Jak přejít na Google Analytics 4

Google Analytics, jak všichni víme, je bezplatný nástroj na vyhodnocování statistik webů. Má však několik verzí a jednou z nich je právě Google Analytics 4, která je nejnovější. Měla by především zlepšit měření statistik mobilních aplikací a zjednodušit jejich vyhodnocování.

Kdy přejít na Google Analytics 4

Nejprve je tedy potřeba si uvědomit, zda je Google Analytics 4 vůbec pro vás či nikoliv. Starší verze (Google Analytics 3 nebo také Universal Analytics) totiž roky byla tou nejužívanější a stále je, protože uživatelé si na ni zkrátka zvykli a zvyk je železná košile. :) Navíc byla (vlastně stále je) poměrně dlouho nová verze Google Analytics 4 neúplná, a proto se zatím netěší takovému úspěchu. Některé funkce, které zásadně ovlivňují vyhodnocování statistik z e-shopů v GA 4 chybí dodnes, proto e-shopům zatím nedoporučuji na ně přecházet.

Co však můžete udělat, ať už máte jakýkoliv web, je založit si Google Analytics 4 a pomalu se začít seznamovat s funkcemi tohoto systému. Do budoucna počítejte s tím, že do něj pravděpodobně všichni přejdeme a je dobré se na to připravovat. Jakmile budou všechny funkce tohoto systému implementovány, můžete začít v GA 4 pracovat, protože už budete vědět, jak na to. Za sebe odhaduji, že systém bude dokončen na konci roku 2021, ale s aktualizacemi bude Google přicházet i později.

Výhodou přechodu na Google Analytics 4 je fakt, že vámi vytvořené statistiky v Google Analytics 3 a starších se automaticky převedou do nového systému, takže o žádná data nepřijdete a můžete tedy pracovat v obou systémech zároveň, abyste z nich dostali maximum.

Prostředí Google Analytics

V současné době vám už při zakládání Google Analytics Google automaticky nabídne založení právě té nejnovější verze a v případě, že nepotřebujete nějaké složitější statistiky nebo nevedete e-shop, do toho klidně jděte. V opačném případě je potřeba si pohlídat, že vám Google automaticky nevnutí nejnovější verzi a zaškrtnout vytvoření služby Universal Analytics, což je tedy jiné označení pro Google Analytics 3.

Pokud se do Google Analytics přihlásíte, klasicky zde vidíte Účet a Službu. Účet vám v Google Analytics 4 stačí pouze jeden i v případě, že máte více webů. Co v Google Analytics 4 chybí, jsou ale Výběry dat, které by údajně měl do budoucna Google přidat.

Měření dat v Google Analytics 4

Jedním z hlavních důvodů založení nového systému GA je podle Googlu vylepšené měření, které by mělo probíhat na základě jiných logických operací, než tomu bylo doposud. Také proto doporučuji pracovat alespoň chvíli s novější i starší verzí systému, abyste mohli porovnat, zda mezi výsledky nejsou velké rozdíly a případně zjistili, co je způsobuje.

Vylepšené měření v Google Analytics 4 přitom nemusíte nastavovat ručně, což je bezesporu velká výhoda. GA4 umí spoustu věcí automaticky – především měří řadu událostí a stačí k tomu jediné kliknutí z vaší strany. V přehledech se vám pak objeví právě i tyto měřené události.

Typy automaticky měřených událostí

  • Posunutí – započítá se ve chvíli, kdy uživatel zobrazil alespoň 90 % stránky. Pokud by pro vás byla klíčová menší část stránky, je možné to nastavit ručně.
  • Odchozí kliknutí – měří kliknutí na odkazy, které uživatele přesměrují na jinou doménu.
  • Vyhledávání na webu – aktivuje se, když uživatel na webu něco vyhledá. Je potřeba mít ale v hledáné URL adrese jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).
  • Interakce s videem – sleduje spuštění videa i to, jak daleko ho uživatel dokoukal.
  • Stažení souboru – měří počty stažení souboru běžného typu.

Samozřejmě se nemusíte omezovat těmito automatickými událostmi a můžete si nastavit sledování vlastních interakcí, které vás zajímají. Takové měření však nejčastěji musíte nastavit v GTM.

Jak přejít na Google Analytics 4

Nejdůležitější při přechodu do nového systému GA je používání globální značky gtag. Protože pokud už ji používáte, nebudete muset řešit kódy na webu.

Přihlaste se do starších Google Analytics a klikněte na ozubené kolečko vlevo dole, kde najdete Asistenta pro nastavení Google Analytics 4. Ten vám podrobně popíše vytvoření nové služby a poradí vám, jak zkopírovat základní nastavení ze starších systémů do GA4.

Pokud používáte Google Tag Manager (Správce značek Google), můžete přidat GA4 na svůj web s jeho pomocí. Pokud ho nepoužíváte, rozhodně doporučuji to změnit, protože toto není jediná situace, kdy se vám bude hodit.

Pokud tedy máte tu možnost, přejděte do GTM a jako typ značky vyberte Google Analytics: konfigurace GA4 a přidejte ID měření. ID měření GA4 se náchází v datovém streamu, kde klikněte na Podrobnosti webového streamu.

Nezapomeňte na závěr zvolit spuštění na všech webových stránkách. Další výhodou GA4 je vestavěná funkce anonymizace IP, s čímž si tedy nemusíte dělat starosti.

 

Pokud ale z nějakého důvodu odmítáte použít GTM, rozhodně je zde i jiná možnost. Najděte si globální značku pro GA4 v datovém streamu, kde opět klikněte na Podrobnosti webového streamu. Značka se vám rozbalí pod Pokyny ke značkování. Zkopírujte ji, vložte na web a máte hotovo.

Vložení zakládního kódu GA4 však bohužel v některých situacích nebude dostatečné. Například měření vlastních událostí nebo elektronického obchodu bude potřeba nastavit samostatně.

Pokud v GA4 zapnete vylepšené měření a budete chtít statistiky odchozích kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény. V nastavení můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.

Na závěr

Přejít na Google Analytics 4 tedy není nic tak složitého a pravděpodobně se tomu nevyhnete. Jak už jsem zmiňoval nikdy není brzy na to, se začít učit něco nového, a proto doporučuji tomuto nástroji věnovat pozornost. Zatím však ještě není kompletní, a proto mnoho e-shopů zkrátka nemůže veškeré své statistiky odkázat pouze na Google Analytics 4.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Být misogynem není v dnešní době lehké. A lehké není ani toto slovo správně napsat. Ale na druhou stranu, co je v životě lehkého. Už na první pohled je zřejmé, že se jedná o slovo cizího původu. Slovo misogyn pochází z řečtiny. Základem je slovo misein (nenávist) a slovo gyne (žena). Spojením vzniklo slovo misogyn.Misogyn = nepřátel ženZ výše...

Psaní číslovek už určitě kolikrát přivedlo do nesnází nejednoho z vás. My vám pomůžeme, abyste se jich nemuseli bát! Číslovky můžeme různě dělit, jednak naurčité (jedna, dvakrát, pátý)neurčité (několikrát, mnoho, několik)nebo také nazákladní (jedna, pět, deset)druhové (patery, desatery, sedmero)řadové (druhý, jedenáctý, dvacátý)násobné (třikrát, šestkrát, padesátkrát)TEČKYCo se týká teček, zde pravidla nejsou nijak obtížná – musíme...

Karel Čapek měl češtinu v malíku, ten by se nespletl. Jak jste na tom vy? Víte jak napsat statut a status? Víte v jaké situaci tato slova použít? Nevíte? Nevadí! Čtěte následující řádky. Obě varianty mohou být správné, ale musí se použít ve správné situaci. Pojďme si tedy vysvětlit významy slov statut a status.Rozdíl mezi statut a...

Spojení „bez toho, aniž by“ nám vlastně říká dvakrát to samé, takže ho můžeme označit za pleonasmus, To znamená, že máme dvě synonyma vedle sebe a zbytečně sdělujeme dvakrát stejnou informaci. Správně je jen bez toho, abyJedinou správnou variantou je tedy psaní bez toho, aby a za slovem bez musí být vždy čárka. Jedná se o...

Klišé je slovo francouzského původu. Vychází z původního výrazu cliché, které se čte [KLIŠÉ]. A přesně tak zní i česká podoba. Pravopisně správně je tedy pouze klišé. A co vlastně znamená? Klišé je označení pro zautomatizovaný slovní obrat, který ztratil svým nadužíváním zajímavost. Dalším významem může být cokoliv, co se stalo všedním a nezajímavým z důvodu nadužívání....

Tvoří internetové obchody na míru a pomáhají jim vydobýt si místo na internetovém výsluní. Tak by se dala charakterizovat vývojářská firma Netdevelo. V jejím čele stojí Petr Svoboda. Petr představuje prototyp moderního podnikatele. Mladý, cílevědomý a úspěšný. A vám poradí, jak můžete být také takoví.Petře, já už zmínil, že asi nebudeš patřit k nejstarším českým podnikatelům. Proto...

Sbohem nebo s bohem? Odpověď není jednoznačná, a proto vám poskytnu komplexní vysvětlení. Záleží totiž na kontextu. Je rozdíl, jestli chcet napsat sbohem jako pozdrav nebo jako předložku a podstatné jméno. Správně je sbohem i s bohemPokud používáte výraz sbohem a myslíte tím pozdrav na rozloučenou, pište toto slovo pouze dohromady. Na začátek zároveň vždy pište...

Na rozdíl vyjadřuje protikladné srovnání dvou jevů. To však zní příliš odborně. Pojďme si na příkladech vysvětlit pravopis těchto slov, která bohužel nejsou příslovečnou spřežkou. Synonymem spojení na rozdíl může být předložka oproti. Jak se píše na rozdíl Víte, jak fungují příslovečné spřežky? Říkáme tak jevu, kdy stojí předložka velmi často u podstatného jména, a...

V několika ze svých předchozích článcích jsem se už zabýval tím, jestli je vůbec možné efektivně pracovat z domu. Podle mého soudu ne. Ano, určitě existují lidé, kterým nedělá problém se soustředit, i když pracují doma. Je jich tak malé množství, navíc i oni si museli projít stejným vývojem (zjištění, že doma pracovat nemohou ->...

V tomto případě budete pravděpodobně překvapení. Pravopisně správně jsou obě slova – deodorant i dezodorant. Divné, že? Přesto je to pravda. Český jazyk připouští obě varianty. Přitom obě slova jsou významově totožná. Deodorant i dezodorant označují kosmetický přípravek, který se používá pro odstraňování tělesného zápachu. Když se však podíváte do drogérie, případně do reklam, většinou se...
Načíst dalších 10 článků