Vysvětlit význam slova diskurs / diskurz není vůbec jednoduché. Pro běžné lidi, kteří se nevěnují studiu lingvistiky, mediálních studií a mnoha dalších roztodivných studií, bude stačit vysvětlení, že se jedná o rozmluvu, dialog, debatu, rozpravu, pojednání nebo přednášku. Kdybyste chtěli znát i další pojetí slova diskurs / diskurz obrňte se značnou trpělivostí. Téměř každý autor odborných publikací používá slovo diskurs / diskurz v jiném významu.
Pravopisně správně je diskurs i diskurz! Ale výslovnost je u obou tvarů stejná – [DISKURZ]
Jedná se o takzvané dublety. Tedy výrazy, které mají dva rovnocenné tvary. Proto si můžete vybrat variantu, která se vám více líbí. Ale pozor! Když budete psát text, vyberte si pouze jednu podobu a tu dodržujte v celém textu. Jinak se dopustíte stylistické chyby.
Na závěr si dovolíme ještě jedno drobné varování. Pokud se chystáte na vysokou školu a během dne otevřených dveří uslyšíte, slovíčko diskurs / diskurz, utíkejte! Je to ztráta času.
Příklady SPRÁVNÉHO užití slova diskurs / diskurz:
Vysvětlete mi pojetí slova diskurs / diskurz podle Foucaulta!
O diskursu / diskurzu už nechci ani slyšet.
Pojetí diskursu / diskurzu podle Teuna van Dijka jsem se učil ke zkoušce, ale už si to stejně nepamatuji.
Mediální diskurs / diskurz je velice složitý.
Analýza diskursu / diskurzu je jedna z vědeckých metod, která se používá v mediálních studiích a v politologii.
Na zkoušku jsem se musel naučit všechna pojetí diskursu / diskurzu.
Diskurs / diskurz je jedno z nejsložitějších slov.
Na fóru Lupa.cz, na Webtrhu a všude jinde se stále točí desítky nabídek. Všichni nabízí služby v copywritingu (a někteří se stále zaměřují na copywrithing). I když nabídky neprocházím zrovna často, pozoruji, že se tam stále točí jedna a ta samá jména. Už jste četli? Obraz x obrasI s tímto slovem si někteří lámou hlavu....
Nejste si jistí, jak správně napsat slovo enormně? Nezoufejte. Stačí použít jednoduchou pomůcku. Od příslovce enormně si vytvořte přídavné jméno. Už to máte? Super. Výsledkem by mělo být přídavné jméno enormní. V tomto případě je zřetelně vidět, že je ve slově obsaženo „mn“. Proto bude dvojice souhlásek také v příslovci enormně. Pravopisně správně je tedy pouze tvar...
Slovo sepětí používáme v případě, že chceme vyjádřit vnitřní spojitost, těsné spojení něčeho s něčím, nebo pevné spojení. Pravopisně správně je sepětí! Podstatné jméno sepětí je odvozené od slovesa sepnout. A v tom může být pro někoho problém. Existují totiž tvary sepjal, sepjat, sepjala, sepjalo atd., které by mohly svádět k utvoření chybného tvaru podstatného jména sepjetí. Proto je...
Že jste slovo lilium ještě neslyšely? Na tom není nic tak zvláštního. Jedná se totiž o slovo, které pomalu zastarává. V běžném jazyce se už vyskytuje pouze v ustálených spojeních. Přesto je dobré vědět, jak je toto slovo pravopisně správně, a co znamená. A přesně to se dozvíte, když budete číst dál. Lilium je jiné označení pro...
Vždycky mě fascinovalo, jak nám učitelé na gymplu rvali do hlavy, že z nás budou nuly. Že po dokončení školy nic nedokážeme. Paradoxně – většina z nás toho po škole dokázala víc, než samotní učitelé. Akorát to neměl nikdo z nás lehké. Respektive – měli jsme to všichni docela těžké, právě proto, že jsme studovali na gymplu. Jste...
Když si pořizujeme svoji první živnost, chceme ji patrně již také začít používat, to znamená vydělávat jako OSVČ. Na živnostenském úřadě proto vyplníme Jednotný registrační formulář, v rámci kterého založíme také tu svoji živnost. K čemu slouží jednotný registrační formulářJednotný registrační formulář nahrazuje různé typy formulářů pro podání, které podnikatel musí učinit před vstupem do...
Úspěch nebo neúspěch na sociálních sítích rozhodně není otázkou náhody. Může se vám sice podařit vytvořit virální příspěvek, ale abyste na něčem takovém mohli stavět dlouhodobě, museli byste trefit desítky podobných postů – a to bez jasné strategie jednoduše nejde. Za tím, co na sítích funguje a co ne, totiž nestojí náhoda, ale systém algoritmů,...
Yetti je bájný tvor, který provází lidstvo už mnoho let, naopak Yeti je označení automobilu od české značky Škoda. Správně jsou tedy obě varianty, ale musí se používat ve správném kontextu. Pro tato slova neexistuje žádná češtinářská pomůcka, takže si je holt budete muset zapamatovat.Příklady SPRÁVNÉHO užití slova Yetti:Yettimu se přezdívá také Bigfoot a sněžný muž.Myslíš,...
Prostor je rodu mužského, prostora rodu ženského. Ovšem obě možnosti jsou spisovné. Je nutno podotknout, že se používají obě varianty, ale jsou mezi nimi drobné rozdíly. Prostor je místo, které nemusí být ohraničené. Může se hovořit například o vesmírném prostoru, který nemusí být ukotven v čase ani místě. Naopak prostora je označení prostředí, které je ohraničené...
Gaslighting je forma psychické manipulace a citového zneužívání, při které se manipulátor snaží oběť přimět k pochybnostem o vlastním vnímání reality, paměti, úsudku nebo duševním zdraví. Tento termín pochází z divadelní hry Gas Light z roku 1938, která byla později zfilmována. Ve filmu manžel manipuluje svou ženou tím, že mění intenzitu plynových lamp v domě...
Další chyták, který se pojí s cizím slovem. Podle českého pravopisu je přípustný pouze tvar trénink. V dnešní době to může působit trochu zvláštně, protože se setkáváme s mnoha anglicismy, ale opravdu je gramaticky správně pouze varianta trénink. Variantě tréning se v češtině vyvarujte, protože je nespisovná. Trénink je příprava a zlepšování se v určité dovednosti s cílem získání lepších dovedností...
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.