Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Jak přejít na Google Analytics 4

Google Analytics, jak všichni víme, je bezplatný nástroj na vyhodnocování statistik webů. Má však několik verzí a jednou z nich je právě Google Analytics 4, která je nejnovější. Měla by především zlepšit měření statistik mobilních aplikací a zjednodušit jejich vyhodnocování.

Kdy přejít na Google Analytics 4

Nejprve je tedy potřeba si uvědomit, zda je Google Analytics 4 vůbec pro vás či nikoliv. Starší verze (Google Analytics 3 nebo také Universal Analytics) totiž roky byla tou nejužívanější a stále je, protože uživatelé si na ni zkrátka zvykli a zvyk je železná košile. 🙂 Navíc byla (vlastně stále je) poměrně dlouho nová verze Google Analytics 4 neúplná, a proto se zatím netěší takovému úspěchu. Některé funkce, které zásadně ovlivňují vyhodnocování statistik z e-shopů v GA 4 chybí dodnes, proto e-shopům zatím nedoporučuji na ně přecházet.

Co však můžete udělat, ať už máte jakýkoliv web, je založit si Google Analytics 4 a pomalu se začít seznamovat s funkcemi tohoto systému. Do budoucna počítejte s tím, že do něj pravděpodobně všichni přejdeme a je dobré se na to připravovat. Jakmile budou všechny funkce tohoto systému implementovány, můžete začít v GA 4 pracovat, protože už budete vědět, jak na to. Za sebe odhaduji, že systém bude dokončen na konci roku 2021, ale s aktualizacemi bude Google přicházet i později.

Výhodou přechodu na Google Analytics 4 je fakt, že vámi vytvořené statistiky v Google Analytics 3 a starších se automaticky převedou do nového systému, takže o žádná data nepřijdete a můžete tedy pracovat v obou systémech zároveň, abyste z nich dostali maximum.

Prostředí Google Analytics

V současné době vám už při zakládání Google Analytics Google automaticky nabídne založení právě té nejnovější verze a v případě, že nepotřebujete nějaké složitější statistiky nebo nevedete e-shop, do toho klidně jděte. V opačném případě je potřeba si pohlídat, že vám Google automaticky nevnutí nejnovější verzi a zaškrtnout vytvoření služby Universal Analytics, což je tedy jiné označení pro Google Analytics 3.

Pokud se do Google Analytics přihlásíte, klasicky zde vidíte Účet a Službu. Účet vám v Google Analytics 4 stačí pouze jeden i v případě, že máte více webů. Co v Google Analytics 4 chybí, jsou ale Výběry dat, které by údajně měl do budoucna Google přidat.

Měření dat v Google Analytics 4

Jedním z hlavních důvodů založení nového systému GA je podle Googlu vylepšené měření, které by mělo probíhat na základě jiných logických operací, než tomu bylo doposud. Také proto doporučuji pracovat alespoň chvíli s novější i starší verzí systému, abyste mohli porovnat, zda mezi výsledky nejsou velké rozdíly a případně zjistili, co je způsobuje.

Vylepšené měření v Google Analytics 4 přitom nemusíte nastavovat ručně, což je bezesporu velká výhoda. GA4 umí spoustu věcí automaticky – především měří řadu událostí a stačí k tomu jediné kliknutí z vaší strany. V přehledech se vám pak objeví právě i tyto měřené události.

Typy automaticky měřených událostí

  • Posunutí – započítá se ve chvíli, kdy uživatel zobrazil alespoň 90 % stránky. Pokud by pro vás byla klíčová menší část stránky, je možné to nastavit ručně.
  • Odchozí kliknutí – měří kliknutí na odkazy, které uživatele přesměrují na jinou doménu.
  • Vyhledávání na webu – aktivuje se, když uživatel na webu něco vyhledá. Je potřeba mít ale v hledáné URL adrese jeden z 5 parametrů (q, s, search, query, keyword).
  • Interakce s videem – sleduje spuštění videa i to, jak daleko ho uživatel dokoukal.
  • Stažení souboru – měří počty stažení souboru běžného typu.

Přemýšlíte, jak napsat ě, š, č, ř, ž, ý, á, í, nebo é ? Zkrátka písmena s diakritikou. Ta mohou mnohým nováčkům v digitálním světě dělat problém. Proto vám to zde stručně popíšu vždy dvě možnosti, jak napsat dané písmeno a pro lepší pochopení přidávám odkazy na podrobnější články. Jak se píše ě?Stiskněte číslo 2...

Samozřejmě se nemusíte omezovat těmito automatickými událostmi a můžete si nastavit sledování vlastních interakcí, které vás zajímají. Takové měření však nejčastěji musíte nastavit v GTM.

Jak přejít na Google Analytics 4

Nejdůležitější při přechodu do nového systému GA je používání globální značky gtag. Protože pokud už ji používáte, nebudete muset řešit kódy na webu.

Přihlaste se do starších Google Analytics a klikněte na ozubené kolečko vlevo dole, kde najdete Asistenta pro nastavení Google Analytics 4. Ten vám podrobně popíše vytvoření nové služby a poradí vám, jak zkopírovat základní nastavení ze starších systémů do GA4.

Pokud používáte Google Tag Manager (Správce značek Google), můžete přidat GA4 na svůj web s jeho pomocí. Pokud ho nepoužíváte, rozhodně doporučuji to změnit, protože toto není jediná situace, kdy se vám bude hodit.

Pokud tedy máte tu možnost, přejděte do GTM a jako typ značky vyberte Google Analytics: konfigurace GA4 a přidejte ID měření. ID měření GA4 se náchází v datovém streamu, kde klikněte na Podrobnosti webového streamu.

Nezapomeňte na závěr zvolit spuštění na všech webových stránkách. Další výhodou GA4 je vestavěná funkce anonymizace IP, s čímž si tedy nemusíte dělat starosti.

Pokud ale z nějakého důvodu odmítáte použít GTM, rozhodně je zde i jiná možnost. Najděte si globální značku pro GA4 v datovém streamu, kde opět klikněte na Podrobnosti webového streamu. Značka se vám rozbalí pod Pokyny ke značkování. Zkopírujte ji, vložte na web a máte hotovo.

Vložení zakládního kódu GA4 však bohužel v některých situacích nebude dostatečné. Například měření vlastních událostí nebo elektronického obchodu bude potřeba nastavit samostatně.

Pokud v GA4 zapnete vylepšené měření a budete chtít statistiky odchozích kliknutí, definováním domény zajistíte, že vám GA4 nebudou ukazovat kliknutí v rámci vaší domény. V nastavení můžete v záložce Define internal traffic vyloučit vlastní návštěvy pomocí vložení IP adresy.

Na závěr

Přejít na Google Analytics 4 tedy není nic tak složitého a pravděpodobně se tomu nevyhnete. Jak už jsem zmiňoval nikdy není brzy na to, se začít učit něco nového, a proto doporučuji tomuto nástroji věnovat pozornost. Zatím však ještě není kompletní, a proto mnoho e-shopů zkrátka nemůže veškeré své statistiky odkázat pouze na Google Analytics 4.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Mužské jméno Servác je latinského původu. Vychází ze jména Servatius. Vykládá se jako uchovávatel, strážce, zachránce, osvoboditel, zachráněný či osvobozený. Ve spojení římskokatolického kalendáře s meteorologií je Servác druhým ze tří zmrzlých / ledových mužů, v lidové pranostice vyjadřující severní až severozápadní proudění vzduchu s teplotami ještě pod bodem mrazu. Dalšími dvěma jsou Pankrác a...

Dezinformace je lživá (falešná) zpráva, která se zpravidla snaží ovlivnit názor osob, zájmových skupin nebo celé společnosti. Ve většině případů je velmi složité dezinformaci odhalit, protože působí důvěryhodným a pravdivým dojmem. Některé vlády a mocenské uskupení mají dokonce celé dezinformační weby, které slouží k šíření jejich ideologie. Někdy se pro dezinformace používá také označení fake news....

Sedmý pád číslovky dvě je poměrně velký oříšek. Stále je spousta lidí, kteří si raději tipnou, než aby si zjistili, jaký je správný tvar. U nás se to dozvíte. Jasně, stručně a bez zbytečných keců. Jediným pravopisně správným tvarem je dvěma. Ostatní varianty jsou nespisovné, tudíž by se neměly používat. SPRÁVNÉ skloňování číslovky dvě: 1....

Obě dvě zkratky jsou napsány správně. Jen každá z nich se používá trochu jinak (liší se ve významu). A dnes se dozvíte, kterou z nich je možno užívat v českém jazykovém prostředí a jak se od sebe vzájemně liší. Zkratky ad a addVysvětleme si nejprve význam jednotlivých zkratek:Zkratka ad  pochází z latiny a překládáme ji...

K napsání tohoto článku mě motivovaly události posledních několika dní. Sedl jsem si a přemýšlel nad tím, kam jsem se posunul za poslední necelé dva roky. Ty roky utekly jako voda. Posunul jsem se o ohromný kus kupředu. Ale tohle mi docvaklo až ve chvíli, kdy jsem se bavil se svými známými. Až v tu chvíli...

Bolí vás oči z patvaru kryze? Pak jste na tom s češtinou velmi dobře. Je to totiž pravopisně nesprávná varianta. V českém jazyce je pravopisně správně pouze varianta krize. A je jedno, jestli se jedná o krizi ekonomickou, manželskou nebo životní. Ať je krize jakkoliv tvrdá a hluboká, vždy v ní musíte psát „i“. Pravopisně správně je krize!Je velmi...

Yetti je bájný tvor, který provází lidstvo už mnoho let, naopak Yeti je označení automobilu od české značky Škoda. Správně jsou tedy obě varianty, ale musí se používat ve správném kontextu. Pro tato slova neexistuje žádná češtinářská pomůcka, takže si je holt budete muset zapamatovat.Příklady SPRÁVNÉHO užití slova Yetti:Yettimu se přezdívá také Bigfoot a sněžný muž.Myslíš,...

S brzděním se setkáte například v autě nebo na kole. Krom toho se ale slovo brzdění může objevit i na papíře nebo displeji – to když ho potřebujete napsat. A já vám rád poradím, jak na to. Správně je brzděníBrzdím, brzdíš, brzdíme. A co vidíme? Samozřejmě ve všech třech slovech jedině „z“, nikoliv „ž“. Správná...

Pravopisně SPRÁVNĚ je nedorozumění A teď aby se v tom čert vyznal, že? 😊 Ale nezoufejte. Není to tak složité. Ve všech případech je základem slova rozum. Pouze u přídavného jména se k základu přidá přípona „-ný“, proto se píše rozumný. V ostatních případech není důvod pro psaní písmene „n.“Abychom si to zopakovali. Pravopisně správně je nedorozumění, rozumět...
Načíst dalších 10 článků