Digitální marketéři dlouho shrnovali vlastnosti přímé a organické návštěvnosti poměrně jednoduše. Organická návštěvnost by měla tvořit návštěvy z vyhledávačů. Přímá návštěvnost je pak tvořena lidmi, kteří zadávají URL adresu firmy přímo do prohlížeče. Toto vysvětlení je však příliš jednoduché, zejména pokud jde o úplné pochopení a získání poznatků z webové návštěvnosti. Zejména z organických a přímých zdrojů.
Zdroje návštěv na webu
Kromě organické a přímé návštěvnosti musíte pochopit rozdíly mezi všemi zdroji návštěvnosti a jejich klasifikací. Většina platforem pro webovou analýzu, jako je například Google Analytics, využívá algoritmus a vývojový diagram založený na parametrech odkazující webové stránky nebo adresy URL, které určují zdroj návštěvnosti. Zde je uvedeno rozdělení všech zdrojů:
- Přímý: Jakýkoli provoz, u něhož není znám odkazující subjekt nebo zdroj.
- E-mail: Návštěvnost z e-mailového marketingu, která byla řádně označena parametrem e-mailu.
- Organický: Návštěvnost z výsledků vyhledávání, která je získaná, nikoli placená.
- Placené vyhledávání: Návštěvnost z výsledků vyhledávání, která je výsledkem placené reklamy prostřednictvím služby Google AdWords nebo jiné placené platformy pro vyhledávání.
- Doporučení: Návštěvnost, která se objevuje na internetu: Návštěvnost, která vznikne, když vás uživatel najde prostřednictvím jiného webu než hlavního vyhledávače.
- Sociální sítě: Návštěvnost ze sociálních sítí, jako je Facebook, LinkedIn, Twitter nebo Instagram.
- Ostatní: Pokud návštěvnost nespadá do jiného zdroje nebo byla označena jako „Jiná“ prostřednictvím parametru URL, bude zařazena do návštěvnosti „Jiná“.
Už jste četli? Robert
Přímá návštěvnost
Přímá návštěvnost je definován jako návštěvy bez odkazující webové stránky. Pokud návštěvník následuje odkaz z jedné webové stránky na jinou, je za odkazující považována stránka, ze které pochází. Těmito weby mohou být vyhledávače, sociální média, blogy nebo jiné weby, které obsahují odkazy na jiné weby. Přímá návštěvnost kategorizuje návštěvy, které nepocházejí z odkazující adresy URL.
Tradičně tuto návštěvnost připisujeme návštěvníkům, kteří ručně zadají adresu URL webové stránky nebo kliknou na odkaz v záložce. Dnes je však historie přímé návštěvnosti poněkud složitější a zdá se, že počet návštěv z přímé návštěvnosti u mnoha webových stránek, zejména u stránek s rostoucí organickou návštěvností, roste.
Proč vám stoupá přímá návštěvnost?
Nárůst přímé návštěvnosti může mít řadu příčin.
Interní zaměstnanci
Vaši zaměstnanci běžně navštěvují vaše stránky a nemají odfiltrovanou svou IP adresu z webové analytiky. Obecně platí pravidlo, že z webové analytiky by měly být odfiltrovány všechny IP adresy zaměstnanců společnosti.
Zákazníci
Přihlašují se vaši zákazníci do zákaznického portálu na vašich stránkách? To je často viníkem v rámci přímé návštěvnosti. V tomto případě nechcete návštěvnost zcela odfiltrovat, ale místo toho nastavte v rámci služby Google Analytics různá zobrazení, abyste mohli webovou analytiku zobrazit bez této návštěvnosti.
Skutečná přímá návštěvnost
Jedná se o lidi, kteří zadají vaši adresu URL do prohlížeče nebo vás najdou prostřednictvím záložky. V této oblasti nemůžete nic prohloubit – prostě přijměte fakt, že uživatelé vaši značku skutečně znají.
E-maily
Je zcela běžné, že kliknutí na e-mail z aplikace Outlook nebo Thunderbird nepředávají odkazující informace. Zda e-mail způsobil nárůst přímé návštěvnosti, můžete obvykle zjistit analýzou návštěvnosti v době, kdy byl konkrétní e-mail odeslán.
Mobilní provoz
Pro schopnost webové analytiky sledovat organickou návštěvnost je důležitý jak prohlížeč, tak zařízení. Ačkoli u stolních počítačů s běžnými prohlížeči byl dopad testu menší (10-20 %), u mobilních zařízení došlo po deindexaci webu k 50% poklesu přímé návštěvnosti. Stručně řečeno, s rostoucím počtem uživatelů mobilních zařízení budeme pravděpodobně svědky ještě většího nárůstu přímé návštěvnosti z organického vyhledávání.
Kliknutí na mobilní či desktopové aplikace
Programy, jako je Skype nebo zpravodajské aplikace, často nepředávají odkazující informace, a proto vedou k přímé návštěvnosti. Nejlepším způsobem, jak ji dále zachytit a analyzovat, je pochopit, kde mohou být odkazy na vaše stránky běžně používány nebo umístěny digitálně, včetně aplikací.
Přechod ze zabezpečené stránky (https) na nezabezpečenou stránku (http)
Od doby, kdy společnost Google začala zdůrazňovat důležitost zabezpečených stránek, je stále více webových stránek umístěno bezpečně, což je indikováno označením „https“ v jejich adresách URL. Podle bezpečnostního protokolu se však při přenosu ze zabezpečeného webu na nezabezpečený web nepředávají informace o odkazování. Tento problém můžete napravit aktualizací webu na zabezpečený prostřednictvím certifikátu SSL třetí strany.
Když se podíváte na celkovou návštěvnost svých webových stránek, podle profesionála v oblasti webové analytiky Avinashe Kaushika je zdravé množství přímého provozu asi 20 %. Nicméně s velkými změnami na webu, které znemožňují marketérům sledovat skutečný zdroj návštěvnosti, je pravděpodobné, že se toto procento bude zvyšovat. A co nyní organická návštěvnost?
Organická návštěvnost
Organická návštěvnost je hlavním kanálem, který se snaží zvýšit příchozí marketing. Tato návštěvnost je definována jako návštěvníci přicházející z vyhledávačů, jako je Google nebo Bing. Nepatří sem placené reklamy ve vyhledávání, ale to neznamená, že organická návštěvnost není ovlivněna placeným vyhledáváním nebo zobrazováním reklamy, ať už pozitivně, nebo negativně. Obecně platí, že lidé vyhledávačům důvěřují, a rčení jako „prostě si to vygooglujte“ posilují, že lidé jsou s vyhledávači spjati. Placené vyhledávání, zobrazování nebo dokonce offline kampaně tak mohou vést k vyhledávání, což může zvýšit organickou návštěvnost, dokud tyto kampaně běží.
Přesto také víme, že organická návštěvnost z vyhledávání jako celku byla negativně ovlivněna změnami v rozložení výsledků vyhledávání, které společnost Google provedla v posledních letech a které způsobily, že některé webové stránky, jako například Wayfair, ztratily 25 % kliknutí na stolních počítačích a 55 % na mobilních zařízeních ve prospěch placených výsledků vyhledávání.
Shrneme-li všechny tyto informace, i organická návštěvnost, stejně jako přímá návštěvnost, má některé šedé zóny. Z větší části je však organická návštěvnost řízena SEO. Čím lépe se umístíte na konkurenčních klíčových slovech, tím větší bude organická návštěvnost. Webové stránky, které důsledně vytvářejí obsah optimalizovaný pro vyhledávání, zaznamenají trvalý nárůst organické návštěvnosti a lepší umístění ve výsledcích vyhledávání. Jako obchodník je důležité sledovat svá klíčová slova a vysoce hodnocené stránky a každý měsíc identifikovat nové příležitosti pro SEO.
Údaje o návštěvnosti jsou skvělým způsobem, jak zjistit teplotu vašich webových stránek a marketingových iniciativ. Pokud pravidelně píšete a propagujete obsah blogu, můžete pomocí údajů o návštěvnosti sledovat výsledky a korelovat toto úsilí se skutečnou návratností investic. Nezapomeňte se podívat na údaje o návštěvnosti webových stránek v dlouhodobých intervalech, abyste zjistili trendy a podali zprávu o zlepšení v průběhu času.
Přímá návštěvnost v Google Analytics
V nástroji Google Analytics můžete zobrazit přímou návštěvnost svých webových stránek tak, že přejdete do části Acquisition » Traffic acquision.
Pokud chcete zobrazit stránky, na kterých přistála vaše přímá návštěvnost, začněte v Google Analytics navigací do části Engagement » Pages and screens. Následně klikněte na tlačítko Add comparison v horní části obrazovky:
- Nyní se na pravé straně obrazovky objeví panel. V rozevírací nabídce začněte hledat položku „Session source“ a vyberte ji.
- Poté v rozevíracím seznamu Dimension values (Hodnoty rozměrů) zaškrtněte políčko vedle a klikněte na tlačítko OK a poté na tlačítko „Apply“.
- Dále najeďte myší na modré A v horní části, abyste mohli kliknutím na X odstranit z hlášení „All Users“.
Pokud nyní přejdete dolů do tabulky, zobrazí se vám pouze stránky, které nbyly navštíveny přímo.
Pokud chcete zobrazit cílové stránky přímého provozu místo všech stránek, přejděte na sloupec „Event count“ a klikněte na rozbalovací nabídku „All events“ pod ním. Vyhledejte položku „first_visit“ a vyberte ji.
Poté klikněte na sloupec „Event count“ a seřaďte stránky podle zobrazení vstupních stránek.
Nyní máte k dispozici seznam stránek, které vaši návštěvníci navštěvují přímo. Díky tomu se můžete zamyslet nad tím, proč mohou návštěvníci přistávat přímo na těchto stránkách, a zjistit, zda můžete přijít na způsob, jak tuto návštěvnost lépe kategorizovat.