CPM (cost per mile) a CPT (cost per thousand) označují stejný model – cenu za tisíc zobrazení. Tento marketingový termín označuje cenu za 1 000 zobrazení reklamy na jedné webové stránce. Pokud vydavatel webových stránek účtuje CPM ve výši 2,00 USD, znamená to, že inzerent musí zaplatit 2,00 USD za každých 1 000 zobrazení své reklamy. Zobrazení je metrika, která počítá počet zobrazení reklamy nebo zapojení diváků, které reklama získá.
CPM je jednou z několika metod používaných pro stanovení ceny online reklamy; mezi další metody patří cena za proklik (CPC) a cena za akci (CPA).
Mezi nevýhody používání CPM patří nesprávné započítávání zobrazení v důsledku duplicitních zobrazení, reklam, které se nenačtou, a reklamních podvodů.
Pochopení nákladů za tisíc zobrazení (CPM)
Náklady za tisíc (CPM) jsou nejběžnější metodou oceňování webových reklam v digitálním marketingu. Tato metoda se opírá o zobrazení, což je metrika, která počítá počet digitálních zobrazení nebo zapojení konkrétní reklamy. Zobrazení jsou také označována jako „zobrazení reklamy“. Inzerenti platí majitelům webových stránek stanovený poplatek za každých tisíc zobrazení reklamy.
Míra prokliku (CTR) měří, zda bylo na reklamu kliknuto, a představuje procento lidí, kteří reklamu viděli a klikli na ni. Inzerenti často měří úspěšnost kampaně CPM pomocí CTR, Například reklama, na kterou kliknou dva uživatelé na každých 100 zobrazení, má CTR 2 %. Úspěšnost reklamy nelze měřit pouze podle CTR, protože reklama, kterou si čtenář prohlédne, ale neklikne na ni, může mít stále vliv.
Už jste četli? Blondýn x blondín
CPM vs. CPC a CPA
CPM představuje jednu z několika metod používaných pro stanovení ceny reklamy na webových stránkách. Dalším cenovým modelem je cena za proklik (CPC), kdy inzerent platí pokaždé, když návštěvník webu klikne na reklamu. Cena za akci (CPA) je způsob, kdy inzerent platí pouze pokaždé, když návštěvník webových stránek po kliknutí na reklamu provede nákup.
Pro některé reklamní kampaně jsou vhodnější různé způsoby stanovení ceny než pro jiné. CPM dává největší smysl pro kampaně zaměřené na zvýšení povědomí o značce nebo na předání konkrétního sdělení. V takovém případě na CTR záleží méně, protože expozice díky tomu, že je reklama umístěna na viditelném místě na webových stránkách s vysokou návštěvností, pomáhá propagovat název značky nebo sdělení společnosti, i když návštěvníci na reklamu nekliknou.
Vydavatelé webových stránek mají rádi reklamu CPM, protože dostávají zaplaceno za pouhé zobrazení reklamy. Protože jsou však sazby CPM nízké – výše uvedená sazba 2,00 USD je poměrně standardní – potřebují webové stránky velkou návštěvnost, aby na reklamách CPM slušně vydělaly. Sazby za reklamu v sociálních médiích však bývají vyšší a mohou se lišit v závislosti na platformě. Pro rok 2021 činí průměrná sazba CPM pro reklamu v sociálních médiích na Facebooku a Instagramu téměř 9 USD, zatímco průměrná sazba CPM pro LinkedIn a Twitter je přibližně 6,50 USD.
Zobrazení vs. počet návštěvníků stránek
Je možné, že počet zobrazení reklamy se liší od počtu návštěvníků webových stránek, na kterých se reklama zobrazuje. Reklama může získat umístění na dvou místech webové stránky, například jako horizontální banner přes horní část stránky a vertikální boční banner vedle textu stránky. V takovém případě inzerent platí za dvě zobrazení na jednu zobrazenou stránku.
Kritika CPM modelu
Kritika CPM často pramení z problémů s přesným počítáním zobrazení. Někteří inzerenti si kladou otázku, zda je jim účtováno spravedlivě. Problémy vznikají v souvislosti s duplicitními zobrazeními od stejného návštěvníka nebo s internetovými roboty (zkratka pro „roboty“), kteří navštěvují stránky a zkreslují celkový počet zobrazení. Také pokud se reklama nenačte nebo se načte neúplně, neměly by se tyto reklamy počítat jako zobrazení. K reklamnímu podvodu může dojít, když bezohledný majitel stránek použije automatické skripty, které na stránky posílají návštěvnost s cílem zvýšit počet zobrazení.