Cost per action (CPA) je model platby za digitální reklamu. Model umožňuje účtovat inzerentovi poplatek pouze za určitou akci provedenou potenciálním zákazníkem. Všechny akce, na které se tento model vztahuje, jsou přímo spojeny s určitým typem konverze. Může jít o přihlášení k odběru newsletteru, kliknutí na odkaz nebo prodej. Akce vždy určuje inzerent.
Náklady na akci vs. náklady na akvizici
Ačkoli se tyto pojmy často používají zaměnitelně, náklady na akvizici jsou finanční metrikou. Tato metrika měří náklady na získání jednoho platícího zákazníka.
Cena za akci (CPA) vs. cena za proklik (CPC)
Cost per click (CPC) měří náklady nebo nákladový ekvivalent za každé kliknutí na reklamu. Cost per action (CPA) umožňuje určit akci (zobrazení, vedení nebo prodej), kterou chcete měřit. CPC je určeno k přivedení návštěvnosti na webové stránky, zatímco CPA zahrnuje různé akce související s konverzí.
Cena za akci (CPA) vs. cena za vedení (CPL)
Náklady na vedení (často nazývané „online lead generation„) jsou metrikou online reklamy, která se používá k měření nákladů na generování kvalifikovaných prodejních leadů. CPL pomáhá identifikovat potenciální zákazníky, kteří projevili záměr koupit a blíží se ke konci nákupní cesty. Náklady na akci jsou určeny k měření všech typů akcí souvisejících s konverzí v rámci celé zákaznické cesty.
Proč jsou náklady na akci důležité?
Cost per action umožňuje inzerentům řídit náklady na reklamu pro konkrétní marketingové cíle. Model je navržen tak, aby se reklama účtovala pouze v případě, že je dokončena zvolená akce. Díky tomu, že platba za reklamu vychází z dokončených akcí, poskytuje inzerentovi také lepší kontrolu nad sledováním a maximalizací návratnosti investic napříč různými marketingovými kanály. Sledování CPA zajišťuje, že investujete do nákladově nejefektivnějších kanálů, a také pomáhá měřit úspěšnost různých marketingových aktivit.
Výpočet CPA
Vzorce používané k výpočtu nákladů na akci mohou být poměrně složité, ale nejzákladnější přístup je následující:
CPA = celkové marketingové výdaje (měsíc/rok) děleno celkovým počtem získaných zákazníků.
Čím více kontaktních bodů před konverzí je zapotřebí, tím dražší je akvizice. Chcete-li vypočítat CPA pro každý marketingový kanál, použijte údaje odpovídající danému kanálu (například pokud utratíte 100 USD za reklamu na Facebooku a získáte 10 nových zákazníků, vaše CPA bude 10 USD na novou akvizici pouze pro kanál Facebook).
Jak sledovat náklady na akci
Vzhledem k tomu, že platba v kampaních typu CPA probíhá na základě toho, že byla provedena akce, je sledování nesmírně důležité. U e-shopů se nejčastěji používají tyto metody sledování:
- Google Analytics: konverze můžete sledovat pomocí vhodně označených odkazů, které uvádějí zdroj, médium a kampaň.
- Kódy voucherů: obzvláště účinné u e-mailových kampaní a kampaní v sociálních médiích jsou kódy voucherů, které nakupující zadávají při placení. Jde o snadno proveditelnou a nákladově efektivní taktiku, kterou přijala většina internetových prodejců.
Už jste četli? Činnost x činost
Jak optimalizovat náklady na akci
Kampaně typu CPA mohou být opravdu užitečné, jakmile zjistíte, jakou hodnotu má pro vaši firmu určitá akce zákazníka. To vám pomůže stanovit správný rozpočet na reklamu a pokračovat v optimalizaci s cílem snížit náklady na akci, dokud nebudete vědět, že se vaše marketingové kampaně vyplácejí.
Kroky k optimalizaci nákladů na akci:
- Vyladění kampaní CPC: Chcete-li zvýšit počet konverzí, musíte si být naprosto jisti, že vaše kampaně CPC cílí na správné publikum a jasně sdělují hodnotu nabídky, aby přiměly lidi kliknout na vstupní stránku.
- Posedlost CRO: jakmile nový návštěvník přistane na vyhrazené stránce, první dojmy a uživatelská zkušenost jsou rozhodující. Sdělení na vstupní stránce musí být v souladu s textem reklamy, která upoutala návštěvníkovu pozornost, a veškerý obsah a design stránky by měly fungovat v souladu, aby dovedly uživatele k bodu konverze. Využívejte A/B testování k vylepšení základních prvků na vstupní stránce a ke zvýšení konverzního poměru.
- Nastavte více cílů: I když je vaším konečným cílem, aby uživatel něco koupil, nastavení dalších cílů, jako je čas strávený na webu nebo počet navštívených stránek, vám umožní lépe poznat možné problémy s vaší vstupní stránkou. Pokud uživatelé tráví čas prohlížením vašeho webu, možná není vstupní stránka dostatečně přesvědčivá nebo potřebují více sociálních důkazů, aby mohli provést nákup. Ať už je to cokoli, můžete to napravit!