Event marketing vychází z marketingu tak, jak jej známe. K často plochému uspokojování potřeb zákazníka však přidává něco, co si zákazník dobře zapamatuje. Event marketing vychází z toho, že nejlépe (a nejdéle) si člověk pamatuje to, co prožije či zažije na vlastní kůži. Klíčovým posláním je osobní zkušenost zákazníka spojená se silným prožitkem, často i vícesmyslovým, který vede k pozitivnímu nákupnímu chování.
Princip event marketingu
Cílem event marketingu je vyvolat v zákazníkovi silný prožitek, který bude vést k tomu, že si zakoupí váš produkt nebo službu. Prostřednictvím event marketingu komunikujete se svými zákazníky přímo, ti pak toto sdělení vnímají v reálném čase.
Emocionální podněty, které event vyvolává, působí žádoucím způsobem na image nabízené služby či produktu. Eventy poskytují lidem možnost interagovat přímo se značkou a dávají jim tak pocit zapojení.
Charakteristika event marketingu
V rámci event marketingu je tedy využíváno emocí v marketingové komunikaci a je vycházeno z faktu, že si lidé nejlépe zapamatují to, co reálně prožijí. Emocionální podněty, které event vyvolává, pak velmi dobře působí na image nabízené služby či produktu. Event marketing nezahrnuje pouze komunikaci externí, ale také interní v rámci společnosti.
Pojem event marketing se poprvé objevil v marketingové literatuře v 90. letech 20. století, přičemž byl znám jako forma komunikace již v antickém Římě. Například když se významní vojevůdci vraceli z úspěšného válečného tažení, tak bývaly na jejich počest uspořádávány několikadenní slavnosti s náboženskými rituály, které vyvolávaly silné prožitky. Zároveň se také slavnosti stávaly významnými komunikačními nástroji.
Jak na event marketing
Základem každého dobrého event marketingu je především kreativita a dobré načasování. Ve správném event marketingu dochází k přechodu od reklamního monologu k dialogu se zákazníky, a tím pádem se pasivní marketingový prožitek mění na aktivní.
Základem úspěšného marketing eventu jsou: zážitek, interaktivita, vlastní režie a dobrá dramaturgie. Zákazníci si nejdéle zapamatují to, co prožili. Zprostředkování zážitků je proto mnohem efektivnější než neosobní sdělení z médií. Podstatou dobrých eventů je jejich jedinečnost a neopakovatelnost, druhů a typů eventů je tedy nespočet.
Druhy eventů
Informativní eventy
Hlavním cílem je zprostředkovat informace, které jsou zabalené do zábavného programu. Typickým příkladem je představení nového produktu. Prim v informativních eventech stále hraje představení nejnovějších modelů smartphonů z dílny největších výrobních gigantů.
Zábavné eventy
yužívají se na budování dlouhodobé image značky prostřednictvím přemostění mezi zážitkem a značkou. Cílem je vytvořit silný zážitek především prostřednictvím zábavy. Pomocnou rukou zábavných eventů jsou koncerty či sportovní akce.
Už jste četli? Kdy a proč se slaví Světový den zdraví?
Eventy využívající příležitosti
Firma může svou komunikaci propojit s oslavou výročí, svátků či s dosažením významné události. Záleží na tom, jaké cíle si firma stanoví a podle toho vyhledá vhodné již existující akce. Typickými příklady jsou Dny otevřených dveří, kterých se účastní známé osobnosti, nejvyšší management, novináři a samozřejmě zákazníci, kteří mají jedinečnou možnost nahlédnout za pomyslnou oponu jejich oblíbené značky.
Image event marketing
Základním cílem eventů tohoto typu je myšlenka, která musí korespondovat s hodnotami, které se spojují se značkou. V současnosti jdou do popředí především eko témata a charitativní akce.
Interní eventy
Všechny výše uvedené eventy se používají jako externí forma komunikace značky směrem k současným či potenciálním zákazníkům, dodavatelům, novinářům a široké veřejnosti; jedná se o veřejné eventy. Speciální pozornost si však zaslouží firemní eveny, které jsou součástí interní komunikace firmy a uskutečňují se pro interní cílové skupiny – pro zaměstnance, klíčové dodavatele či akcionáře.
Interní komunikace je nedílnou součástí komunikace každé společnosti. Event marketing uvnitř firmy se většinou používá pro zlepšení motivace zaměstnanců a ke zvýšení jejich loajality vůči firmě. Patří sem například motivační semináře, produktové školení, kick off meetingy a podobně.
Cíl event marketingu
Vytvořit pro své zaměstnance či zákazníky jedinečný zážitek s dlouhodobým efektem by mělo být cílem každého eventu. Organizace takové události rozhodně není záležitostí pár dní. Aby se vám podařilo vytvořit a zprostředkovat nezapomenutelný zážitek budete potřebovat dlouhodobou přípravu, jasně stanovené cíle a zejména musíte mít na paměti odpovědi na dvě základní otázky: proč chci event uspořádat a čeho jím chci dosáhnout?