Míra prokliku (CTR – z anglického click through rate) udává, jaká část uživatelů, kteří viděli vaši reklamu nebo neplacený záznam produktu, na tuto reklamu či záznam klikla. Míra prokliku je měřítkem toho, jak si vaše klíčová slova, reklamy a neplacené záznamy vedou.
Výpočet míry prokliku
CTR vypočítáte tak, že počet kliknutí na reklamu vydělíte počtem zobrazení reklamy (kliknutí : zobrazení x 100 = CTR (%)). Pokud jste například získali 5 kliknutí a 100 zobrazení, bude mít CTR hodnotu 5 %.
CTR a PPC reklama
Nejčastěji se s mírou prokliku setkáme v souvislosti s PPC reklamou. V PPC reklamě platí, že čím vyšší míra prokliku, tím lépe, neboť má přímý dopad na výsledky PPC kampaní. Vysoká míra prokliku snižuje cenu za proklik (CPC) a zlepšuje pozici reklamy.
Optimální CTR
Optimální míra prokliku ve vyhledávání by měla být vyšší než 5 %. Pokud je CTR nižší, je co zlepšovat. Sám Google ve svém programu Google Ads Grants pro neziskové organizace požaduje po inzerentech minimální 5% výši, jinak pro ně grant pozastaví. V obsahové síti je optimální hodnota o dost nižší. CTR by mělo být vyšší než 0,2 %, ale hodnoty nad 1,5% jsou už podezřelé.
Uvedené hodnoty jsou pouze orientační. Pokud máte míru prokliku ve vyhledávání 4,9 % určitě není třeba se hned začít stresovat, že je to málo…na druhou stranu, vždy je co zlepšovat 🙂
Už jste četli? Fotbal x football x fodbal
Význam CTR
Vysoká CTR svědčí o tom, že uživatelé považují vaše reklamy za užitečné a relevantní. Míra prokliku ovlivňuje také očekávanou míru prokliku klíčového slova (která je součástí hodnocení reklamy). Dobrá míra prokliku souvisí s tím, co a v jakých sítích inzerujete.
Pomocí CTR můžete měřit, které reklamy, zápisy a klíčová slova jsou úspěšné a které je třeba vylepšit. Čím více spolu klíčová slova, reklamy a záznamy souvisejí a čím více souvisejí s vaší firmou, tím je pravděpodobnější, že uživatel po vyhledání klíčového sousloví klikne na vaši reklamu nebo záznam.
Je CTR důležitá?
Nízké CTR nemusí vypovídat o špatných kampaních. Důležité je, že jsou kampaně rentabilní a s výsledky jste spokojeni. Reklama totiž může být rentabilní i s nízkým CTR.
Pokud s výsledky reklamy spokojeni nejste, vyšší míra prokliku pomáhá snížit cenu za proklik. Nižší cena za proklik dokáže přinést více prokliků za stejného rozpočtu a s čímž roste i pravděpodobnost konverze. V tomto případě je vhodné se mírou prokliku zabývat a snažit se o její zlepšení.