Co to je syndromu karpálního tunelu a jak se ho zbavit?

Syndrom karpálního tunelu postihuje většinou kancelářské krysy (jako jsem já) může však postihnout zkrátka každého, kdo přetěžuje ruce v oblasti zápěstí. 

Rychlá navigace k článku:

Úvod – co to je syndrom karpálního tunelu

Co může způsobovat problém s karpály?

Jak se syndrom karpálního tunelu projevuje?

Karpální tunel a jeho diagnóza

Odstraňte příčinu a zbavíte se problémů s karpálními tunely navždy

Jak syndrom karpálního tunelu léčit a cviky na posílení rukou

Operace – syndrom karpálního tunelu

Úvod – co to je syndrom karpálního tunelu?

Syndrom karpálního tunelu je souhrn příznaků, které jsou vyvolány útlakem nervu (n. medianus) a jeho následné nedokrvení při jeho průchodu pod zápěstním vazem – tzv. karpálním tunelem. Vyskytuje se více u žen než u mužů a to nejčastěji mezi 40.–60. rokem.

Nejčastěji za vznikem syndromu karpálního tunelu (zkráceně karpály) může špatně zvolená klávesnice na PC, případně špatné návyky při práci u PC (máte ohnuté ruce při psaní a tento stav trvá několik hodin soustavně řadu dnů za sebou). Jak vypadá špatná (a správná) poloha rukou při psaní na klávesnici – viz obrázky níže.

Karpály – neplést s Krpály či Krpálky – ty první neznám, ti druzí mohou být rodinou Lukáše Krpálka, olympijského vítěze v judu. Každopádně ani jedna z těchto rodin nejspíše nemůže za to, že vám brní ruce…..

klavesnice-2 klavesnice zapesti

Stejně tak blbě můžete mít ohnuté ruce při práci s mobilním telefonem, ač si to třeba ani neuvědomujete. Nejčastěji blbě držíme telefon v poloze naležato.

maxresdefault

Karpály se však netýkají jenom lidí pracujících v kanceláři, ale postihuje široké spektrum profesí – od horníků přes lesní dělníky, šičky, frézaře, montážníky, soustružníky, svářeče, čalouníky, řezníky a v neposlední řadě také dělníky, kteří pracují s těžkými anebo vibračními nástroji (sbíječka, bruska, pěchovačka, motorová pila, pneumatická kladiva.

Problém s karpály postihuje také mnoho číšníků a servírek, kteří často nosí těžké pokrmy, půllitry, případně nosí tác na položeným na ruce – opět viz obrázek.

Pak mě napadá, že problém s karpály mohou mít kluci a holky z pornoprůmyslu, co často honí ču**ky….

karlskrona-music-party-4911423-h

Co způsobuje problém s karpály?

Způsobuje jej tlak na nervy, které se vyskytují v oblasti zápěstí, respektive na jeden z těchto nervů (tzv. nervus medianus), který je pak nedostatečně prokrvován.

Tím dochází k tomu, že nerv nefunguje správně, dochází je ztrátě citlivosti rukou (prstů na ruce) a zvýšené bolestivosti (boční strany zápěstí).

Mezi akutní příznaky patří bolesti s nepříjemným trnutím, mravenčení, pálení, které se často objevuje i v klidovém stavu (nejčastěji hned po probuzení a pak v noci). Pokud by nedošlo k opětovnému správnému prokrvení, hrozí i trvalé poškození nervu (a s tím spojené trvalé následky – ztráta citlivosti či hybnosti prstů, což asi nikdo z nás nechce).

Tolik asi ke karpálům z lékařského hlediska. Kdyby byl nějaký popis blbě a měli byste hroznou chuť to řešit, tak si polibte prdel, protože já nejsem lékař :-).

Jak se syndrom karpálního tunelu projevuje?

Jednoduše tak, že vás máte stále pocit, jako kdyby vás bolelo zápěstí (jako kdybyste jej měli po stranách naražené). A i když máte ruku stále v klidu (nepřetěžujete ji), stále vás to prostě bolí (na pravé straně ruky, když ji máte dlaněmi nahoru – jako kdyby v oblasti ohybu kloubu). Případně vám častěji brní ruce, jako kdybyste si je přeleželi.

Když si kupříkladu poklepáte na hranu zápěstí, tak ucítíte tupou bolest. To je nejčastější příznak, který vám může napovědět, že se jedná o počínající syndrom karpálního tunelu.

image0041

Další příznaky karpálního tunelu:

  • Brní vám prsty (případně pociťujete bolestivost palce, ukazováku a prostředníku ruky) a máte pocit, jako kdyby se vám třepaly ruce. Což je zvláště výhodné, když chcete onanovat, v podstatě to pracuje za vás – o tom jsem jenom slyšel od ostatních z vyprávění samozřejmě. Nicméně – jak správně onanovat se můžeme pobavit zase v jiném článku. Můžu povyprávět další historky z vyprávění :-D.
  • Bolesti je horší v noci, případně ve chvílích, kdy mate delší dobu ohnuté zápěstí. Často je to pak provázeno tím, že se budíte ze spaní anebo se vám špatně spí a nevíte, proč jste ráno tak unavení.
  • Potíže jsou horší nejčastěji v noci, když je (paradoxně) ruka v klidu nebo po dlouhodobějším ohnutí nebo zátěži ruky (ohnutí v zápěstí i prstů, delší držení předmětu – např. sekyra, hrábě, pták atd.).
  • Ráno po probuzení vás bolí zápěstí.
  • Máte slabší stisk (špatně se vám drží živé i „neživé“ předměty, máte pocit, jako kdybyste měli slabá zápěstí a nemohli pevně sevřít předmět v rukou).
  • Potíže se postupně zhoršují, i když v podstatě máte ruce neustále v klidu (= neodstranili jste příčinu, navíc to chvíli trvá, i když cvičíte, než bolest částečně začne odeznívat).
  • Bolest i brnění se nicméně nemusí vyskytovat jen v oblasti zápěstí, ale můře přecházet do předloktí i do oblastí ramen. Často tak nejste téměř schopni určit, kde vás co bolí, protože máte pocit, že vás bolí pokaždé jiná oblast ruky.
  • Syndrom karpálního tunelu nejčastěji postihuje dominantní ruku (u praváka se nejčastěji problémy s karpály vyskytují na pravačce, u leváka na levačce). Což je logické, protože je to vaše silnější ruka – nosíte v ní talíře, používáte ji pro nošení těžkých předmětů, při psaní na počítači (když „datlujete“).

Karpální tunel a jeho diagnóza

Jak jsem uvedl níže, problém s karpály se může přenést do oblasti předloktí (máte pocit, jako kdybyste měli zánět v předloktí či v rameni).

V mém případě doktor došel k závěru, že to je zánět šlach, za což se mi odvděčil několika injekcemi do svalu, které překvapivě nezabíraly, následně mě poslal na elektroléčbu a magnoterapii, čímž jsme ztratili necelý měsíc. Přitom mě doktor mohl poslat na neurofyziologické vyšetření (EMG = elektromyografie), které s jistotou potvrdí anebo vyvrátí nález syndromu karpálního tunelu. Takže, pokud máte pocit, že se jedná o karpály, tak se nechte poslat na tohle vyšetření a možná si (na rozdíl ode mě) ušetříte pár měsíců svého času….

Až když jsem si našel na internetu cviky na posílení zápěstních svalů, tak bolest v podstatě ze dne na den přestala (cviky naleznete níže).

Mimo jiné jsem z jednotlivých diagnóz zjistil, že mám asi v háji játra, rakovinu mozku, sklerózu a v podstatě dle Googlu bych měl asi do týdne chcípnout….

Pozn.: EMG vyšetření (elektromyografie) – vyšetření elektrických signálů svalů, respektive funkce nervu v oblasti zápěstí. K určení, zda se jedná o syndrom karpálního tunelu by mělo posloužit také komplexní vyšetření neurochirurgem, který posoudí neurologické vyšetření a EMG, popř. indikuje operační léčbu.

Odstraňte příčinu a zbavíte se problémů s karpálními tunely jednou provždy

Bolest netlumí ani elektroléčba a ani magnoterapie. Protože základ je odstranit příčinu (proč se tak děje). Bez toho můžete dělat co chcete, běhat po operacích, rehabilitacích a daný problém se vám vrátí dříve nebo později zpět jako bumerang. Protože se zbavíte nejspíše bolesti na krátkou chvíli (nic neděláte), než se vám problémy opět vrátí.

V mém případě byl problém s malým třináctipalcovým notebookem, kdy prostě při psaní mám nepřirozeně ohnuté ruce. Pomohlo až pravidelné cvičení (2x-3x denně po cca 5-10 minutách) a nákup externí ergonomická klávesnice společně s vertikální myškou (= 5 000 Kč vyhozených v podstatě do hajzlu :-)).

Kdybyste si něco podobného chtěli koupit:

  • Počítačová myš HE mouse drátová
  • Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 CZ (Jak psala jedna paní v recenzi, že takhle klávesnice má příliš tvrdý mezerník, tak mohu potvrdit, že ten mezerník je zcela na piču, tak jako celá klávesnice, ale aspoň z ní nebolí ruce. Takže pokud máte možnost koupit jiný typ, tak směle do toho ….)
  • Mně dost pomohl Powerball – doporučuji nějaký tichý s autostartem, který se pak dá používat v práci a nebudete rušit ostatní a můžete si volit jednoduše zatížení. Autostart je pak dobrý v tom, že jej nemusíte pořád roztáčet pomocí provázku a tahat jej pořád s sebou (nehledě na to, že vás to věčné natahování a roztáčení bude srát – nebo aspoň mě sere dost :-D).

Ještě se k léčbě problémů s karpálními tunely prodávají také návleky na ruce, které udržují vaše ruce ve správné poloze, ale ty jsem sám osobně nevyzkoušel. Používají se nejčastěji na noc anebo při delší práci na PC. Doporučuji hlavně na spaní, kdy se nestane, že si sval natáhnete ve spánku třeba tím, že ruku budete mít nějak blbě otočenou apod. Nejdůležitější je ale hlavně cvičit a nad svým tělem přemýšlet (najít příčinu, tu se snažit odbourat, jinak se problémy budou neustále vracet).

Ideální je navštívit fyzioterapeuta (protože mazáním protizánětlivých mastí a běhání po rázových vlnách problém neodstraníte), který vám pomůže definovat, co způsobuje přetížení a poradí vám cviky (případne civky najdete i v tomto článku, ale asi nebudete vědět, co se hodí na co, kdy, jak svaly protahovat). Vyléčíte šlachy, které pak zase stejně blbým způsobem přetížíte. A to nechcete že…

Je třeba myslet proto také na protahovaní a posilování.

Jak syndrom karpálního tunelu léčit? Cvičte své ruce

Jak jsem již zmínil výše – musíte odstranit příčinu. Nemít dlouhodobě ohnuté ruce, což poznáte tak, že vám ruce začnou brnět. A jakmile pocítíte první problémy, tak nečekat na vyšetření doktorů, která se táhnou jako kráva a než dokončíte kolečko – ortopedie – fyzioterapeut, tak může uběhnout i měsíc.

Jinak to jsou ty chvíle, kdy mě fakt pobavil náš systém veřejného zdravotnictví – máš problém – OK – běž ke specialistovi. Že nemá více jak půl roku volno? Zaplať 2 000 a za vyšetření na soukromé klinice, my máme plno (zvláštní, že soukromé kliniky plno nemají). Zde ti diagnostikují problém hned a nastává další kolečko – fyzioterapeut – opět – máme plno – běž na soukromou kliniku…..

Pak začínám přemýšlet, k čemu si platím zdravotní pojištění, když potřebuji jednou za deset let využít služeb našeho zdravotního systému a všude ti říkají – běž na soukromou kliniku, běž na soukromou kliniku anebo půl roku čekej… Anebo si za jakýkoliv úkon neustále připlácej a připlácej. Tak se vyserme na placení zdravotního pojištění, protože je dle mého soudu úplně k hovnu. Nechci vidět, co by se dělo, kdyby to bylo něco akutního a kdybych neměl peníze (máš rakovinu, počkej půl roku na vyšetření…. pokud tě to nezabije).

Nejvíce vám však pomůžou cviky, díky kterým problémy v podstatě ze dne na den přestaly Cviky na posílení ruko v oblasti karpálů si můžete prohlédnout níže. Předem však říkám, že ne všechny cviky vám budou přinášet úlevu:


Ještě jsem našel tahle další videa, která také shrnují, jak bojovat proti syndromu karpálního tunelu (ale mně samotnému tyto cviky nepomohly, respektive po nich bolest neodeznívala):

Další cviky na protažení: https://www.cpzp.cz/clanek/159-0-Cviceni-zapesti-a-ruky.html

Ideální případ – při dlouhodobém zatěžování protahovat, dávat pauzy (například při intezivní práci na PC, kdy píšete „od nevidím do nevidím“ si udělat pět minut pauzu zařadit protahovací cviky. Cílem je posílit okolní svaly (posilování) a zamezit přetížení (protažení) během „výkonu“, abyste ulevili zatížené / přetížené šlachy (posilování ostatních částí umožní snížit aktuálně nejvíce zatíženému svalu si odpočinout, protože zátěž převezmou jiné svaly = o to jde především, sval tak má možnost se „uzdravit“). Když se začínají ozývat první problémy, tak je třeba myslet na to, že nejvíce pomůže prostě odpočinek (přestat ruce zatěžovat) a až pak přistoupit k rehabilitaci (tzn. posilování a protahování). Je to jako s fitkem, prostě nejde jet furt do plných, je potřeba nechat svaly také vydechnout (to je chyba, na kterou jsem dojel já :-D).

U práce na PC pomůže také správné držení rukou (můžete zkusit ortézu, abyste zjistili, zda se vám uleví, pokud ano, blbě držíte ruce při psaní / práci s myší a je třeba to změnit). Já třeba jak rychle píšu, tak extrémně moc buším do klávesnice prsty a to se snažím teď odbourat :-D. Fixovací ortéza je pak dobrá na noc, kdy zamezíte, abyste ze spaní ruce nějak špatně zatížili znova.

Jinak cviky (protažení, posilování) je pak nutné prostě dělat až do konce života, pokud nechcete mít pořád ty samé problémy. U většiny lidí se jedná o záněty na rukou, které při dodržování těchto pravidel pomohou odeznít vcelku rychle (cca 14 dní). Nejdůležitější je ze začátku odpočinek (bez něj to moc nejde), aby zánět nepokračoval, až trochu odezní, zařadí se protahovací a posilovací cviky.

Jedno základní pravidlo – pokud dochází k přetěžování rukou v důsledku stereotypního pohybu, je možné / nutné sval protáhnout přesně opačným pohybem – tzn. když kroutíte s myší rukou doprava 90 % dne, protažení uděláte přesně opačným pohybem doleva = tím sval natáhnete, dojde k uvolnění šlachy a opět sval se může zregenerovat (je třeba třeba cca 30 vteřin udržet ruce v této poloze, aby mohlo dojít k uvolnění svalu). S tímto vám ale poradí fyzioterapeut. Případně se dá dost věcí načíst / ozkoušet (jak svaly na rukou fungují, zkoušením různých poloh rukou dojdete lehce k tomu, který sval je asi přetížený a z jakého pohybu = bude to ten, co děláte za den třeba milionkrát a jen jste si to neuvědomili, případně prostě hýbejte rukama na různé strany, tam, kde cítíte, že se sval uvolní / uvolní napětí / je to najednou příjemné, také to praktikujte – bude to však většinou právě protilehlý pohyb, který sval uvolní = jde jen o to se jej naučit praktikovat a s tím pomůže právě fyzioterapeut.

Je třeba s ním ale dost komunikovat, protože on nezná vaše pracovní návyky a stereotypy. Když je ale díky vám pochopí, je otázka vyřešení problému cca 14 dní.

Je třeba dost dávat pozor také na to (opět můj případ), že když ruce zatěžujete při práci na PC, není úplně ideální jít si odrovnat ruce v posilovně o víkendu :-), protože svaly nemají vlastně žádný čas na regeneraci. TOmu jevu se říá tuším vkendoví pracanti nebo tak nějak – prostě lidi, co makají v kanceláři se jdou pak fyzicky zničit o víkendu a tím si právě tyhle šlachy odrovnají.

Operace – syndrom karpálního tunelu

Jedna z možností je operace, která se však (aspoň dle mého doktora) využívá jen v krajním případě (není jiné možné řešení). Obecně vám asi každý doktor doporučí, abyste cvičili a snažili se problém vyřešit jakkoliv jinak. Protože možné riziko operace je, že dojde k přetnutí důležitého nervu v ruce a vy přijdete zcela o cit v rukou – aspoň tak mi to bylo prezentováno).

Chirurgická operace se pak provádí znecitlivěním místa (tzn. žádná plná narkóza) a spočívá v uvolnění útlaku nervu protětím vazu zápěstí při selhání konzervativní léčby (cviky, dlahování, omezení zátěže rukou). Cílem operace je identifikovat nerv a uvolnit tlak na nerv způsobující jeho špatné prokrvení (noční bolesti a brnění) a díky tomu následné možné trvalému poškození (neobratnost prstů a trvalé pálivé bolesti končetiny bez ovlivnění analgetiky). Existují dva typy operačním zákroků, které jsou v takovém případě prováděny (otevřená dekomprese a endoskopická operace), samotný zákrok trvá kolem 30 minut.

Po operaci pak následuje klidový režim (cca 1 týden), celková doba rehabilitace je pak cca 8-10 týdnů.

Zdroj fotek:

http://objevit.cz/zaklady-ergonomie-v-jake-poloze-by-mely-byt-ruce-na-klavesnici-a-mysi-aby-nebolely-t173199

https://i.ytimg.com/vi/XnzgYY7H2ZE/maxresdefault.jpg

http://www.everystockphoto.com/photo.php?imageId=10971183&searchId=f64cff138020a2060a9817272f563b3c&npos=815

http://www.kntb.cz/pruvodce-pacienta-operacni-lecbou-syndromu-karpalniho-tunelu

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Current ye@r *

Článek ”Co to je syndromu karpálního tunelu a jak se ho zbavit?” má již 8 komentářů.

  1. Karlito7919:59 dne 11.6. 2019 napsal/a

    Ahoj, v nedávné době mě dost začali brnět prsty. Na počítači pracuji někdy i 12 hodin denně, a tak jsem rychle začal hledat info o karpálních tunelech. Podle https://ideaclub.cz/media/syndrom-karpalniho-tunelu-priznaky-puvod-a-jak-na-bolest by to opravdu mohlo být ono a mám z toho celkem strach. Nemáte prosím nějaký tip, jak se toho zbavit, například nějakým cvičením? Děkuji Karel

  2. Honza22:30 dne 28.12. 2018 napsal/a

    Ahoj, chtěl bych podstoupit EMG vyšetření – karpální tunel, kde se mohu objednat?

    1. Krcmic21:53 dne 1.1. 2019 napsal/a

      Ahoj, tohle vysetreni delaji normalne na neurologii. Je to otazka asi 10-15 minut. Jinak lepší je spíše cvičit, posilovat svaly tak, aby se tohle nestalo (tzn. protahovat svaly, pri pretizeni proste prestat ruce zatezovat uplne, v pripade zanetu to mazat protizanetlivymi mastmi, zmenit pracovni navyky – davat si napriklad prestavky pri praci na kompu a protahnout prsty). Nejdulezitejsi je proste prijit na to, z ceho to je (muze jit jen o jednorazove pretizeni slach, ktere ale dlouhodobe neresis a nelecis – pak to muze byt problem). A to rikam jako clovek, ktery s tim ma taky problem, ale timto vsim se to da eliminovat, jen clovek proste pak nesmi delat ty same chyby znova – coz se uprimne take ted ucim :-D

      1. Kuba Toulec23:47 dne 24.1. 2019 napsal/a

        Ahoj,mám diagnostikovaný zánět šlach již 5 měsíců a furt je to nic moc, není to nějak dlouho? Je normální když mi u toho brní prsty?

  3. Paris18:09 dne 20.6. 2018 napsal/a

    Ahoj chci se zeptat jak pises ze doporucena lecba je 8-10tydnu to je normalne na nemocenske? Pram se kvuly pojistce urazovce..chci vedet zda aspon lecba doma mi bude proplacena protoze jsem slysela ze za karpaly se nic nedostava coz nechapu a nevim proc tomu tak je kdyz pujdu pod kudlu budu doma s dlahou nebo udajne sadrou 8tydnu doma a z pojistky dostanu maximalne jen to co jsem doma na nemocenske a jako za tu nemoc prej nic..nemas s tim zkusenost taky? Mela jsi urazovku? Vyplaci neco? Dekuji za odpoved

    1. Krcmic10:12 dne 21.6. 2018 napsal/a

      AHoj, hele ja nevim, ja na nemocenske snad nikdy nebyl. Asi hodne zalezi take na praci, co delas, tzn. si myslim, ze kdyz ti doktor nadpise, ze to je neco, co ti zabranuje delat praci, tak asi bys byla doma.

      Ale nejsem si jisty, jestli se na takove pripady vztahuje urazove pojisteni (spis bych cekal, ze ne, protoze tohle mi neprijde jako uraz :-)). To, ze dostanes zaplaceny jen cas, co stravis doma, mi prijde logicke, uraz to neni podle me (proste se ti to nestalo jen tak z niceho nic, ale opravdu se v tom nevyznam).

      Neco podobneho se resi zde: https://www.vasenaroky.cz/poradna/karpaly-jako-nemoc-z-povolani

  4. Dana16:45 dne 5.3. 2018 napsal/a

    Zajímavé, díky za vyčerpávající informace, včera jsem přečetla a už podle toho cvičím, Jen jsem se chtěla zeptat Kolik opadování cviků dělat (pokud není uvedeno ve videu) a kolikrát denně jste cvičil. Abych si to v dobrém úmyslu ještě nějak nenamohla, nebo nenatáhla. Moc díky za info. dana

    1. Krcmic16:50 dne 5.3. 2018 napsal/a

      Ve videu je tuším uvedeno 10 opakování, 3 série. Já cvičím 2 denně (ráno, večer) a stačí to.