Guerilla marketing je nekonvenční forma propagace, kdy se značka snaží s co nejnižším rozpočtem vytvořit co největší zájem veřejnosti a upozornit na sebe. K tomu je potřeba velká míra kreativity. Pro guerilla marketing se nejčastěji využívá venkovní prostředí.
Jak funguje guerillový marketing
Nespornou výhodou je nízký budget. Vlastně tento nástroj dost dobře vystihuje přísloví „Za málo peněz hodně muziky.“
Vlastnosti guerilla marketingu:
- Neotřelost – guerilla marketing by měl vždy přijít s něčím novým a neokoukaným.
- Krátké trvání – reklama by neměla být vystavena příliš dlouho, protože na ní pak už není nic zajímavého a v některých případech může být spíše otravná.
- Emotivní – guerilla marketing se snaží vyvolat emoci. Ať už je cílem pobavit nebo naopak poukázat na nějaké vážné téma, vždy by se zákazník měl na chvilku zastavit a sdělení zpracovat.
- Levná – jak už jsem zmiňoval, guerilla marketing by neměl stát moc peněz. Zadarmo to ale samozřejmě také není. Nejdražší a nejtěžší bývá získání povolení k využití veřejného prostoru.
- Etická – předmětem guerilla marketingu v žádném případě není poškozování konkurentů nebo propagace výrobků, jejichž reklama je nelegální. I v guerilla marketingu je potřeba dodržovat etické zásady, protože se může šířit veřejností stejně rychle jako například televizní spot.
Už jste četli? Estetický x estetycký
Posledním znakem, který se využívá u většiny guerillových reklam, je OOH (out of home advertising), což z angličtiny zkrátka znamená to, že tento druh marketingu bývá mimo domov zákazníků, tedy nejčastěji ve velkých městech. Guerilla marketing se tak úplně nedá dělat online, i když dnes se dá propojit s onlinem alespoň částečně. Sdílením fotografií na sociálních sítí anebo například propojením guerillové reklamy s mobilní aplikací.
K tomu, aby byl guerilla marketing efektivní však potřebujete převratný nápad a také znalost zákona, protože praktiky tohoto agresivního marketingu jsou často na hranici zákona. Například polepení nějakého veřejného prostoru kreativními plakáty není úplně ideální forma propagace, protože majitel objektu může značku zažalovat.
Guerilla marketing v ČR
Typickým příkladem guerilla marketingu u nás je společnost Vodafone, která obalila Nuselský most do bublinkové folie.
Známá byla ale také reklama Poštovní spořitelny. Ta dala před dveře všech poboček své České spořitelny cedule s nápisem „Tady je zavřeno.“ Samozřejmě až v zavírací době České spořitelny tak, aby Poštovní spořitelna poukázala na své flexibilní provozní hodiny.


