Pokud se kamarádíte s PPC marketingem, zkratka PNO by měla být vaší nejlepší přítelkyní. 🙂 Pojďme si vysvětlit proč. A co tato zkratka vlastně znamená.
PNO = podíl nákladů na obratu
Hodnota PNO nám říká, kolik procent z celkového zisku jsme museli utratit za reklamu – tedy za to, aby se prodeje vůbec staly. Protože bychom samozřejmě všichni byli rádi, kdyby se zboží prodávalo samo, ale bohužel to vždy něco stojí. A hodnota PNO nám tedy dává přesný údaj o tom, kolik jsme za reklamu utratili a říká nám, zda se investice do ní vyplatila.
Pozor však na to, že PNO se týká opravdu jen reklamy – tedy zajímá nás, kolik prodejů se uskutečnilo díky naší reklamě, a ne kolik prodejů se uskutečnilo celkem!
Zkratka PNO pochází z Skliku. Google Ads používají zkratku ROAS, která vyjadřuje poměr mezi hodnotou konverze a cenou. Je tedy důležité si pamatovat, že PNO a ROAS rozhodně není to samé.
Jak vypočítat PNO?
Na výpočtu PNO opravdu není nic složitého. Stačí vzít náklady a vydělit je prodeji.
PNO = náklady : prodeje
Pro větší přehlednost se tento výsledek ještě násobí 100, abychom dostali číslo v procentech. Čím nižší číslo vám vyjde, tím lépe pro vás.
Nejtěžší na celém výpočtu je asi fakt, že potřebujete mít změřené všechny konverze a jejich hodnoty.
A k čemu to tedy je?
Asi už vám došlo, že PNO je skvělým ukazatelem úspěšnosti kampaně. Nikdo totiž nechce na kampani prodělávat. Neexistuje však univerzální hodnota PNO, která by byla tou jedinou správnou. Pokud jste v PPC zkušenější, dokážete si před startem kampaně PNO odhadnout a stanovit si nějaký cíl. Nicméně stále platí, že každý web to má jinak především podle toho, co měla reklama za cíl, jak vysoké náklady byly vynaloženy atd.
PNO vám dále pomůže při rozhodování o rozdělování rozpočtu mezi více kampaní.
Na co si dát pozor
Je třeba si uvědomit, že pokud PNO počítáte na základě dat z Skliku a Google Analytics, pravděpodobně vám vyjdou jiné hodnoty. A ty od Google Ads jsou přesnější.
Už jste četli? Postel = druhý domov ženy
Rozhraní Skliku totiž připisuje hodnotu konverze poslednímu kliknutí na Sklik reklamu. V případě Google Analytics je tato hodnota připisována poslednímu nepřímému kliknutí.
A ještě jedna důležitá poznámka – v Google Ads sice hodnota PNO není, ale protože se jedná o vhodný ukazatel, který by vás měl zajímat a považuji ho za přehlednější než ROAS, doporučuji založit v GA sloupec s touto hodnotou, kam jednoduše vyplníte výše zmíněný vzorec náklady : prodeje. Před uložením pak ještě nezapomeňte změnit formát sloupce na procenta.