Co je to fenomén? A jak toto slovo napsat tak, abychom nebyli za blbce? Přesně na to se podíváme. Toto slovo se totiž píše ve dvou variantách, ale pouze jedna je správně.
Správně je fenomén
Slovo fenomén se k nám dostalo z řeckého phainómenon. Zajímavé je, že zde vidíme jazykový vývoj. Protože ačkoliv v původním řeckém slově vidíme krátké e, naše počeštěná varianta je s dlouhým e. Pravděpodobně jsme si písmeno e prodloužili, kvůli lepší výslovnosti.
Musíme si tedy pamatovat, že slovo fenomén se správně píše pouze s dlouhým é.
Význam slova fenomén
Fenomén označuje něco pozoruhodného a mimořádného. To, co je fenomenální, je v určitém směru velmi neobyčejné.
Synonymem slova fenomén je slovo úkaz.
Příklady SPRÁVNÉHO užití slova fenomén:
Snaha našeho prezidenta o znovuzvolení se mi zdá jako velmi zajímavý fenomén.
Fenoménem dnešní doby jsou sociální sítě.
Karel Gott je a vždycky bude fenoménem.
To, že moje žena dnes uvařila večeři je vskutku nebývalý fenomén.
Fenomén, který jsme na fyzice popisovali nikdo z nás nechápal.
Zkus uhádnout fenomén, o kterém hovořím.
Jednotlivé fenomény, které jsem zaznamenal, jsem popsal v domácím úkolu.
SPRÁVNÉ skloňování slova fenomén:
Správné možnosti, jak slovo fenomén skloňovat, jsou dvě. Záleží totiž na kontextu.
Pokud slovem fenomén označujete konkrétní osobu a jedná se tedy o rod mužský životný, skloňování je následující:
Břeclav je okresní město v Jihomoravském kraji na řece Dyji, cca 50 km jihovýchodně od Brna, na hranici s Rakouskem a poblíž hranice se Slovenskem. Má rozlohu 77,11 km² a žije zde přibližně 25 tisíc obyvatel. ✅ Břeclav – jediná správná varianta, která je pravopisně správná.❌ Břeclaf – už od pohledu bije tato varianta do...
V případě, že slovem fenomén označujete jev, skloňování se mění na rod mužský neživotný a bude proto následující:
Mytologie je výraz, který byste mezi vyjmenovanými slovy po písmenu „m“ nenašli. Přesto je pravopisně správný tvar mytologie. Čím to je? Odpověď je poměrně jednoduchá. Jedná se o slovo cizího původu, proto nejsou dodržena pravidla české pravopisu. Při určování správného tvaru si můžeme pomoci slovem mýtus, které se řadí mezi slova příbuzná. Pozor si však...
Chůze drobnými šouravými krůčky, sehnuté držení trupu, přešlapování na místě a neschopnost se opětovně rozejít, což vede k pádům. Třes. Tichá monotónní mluva, obličej bez mimiky, drobné písmo. To jsou jen některé příznaky Parkinsonovy choroby. Touto chorobou trpí asi 6 milionů lidí na celém světě, v České republice aktuálně asi patnáct tisíc osob. Pacienti jsou...
Ženské jméno Matylda je germánského původu, kde se vyskytuje v podobě Mathildis či Mahthildis. První část jména maht můžeme přeložit jako moc, síla, druhá část hildr označuje boj. Celé jméno tedy můžeme vyložit jako silná bojem, mocná bojovnice či mající sílu v boji. Kdy slaví Matylda svátek?Matylda slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 14. března...
Co znamená pojem merchandising? Používá se především v marketingu a přehledně si vysvětlíme, co přesně znamená a jaké jsou typy merchandisingu. Co je to merchandisingPod pojem merchandising se dá zahrnout spousta činností. Jedná se o činnosti, které se týkají práce v místě prodeje a jejich hlavní náplní je zajištění kvality zboží, uspořádání v regálech a...
Tři strany a tři vrcholy tvoří geometrický obrazec zvaný trojúhelník. I když je pravidlem psát uprostřed slova u s kroužkem, pro slova složená toto pravidlo neplatí. A trojúhelník je takové slovo, vznikl totiž spojením „tři“ a „úhelník. Úhelník si tedy nechal svoji čárku a my proto vždy píšeme trojúhelník a nikdy trojůhelník. Pokud se chcete dozvědět...
Absolvovat znamená něčeho se účastnit od začátku do konce. Nejčastěji se objevují dvě varianty tohoto slova, ale správně je pouze jedna. Pojďme se podívat na pravopis tohoto slova. Správně se píše absolvovat Absolvovat je jediná správná varianta tohoto slova. Častým nešvarem je varianta absolbovat, která ale rozhodně není správně. Synonymem slova absolvovat je slovo dokončit,...
Když si člověk neví rady s nějakým zapeklitým slovem, je dobré popřemýšlet o základu slova a jeho významu. V tomto případě je základem slova vrub. Vidíte? Vrub má počáteční písmeno „v“. Z toho lze odvodit, že pravopisně správná varianta je zevrubně.Význam slova zevrubněA teď pár slov k tomu, co vlastně příslovce zevrubně označuje. Když bychom to chtěli říct doslovně,...
Nebudeme chodit dlouho kolem horké kaše. Pravopisně správně je pouze tvar sporadicky. Koho zajímá víc, ten ať se pohodlně usadí a pokračuje ve čtení. Možná se budete divit, ale slovo sporadicky je výraz odvozený od řeckých ostrovů, které se jmenují Sporady. Jedná se o menší ostrůvky, které jsou roztroušené v Egejském moři. Jak je možné vidět,...
V tomto případě se jedná o příslovečnou spřežku. Z toho plyne, že vbrzku je jedno slovo. Proto se musí psát dohromady. Varianta „v brzku“ je chybná. Pravopisně správně je vbrzku! A co vlastně slovo vbrzku znamená? Odpověď je jednoduchá. Vbrzku označuje krátký časový úsek, za který je někdo schopen udělat nějakou aktivitu. Jako synonymní označení je možné použít...
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.