Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Evergreen – co to znamená (význam slova evergreen)

Slovo „evergreen“ má fascinující cestu od svého původního botanického významu až po dnešní široké využití v digitálním světě. Původně tento anglický termín, složený ze slov „ever“ (vždy, stále) a „green“ (zelený), označoval výhradně rostliny a stromy, které si zachovávají zelenou barvu listů po celý rok – typicky jehličnany, cesmíny nebo břečťan. Tyto rostliny se vyznačují unikátní schopností zůstat zelené i v zimě, na rozdíl od opadavých druhů.

Právě tato klíčová vlastnost stálezelených rostlin – jejich neměnnost a stálost během celého roku – se stala základem pro metaforické rozšíření významu. V průběhu 20. století se termín začal používat pro označení věcí, které si, podobně jako zimostráze, zachovávají svou „svěžest“ a hodnotu v čase. První významné rozšíření přišlo v 50. a 60. letech v hudebním průmyslu, kde se slovem „evergreen“ začaly označovat písně, které si udržují popularitu napříč generacemi.

V následujících desetiletích se význam dále rozšiřoval. V 70. a 80. letech pronikl do mediální sféry, kde začal označovat nadčasová témata a příběhy. S nástupem digitální éry v 90. letech a zejména po roce 2000 se termín pevně usadil v marketingu a obsahové tvorbě.

Dnes tento pojem zahrnuje širokou škálu využití. V digitálním marketingu označuje obsah, který zůstává dlouhodobě relevantní a hodnotný – články, videa či podcasty, které neztrácejí na aktuálnosti a generují stabilní návštěvnost. V byznysu se používá pro produkty s dlouhodobě stabilní poptávkou nebo služby, které lidé potřebují bez ohledu na sezónu či trendy.

Evergreen obsah se vyznačuje několika klíčovými charakteristikami. Je nadčasový, tedy jeho informace nezastarávají a téma zůstává relevantní po dlouhou dobu. Je univerzální, oslovuje širokou cílovou skupinu a řeší základní, trvale aktuální potřeby nebo problémy. Vyznačuje se vysokou kvalitou zpracování a praktickou využitelností. A především generuje stabilní, dlouhodobý zájem publika.

Toto metaforické rozšíření významu z fyzické vlastnosti rostlin na abstraktní koncept trvalé hodnoty představuje zajímavý příklad vývoje jazyka. Stejně jako stálezelené rostliny odolávají střídání ročních období, i „evergreen“ obsah či produkty odolávají času a změnám trendů, zachovávají si svou „zeleň“ – tedy svěžest, užitečnost a relevanci.

V současné digitální době význam evergreen strategie nadále roste. Představuje efektivní způsob, jak budovat dlouhodobou online přítomnost a poskytovat trvalou hodnotu cílovému publiku. Zatímco trendy přicházejí a odcházejí, evergreen obsah, podobně jako jehličnany v zimní krajině, zůstává stabilním a spolehlivým zdrojem hodnoty.

Tato evoluce významu slova „evergreen“ od prostého botanického termínu k všestrannému označení nadčasovosti a trvalé hodnoty ilustruje, jak jazyk organicky reaguje na měnící se potřeby společnosti a jak se původně úzce specifické termíny mohou vyvinout v široce použitelné koncepty.

Význam slova evergreen v jednotlivých odvětvích a oborech

V současnosti se pojem „evergreen“ rozšířil do mnoha oblastí:

Pojem evergreen v botanice (česky: stálezelený)

  • Stálezelené rostliny (evergreen plants) – rostliny udržující zelené listy po celý rok bez ohledu na roční období (např. jedle, smrk, túje)
  • Stálezelený les (evergreen forest) – lesní porost tvořený převážně stálezelenými dřevinami (např. jehličnaté lesy)
  • Stálezelené keře (evergreen shrubs) – keřovité rostliny zachovávající listy celoročně (např. zimostráz, bobkovišeň)

Pojem evergreen v marketingu a digitálních médiích (česky: nadčasový, trvale platný)

  • Nadčasový obsah (evergreen content) – obsah, který neztrácí na relevanci a hodnotě v čase (např. návody, příručky, základní informační články)
  • Trvalá kampaň (evergreen campaign) – marketingová kampaň navržená pro dlouhodobé využití bez časového omezení
  • Stálá propagace (evergreen promotions) – reklamní nabídky použitelné kdykoliv během roku
  • Stabilní vstupní stránka (evergreen landing page) – webová stránka s dlouhodobě platným obsahem a nabídkou

Pojem evergreen v hudbě (česky: nestárnoucí hit)

  • Nestárnoucí skladba (evergreen song) – píseň s trvalou popularitou přetrvávající generace (např. Škoda lásky)
  • Stálice (evergreen artist) – interpret s dlouhodobou popularitou (např. Karel Gott)
  • Nadčasový žánr (evergreen genre) – hudební styl s neměnnou oblibou (např. jazz)

Pojem evergreen v investicích a financích (česky: stálá investice)

  • Trvalý fond (evergreen fund) – investiční fond bez pevně stanoveného data ukončení, který může fungovat neomezeně dlouho
  • Stálá akcie (evergreen stock) – akcie společností se stabilním růstem a pravidelnou výplatou dividend (např. Coca-Cola, Microsoft)
  • Dlouhodobá investice (evergreen investment) – investiční příležitost s konzistentní návratností v čase

Pojem evergreen v televizním a filmovém průmyslu (česky: nestárnoucí, nadčasový)

  • Nestárnoucí pořad (evergreen show) – televizní pořad, který si udržuje popularitu i při opakovaném vysílání (např. MAS*H)
  • Stálý formát (evergreen format) – televizní formát, který funguje dlouhodobě (např. vědomostní soutěže)
  • Nadčasový film (evergreen movie) – film, který zůstává populární napříč generacemi (např. vánoční pohádky)

Pojem evergreen ve vzdělávání (česky: základní, trvalý)

  • Základní dovednosti (evergreen skills) – kompetence, které jsou užitečné bez ohledu na dobu či technologický pokrok (např. kritické myšlení)
  • Základní osnovy (evergreen curriculum) – učební plán obsahující nadčasové znalosti a dovednosti
  • Stálý kurz (evergreen course) – vzdělávací program s dlouhodobě platným obsahem

Pojem evergreen v podnikání (česky: stabilní, trvalý)

  • Stabilní byznys model (evergreen business model) – obchodní model s dlouhodobou udržitelností
  • Stálá tržní nika (evergreen niche) – segment trhu s konstantní poptávkou
  • Trvalý produkt (evergreen product) – výrobek s dlouhodobě stabilním odbytem

Pojem evergreen v gastronomii (česky: stálice, klasika)

  • Nadčasový recept (evergreen recipe) – kuchařský předpis s trvalou oblibou předávaný mezi generacemi (např. svíčková omáčka, guláš)
  • Stálá surovina (evergreen ingredient) – ingredience s nepostradatelným významem v mnoha pokrmech (např. brambory, rýže, vejce)
  • Klasický pokrm (evergreen dish) – jídlo s dlouhodobou popularitou a ikonickým statusem (např. cesar salát, hamburger)
  • Osvědčený postup (evergreen technique) – kuchařská technika používaná po staletí s konzistentními výsledky (např. dušení, pečení)

Už letos budou s největší pravděpodobností moci poškození zákazníci po přihlášení podávat hromadné žaloby, při kterých by mohli vymáhat i menší částky škody. Počítá s tím zákon ministerstva spravedlnosti, který má vstoupit v platnost letos. Někteří odborníci však mají z tohoto návrhu stále určité obavy. V dnešní době často dochází k situacím, kdy z jedné...

Pojem evergreen v módě (česky: nadčasový kousek)

  • Nadčasový střih (evergreen cut) – střih oděvu, který nepodléhá krátkodobým trendům a zůstává v módě dlouhodobě (např. džíny, trench coat)
  • Stálá barva (evergreen color) – barva, která je v módě opakovaně a dlouhodobě (např. černá, bílá, navy modrá)
  • Klasický vzor (evergreen pattern) – vzor na látce s trvalou oblibou napříč sezónami (např. proužky, puntíky)
  • Ikonický kousek (evergreen piece) – módní item považovaný za nezapomenutelnou a nadčasovou klasiku (např. malé černé šaty, blejzr)

Pojem evergreen v literatuře (česky: klasické dílo)

  • Nadčasový román (evergreen novel) – literární dílo, jehož popularita a relevance přetrvává po generace (např. Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha)
  • Stálé téma (evergreen theme) – námět, který je v literatuře opakovaně zpracováván napříč epochami (např. zakázaná láska, hrdinská cesta)
  • Klasický žánr (evergreen genre) – literární žánr s dlouhodobou čtenářskou oblibou (např. detektivní román, fantasy)
  • Literární archetyp (evergreen archetype) – univerzální typ postavy vyskytující se v literatuře opakovaně (např. rebel, moudrý stařec)

Pojem evergreen ve videohrách (česky: nesmrtelná hra)

  • Nadčasová hratelnost (evergreen gameplay) – herní mechanismy, které jsou zábavné bez ohledu na stáří hry či pokročilost grafiky (např. Tetris)
  • Trvalá znovuhratelnost (evergreen replayability) – vlastnost hry nabízet opakované hraní díky proměnlivému obsahu (např. Minecraft, Civilization)
  • Kultovní titul (evergreen title) – videohra považovaná za průlomovou a inspirativní pro další vývoj žánru (např. Super Mario Bros., Doom)
  • Klasická postava (evergreen character) – herní protagonista či antagonista, který se stal ikonou videoherního průmyslu (např. Lara Croft, Sonic)

Pojem evergreen ve sportu (česky: stálá disciplína)

  • Nadčasové pravidlo (evergreen rule) – herní pravidlo či princip zůstávající beze změny po dlouhou dobu (např. ofsajd ve fotbale)
  • Klasická disciplína (evergreen discipline) – sportovní disciplína provozovaná po staletí s minimem změn (např. sprint, skok do výšky)
  • Tradiční turnaj (evergreen tournament) – pravidelně pořádaná sportovní soutěž s dlouhou historií (např. Wimbledon, Tour de France)
  • Sportovní legenda (evergreen athlete) – sportovec, jehož výkony a přínos překračují jeho vlastní epochu (např. Pelé, Muhammad Ali)

Původ slova evergreen

Slovo „evergreen“ pochází z angličtiny a skládá se ze dvou částí: „ever“ (vždy, stále) a „green“ (zelený). V češtině se používá především jako přejaté slovo, a proto se běžně zapisuje v původní anglické podobě – tedy evergreen.

Slovo „evergreen“ pochází z angličtiny a skládá se ze dvou částí:

  • „ever“ (vždy, stále)
  • „green“ (zelený)

Etymologie a historický vývoj slova evergreen

Kořeny tohoto slova sahají až do středověké angličtiny, kde se výraz „ever grene“ používal už ve 14. století ve významu stále zelený, neopadavý (zejména ve vztahu k rostlinám). První doložené použití v tomto smyslu pochází z přelomu 14. a 15. století a objevuje se v raných anglických textech.

V rané středověké angličtině (Middle English, cca 12.–15. století) byla běžná forma dvou slov „ever grene“ nebo „ever grene tre“ pro označení neopadavých stromů a rostlin. Například v textech ze 14. století se toto spojení objevuje jako popis pro jehličnany, které si udržují listy po celý rok.

Až během 16. století se v angličtině postupně ustálila současná podoba evergreen jako jedno slovo. Výraz se rozšířil a stal se běžnou součástí botanického slovníku. V 17. století už byl „evergreen“ pevně zavedeným pojmem pro rostliny a začal se používat i metaforicky.

V angličtině se jako jeden spojený výraz – „evergreen“ začal objevovat ve starší novověké angličtině kolem 16. století. V této době byl běžně užíván v botanice pro označení rostlin, které zůstávají zelené po celý rok (např. jehličnany jako smrk, borovice, túje nebo cesmína).

Rozšíření metaforického významu slova evergreen

Během 19. století došlo k prvnímu rozšíření významu mimo botaniku – začalo se jím označovat cokoliv, co si udržuje trvalou hodnotu nebo oblibu. Významně se tento posun projevil například v literatuře, kde se slovem „evergreen“ začaly označovat nadčasové literární motivy a témata, která přetrvávají napříč generacemi.

Ve 20. století, zejména v 50. a 60. letech, se slovo „evergreen“ pevně etablovalo v hudebním průmyslu, kde označovalo písně, které si dlouhodobě udržují popularitu (například hity Franka Sinatry, Elvise Presleyho nebo Beatles).

V pozdějších desetiletích se význam ještě rozšířil a termín se začal používat v médiích, marketingu, investicích, podnikání a digitálním světě. Například:

  • V marketingu označuje evergreen obsah, tedy články, videa nebo jiné formy obsahu, které neztrácejí svou relevanci v čase.
  • Ve financích se používá termín evergreen fund pro investiční fondy, které nemají pevně stanovené datum ukončení.
  • V podnikání může „evergreen business“ označovat firmu, která si dlouhodobě udržuje stabilní zákaznickou základnu.

Použití slova evergreen v češtině

V češtině se slovo „evergreen“ poprvé objevuje pravděpodobně v 2. polovině 20. století, především v souvislosti s hudbou a filmem. Používalo se k označení nestárnoucích hitů a později proniklo i do dalších oblastí – médií, marketingu, ekonomie a populární kultury.

V současné češtině se slovo obvykle zapisuje v původní anglické podobě evergreen a nejčastěji se používá jako nesklonné podstatné jméno rodu mužského (např. „Tento evergreen patří mezi nejhranější skladby.“). V některých případech se však skloňuje podle vzoru „hrad“ („Nejkrásnějším evergreenem je Yesterday od Beatles.“).

Jak se správně píše slovo „evergreen“ v češtině?

  • Správný český zápis je evergreen.
  • Slovo evergreen se neskloňuje nebo se výjimečně skloňuje podle vzoru „hrad“ (evergreenu, evergreeny).
  • Nesprávné tvary jako evergrýn nebo ever-grýn se nepoužívají.
  • Pokud chcete český ekvivalent, můžete použít slova nadčasový, nestárnoucí, trvale populární.

Skloňování a použití v českém textu

Jakožto cizí slovo se evergreen v češtině neskloňuje podle běžných českých vzorů, ale zpravidla zůstává v nesklonné podobě. Nejčastěji se používá jako podstatné jméno rodu mužského (ten evergreen).

Příklady:
✅ Tento evergreen stále patří mezi nejpopulárnější písně.
✅ Filmové evergreeny si užívají diváci napříč generacemi.

Pokud je to nutné, lze slovo mírně počeštit a skloňovat podle vzoru „hrad“:
✅ Milovníci evergreenů si přijdou na své.
✅ Nejznámějším evergreenem Karla Gotta je píseň Lady Carneval.

V neformálních textech se někdy objevují i další způsoby zápisu:
evergrýn – nesprávná počeštěná varianta, která není kodifikovaná
ever-grýn – nesprávná forma, která se v češtině nepoužívá

Použití v přídavném jménu

Pokud se slovo evergreen používá jako přídavné jméno, obvykle zůstává nesklonné:
✅ Tento song je skutečně evergreen hit.
✅ Jde o evergreen filmový žánr.

V některých případech je možné použít české ekvivalenty, pokud to kontext umožňuje:
🔹 Nadčasový – „Tento nadčasový hit si lidé zpívají už desítky let.“
🔹 Nestárnoucí – „Nestárnoucí klasika světové kinematografie.“
🔹 Trvale populární – „Trvale populární melodie, která nikdy neomrzí.“

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Mužské jméno Hugo je germánského původu. Vzniklo jako zkrácenina staroněmeckých jmen Hugubert, Hugubald, Huguwin, apod. Základ jména tvoří pragermánské hugu, které se vykládá jako duch či mysl. Jméno Hugo tedy můžeme vyložit jako duchaplný člověk či myslitel. Kdy slaví Hugo svátek?Hugo slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 1. dubna (1.4.).Domácké podoby jména HugoHugek,Hugonek,Hugas,Hugi,Hugýsek,Hugouš,Hugoušek,Hugoš.Hugo a statistika...

Rozsednout něco je velice snadné. Zejména, pokud se jedná například o brýle. Správně napsat slovo rozsednout je o něco těžší, ale zas ne o tolik. Pokud chceme správně napsat slovo rozsednout, musíme si přiblížit, jak slovo vzniklo. Jedná se o spojení předložky „roz-“ a slovesa „sednout“. Spojením vznikne pravopisně správná varianta rozsednout. Patvar rosednout je...

Mužské jméno Alfons je německého původu. Vzniklo ze staroněmeckého slova adalfuns a vykládá se jako ušlechtilý, vznešený, připravený k boji. Kdy slaví Alfons svátek?Alfons slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 23. března (23.3.).Ženská obdoba jména AlfonsŽenskou obdobou je jméno Alfonsie.Domácké podoby jména AlfonsAli,Alf,Aflík,Alfonsek.Alfons v jiných jazycíchSlovensky, maďarsky: AlfonzRusky, německy, polsky: AlfonsAnglicky: Alphonso nebo AlfonsoFrancouzsky: AlphonseŠpanělsky:...

Ženské jméno Žofie pochází z řeckého slova sofia a znamená moudrá. Za českou obdobu jména byla v minulosti považována Mudroslava. Kdy slaví Žofie svátek?Žofie slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 15. května (15.5.).Domácí podoby jména ŽofieŽofka,Žofinka,Žofi.Žofie a statistikaKolik žije v ČR ŽofiíK 15. 5. 2022 žije v České republice 2 228 lidí se jménem Žofie.Oblíbenost...

Blahoslav Mužské jméno Blahoslav slovanského původu. Jméno vzniklo překladem latinského jména Benedictus, jeho význam je tedy božehnaný. Kdy slaví Blahoslav svátek?Blahoslav slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 30. dubna (30.4.).Domácké podoby jména BlahoslavBlahoš,Slávek,Sláva,Sláveček.Blahoslav a statistikaKolik žije v ČR BlahoslavůK 30. 4. 2022 žije v České republice 508 lidí se jménem Blahoslav.Oblíbenost jména BlahoslavJméno je 537. nejoblíbenějším...

Brikety mohou mít různé tvary. Mohou vypadat jako válečky, kvádry nebo kostky. Ale o co se vlastně jedná? Jedná se o stlačený hořlavý materiál, který se obvykle spaluje v kotlech, krbech a kotelnách. Je to typ tuhého paliva, který vzniká slisováním nejrůznějšího hořlavého materiálu. Brikety z biomasy jsou navíc považovány za ekologický zdroj energie. Pravopisně správně je...

Pamatujte si, že azyl se píše vždycky jenom s písmenem z. Původ má v řeckém výrazu asylon, ale v českém jazykovém systému se slovo azyl už plně usadilo a přizpůsobilo se mu. Pravopis slova azyl vychází z české výslovnosti, ve které se vyslovuje azyl s písmenem z. Slovo je kompletně začleněné do českého jazyka, proto se i skloňuje podle standardních...

Kdekdo se asi u slova vejmrda začervená. Nenechte se však zmást! Vejmrda není sprosté slovo! Jde o staročeský doplněk masových jídel. Vzdáleně může připomínat indické čatní. Obvykle se vejmrda vyrábí z červených jablek a křenu. Vejmrda po staročesku Suroviny 4 lžíce nastrouhaného křenu 3 nastrouhaná jablka 10 g cukru 2 špetky soli 2 lžíce jablečného...

Všude slyšíte o PPC reklamě, ale stále si neumíte představit, jak to vlastně celé funguje? Mám tu pro vás stručný úvod o tom, jak Google Ads fungují a jaké formy se používají nejčastěji. O tom, jak konkrétně nastavit vaši první kampaň najdete na webu také několik článků. Jak fungují Google AdsGoogle Ads je nástroj pro...
Načíst dalších 10 článků