Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Greenwashing – co to je?

Zelený marketing a povídání o tom, co všechno firmy dělají nad rámec svých povinností je v poslední době velmi oblíbené. O CSR aktivitách už jsem jeden článek psal. Teď bych se chtěl podívat na to, jak to vypadá, když firmy vytváří dojem, že jsou společensky odpovědné, ale ve skutečnosti svým zákazníkům lžou a jejich motivací není nic jiného než zvýšení zisku. Tento fenomén se nazývá greenwashing.

Co je to greenwashing

Greenwashing patří mezi marketingové praktiky, jejichž cílem je klamání spotřebitele. Greenwashing přesvědčuje spotřebitele o tom, že produkt je vyrobený ekologicky, ačkoliv to může být pravda jen zčásti či vůbec. Hranice mezi tím, co je greenwashing a co už ne, není pevně stanovena.

Přesto je jasným znakem greenwashingu to, že se značka staví do pozice udržitelné či ekologicky smýšlející, přičemž se dají dohledat faktické důkazy o tom, že její vliv na planetu je převážně škodlivý.

Příklady greenwashingu

Nejčastěji se v souvislosti s greenwashingem skloňuje slovo móda. Módní průmysl je totiž druhý nejšpinavější a značky se často snaží vypadat jako šetrnější než ostatní. To zákazníkům zaručuje označení „udržitelnost,“ se kterým jste se pravděpodobně už párkrát setkali například při nakupování online. To, že se značka označí jako udržitelná znamená, že způsob výroby i distribuce produktů neničí planetu vůbec nebo jen minimálně tak, aby se na naší zemi dalo s klidem žít i za desítky let.

Nevíte, jak na počítači napsat hranaté závorky? Existují dva základní způsoby, které vám názorně vysvětlím. S hranatými závorkami se setkáte například při psaní výslovnosti nějakého slova. Jak napsat hranatou závorku přes Alt Gr Hranatá závorka zleva Stiskněte pravý Alt + klávesu s písmenem F. Hranatá závorka zprava Stiskněte pravý ALt + klávesu s písmenem G....

V současnosti se však jako udržitelné označují i velké korporáty, které do svých produktů dají 5 % biobavlny a už se plácají po rameni. 🙂 Jednou z nich je také švédská společnost H&M, která materiály na oblečení napouští nebezpečnými chemikáliemi a oblečení následně šijí chudé vrstvy v Indii či Bangladeši, které za svou práci nedostávají ani minimální mzdu. Přesto H&M už několikrát uvedlo novou „udržitelnou“ kolekci s tím, že používá udržitelné materiály. Tyto materiály byly přitom úplně stejné jako v klasických kolekcích, pouze se například používaly o něco málo šetrnější chemikálie (které jsou však stále velmi škodlivé) nebo se na výrobu oblečení použila biobavlna, která by však certifikaci biobavlny, jakou mají jiné udržitelné značky, nikdy nezískala.

Značka H&M tak lže svým zákazníkům ve snaze se jim zalíbit a překonat trend nakupování v second handech či udržitelných obchodech. Samozřejmě, že takový velký korporát se nemůže ze dne na den stát udržitelným, ale greenwashing a dělání z lidí blbce rozhodně není cesta. 🙂

Nejhorší na tom je, že zákazníci tomu opravdu často bezmezně věří a greenwashing tak firmám nadále prochází. Je to tedy vše o marketingu. A greenwashing se zatím zdá být velmi užitečným a efektivním nástrojem.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Organismus / organizmus je označení pro tělo rostlinného nebo živočišného jedince. Druhým významem je účelně složený celek (systém), který je uzpůsobený určité funkci. Český spisovný jazyk povoluje psaní ve tvaru organismus i organizmus, obě dvě varianty jsou tedy správně. Za častěji používanou je považováno slovo organismus, ale to vůbec nebrání používání tvaru organizmus.V jednom textu však používejte pouze jednu...

V tomto článku se podíváme na to, jak málo stačí k tomu, aby došlo k úplně proměně slova ve slovo jiné. A také jak snadno nás naše milá čeština může dostat do maléru. Přídavné jméno bílý všichni známe a používáme ho, když chceme vyjádřit, že má něco bílou barvu. Tvar bílý je pro mužský rod jednotného čísla (podle...

Kdy napsat živelní a kdy živelný? Katastrofa může být živelní(á). Stejně tak pojištění proti živlům (voda, oheň, země, vzduch) bude živelní. Když je ale někdo živelný, tak se od něj očekává spontánní a nezkrotné chování; toto slovo se také odvíjí od živlů, ale přebírá od nich pouze vlastnost – neovladatelnost a nezkrotnost.Přípona -ní vyjadřuje obecný...

Jidáš je slovo, které má hned tři významy. Ve dvou případech se píše malé počáteční písmeno, v jednom případě velké počáteční písmeno. Jak to tedy je? Vezmeme to pěkně po pořádku. Původní význam slova Jidáš je jméno člověka, který zaprodal Ježíše Krista. Pouze v tomto případě, kdy slovo Jidáš označuje jméno, se píše velké počáteční písmeno.Další dva...

USP je zkratka anglického Unique Selling Proposition. Ale co to znamená? Přesně to si vysvětlíme, protože se jedná o základní pojem marketingu. Co je to USP? Do češtiny se tato zkratka někdy překládá jako unikátní prodejní argument. To však není úplně tolik vypovídající. Abych vám to přeložil – jedná se o unikátní vlastnost vašeho produktu...

Na druhý čtvrtek v měsící březnu připadá Světový den ledvin. Jde o kampaň, která má upozornit na to, že 10 až 15 % světové populace trpí určitou formou onemocnění ledvin. Naše země rozhodně není výjimkou. V ČR má nemocné ledviny každý desátý člověk. Kdy se Světový den ledvin slavíSvětový den ledvin se slaví druhý březnový...

Blog je oblíbená webová aplikace, která umožňuje sdílet prakticky cokoliv od fotek roztomilých koťátek až po tiskové zprávy. Je to něco jako internetový deník, kde uživatelé sdílí své myšlenky, názory, články, fotky. Poslední dobou se o blozích hodně mluví a píše, proto je potřeba vědět, jak slovo blog správně skloňovat. Ve Slovníku spisovné češtiny blog...
Načíst dalších 10 článků