Google Analytics, jak všichni víme, je bezplatný nástroj na vyhodnocování statistik webů. Má však několik verzí a jednou z nich je právě Google Analytics 4, která je nejnovější. Měla by především zlepšit měření statistik mobilních aplikací a zjednodušit jejich vyhodnocování.
Kdy přejít na Google Analytics 4
Nejprve je tedy potřeba si uvědomit, zda je Google Analytics 4 vůbec pro vás či nikoliv. Starší verze (Google Analytics 3 nebo také Universal Analytics) totiž roky byla tou nejužívanější a stále je, protože uživatelé si na ni zkrátka zvykli a zvyk je železná košile. 🙂 Navíc byla (vlastně stále je) poměrně dlouho nová verze Google Analytics 4 neúplná, a proto se zatím netěší takovému úspěchu. Některé funkce, které zásadně ovlivňují vyhodnocování statistik z e-shopů v GA 4 chybí dodnes, proto e-shopům zatím nedoporučuji na ně přecházet.
Co však můžete udělat, ať už máte jakýkoliv web, je založit si Google Analytics 4 a pomalu se začít seznamovat s funkcemi tohoto systému. Do budoucna počítejte s tím, že do něj pravděpodobně všichni přejdeme a je dobré se na to připravovat. Jakmile budou všechny funkce tohoto systému implementovány, můžete začít v GA 4 pracovat, protože už budete vědět, jak na to. Za sebe odhaduji, že systém bude dokončen na konci roku 2021, ale s aktualizacemi bude Google přicházet i později.
Výhodou přechodu na Google Analytics 4 je fakt, že vámi vytvořené statistiky v Google Analytics 3 a starších se automaticky převedou do nového systému, takže o žádná data nepřijdete a můžete tedy pracovat v obou systémech zároveň, abyste z nich dostali maximum.
Prostředí Google Analytics
V současné době vám už při zakládání Google Analytics Google automaticky nabídne založení právě té nejnovější verze a v případě, že nepotřebujete nějaké složitější statistiky nebo nevedete e-shop, do toho klidně jděte. V opačném případě je potřeba si pohlídat, že vám Google automaticky nevnutí nejnovější verzi a zaškrtnout vytvoření služby Universal Analytics, což je tedy jiné označení pro Google Analytics 3.
Pokud se do Google Analytics přihlásíte, klasicky zde vidíte Účet a Službu. Účet vám v Google Analytics 4 stačí pouze jeden i v případě, že máte více webů. Co v Google Analytics 4 chybí, jsou ale Výběry dat, které by údajně měl do budoucna Google přidat.
Měření dat v Google Analytics 4
Jedním z hlavních důvodů založení nového systému GA je podle Googlu vylepšené měření, které by mělo probíhat na základě jiných logických operací, než tomu bylo doposud. Také proto doporučuji pracovat alespoň chvíli s novější i starší verzí systému, abyste mohli porovnat, zda mezi výsledky nejsou velké rozdíly a případně zjistili, co je způsobuje.
Vylepšené měření v Google Analytics 4 přitom nemusíte nastavovat ručně, což je bezesporu velká výhoda. GA4 umí spoustu věcí automaticky – především měří řadu událostí a stačí k tomu jediné kliknutí z vaší strany. V přehledech se vám pak objeví právě i tyto měřené události.
Typy automaticky měřených událostí
- Posunutí – započítá se ve chvíli, kdy uživatel zobrazil alespoň 90 % stránky. Pokud by pro vás byla klíčová menší část stránky, je možné to nastavit ručně.
- Odchozí kliknutí – měří kliknutí na odkazy, které uživatele přesměrují na jinou doménu.
- Vyhledávání na webu – aktivuje se, když uživatel na webu něco vyhledá. Je potřeba mít ale v hledáné URL adrese jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).
- Interakce s videem – sleduje spuštění videa i to, jak daleko ho uživatel dokoukal.
- Stažení souboru – měří počty stažení souboru běžného typu.
Už jste četli? Agregovaná data – co to je?
Samozřejmě se nemusíte omezovat těmito automatickými událostmi a můžete si nastavit sledování vlastních interakcí, které vás zajímají. Takové měření však nejčastěji musíte nastavit v GTM.
Jak přejít na Google Analytics 4
Nejdůležitější při přechodu do nového systému GA je používání globální značky gtag. Protože pokud už ji používáte, nebudete muset řešit kódy na webu.
Přihlaste se do starších Google Analytics a klikněte na ozubené kolečko vlevo dole, kde najdete Asistenta pro nastavení Google Analytics 4. Ten vám podrobně popíše vytvoření nové služby a poradí vám, jak zkopírovat základní nastavení ze starších systémů do GA4.
Pokud používáte Google Tag Manager (Správce značek Google), můžete přidat GA4 na svůj web s jeho pomocí. Pokud ho nepoužíváte, rozhodně doporučuji to změnit, protože toto není jediná situace, kdy se vám bude hodit.
Pokud tedy máte tu možnost, přejděte do GTM a jako typ značky vyberte Google Analytics: konfigurace GA4 a přidejte ID měření. ID měření GA4 se náchází v datovém streamu, kde klikněte na Podrobnosti webového streamu.
Nezapomeňte na závěr zvolit spuštění na všech webových stránkách. Další výhodou GA4 je vestavěná funkce anonymizace IP, s čímž si tedy nemusíte dělat starosti.
Pokud ale z nějakého důvodu odmítáte použít GTM, rozhodně je zde i jiná možnost. Najděte si globální značku pro GA4 v datovém streamu, kde opět klikněte na Podrobnosti webového streamu. Značka se vám rozbalí pod Pokyny ke značkování. Zkopírujte ji, vložte na web a máte hotovo.
Vložení zakládního kódu GA4 však bohužel v některých situacích nebude dostatečné. Například měření vlastních událostí nebo elektronického obchodu bude potřeba nastavit samostatně.
Pokud v GA4 zapnete vylepšené měření a budete chtít statistiky odchozích kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény. V nastavení můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.
Na závěr
Přejít na Google Analytics 4 tedy není nic tak složitého a pravděpodobně se tomu nevyhnete. Jak už jsem zmiňoval nikdy není brzy na to, se začít učit něco nového, a proto doporučuji tomuto nástroji věnovat pozornost. Zatím však ještě není kompletní, a proto mnoho e-shopů zkrátka nemůže veškeré své statistiky odkázat pouze na Google Analytics 4.