Slečna, která zastupuje na Twitteru a Facebooku české dámské sociálno. Přes den krotí sociální sítě (co dělá po večerech, to raději ani nechtějte vědět :-)). Na internetu vystupuje pod uměleckým nickem Annaud. Je držitelkou Nobelovy ceny za mír na LinkedInu. A navíc má sladké křestní jméno, jmenuje se Eliška :-). Co víc si přát? Snad jen více fanoušků a followerů na Objevit…
Ahoj Eliško, co tě vlastně přivedlo k sociálním sítím a kdy se tomu tak stalo?
Ahoj Michale. Jen pro upřesnění – Annaud vlastně není nic uměleckého, je to přezdívka z diskusních fór (Lopuch, Okoun, Lapiduch), která mi tak nějak zůstala :).
Dobře, píšu si :-).
Právě jsem v procesu vytváření obsahu nové homepage a při té příležitosti jsem sama trochu vzpomínala. Internet mě vždycky fascinoval. Patřím ke generaci, která si pamatuje jeho začátky, krásu vytáčeného spojení, internetové kavárny, první radost s domácího připojení, první odeslané e-maily. Byla to ta úžasná doba, kdy když osmnáctiletá holka naprogramovala s HTML a CSS dobře vypadající stránky, půlka internetu na to zírala s otevřenou pusou a chtěla s ní jít na rande. To byly časy … 😉
Po příchodu sociálních sítí jsem byla dlouhou dobu normálním fanouškem. Zkoušela jsem všechny služby, které mi přišly pod ruku, četla odborné články. Postupně jsem si začala uvědomovat, že tomu možná rozumím víc, než je obvyklé. Napsala jsem první článek pro TyInternety. Ohlasy byly kladné. Napsala jsem další. Když jsem začala o sociálních sítích mluvit s přáteli v hospodě, překvapivě je to zajímalo. Během té doby jsem pracovala v rodinné firmě (velkoobchod s cukrovinkami), pak jsem s kamarádkami založila FAN BASE a rok se jí věnovala naplno. V jistém momentu ale přišla chvíle, kdy jsem si uvědomila, že musím začít znovu vydělávat na hypotéku a ne si jenom užívat všech těch geekovských serepetiček kolem sebe, abych neskončila jako Stuart v Big Bang Theory. Prostě tak trochu dospět :).
Sociální sítě byly jasná volba, nicméně mi trvalo asi 14 dní přemýšlení, precizně uklizeného bytu, papírů počmáraných myšlenkovými mapami, než to došlo i mně samotné. Zveřejnila jsem na Twitteru informaci, že hledám práci v social médiích a mělo to velký ohlas. Upřímně mě zaskočilo, že jsou mi opravdu firmy ochotné platit za něco, co je mým koníčkem. A tak jsem nastoupila do NEWTON Media.
Proč ses rozhodla věnovat se sociálním sítím jako freelancer? Nebylo by pro tebe jednodušší být zaměstnancem?
Zaměstnanecká pozice v NEWTON Media mi dala neuvěřitelné množství zkušeností, včetně možnosti pracovat s několika lidmi, jichž si velmi vážím. Obrovsky to posunulo moje vnímání sama sebe, mých znalostí a schopností. Ponořila jsem se naplno do světa monitoringu sociálních sítí, zjistila jsem, že vášnivě ráda školím a měla jsem relativně dost volnosti na rozvoj. A samozřejmě s tím ruku v ruce šly jistoty jako pravidelný plat a stravenky.
Po necelých dvou letech jsem ale cítila, že moje práce v NEWTONu je již hotová. Nástroje na monitoring šlapaly, jak jen mohly, obchodníci už mě na schůzkách s klienty tolik nepotřebovali a i já jsem cítila, že na volné noze mohu dělat víc. Navíc jsem znovu zatoužila po své vlastní svobodě.
Co je vlastně náplní tvé práce? Co děláš, jak to děláš a proč ti za to lidé a firmy platí? A proč by své peníze měli utrácet právě u tebe?
Cítím se být konzultantkou v tom pravém slova smyslu. Každý klient má specifické požadavky a nelze úplně škatulkovat. Ale zjednodušeně řečeno jsem jim průvodcem na cestě ke kvalitnější práci se sociálními sítěmi. Počínaje úplnými začátečníky, kteří neví nic o Facebooku, přes jednotlivce či malé firmy, které potřebují popostrčit a hledají někoho, kdo je naučí sociální sítě používat efektivněji, až po firmy, kterým pomáhám implementovat sociální média včetně výběru konkrétních pracovníků a školení zaměstnanců.
Baví mě školit, předávat znalosti. To je pozice, ve které jsem se našla a ve které budu pokračovat, dokud to bude možné. V současné době nemám mezi klienty nikoho, komu bych se starala o plnění Facebooku. Netvrdím, že to někdy nedělám, v mnoha případech to jinak nejde, ale snažím se maximálně docílit toho, aby si klienti své profily na sociálních sítích spravovali sami. Když tohle říkám lidem z agentur, tak si rvou vlasy a ptají se, kde mám jistoty v podobě pravidelných měsíčních “fíček” za správu klientových profilů. Nemám a nepotřebuji. Raději jsem pyšná na jejich rozvoj a můj přínos na téhle cestě.
Firmy (nejen u nás, ale i ve světě) nejsou v současné době vůbec připravené na nástup sociálních sítí, přitom se už jedná o hodně komplexní obor. U tzv. social media managera je nutná znalost copywritingu, PPC, grafiky, kreativy a strategie (ideálně v co nejpokročilejších podobách) a k tomu ještě dostatečně dominantní pozice ve struktuře firmy, aby mohl prosazovat své kroky a aktivity. Řekněte mi, který social media manager tohle má? Je jich jako šafránu. Ve většině případů navíc tuhle funkci v rámci firmy zastává někdo jako bokovku, protože ani větší společnosti nepřikládají komunikaci na sociálních sítích takový význam, aby byly schopné vytížit jednoho či více zaměstnanců naplno. Když to pak srovnáte s firmami, které se do toho opřou opravdu naplno …
A i díky tomuhle neutěšenému stavu mám velmi široké pole působnosti. Lidí a firem, kteří to potřebují naučit, je stále mnohonásobně víc, než těch, kteří už to umí.
Dá se podle tebe krocením sociálních sítí uživit? A nebo je to neustálý boj o přežití? Přece jenom z laického pohledu to totiž vypadá, že by to mohl dělat každý….
To je bohužel problém, který tak trochu připomíná i další “marketingové specialisty” a “finanční poradce”. Většina takových “odborníků” si je dobře vědoma toho, že stačí vědět víc, než potenciální klient. A už jsme si řekli, že potenciální klient většinou neví nic.
Všemožní guruové, specialisté, manažeři a lektoři tak rostou jako houby po dešti. Agentury volají a nabízejí tisíce fanoušků na Facebooku za hubičku. Z historek slýcháte o expertech, kteří si s úsměvem řeknou o desetitisíce korun za založení firemního profilu na Facebooku…
Dokážu si celkem představit, že tihle extrovertní chytrolíni v dobře padnoucím obleku možná umí krátkodobě vydělat i víc, než já. Ale v dlouhodobém kontextu je pro mne mnohem důležitější důvěra a kvalitní vztah se spokojeným klientem. Navíc jde o něco, v čem nehledám krátkodobý výdělek, abych pak šla vydělávat peníze nějak jinam.
Schválně jsem si spočítala, odkud pochází mé příjmy z dosavadních 11 měsíců na volné noze. Celých 82 % je z dobré zkušenosti s mojí prací, ať už se jedná o dlouhodobé klienty, jejich doporučení, nebo nové klienty, kteří byli na mých školeních a následně mě oslovili. Dalších 12 % příjmů je ze zakázek, které vzešly od mých přátel či známých, kteří se na mne obrátili ve chvíli, kdy oni či jejich firma potřebovali konzultaci či školení – v mých očích jde také o dobré jméno a důvěru mého okolí. A pouze 6 % příjmů vzniká na základě osobní propagace, ať už jde o webové stránky, profil na serveru Na volné noze, můj newsletter či vystoupení na konferenci. Věřím, že právě dobré jméno a pověst je to, co dává vydělávat těm, kteří si to ve svém oboru zaslouží.
Nevidím na bankovní účty svých kolegů profesionálů, ani na bankovní účty “expertů”, ale já vydělávám na volné noze určitě víc, než kdybych byla zaměstnanec. Dostala jsem v posledních měsících několik zaměstnaneckých nabídek, ze kterých by se mi ještě před dvěma lety rozklepaly kolena. Bylo obrovsky těžké je odmítnout, ale v současné chvíli je moje dostatečně zaplacená pracovní svoboda velmi důležitá.
Netvrdím, že se to nikdy nezmění. Ona totiž volná noha není taková sranda, jak si všichni představují. Svobodu si musíte odpracovat a zasloužit. Jsou za tím roky tvrdé práce, vzdělávání a sedmidenní pracovní týden. Těch sedm dní v týdnu ale dělám přesně to, co opravdu chci, poznávám obrovskou spoustu nových a inspirativních lidí a většinou u toho posedávám po kavárnách a klábosím o Facebooku. Hypotéku si zaplatím, na BMW ještě rozhodně nemám (ale tvrdě na tom pracuju :)).
Všimla jsem si, že oproti mnoha lidem v mém okolí umím najít radost v čemkoliv, co dělám. Vnímám to jako jednu ze svých pozitivních vlastností. Dokážu si tedy představit, že někdy v budoucnu přijde nabídka, kde motivace cílem bude silnější, než motivace finanční a třeba ze mne bude zase zaměstnanec.
Docela nedávno jsme si povídali o Facebooku a sociálních sítích s Adamem Zbiejczukem. Ten tvrdil, že Facebook je ideální síť pro důchodce :-). Souhlasíš s ním?
Je to hlavně ideální síť pro všechny. Najdeš tam všechno a co je nejdůležitější – skoro všechny. A v tomhle kontextu je to opravdu ideální sociální síť pro babičky a dědečky, ale nejen pro ně – i pro ostatní méně zkušené věkové kategorie. Sama se už mnoho let snažím přesvědčit svojí maminku, ať si účet na Facebooku založí. Zaprvé patřím mezi nezbedné potomky, co se celé dny neozvou, takže by alespoň mohla zjistit, jestli vůbec žiju a zadruhé, přesně jak říká Adam, je to místo, kde se velmi snadno dají sdílet rodinné zážitky a příběhy, komunikovat, sdílet. Některé ostatní sociální sítě tohle mají také (nemusíme jmenovat), ale chybí jim ona kritická masa uživatelů.
Představ si, že jsem malý podnikatel, kterému všude omílají, jak mocným nástrojem jsou sociální sítě. A logicky dojdu tak k závěru, že nutně musím být také na Facebooku. Je tam přece totiž také má konkurence. Co bys mi poradila? A podle čeho bych si měl vybírat „svou“ sociální síť pro rozvoj mého podnikání?
První věc, na kterou bychom si společně sedli, by byl fakt, jestli opravdu MUSÍŠ být nutně na Facebooku či jiné sociální síti. Není důležité být všude, mnohem důležitější je být tam smysluplně a neplýtvat časem svým, svých zaměstnanců a v neposlední řadě penězi. Pak bych s tebou probrala tvé plány – obchodní, marketingové, jaké máš očekávání, jaká je tvoje celková marketingová a komunikační strategie, kolik peněz hodláš do sociálních sítí investovat.
Byla bych otravně zvídavá a pravděpodobně bych rýpala i do oblastí, do kterých jsi ty sám ani nerýpal. Tenhle obrovský balík informací by mi pak pomohl se rozhodnout, jakým směrem se vydáme.
Pořád je ale nutné myslet na to, že Facebook či jiná sociální síť jsou pouze nástroje! Konkurence má mimochodem také telefon a počítač s e-mailovým účtem. Musíš ho mít taky, to je samozřejmé. Bez toho se neobejdeš. Ale to, jakým způsobem ho využiješ ty a oni, může vést k enormně rozlišným výsledkům. Začít psát příspěvek na Facebooku je stejné, jako vytočit telefonní číslo. Zbytek je na tobě.
Dá se podle tebe spočítat, jak moc výhodný třeba právě onen Facebooku pro firmy? A teď nemyslím z pohledu brandingu, ale z pohledu návratnosti investice. Jednoduše řečeno, dá se podle tebe spočítat, že když utratím 1 milion korun na kampaň na Facebooku, tak že se mi to vrátilo?
Zrovna dnes jsem se nahlas rozesmála u tohohle obrázku, který nasdílel Honza Řežáb:
http://tomfishburne.com/2012/02/social-media-roi.html
Stoprocentně se to spočítat prostě nedá a troufám si říct, že to ani nikdy nepůjde. Jasně, můžeme si změřit, kolik u nás na webu utratil uživatel, který přišel z konkrétního příspěvku na sociálních sítích nebo z konkrétní kampaně. Můžeme si, pokud budeme mít šikovné analytiky či nástroje, změřit ještě pár dalších super metrik.
Velmi ráda bych si v tomhle případě sáhla na analytiku firem jako Coca-Cola, Starbucks a podobných. Musí to být dechberoucí dokumenty … ale možná taky nejsou. Zkus si schválně na tohle téma promluvit třeba s Petrem Andrýskem, který má mezi klienty Lidl s 222 tisíci fanoušky. Jaký to na vedení Lidlu dělá dojem? Jak s tím pracují? Kde vidí návratnost? Jak a co měří? S čím jsou spokojeni?
Takže proto přichází často na řadu slovo branding … 🙂
O Facebooku se již několik let tvrdí, že dosáhl svého vrcholu. Že už nebude dále růst, ale naopak stagnovat a uživatelé se postupně zaměří na více specifické sociální sítě. Co ty si o tom myslíš? Kdy se podle tebe růst Facebooku zastaví?
Uživatelé čím dál víc touží po jednoduchosti a Facebook je ve své stávající podobě moc komplexní. Ale Mark Zuckerberg a jeho tým zatím neustále potvrzují, že se umí přizpůsobovat a inovovat. Nákupy služeb jako jsou Instagram, WhatsApp a nejnověji Moves ukazují, kam směřují očekávání. Facebook se bude měnit, osobně dokonce očekávám, že v příštích dvou letech výrazněji, než kdy jindy. Bude větší důraz na mobilní zařízení a jednoduchost jednotlivých samostatných mobilních aplikací.
Kde se růst Facebooku zastaví? Podle mnoha předpovědí se měl zastavit již mnohokrát a pořád nic. Má stále velké kapacity, když si uvědomíme, kolik lidí na této planetě není připojeno k internetu. Intenzivně se pracuje na technologiích, které byly schopné doopravdy propojit celý svět a Mark se nijak netají, že vývoj těchto technologií plně podporuje a je to v jeho zájmu. Připočtěme si uživatele, kteří v současné chvíli používají jiné sociální sítě podobného typu – tady půjde o dlouhodobou strategii, která ukáže nebo neukáže vítěze, pak tu máme i politickou situaci v různých zemích, která velikost Facebooku může výrazně ovlivnit. Zkrátka a dobře, pokud Facebook v budoucnu nic nezkazí a bude i nadále myslet dopředu tak, jak to dělal doposud, upřímně věřím, že v současné době je na méně než polovičních číslech. Možná i třetinových, pokud budu velký optimista. K tomuhle odstavci se vrátím za pět let a možná mě hodně pobaví.
Myslíš, že hrozí třeba i katastrofický scénář, kdy by došlo k úplnému zániku Facebooku?
Ne :).
Eliško, pojďme teď na chvíli opustit fiktivní horrorové scénáře a pověz nám trochu více o tvé práci. Zkus se nám trochu pochlubit tím, co se ti během tvé dosavadní kariéry povedlo. Popiš prosím jeden ukázkový příklad, kdy se ti podařilo něco mimořádného.
Vzhledem k zaměření své práce jsem hlavně pyšná, pokud se podaří mimořádné věci mým klientům, kteří se mnou rostli. Nádherným příkladem jsou pro mne ŽENY s.r.o., projekt, u kterého jsem od jeho vzniku (až je mi někdy zatěžko nazývat je tím neosobním slovem klient). Začínali jsme od úplných začátků a nyní jsme už mnoho měsíců ve stavu, kdy jen občas nahlédnu, jestli je vše v pořádku, starám se o technickou podporu, správu administrátorů, zakládání nových stránek, ale v obsahu a celé komunikaci jsou ŽENY s.r.o. naprosto samostatné.
V druhé polovině ledna (mimochodem v době po snížení organického dosahu, ze kterého všichni tak panikaří) zveřejnily příspěvek, který skončil nakonec u 540 tisíc oslovených uživatelů, žil více jak 3 dny a přivedl nám něco přes 600 fanoušků (v té době měla stránka ŽENY s.r.o. kolem 6000 fanoušků). Nemluvě o tom, že na další cca měsíc zvýšil i organický dosah následujících příspěvků. Nebudeme si nic nalhávat – byl zábavný, ne prodejní. Ale tak Facebook funguje a je potřeba vhodně kombinovat, aby to nebylo jen o lovu na fanoušky, ale také o efektivitě. Jsou příspěvky, jejichž cílem je engagement a příspěvky, jejichž cílem je byznys. ŽENY s.r.o. odvádějí výbornou práci v obém a jsou nesporně tím krásným ukázkovým příkladem, kdy se mi (ve spojení s jejich nadšením) podařilo něco mimořádného.
Bez kterých nástrojů se při své práci neobejdeš? Využíváš nějaké placené tooly?
Pro práci na sociálních sítích neustále střídám Hootsuite a Buffer (obojí v placených verzích), v kombinaci s nativními aplikacemi či webovým rozhraním daných služeb. Když je potřeba, sáhnu po monitoringu sociálních sítí v NEWTON Media a občas se s chutí perfekcionisty položím do analytiky Socialbakers. Jsem matematický analfabet, ale když ta čísla někdo zpracuje za mne, ráda se jimi prohrabu. Marketéři, a nejen ti, často zapomínají vyhodnocovat svou činnost a učit se z výsledků. Přitom je to ohromně důležité pro další růst.
Už jste četli? Marek Soták: Původně jsem si řikal, že se vrátím za tři měsíce
Co se týká dalších nástrojů, bez kterých se pracovně neobejdu, od prvního dne na volné noze používám Toggl na time tracking a Fakturoid na fakturaci.
Kdyby sis měla vybrat jen jeden nástroj pro svou práci, který by to byl a proč?
Omnifocus na správu úkolů. Bez něj bych se mohla rovnou přestěhovat do blázince.
Eliško, dříve Facebook umožňoval přejmenování skupin. Pak toho ale začali mnozí zneužívat a rázem se ze skupin typu „Máme rádi zábavu“ stávaly skupiny s názvem „Milujeme Paroubka“. A tak to Facebook zatrhl. Existuje tedy vůbec nějaká šance, když například dělám rebranding a neutrácím na Facebook zrovna miliony, abych si mohl přejmenovat svou Facebook stránku? Eliško, představ si, že mám velkou skupinu s cca 100 000 fanoušky na Facebooku a chci změnit její název. Co pro to musím udělat? A dá se vůbec skupina přejmenovat? Lze nějaké dvě skupiny třeba sloučit do jedné? Pokud ano, poradila bys našim fanouškům, jak na to?
Oficiálně se v současné chvíli nikam nedopíšeš, pokud jsi běžný uživatel. Jednu dobu byla možnost oslovit soukromou zprávou zodpovědné lidi přímo přes stránku na Facebooku (myslím, že to byla Facebook for Business). Sama jsem takhle u jedné stránky požádala o odstranění právní formy z názvu. Komunikace probíhala v češtině a reakce byly v řádu hodin. Předpokládám ale, že jim to přerostlo přes hlavu, takže to moc dlouho nefungovalo.
Tím, že se věnuji převážně malým či začínajícím klientům, neutrácíme nejen miliony, ale ani statisíce, takže pokud potřebujeme přejmenovat stránku nad dvě sta fanoušků a máme k tomu oprávněné důvody, obrátím se na kolegy z branže, agentur a neziskovek a vždy se nějaká cesta najde.
Pak tu máme ale i variantu, na kterou pomyslí málokdo a leckdy může být i zajímavější – začít znovu a lépe :). Moc pěknou práci odvedli například kolegové z Bubble s novou stránkou Becherovka Lemond. Při kvalitní správě a komunikaci není problém získat stovky až tisíce fanoušků za pár týdnů.
Facebook poslední dobou přichystal nejenom pro své uživatele pár změn (například redesign uživatelského rozhraní), ale pár novinek se dotknulo také markeťáků. Jedna z posledních novinek bylo snížení organického dosahu u příspěvků, dále se měnily reklamní formáty na Facebooku. Co dál se ještě změnilo? A mohla bys prosím našim čtenářům tyto poslední změny trochu blíže popsat, aby věděli, jak se jich to dotkne?
Facebook má naprosto šílené tempo v inovacích a nasazování změn. Vůbec bych se nedivila, kdyby po zveřejnění našeho rozhovoru už některé informace byly zastaralé. Už se mi 3x stalo, že mi nasadil nějakou aktualizaci v průběhu mého školení či těsně před ním. To je pak ohromná zábava :).
Co tu máme z poslední doby? Za poslední roky jsem nezažila větší humbuk, než kolem klesajícího dosahu. To je “novinka” číslo jedna. Asi bych se zbytečně opakovala, doporučím poslední díl mého newsletteru, kde jsem se o stávající situaci rozepsala. Pokud to zjednoduším – není potřeba panikařit, pokud jste připraveni sdílet kvalitní obsah, který fanoušky osloví. Facebook se v tomto ohledu nemění, pouze uzpůsobuje svůj algoritmus neustále rostoucímu množství uživatelů. Tak jako v reálném světě, roste i na poli facebookových firemních profilů konkurence a je nutné přemýšlet, jak vystoupit z davu. Buď vám to půjde organicky, nebo si připlatíte.
Další novinkou je změna vzhledu firemních profilů, které se designově přiblíží aktuálnímu vzhledu soukromých profilů. Příspěvky se shromáždí v pravém sloupci, levý sloupec bude obsahovat informace o stránce. V hlavní části zmizí záložky aplikací, přesunou se do levého sloupce. Design už je aktivní na profilu samotného Facebooku, přijdou s ním drobné úpravy velikostí, ale nebude to nic dramatického. Sama mám doma na nástěnce vytištěnou infografiku od Jona Loomera, která v aktuální verzi už informuje i o formátech nového firemního profilu.
Když dáte na nějakém serveru vyhledat slovo Facebook, pravděpodobně bude název článku začínat “Faceboo mění/upravuje/začíná/spouští … “. Kromě klesajícího dosahu, změn firemních profilů a news feedu (hlavní stránky) tu jsou také neustálé optimalizace reklamní sítě, které vedou ke spokojenějším zadavatelům a větším příjmům Facebooku. Je toho moc, bude toho moc a změny jen za poslední měsíc by samy o sobě vyšly na dlouhý samostatný článek.
Facebook dokonce umožnil po dohodě se Shutterstockem používat bezplatně pro reklamní účely na Facebooku. Využíváš třeba právě tuto možnost také?
Přiznám se, že jsem zatím nepoužila tuto možnost ani jednou. Vlastně jsem na ni úplně zapomněla. Obrázky z fotobank mi vždy přišly moc uniformní. Ale když už ses zeptal, tak jsem si rovnou skočila do zapnuté propagace mých školení na Naučmese a vyzkoušela nějaké nasadit. Uvidíme, jak se jim bude dařit.Jak velkou roli hraje u placené reklamy právě ono foto? Pozoruješ ty sama nějaký znatelný rozdíl?
Obrovský! Je to první věc, kterou mohou oči oslovovaného uživatele zaznamenat. Jakkoliv se to nezdá, většinu obsahu konzumujeme přes obrázky. Když očima projíždíme news feed, automaticky vyhodnocujeme podle profilových fotek, který příspěvek kterého kamaráda (či firmy) jsme svolní si přečíst. Zajímavý obrázek mezi příspěvky nás zastaví a věnujeme mu větší pozornost. Kvalita a obsahová hodnota obrázku u reklamy je velmi důležitá a je potřeba jí věnovat pozornost. Pokud chcete zajít hlouběji, na internetu existuje velké množství informací o tom, jaké barvy a jaký obsah obrázků u reklam funguje více či méně.
Co dál může zvýšit úspěšnost reklamy na Facebooku?
Kromě obrázku také zbytek reklamy. Nalákat nadpisem, v textu přesvědčit, že je důležité a přínosné, aby čtenář na reklamu klikl a dozvěděl se více. Upoutat pozornost, vyzvat k akci. A hlavně reklamu dobře zacílit. K tomu nám Facebook nabízí dostatek možností, protože o nás ví víc, než jakákoliv jiná sociální síť či vyhledávač.
Jak mohu rozšířit okruh lidí, kteří uvidí můj příspěvek, když nemám a nebo nechci platit žádné peníze za reklamu?
Už jsem to zmiňovala – kvalitním obsahem. Úspěšné příspěvky se šíří a zvyšují dosah nejen svůj, ale i příspěvků budoucích. Takže publikovat pravidelně, ideálně jeden až dva příspěvky denně, takové, které budou mít pro čtenáře užitek a smysl. Mít strategii, mluvit s fanoušky, plánovat, přemýšlet, analyzovat výsledky, dávat hodnotné informace.
Jak je to třeba nyní se soutěžemi na Facebooku? Jaká pravidla pro ně platí nyní a jak se vyhnout tomu, abych neporušoval pravidla Facebooku?
Soutěže na Facebooku mají mnohem povolnější otěže, než v minulosti. Přesto bych upozornila na dva důležité body, kterých je potřeba se vyvarovat. Zaprvé pozor na tzv. “facebookovou mafii” uživatelů, kteří si ve skupinách tomu určených tipují soutěže a navzájem se podporují. Jakmile soutěž podmíníte např. nejvyšším počtem likes, garantuji vám, že nevyhraje nejkvalitnější příspěvek či fotka, ale nejvyčůranější uživatel. Pokud ještě ke všemu daný soutěžící povolá mafii, najednou zjistíte, že soutěžní příspěvek, jakkoliv ošklivý a nekvalitní, má stovky likes oproti ostatním v řádech maximálně desítek. Připočtěte si k tomu možnost “pořídit” si likes technicky … prostě a jednoduše mějte vyhodnocení soutěže ve svých rukách. O vítězi rozhodujte vy, nebo reálná porota. Popřípadě nechte druhé a třetí místo s menšími cenami právě těm, kteří získají největší podporu.
Druhé velké pozor je podmiňování účasti v soutěži sdílením vašeho obsahu či vytvářením obsahu na soukromých profilech uživatelů. Tento bod je v pravidlech výslovně zakázán a i kdybyste ho porušili (a nic se nestalo), pokud uživatel daný obsah nesdílí veřejně, nedostanete se na něj a tím pádem jakoby se nestal. Kromě porušování pravidel tak dokonce obelháváte účastníky soutěže. A když o tom víte a v pravidlech dokonce máte, že soutěžící MUSÍ sdílet příspěvek veřejně, zasahujete mi extrémně do soukromí. Možná, že masám to nevadí, ale já bych si nikdy u svých fanoušků takový zásah nedovolila.
Hlavně nezapomínejte na to, že příliv soutěžních fanoušků může být na první pohled příjemný (rostou mi čísla!!!), ale dlouhodobě může stránku poškodit – nejsou to opravdoví fanoušci, ale soutěžící. Jejich následná neaktivita může ublížit právě organickému dosahu příspěvků.
Jak moc aktuálně řeší Facebook nějaká autorská práva například u právě zmiňovaných obrázků a nebo videí? Hlídá to vůbec někdo? A co mi hrozí za to, pokud budu soustavně porušovat tato pravidla? Co nejhoršího se mi může stát? Může mi za to třeba Facebook zrušit účet?
Přebírání a sdílení obsahu je velký problém nejen Facebooku a jiných sociálních sítí, ale celého internetu. Pokud budu hodně kritická, je to defacto na autorovi, aby si svá práva ohlídal a následně se je pokusil vymoci. A vymoci se něčeho u Facebooku je velmi komplikované, stejně tak jako dokazovaní majitele konkrétního firemního profilu atd.
Je to džungle, kde si každý dělá, co chce a operovat lze maximálně tak ztrátou dobré pověsti, jakmile to někdo zveřejní a postaví danou stránku/firmu na pranýř. Autorská práva na internetu a sociálních sítích jsou pro mne velmi silné téma, nejen proto, že jsem pracovala v NEWTON Media, kde jsou denním chlebem, ale i proto, že jsem na přelomu svého odchodu stála u vzniku serveru Mediainfo, kde jsme je řešili velmi často při plánování a strategii obsahu.
Pojďme o Facebooku dále. Jakou další sociální síť bys mně, jako podnikateli, doporučila (ne)využívat a proč? Twitter? Google Plus? Youtube? Podle čeho bych si měl vybírat ony další sociální sítě?
Jak už jsem zmiňovala, je potřeba přihlédnout k mnoha proměnným. Cíle firmy, možnosti firmy, zákazníci a potenciální zákazníci, finanční investice, očekávání. Máme tu nástroje, které slouží ke komunikaci a propojování uživatelů a pak tu máme velké množství obsahových nástrojů jako Flickr, YouTube, Pinterest, Instagram a další. Je z čeho vybírat, ale musí se vybírat pečlivě, aby to bylo ku prospěchu.
Kterou sociální síť máš ty nejraději a proč? Kde se ti komunikuje lépe?
Jsem obrovským fanouškem Twitteru. Pokud by měly zaniknout všechny sociální sítě a já bych si mohla nechat jen jednu, byl by to z uživatelského hlediska právě Twitter. Jeho informační přínos, rychlost sdílení, čím dál větší vliv tzv. občanské žurnalistky … jsem velmi pyšným uživatelem a prožívám s Twitterem všechny důležité mezníky už od časů, kdy Ashton Kutcher soutěžil se stanicí CNN, kdo bude mít jako první milion followerů. MILUJU HO! 🙂
Souhlasíš s tím, že sociální sítě nemusí být jenom žroutem času, ale mohou být také k užitku? Příkladem je třeba již zmiňovaný Twitter, ale také LinkedIn. A propos – měli by třeba již dnes studenti a žáci vysokých, středních či základních škol pracovat na svém sociálnu? A pokud ano, proč by to měli dělat? Zkus prosím vysvětlit, jaký přínos to může mít pro jejich vlastní kariéru. Děkuji.
Nejenom sociálnu, ale celém digitálnu. Čím dál víc nás naše digitální stopa identifikuje před ostatními a je potřeba si jí hlídat. Zkus se schválně vygooglit. Co o sobě najdeš? Co o tobě najdou ostatní. Někomu může znít divně, že si má googlit své vlastní jméno, ale já si alespoň jednou měsíčně, či jednou za dva měsíce na chvíli sednu, podívám se na výsledky ve vyhledávačích, podívám se, jak vypadá můj veřejný profil na Facebooku a dalších sociálních sítích. Netvrdím, že jsem pokaždé extrémně důkladná, ale vnímám jako velkou prioritu to, jak mě na internetu mohou vidět ostatní – cizí lidé, kteří si o mně udělají dojem, na základě kterého mě pak osloví, či ne. Klienti, obchodní partneři, v budoucnu možná zaměstnanci, budoucí přátelé. Zní to děsivě, ale jsem realista a vidím sama na sobě, jak často googlím konkrétní jména.
Mám klientku, která se mi přiznala, že vždy kladla velký důraz na své soukromí a na to, aby nezanechávala žádnou digitální stopu, případně velmi minimální. Nyní založila reklamní agenturu a i přes její nesporné zkušenosti za ní klienti chodí s dotazem, jak jim chce pomoct, když o ní samotné nenajdou na internetu vůbec nic. Intenzivně pracujeme na změně :).
Kvalitní profil na LinkedInu považuji za naprosto nutné minimum, i kdybyste žádnou jinou sociální síť nechtěli používat. Začínají si to uvědomovat i ostatní a můj kurz LinkedInu na Naučmese je nejpopulárnější. Je jedno, jestli teprve studujete, v jakém oboru pracujete, vždy je tu touha po rozvoji, kariérním růstu (alespoň doufám). Na LinkedInu můžete začít – vytvořit si profil, začít se zapojovat do diskusních skupin, které vás zajímají, ukázat se, sdílet své názory, číst o zkušenostech ostatních, pomalu se začít profilovat.
U mne osobně je kombinace LinkedIn a Twitter naprosto zásadní profesně. Obě tyto služby jsou velmi důležité pro získání kontaktů, orientaci v dané oblasti, prezentaci vlastní osoby. Je nutné vědět v každé fázi své kariéry, jak se chcete prezentovat a kam chcete ve své směřovat.
Pomáhají sociální sítě podle tebe také v navazování vztahů? A znáš někoho, kdo si svého partnera našel třeba nejdříve na Facebooku, než s ním vyrazil do „terénu“ na rande?
Mnoho lidí, se kterými jsem se poznala přes Twitter, znám nyní osobně. Aktuálně mě nenapadají žádné konkrétní příklady párů z mého okolí, ale myslím, že je to celkem běžné. Lidé se potkávají na sociálních sítích, když jsou si sympatičtí, potkávají se v reálném životě. Může to být rande, může to být nějaká společenská akce, může to být prostě posezení na kávě či pivu. Těch jsem absolvovala bezpočet. A tam vznikají vztahy a přátelství.
Sociální sítě už jsou natolik svázané se skutečným životem, že je někdy těžké rozlišit, kde vznikl ten první impuls. Nahrazují nám fyzické potřesení ruky, seznámení třetí osobou, výměny vizitek. Zapojíme se do konverzace pod příspěvkem společného kamaráda, odpovíme si v diskusi u společného tématu či zájmu, začneme se sledovat na Twitteru … potkáme se na nějaké akci, podáme si ruku a řekneme “Jsem ráda, že tě konečně potkávám naživo.” Romantika 2.0.
Protože musíš být neustále online, odpovídat, tweetovat, ta předpokládám, že vlastníš nějaký chytrý telefon, který tě děla ještě chytřejší :-). Jaký model si získal tvé srdce a v proč bys jej doporučila (a nebo nedoporučila) všem dalším?
Můj první chytrý telefon byl iPhone 3G, pak hned 3GS a nyní mám iPhone 5. Je o mně obecně známo, že jsem se velmi rychle stala fanouškem Apple produktů. Do prvního MacBooku jsem skočila po hlavě a bez jakýchkoliv předchozích zkušeností a mám ho mimochodem dodnes (MacBook Pro Mid 2010). Ihned jsem se zamilovala do nesmírné jednoduchosti používání a celého ekosystému.
Různé mobilní operační systémy a firmy budí většinou velké emoce a do takových diskusí se nerada zapojuju. Každý ať používá to, co mu nejvíc vyhovuje. Takže už jsem vyrostla z doporučování iPhone telefonů.
Máš doma nějaké domácí zvíře? A má svůj profil na Facebooku?
Aktuálně nemám. Ale uvažuju, že si k sobě opět pořídím kočku. Jsem kočičí. A bude to roztomilé koťátko, jehož fotkami zahltím svůj Facebook, Instagram i Flickr. Ale NIKDY(!!) nebude mít vlastní profil. Leda by se z kočky stala populární celebrita ala Grumpy Cat, pak by byl potřebný firemní profil a nějaký důkladný plán monetizace :).
Které Facebook stránky z ČR a ze zahraničí ti přijdou nejzajímavější a proč? Například vynikají osobitým stylem komunikace a nebo se jinak odlišují od ostatních…
To je velmi těžká otázka. Můžeme posuzovat stránky podle toho, jak na nás působí, ale abychom zjistili, jestli to OPRAVDU dělají dobře, museli bychom znát jejich výsledky. Stránka, která na první pohled může vypadat naprosto úžasně, může mít slabé výsledky v konverzi na zákazníky a naopak stránka, o kterou bychom ani nezakopli, může mít milionové obraty. To jaké stránky chválím, velmi často souvisí také s mými zájmy a tím, k jakým stránkám jsem se opravdu dostala. Mnou doporučené stránky asi nikoho nepřekvapí – Martinus.cz napříč všemi profily na různých sociálních sítích, Air Bank, Jan Melvil Publishing, Dish, z politického rybníčku ANO a Karel Schwarzenberg. Stránek, které umí komunikovat, je naštěstí čím dál víc a musela bych projet celý svůj seznam, abych na nějakou nezapomněla.
Pokud klientovi předkládám seznam doporučení na sledované stránky, vždy ho ušiju přímo jemu na míru – i s konkrétními příklady komunikace. Pro inspiraci dalšího směřování. Žádný seznam není stejný.
Co říkáš na poslední velkou akvizice Facebooku (WhatsApp)? Myslíš, že to byl dobrý nákup?
To je peněz, co? 🙂 Myslím, že teprve zjistíme, proč byl Facebook ochoten za WhatsApp zaplatit tolik. Neustále se mluví o bublinách a ty bubliny jsou větší a větší a všichni čekají, kdy splasknou. A pak přijde další obrovský nákup. Každopádně budoucí směr Facebooku je myslím nastaven – mobilní zařízení. A je to logická volba.
Eliško, co se ti vybaví pod pojmy Socialbakers a Social Insider :-)?
Samozřejmě aktuální nákup Social Insideru 🙂 (a s ním Josefa Šlerky). Těším se, co z téhle symbiózy vzejde. I když nás to všechny zaskočilo, jde vlastně o velmi logický krok. Socialbakers umí sáhnout na velké množství dat a Josef s lidmi okolo sebe je nejlepší na jejich zpracování. Do toho Socialbakers díky Insideru posílí své listening aktivity …
Začala jsi školit, co vše školíš a co si lidé mohou odnést z tvých přednášek?
Školím cokoliv je potřeba a týká se jakkoliv sociálních sítí. Školím v NEWTON Media, pravidelně vypisuji i termíny veřejných kurzů přes Naučmese.cz, mám nějaké “defaultní” témata pro soukromá či firemní školení. Naprosto vždy ale dojde na to, že buď před samotným seminářem, nebo v průběhu co nejvíc přizpůsobuji obsah potřebám posluchačů. Ať už jde o konkrétní firmu, či jednotlivce.
Mým hlavním cílem je, aby si odnesli z mé přednášky / kurzu / školení / workshopu přesně to, pro co si přišli. Velký důraz kladu na pečlivou přípravu, neustálé sledování nových informací a trendů, pravidelnou práci s danými nástroji … jednoduše abych mohla být připravena zodpovědět jakýkoliv dotaz. Dle ohlasů soudím, že se mi to daří a za to jsem moc ráda – kdybych si měla vybrat jen jednu pracovní aktivitu, ve které budu pokračovat, budou to právě školení. Předávání znalostí mě neuvěřitelně baví.
Nejčastější poptávka je po školeních na téma Facebooku a firemních profilů a LinkedInu. Pokud je ale potřeba, nemám problém probrat s klienty další sociální sítě, sednout si například na Pinterest, Instagram, YouTube, Twitter … zkrátka cokoliv je potřeba. Občas se mi i stane, že s naprostými začátečníky probírám základy soukromého využívání Facebooku.
Eliško, už jsi tady napovídala (= napsala) spoustu chytrých rad a vět. A já mám pro tebe poslední úkol. Máš možnost našim čtenářům a čtenářkám něco vzkázat. Tak co to bude :-)?
Tak a to bylo od Elišky skutečně všechno. Pokud vás napadá ještě někdo, s kým by stálo za to udělat rozhovor, napište jeho jméno do komentářů. A já slibuji, že s tímto člověkem rozhodně nikdy žádný rozhovor neudělám :-).
Zdroj: http://objevit.cz/eliska-vyhnankova-citim-se-byt-konzultantkou-v-tom-pravem-slova-smyslu-t68489