylon, ale v českém jazykovém systému se slovo azyl už plně usadilo a přizpůsobilo se mu. Pravopis slova azyl vychází z české výslovnosti, ve které se vyslovuje azyl s písmenem z. Slovo je kompletně začleněné do českého jazyka, proto se i skloňuje podle standardních...

Prováděli jste v poslední době úpravy kampaně?

  • Zvýšení cen za klik, zvýšení rozpočtů, rozšíření kampaně, vyzývavější reklamní text. To vše může náhle zvýšit návštěvnost.

Je míra prokliku na normální úrovni?

  • Click fraud s sebou obvykle nese zvýšení míry prokliku (generuje proklik ke každému zobrazení). Pokud se vaše CTR nevychyluje nad normální hodnoty, pravděpodobně je vše v pořádku.

Vinu může mít i nová funkce systému, která výrazně změní výkon kampaně.

  • Takovou novinkou bylo v minulosti třeba přidání screenshotů k reklamám Skliku. Může jít ale také o obyčejnou úpravu algoritmu pro řazení reklam.

Podívejte se do Google Analytics na data z PPC systému a porovnejte je i s jiným zdrojem návštěvnosti.

  • Trávili uživatelé na webu čas? Prošli více stránek? Neodešli hned? Jsou unikátní? Pak jsou to zřejmě reální návštěvníci.

Pokud v logu serveru odhalíte více kliků z jedné IP adresy, také to nemusí být problém.

  • Může se jednat o sdílené IP adresy nebo opakované návštěvy zákazníků rozhodujících se před nákupem.
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Kdysi dávno jsem si chtěl ještě v dobách, kdy stálo neomezené volání přes 3 000 Kč a malá česká zemička nebyla stíhána vychcanými operátory, zřídit tarif s neomezeným voláním. Chvíli handlování na infolince a stál nakonec tuším 1 000 Kč bez DPH se smlouvou na rok. Tehdy v roce 2012 neuvěřitelná cena :-). Přifařil jsem ke smlouvě další druhé číslo...

Některé děti se ostatním spolužákům posmívají, protože špatně čtou. Nemusí to však být jejich vinna, mohou trpět poruchou, která se označuje termínem dyslexie. Na druhou stranou porucha není odpovědí na všechno, někteří se prostě pouze málo snaží. Pokud má vaše dítě problémy, navštivte odborníka. Pokud nevíte, jak se slovo dyslexie píše, čtěte dál náš text....

Nit je označení pro výrobek z jednoho nebo několika vláken, které je obvykle určené k šití. Nit má ovšem i další význam. V příběhu může být pomyslná červená nit, která znamená ústřední myšlenku děje. Toto spojení s oblibou používal prezident Edvard Beneš. V každém případě pravopisně správný je pouze jeden tvar a tím je nit. Přesto to se slovem nit...

Univerzita je jednoslovné označení samosprávné vysoké školy, která poskytuje nejvyšší stupeň vzdělání v rozmanitých oborech. Slovo univerzita pochází z latinského universitas (= všeobecnost, společenství, kolegium), proto někdy dochází k chybnému zápisu. Podoba universita je příznaková. To znamená, že ji můžete použít jen ve specifických textech. Například v historických a odborných textech. V současném jazyce se běžně používá varianta univerzita,...

Na Webtrhu (a nejenom tam) lze často vidět poptávky po SEO copywriterech. Tyto poptávky se zpravidla vyznačují vysokými nároky (vše musí být do puntíku splněno a ideálně už zítra). Nízkým finančním ohodnocením (50-100 Kč za jednu normostranu textu). Při práci na těchto „zakázkách“ po vás bude vždy vyžadováno, abyste se řídili třemi pravidly. Občas mi...

Sociální síť, která změnila svět, Facebook. Nejen, že se na Facebooku můžete kouknout, co měla vaše spolužačka z 8. třídy k večeři, můžete jej také využít jako skvělý marketingový nástroj. Za poslední desetiletí se totiž Facebook posunul z pozice nejvýznamnějšího sociálního média na pozici jednoho z nějvětších tržišť. Proč je Facebook skvělým místem pro marketing?Digitální...

V tomhle případě se nejedná o žádný chyták. Těstnost je prostě hloupost! Pravopisně správně je těsnost! Abychom správně určili pravopis, musíme se podívat, jak podstatné jméno těsnost vzniklo. Tak hurá do toho, půl je hotovo. Nejdříve bylo přídavné jméno těsný. Následně došlo k odtržení přípony „-ný“. A pak už se jen přidala přípona „-ost“. Jedná se o...

Slova personalizace i personifikace jsou obě správně, každé má však jiný význam a často dochází k jejich záměně. Personalizace vyjadřuje možnost přizpůsobit webovou stránku svým potřebám. Může jít například o výběr z různých předpřipravených skinů (grafických podob) prezentace až po komplexní úpravu stránky pomocí přidání prvků a funkcí podle potřeb uživatele.Personifikace, zosobnění, je jením z...

Devět křížů je lokalita u obce Lesní Hluboké v okrese Brno-venkov, nedaleko dálnice D1. Devět křížů se této lokalitě říká proto, že se zde před několika sty lety (konkrétně roku 1540) měla stát událost, která se místním lidem zaryla do paměti. Nejsou sice přesné důkazy o tom, že se tato událost stala, ale místní už...
Načíst dalších 10 článků