Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Jak přejít na Google Analytics 4

Google Analytics, jak všichni víme, je bezplatný nástroj na vyhodnocování statistik webů. Má však několik verzí a jednou z nich je právě Google Analytics 4, která je nejnovější. Měla by především zlepšit měření statistik mobilních aplikací a zjednodušit jejich vyhodnocování.

Kdy přejít na Google Analytics 4

Nejprve je tedy potřeba si uvědomit, zda je Google Analytics 4 vůbec pro vás či nikoliv. Starší verze (Google Analytics 3 nebo také Universal Analytics) totiž roky byla tou nejužívanější a stále je, protože uživatelé si na ni zkrátka zvykli a zvyk je železná košile. 🙂 Navíc byla (vlastně stále je) poměrně dlouho nová verze Google Analytics 4 neúplná, a proto se zatím netěší takovému úspěchu. Některé funkce, které zásadně ovlivňují vyhodnocování statistik z e-shopů v GA 4 chybí dodnes, proto e-shopům zatím nedoporučuji na ně přecházet.

Co však můžete udělat, ať už máte jakýkoliv web, je založit si Google Analytics 4 a pomalu se začít seznamovat s funkcemi tohoto systému. Do budoucna počítejte s tím, že do něj pravděpodobně všichni přejdeme a je dobré se na to připravovat. Jakmile budou všechny funkce tohoto systému implementovány, můžete začít v GA 4 pracovat, protože už budete vědět, jak na to. Za sebe odhaduji, že systém bude dokončen na konci roku 2021, ale s aktualizacemi bude Google přicházet i později.

Výhodou přechodu na Google Analytics 4 je fakt, že vámi vytvořené statistiky v Google Analytics 3 a starších se automaticky převedou do nového systému, takže o žádná data nepřijdete a můžete tedy pracovat v obou systémech zároveň, abyste z nich dostali maximum.

Prostředí Google Analytics

V současné době vám už při zakládání Google Analytics Google automaticky nabídne založení právě té nejnovější verze a v případě, že nepotřebujete nějaké složitější statistiky nebo nevedete e-shop, do toho klidně jděte. V opačném případě je potřeba si pohlídat, že vám Google automaticky nevnutí nejnovější verzi a zaškrtnout vytvoření služby Universal Analytics, což je tedy jiné označení pro Google Analytics 3.

Pokud se do Google Analytics přihlásíte, klasicky zde vidíte Účet a Službu. Účet vám v Google Analytics 4 stačí pouze jeden i v případě, že máte více webů. Co v Google Analytics 4 chybí, jsou ale Výběry dat, které by údajně měl do budoucna Google přidat.

Měření dat v Google Analytics 4

Jedním z hlavních důvodů založení nového systému GA je podle Googlu vylepšené měření, které by mělo probíhat na základě jiných logických operací, než tomu bylo doposud. Také proto doporučuji pracovat alespoň chvíli s novější i starší verzí systému, abyste mohli porovnat, zda mezi výsledky nejsou velké rozdíly a případně zjistili, co je způsobuje.

Vylepšené měření v Google Analytics 4 přitom nemusíte nastavovat ručně, což je bezesporu velká výhoda. GA4 umí spoustu věcí automaticky – především měří řadu událostí a stačí k tomu jediné kliknutí z vaší strany. V přehledech se vám pak objeví právě i tyto měřené události.

Typy automaticky měřených událostí

  • Posunutí – započítá se ve chvíli, kdy uživatel zobrazil alespoň 90 % stránky. Pokud by pro vás byla klíčová menší část stránky, je možné to nastavit ručně.
  • Odchozí kliknutí – měří kliknutí na odkazy, které uživatele přesměrují na jinou doménu.
  • Vyhledávání na webu – aktivuje se, když uživatel na webu něco vyhledá. Je potřeba mít ale v hledáné URL adrese jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).
  • Interakce s videem – sleduje spuštění videa i to, jak daleko ho uživatel dokoukal.
  • Stažení souboru – měří počty stažení souboru běžného typu.

Samozřejmě se nemusíte omezovat těmito automatickými událostmi a můžete si nastavit sledování vlastních interakcí, které vás zajímají. Takové měření však nejčastěji musíte nastavit v GTM.

Jak přejít na Google Analytics 4

Nejdůležitější při přechodu do nového systému GA je používání globální značky gtag. Protože pokud už ji používáte, nebudete muset řešit kódy na webu.

Přihlaste se do starších Google Analytics a klikněte na ozubené kolečko vlevo dole, kde najdete Asistenta pro nastavení Google Analytics 4. Ten vám podrobně popíše vytvoření nové služby a poradí vám, jak zkopírovat základní nastavení ze starších systémů do GA4.

Pokud používáte Google Tag Manager (Správce značek Google), můžete přidat GA4 na svůj web s jeho pomocí. Pokud ho nepoužíváte, rozhodně doporučuji to změnit, protože toto není jediná situace, kdy se vám bude hodit.

Pokud tedy máte tu možnost, přejděte do GTM a jako typ značky vyberte Google Analytics: konfigurace GA4 a přidejte ID měření. ID měření GA4 se náchází v datovém streamu, kde klikněte na Podrobnosti webového streamu.

Nezapomeňte na závěr zvolit spuštění na všech webových stránkách. Další výhodou GA4 je vestavěná funkce anonymizace IP, s čímž si tedy nemusíte dělat starosti.

Pokud ale z nějakého důvodu odmítáte použít GTM, rozhodně je zde i jiná možnost. Najděte si globální značku pro GA4 v datovém streamu, kde opět klikněte na Podrobnosti webového streamu. Značka se vám rozbalí pod Pokyny ke značkování. Zkopírujte ji, vložte na web a máte hotovo.

Vložení zakládního kódu GA4 však bohužel v některých situacích nebude dostatečné. Například měření vlastních událostí nebo elektronického obchodu bude potřeba nastavit samostatně.

Pokud v GA4 zapnete vylepšené měření a budete chtít statistiky odchozích kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény. V nastavení můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.

Na závěr

Přejít na Google Analytics 4 tedy není nic tak složitého a pravděpodobně se tomu nevyhnete. Jak už jsem zmiňoval nikdy není brzy na to, se začít učit něco nového, a proto doporučuji tomuto nástroji věnovat pozornost. Zatím však ještě není kompletní, a proto mnoho e-shopů zkrátka nemůže veškeré své statistiky odkázat pouze na Google Analytics 4.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Cvikov je město na Českolipsku v Libereckém kraji zhruba 6 km severovýchodně od Nového Boru, na území Chráněné krajinné oblasti Lužické hory při její jižní hranici. Město zahrnuje 1 018 domů a žije zde přibližně 4 500 obyvatel. ✅ Cvikov – správná varianta. Odůvodnit si ji můžete třeba 2.pádem (bez Cvikova).❌ Cvikof – nespisovná varianta a...

Pravopis je jednoduchá záležitost. Akorát ne úplně vždy. Příkladem je slovo akorád. Nebo akorát? Pojďme se na to podívat. Správně je akorát Toto slovo k nám přišlo z německého „akkurat“. Na konci vidíte písmenko t, a proto vám radím – nechte ho tam. Do slova akorát se necpe žádné d. Slovním druhem je příslovce. Pokud...

Nejste si jistí, jak správně napsat slovo enormně? Nezoufejte. Stačí použít jednoduchou pomůcku. Od příslovce enormně si vytvořte přídavné jméno. Už to máte? Super. Výsledkem by mělo být přídavné jméno enormní. V tomto případě je zřetelně vidět, že je ve slově obsaženo „mn“.  Proto bude dvojice souhlásek také v příslovci enormně. Pravopisně správně je tedy pouze tvar...

Když se rozhodneš hrát o peníze, potřebuješ víc než jen zábavu. Potřebuješ důvěru. A právě proto si tolik českých hráčů vybírá Forbet Casino – online kasino, které bere bezpečnost vážně. Nejde jen o ochranu účtu, ale také o správu plateb, zabezpečení osobních údajů a přístup v souladu s legislativou Česka. Forbet Casino staví na moderní...

Víte, jak psát slovo synonymum? A víte vůbec, co toto slovo znamená? Všechno si vysvětlíme, a to hezky popořadě. I když vás třeba teorie pravopisu nezajímá, tak slovo synonymum patří mezi základní pojmy, které by měl každý znát. Správně je synonymumSprávně pište synonymum pouze s oběma tvrdými y. A to ne proto, že by synonymum...

Koncesované živnosti jsou nejpřísněji regulovaným druhem živností. Vyřízení koncesované živnosti vyžaduje doložení odborné způsobilosti buď dotyčné fyzické osoby nebo fyzické osoby, která bude působit jako odpovědný zástupce právnické osoby. Koncesované živnosti jsou vyjmenovány v Příloze 3 živnostenského zákona. Pokud naše činnost není mezi koncesovanými živnostmi, může jít o živnost řemeslnou, živnost vázanou či živnost volnou.Jak...

Abychom porozuměli pravopisu slova humánní, musíme znát jeho význam. Proto se podíváme nejen na pravopis, ale i význam slov humánní, humanitní, humánitární. Správně je humánníSprávně píšeme humánní pouze s dvěma n.Se zapamatováním nám pomůže angličtina, kde se člověk řekne human. A u nás se k tomu klasicky přidává přípona -ní, proto se ve slově potkávají...

U některých spřežek či slovních spojení si musíme dávat pozor, v jakém kontextu je použijeme. Platí to i u dokonce / do konce, protože každé z nich používáme jinak. Dokonce psané dohromady jako spřežku používáme, když chceme něco zdůraznit, vygradovat.Do konce psané zvlášť používáme jako předložku do a podstatné jméno konec.Více nám určitě pomohou příklady správného užití.Příklady...

Příslovce nejčastěji vznikají z přídavných jmen a tak je tomu i u příslovce soukromě, které vzniklo z přídavného jména soukromý. ❌ Soukromně – toto je přesně ta možnost, která je z hlediska pravopisu špatně. ✅ Soukromě – správná varianta, kterou můžeme používat a pravopisně je správně.Správné použití výrazu soukroměVyřešíme to soukromě, prosím.Tento rozhovor musí probíhat...
Načíst dalších 10 článků