Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Greenwashing – co to je?

Hello 0

Zelený marketing a povídání o tom, co všechno firmy dělají nad rámec svých povinností je v poslední době velmi oblíbené. O CSR aktivitách už jsem jeden článek psal. Teď bych se chtěl podívat na to, jak to vypadá, když firmy vytváří dojem, že jsou společensky odpovědné, ale ve skutečnosti svým zákazníkům lžou a jejich motivací není nic jiného než zvýšení zisku. Tento fenomén se nazývá greenwashing.

Co je to greenwashing

Greenwashing patří mezi marketingové praktiky, jejichž cílem je klamání spotřebitele. Greenwashing přesvědčuje spotřebitele o tom, že produkt je vyrobený ekologicky, ačkoliv to může být pravda jen zčásti či vůbec. Hranice mezi tím, co je greenwashing a co už ne, není pevně stanovena.

Přesto je jasným znakem greenwashingu to, že se značka staví do pozice udržitelné či ekologicky smýšlející, přičemž se dají dohledat faktické důkazy o tom, že její vliv na planetu je převážně škodlivý.

Příklady greenwashingu

Nejčastěji se v souvislosti s greenwashingem skloňuje slovo móda. Módní průmysl je totiž druhý nejšpinavější a značky se často snaží vypadat jako šetrnější než ostatní. To zákazníkům zaručuje označení „udržitelnost,“ se kterým jste se pravděpodobně už párkrát setkali například při nakupování online. To, že se značka označí jako udržitelná znamená, že způsob výroby i distribuce produktů neničí planetu vůbec nebo jen minimálně tak, aby se na naší zemi dalo s klidem žít i za desítky let.

V současnosti se však jako udržitelné označují i velké korporáty, které do svých produktů dají 5 % biobavlny a už se plácají po rameni. 🙂 Jednou z nich je také švédská společnost H&M, která materiály na oblečení napouští nebezpečnými chemikáliemi a oblečení následně šijí chudé vrstvy v Indii či Bangladeši, které za svou práci nedostávají ani minimální mzdu. Přesto H&M už několikrát uvedlo novou „udržitelnou“ kolekci s tím, že používá udržitelné materiály. Tyto materiály byly přitom úplně stejné jako v klasických kolekcích, pouze se například používaly o něco málo šetrnější chemikálie (které jsou však stále velmi škodlivé) nebo se na výrobu oblečení použila biobavlna, která by však certifikaci biobavlny, jakou mají jiné udržitelné značky, nikdy nezískala.

Značka H&M tak lže svým zákazníkům ve snaze se jim zalíbit a překonat trend nakupování v second handech či udržitelných obchodech. Samozřejmě, že takový velký korporát se nemůže ze dne na den stát udržitelným, ale greenwashing a dělání z lidí blbce rozhodně není cesta. 🙂

Nejhorší na tom je, že zákazníci tomu opravdu často bezmezně věří a greenwashing tak firmám nadále prochází. Je to tedy vše o marketingu. A greenwashing se zatím zdá být velmi užitečným a efektivním nástrojem.

  •  
  •  
  • 13
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Merchandising je obor, který se zabývá péčí o zboží. Jeho cílem je zajistit co nejoptimálnější umístění výrobku v prostoru a vytvořit ideální podmínky, které přimějí zákazníka si produkt zakoupit přímo v místě prodeje. V praxi to znamená zaručit, že zboží bude vždy dostupné (dostatečné zásoby ve skladech, zboží vyskládané v regálech a umístěné v požadované...

Jak se píše slovo historie? Po tvrdé souhlásce následuje „y“. Pravopisně správně by měl být tvar hystorie. Nebo ne? V žádném případě! Čeština je záludná. V tomto případě si pro nás přichystala chyták. Původ slova historie je v zahraničí, proto má, aspoň pro nás Čechy, atypický pravopis.Pravopisně správně je pouze historie!Obdobný pravopis se váže i ke slovům příbuzným...

Nebudeme vás dlouze napínat. Správný tvar je jen a pouze alibi. Toto slovo má původ v latině, odkud jsme ho do českého jazyka plně přejali. Co to je alibi?Se slovem alibi se často potkáte v detektivkách. Význam je tedy asi každému jasný, ale radši ho ještě zopakujeme. Alibi je důkaz obviněného, že byl v době spáchání trestného činu...

V určitých věcech by se chybovat nemělo, protože by to byl hřích. Pokud stále nevíte, jak se správně píše Ježíšek / ježíšek, nezoufejte a přečtěte si následující text. Opět jsme u té české mnohoznačnosti. Někdy je příjemná, protože umožňuje dělat dvojsmyslné narážky, ale v jiných případech nám stěžuje život. Slovo Ježíšek / ježíšek může mít dva významy....

Nemám teď na mysli kino. Do kina už dneska nikdo nechodí, když je pár dní po premiéře možné zhlédnout film na internetu. Jasně, kino je fajn, když se chcete s tím druhým poznávat (rozumějte osahávat) pod rouškou tmy, nebo jako skvělý zážitek pro děti (tak pětileté, protože ty starší už jen tak něčím neohromíte). My dospělí...

Dopodrobna znamená jinými slovy detailně, do hloubky. Dopodrobna je příslovečná spřežka, proto se píše dohromady. Dvouslovná varianta do podrobna ve spisovné češtině neobstojí. Je nesprávná. Pravopisně SPRÁVNĚ je dopodrobnaNejlehčí bude, když si zapamatujete, že se jedná o spřežku. Anebo se vždy podívejte na tento web.Kdo by hledal nějaké zdůvodnění, toho musíme zklamat. Se spřežkami to...

Organizace je sdružení osob se společnými cíli, účelné uspořádání nebo způsob uspořádání. Otázkou však zůstává, zda toto slovo psát se s nebo z. Pravopisně SPRÁVNĚ je organizaceV současném českém jazyce je varianta organisace považována za stylově příznakovou. To znamená, že se může používat jen v určitých textech. Například v textech historických. V běžném vyjadřování je podoba organisace pravopisně nesprávná!Raději...

Je správně varianta poloostrov, nebo poloostrov? Je to jasné, nebo si s námi čeština pohrává a chce nás zmást? V tomto případě to není žádný chyták. Správně je pouze tvar poloostrov. Jedná se o složeninu, která vznikla z tvaru polo + ostrov (pokud nejste úplní dementi, tak jste na to už asi přišli sami :-)). Nejedná se tedy...
Načíst dalších 10 článků