Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Jak přejít na Google Analytics 4

Google Analytics, jak všichni víme, je bezplatný nástroj na vyhodnocování statistik webů. Má však několik verzí a jednou z nich je právě Google Analytics 4, která je nejnovější. Měla by především zlepšit měření statistik mobilních aplikací a zjednodušit jejich vyhodnocování.

Kdy přejít na Google Analytics 4

Nejprve je tedy potřeba si uvědomit, zda je Google Analytics 4 vůbec pro vás či nikoliv. Starší verze (Google Analytics 3 nebo také Universal Analytics) totiž roky byla tou nejužívanější a stále je, protože uživatelé si na ni zkrátka zvykli a zvyk je železná košile. 🙂 Navíc byla (vlastně stále je) poměrně dlouho nová verze Google Analytics 4 neúplná, a proto se zatím netěší takovému úspěchu. Některé funkce, které zásadně ovlivňují vyhodnocování statistik z e-shopů v GA 4 chybí dodnes, proto e-shopům zatím nedoporučuji na ně přecházet.

Co však můžete udělat, ať už máte jakýkoliv web, je založit si Google Analytics 4 a pomalu se začít seznamovat s funkcemi tohoto systému. Do budoucna počítejte s tím, že do něj pravděpodobně všichni přejdeme a je dobré se na to připravovat. Jakmile budou všechny funkce tohoto systému implementovány, můžete začít v GA 4 pracovat, protože už budete vědět, jak na to. Za sebe odhaduji, že systém bude dokončen na konci roku 2021, ale s aktualizacemi bude Google přicházet i později.

Výhodou přechodu na Google Analytics 4 je fakt, že vámi vytvořené statistiky v Google Analytics 3 a starších se automaticky převedou do nového systému, takže o žádná data nepřijdete a můžete tedy pracovat v obou systémech zároveň, abyste z nich dostali maximum.

Prostředí Google Analytics

V současné době vám už při zakládání Google Analytics Google automaticky nabídne založení právě té nejnovější verze a v případě, že nepotřebujete nějaké složitější statistiky nebo nevedete e-shop, do toho klidně jděte. V opačném případě je potřeba si pohlídat, že vám Google automaticky nevnutí nejnovější verzi a zaškrtnout vytvoření služby Universal Analytics, což je tedy jiné označení pro Google Analytics 3.

Pokud se do Google Analytics přihlásíte, klasicky zde vidíte Účet a Službu. Účet vám v Google Analytics 4 stačí pouze jeden i v případě, že máte více webů. Co v Google Analytics 4 chybí, jsou ale Výběry dat, které by údajně měl do budoucna Google přidat.

Měření dat v Google Analytics 4

Jedním z hlavních důvodů založení nového systému GA je podle Googlu vylepšené měření, které by mělo probíhat na základě jiných logických operací, než tomu bylo doposud. Také proto doporučuji pracovat alespoň chvíli s novější i starší verzí systému, abyste mohli porovnat, zda mezi výsledky nejsou velké rozdíly a případně zjistili, co je způsobuje.

Vylepšené měření v Google Analytics 4 přitom nemusíte nastavovat ručně, což je bezesporu velká výhoda. GA4 umí spoustu věcí automaticky – především měří řadu událostí a stačí k tomu jediné kliknutí z vaší strany. V přehledech se vám pak objeví právě i tyto měřené události.

Typy automaticky měřených událostí

  • Posunutí – započítá se ve chvíli, kdy uživatel zobrazil alespoň 90 % stránky. Pokud by pro vás byla klíčová menší část stránky, je možné to nastavit ručně.
  • Odchozí kliknutí – měří kliknutí na odkazy, které uživatele přesměrují na jinou doménu.
  • Vyhledávání na webu – aktivuje se, když uživatel na webu něco vyhledá. Je potřeba mít ale v hledáné URL adrese jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).
  • Interakce s videem – sleduje spuštění videa i to, jak daleko ho uživatel dokoukal.
  • Stažení souboru – měří počty stažení souboru běžného typu.

Tradiční babiččin jablečný závin. Pochoutka, po které se mlsně oblizují celé generace Čechů. Každý rok ochutná štrúdl mnoho turistů, ale na jídelních lístcích v restauracích a cukrárnách je tato laskomina označována jako štrůdl. Jaký tvar je pravopisně správně? Správně se píše jen štrúdl (s čárkou)Jediná správná varianta je štrúdl. Jablečný štrúdl má v Čechách dlouhou tradici, ale...

Samozřejmě se nemusíte omezovat těmito automatickými událostmi a můžete si nastavit sledování vlastních interakcí, které vás zajímají. Takové měření však nejčastěji musíte nastavit v GTM.

Jak přejít na Google Analytics 4

Nejdůležitější při přechodu do nového systému GA je používání globální značky gtag. Protože pokud už ji používáte, nebudete muset řešit kódy na webu.

Přihlaste se do starších Google Analytics a klikněte na ozubené kolečko vlevo dole, kde najdete Asistenta pro nastavení Google Analytics 4. Ten vám podrobně popíše vytvoření nové služby a poradí vám, jak zkopírovat základní nastavení ze starších systémů do GA4.

Pokud používáte Google Tag Manager (Správce značek Google), můžete přidat GA4 na svůj web s jeho pomocí. Pokud ho nepoužíváte, rozhodně doporučuji to změnit, protože toto není jediná situace, kdy se vám bude hodit.

Pokud tedy máte tu možnost, přejděte do GTM a jako typ značky vyberte Google Analytics: konfigurace GA4 a přidejte ID měření. ID měření GA4 se náchází v datovém streamu, kde klikněte na Podrobnosti webového streamu.

Nezapomeňte na závěr zvolit spuštění na všech webových stránkách. Další výhodou GA4 je vestavěná funkce anonymizace IP, s čímž si tedy nemusíte dělat starosti.

Pokud ale z nějakého důvodu odmítáte použít GTM, rozhodně je zde i jiná možnost. Najděte si globální značku pro GA4 v datovém streamu, kde opět klikněte na Podrobnosti webového streamu. Značka se vám rozbalí pod Pokyny ke značkování. Zkopírujte ji, vložte na web a máte hotovo.

Vložení zakládního kódu GA4 však bohužel v některých situacích nebude dostatečné. Například měření vlastních událostí nebo elektronického obchodu bude potřeba nastavit samostatně.

Pokud v GA4 zapnete vylepšené měření a budete chtít statistiky odchozích kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény. V nastavení můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.

Na závěr

Přejít na Google Analytics 4 tedy není nic tak složitého a pravděpodobně se tomu nevyhnete. Jak už jsem zmiňoval nikdy není brzy na to, se začít učit něco nového, a proto doporučuji tomuto nástroji věnovat pozornost. Zatím však ještě není kompletní, a proto mnoho e-shopů zkrátka nemůže veškeré své statistiky odkázat pouze na Google Analytics 4.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Medúza je žahavec s rosolovitým tělem, který žije v moři. Tělo medúzy může nabývat různých tvarů. Od zvonovitého, přes mírně vypouklé až ke zploštělému. V průměru se medúzy dožívají 20 let. A za největší medúzu na světě se považuje talířovka obrovská, která žije v severním Atlantiku. Ale pojďme k češtině. Pravopisně SPRÁVNĚ je medúza V Čechách moře nemáme, proto se ani...

Je to hotový Casanova. To je jeho příjmení. Jinak je to pro všechny Petr. Zakladatel jednoho z nejznámějších magazínů u nás – FirstClass.cz. U webu to však neskončilo. Začal vydávat také vlastní časopis, ve kterém vycházely pravidelně rozhovory se slavnými osobnostmi a podnikateli. A i ten slavil úspěch mezi čtenáři. Nás to samozřejmě nenechalo chladnými a tak...

Takové slůvko, které vám někdy umí kompletně rozmrdat celý váš (dosud) spokojený život. Zatímco, když se jedná o pauzu na oběd anebo na cigárko, tak tyto pauzičky naopak většina z nás vítá s nadšením, tak vztahové pauzičky nám už tak super nepřipadají :-). Proč?  Protože se bojíme, že…zůstaneme navždy sami (pokud jste škaredí kokoti, tak to fakticky...

Velké, malé, nebo je možné napsat obojí? Jak je to se spojením Nový rok / nový rok? O tom se dočtete v následujícím textu. Je to takový klasický problém, který se s češtinou pojí. Záleží, co spojením Nový rok / nový rok myslíme. Podle toho se bude odvíjet i správný pravopis.Nový rok s velkým počátečním písmenem je název...

Pamatuji si, když se měl letos v dubnu otextovávat web Czechtourism.com. Tehdy mě oslovily přímo zástupci Czechtourism, zda bych byl ochotný jim poslat cenovou kalkulaci za celou zakázku. Protože se mi projekt líbil, odpověděl jsem, poslal ukázky svých textů a cenový návrh. A přibližně za týden jsem obdržel negativní vyjádření, že zakázku svěřili čeští úředníci...

Zkratka RTB vychází z anglického real time bidding. Pokud investujete do impresí, ale návštěvnost webu se stále nezvyšuje, možná přemýšlíte, jak změnit svou strategii. RTB představuje vhodnou alternativu, protože vám umožní dostat reklamu na platformy, kam Sklik ani Adwords nedosáhnou. Díky RTB můžete svou kampaň spustit bez toho, abyste k tomu potřebovali jakoukoliv mediální agenturu....

Mužské jméno Vít je latinského původu. Pochází z výrazu vitus, tedy živoucí, veselý. V češtině se vyskytuje často v podobě Vítek. Je možné, že jméno Vít má stejný původ, jako germánské jméno Wido. Kdy slaví Vít svátek?Vít slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 15. června (15.6.).Domácké podoby jména VítVítek,Víťa,Víťan,Viťánek,Vitouš,Vitoušek,Víteček.Vít a statistikaKolik žije v ČR Vítů...

Mužské jméno Stibor je zastaralou obdobou jména Ctibor, které je slovanského/českého původu. Jméno vzniklo spojením výrazů čest a boj, vykládá se proto jako bojovník za čest. Kdy slaví Stibor svátek? Stibor slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 9. května (9.5.). Skloňování jména Stibor 1. pád – Stibor, Stiborové 2. pád – (bez) Stibora, Stiborů 3....
Načíst dalších 10 článků