Featured snippet, tedy doporučené úryvky jsou zvýrazněné úryvky textu, které se zobrazují v horní části stránky s výsledky vyhledávání Google na tzv. pozici 0. V češtině jsou obvykle nazývány jako vybraný příspěvek či nultá pozice SEO.
Poskytují uživatelům rychlou odpověď na jejich vyhledávací dotaz. Doporučené úryvky se s větší pravděpodobností zobrazují, když uživatelé zadávají informační vyhledávací dotazy. Google je zobrazuje nad organickými výsledky vyhledávání a zobrazují relevantní výběr webové stránky ve formě seznamu, tabulky nebo textu a s doprovodným obrázkem nebo videem. Vzhledem k tomu, že pole s doporučenými úryvky je umístěno výrazněji než organické výsledky vyhledávání, mohou zobrazené webové stránky očekávat vyšší míru prokliku (CTR) a vyšší návštěvnost.
Jak vypadají vybrané příspěvky?
Google zobrazí zvýrazněné úryvky pro množství vyhledávacích dotazů na první stránce s výsledky vyhledávání. Pořadí těchto výňatků se často označuje jako „pozice 0“. Úryvky obsahují relevantní obsah z webové stránky, který odpovídá vyhledávacímu dotazu uživatele. Vybraný příspěvek se skládá z několika obsahových prvků z cílové stránky, které jsou v rámci úryvku řazeny následovně:
- Vybraný text
- Vybraný seznam
- Vybraná tabulka
- Vybrané video
Už jste četli? RTB – Real Time Bidding
Doporučené úryvky obvykle obsahují také obrázek, ačkoli obrázek často nepochází ze stejné zdrojové webové stránky jako výběr obsahu. Někdy může doporučený úryvek zobrazovat i videoobsah. Společnost Google v úryvku zobrazuje také název a adresu URL webové stránky, což uživatelům poskytuje více informací o zdrojové doméně. Co se nezobrazuje, je meta popis. Díky umístění úryvku nad organickými výsledky vyhledávání, na pozici 0, může příslušná adresa URL dané webové stránky očekávat zvýšení organické návštěvnosti.
Doporučený úryvek je často zaměňován s přímou odpovědí – známou také jako „pole pro odpověď“. Rozdíl je v tom, že rámeček odpovědi je odpovědí na velmi jednoduché klíčové slovo a neobsahuje odkaz na externí webovou stránku. Odpověď v rámečku odpovědi je generována z dat Google, která jsou často převzata ze znalostního grafu.
Jak běžné jsou vybrané příspěvky?
Podle měsíčních analýz prováděných společností Searchmetrics‘ SERP Features Monitor obsahuje značný počet výsledků vyhledávání Google featured snippets. Níže uvedené údaje pocházejí z února 2020.
- USA: Vybraný příspěvek se ve výsledcích vyhledávání na webu Google.com zobrazuje v 9,7 % vyhledávacích dotazů v USA.
- Velká Británie : Vybraný příspěvek se ve výsledcích vyhledávání na Google.co.uk zobrazuje v 8,4 % vyhledávacích dotazů.
- Německo: V 6,5 % vyhledávacích dotazů se ve výsledcích vyhledávání na Google.de zobrazí vybraný příspěvek.
Proč optimalizovat pro vybrané příspěvky?
Především tím, že tím zlepšíte viditelnost svých webových stránek v příslušných výsledcích vyhledávání Google. Pozice 0 znamená, že jediné další výsledky zobrazující se nad pozicí 0 jsou placené reklamy. Ostatní organické výsledky vyhledávání jsou odsunuty na nižší pozice. Mnozí si stěžují, že uživatelé dostanou odpověď na svou otázku v úryvku, a proto nemají důvod prokliknout se na webovou stránku. Zatímco u velmi jednoduchých vyhledávacích dotazů tomu tak může být, u složitějších informací zobrazuje Google ve fragmentu pouze výňatek textu, seznam nebo tabulku, takže uživatelé musí kliknout na odkaz a přejít na cílovou stránku, aby viděli všechny informace. Jinými slovy, tato funkce SERP je vynikající příležitostí, jak využít SEO a obsahový marketing ke zlepšení organické viditelnosti a generování větší organické návštěvnosti.
Kde začít?
Pokud uvažujete o optimalizaci pro featured snippets, měli byste si položit následující otázky:
Jak efektivní jsou v mém oboru?
Četnost zobrazování featured snippets se v jednotlivých odvětvích značně liší. Podle výzkumu společnosti Searchmetrics se doporučené výsledky vyhledávání nejčastěji objevují v odvětví zdravotnictví, kde se zobrazovaly u 14,4 % analyzovaných klíčových slov týkajících se zdraví. Doporučené úryvky jsou mnohem méně časté v odvětvích elektronického obchodu, cestování a médií – v těchto odvětvích se výsledek na pozici 0 objevuje v méně než 3 % vyhledávání Google.
Kdy se zobrazují featured snippets?
Chcete-li zjistit, kdy se zobrazují doporučené úryvky a pro které vyhledávací dotazy, měli byste nejprve analyzovat vlastní sadu klíčových slov. To lze nejlépe provést pomocí sady Searchmetrics Suite. Pokud zjistíte, že se featured snippets zobrazují u vysokého procenta vašich klíčových slov, má smysl je vybrat jako klíčová slova pro SEO a zvýšit tak své šance na obsazení pozice 0. Nezapomeňte analyzovat snippety a odpovídající adresy URL konkurence, abyste mohli vytvořit lepší text nebo seznam snippetů s kvalitním obsahem.
Jak optimalizovat pro doporučené úryvky?
Nejprve je důležité plně využít cílové klíčové slovo nebo frázi na webové stránce, na kterou chcete, aby se Google odkazoval při zobrazování úryvků.
Klíčovou frázi má také smysl replikovat jako otázku v tagu hlavičky, ideálně v tagu H2 relativně vysoko na stránce.
U textového úryvku jako odpovědi na otázku v tagu záhlaví je důležité napsat jednu nebo dvě optimalizované věty s jednoduchou strukturou věty.
Chcete-li optimalizovat úryvek seznamu, použijte otázku jako značku záhlaví s mnoha spouštěcími slovy a pod ní pak seznam odrážek. Google zobrazí nanejvýš několik bodů s odrážkami, takže uživatelé, kteří chtějí vidět více, mohou na vaši stránku kliknout, čímž se zvýší CTR.
Chcete-li vytvořit obsah pro úryvek tabulky, opět začleňte klíčovou frázi jako značku záhlaví a vytvořte jednoduchou tabulku s velkým počtem řádků pro obsah. Když takto optimalizujete obsah, Google nezobrazí celou tabulku ve featured snippetu.
Po optimalizaci obsahu stránky můžete pomocí nástrojů v nástroji Google Search Console nebo v naší sadě Searchmetrics Suite zjistit, jak úspěšně jste optimalizovali pro výňatek seznamu, výňatek tabulky nebo výňatek textu. Pomocí konzoly Search Console můžete vyhodnotit každou pozici na žebříčku, včetně pozice 0, takže uvidíte různé CTR, prokliky a další metriky pro každou pozici.