Jak přežít krizi v podnikání

Krize, konkrétné aktuální krize covidová zasáhla drtivou většinou podnikatelů na území ČR. Podnikatelská činnost je v mnoha odvětvích už několik měsíců pozastavena. Pokud hledáte inspiraci na to, jak na krizi reagovat, jste tady správně.

1. Hlavně něco dělejte

Pro firmu, které pomalu dochází finance a jakákoliv krize jí šlape na paty, je nejdůležitější si tuto skutečnost uvědomit a přijmout ji. Insideři často trpí provozní slepotou a dlouho jim nedochází, že třeba za 3 měsíce nebudou mít z čeho zaměstnance platit. Krize vás nejméně poznamená, pokud ji budete řešit včas. Proto zvažte s dalšími členy vašeho týmu vážnost situace a pak zkrátka začněte něco dělat. Respektive musíte zvýšit svůj výkon v ideálním případě z původních 100 % na 200 %. V krizi se zkrátka maká a nikdo vám nic nedá zadarmo. Obzvlášť v České republice ne. I když covidová krize trvá už rok, pořád jsme obklopeni příležitostmi a vůbec to, že čtete tento článek značí, že je tu pořád spousta možností, jak na krizi reagovat.

Vezměte si takový Rohlík.cz nebo Košík.cz. Oba tyto brandy z krize ždímají maximum. Samozřejmě pokud provozujete restauraci, jste v úplně jiné situaci a nelze se na to dívat takto jednoduše. Přesto můžete zákazníka zapojit například do přípravy jídla tím, že mu ho předpřipravíte a on si ho pak jen doma dodělá, což je určitá gamifikace jeho zkušenosti s vašimi službami.

Tím chci jen říct, že nápaditost a elán je to nejdůležitější. Samozřejmě je těžké v sobě po roce vůbec ještě najít nějakou chuť cokoliv dělat. Přesto vám zaručuji, že pokud budete dělat všechno pro to, aby váš podnik přežil, tak se to podaří. Neusnout na vavřínech. Nečekat, až jednoho dne pandemie skončí a vše bude jako dřív. Protože nebude. Už teď byste se měli zaměřit na to, co přijde po krizi. Jak svůj podnik nastartujete a přitáhnete zákazníky. Zapojte zaměstnance, kteří momentálně nemohou vykonávat svou práci do jiných činností a investujte do budoucnosti své firmy.

2. Postupujte podle plánu

Většina firem už dnes má manažera krizové komunikace, který se zabývá tím, co by firma dělala v případné krizi. Pokud takového manažera nemáte, je potřeba si urychleně vytvořit promyšlený plán, který bude pracovat s více verzemi toho, jak se bude situace vyvíjet. Například si položte otázku: „Co budeme dělat, pokud se naše tržby sníží o 40 %?“ A nebojte se odpovědět.

Klidně si přiznejte, že by to pro vaši firmu znamenalo konec. Donutí vás to pracovat tak, aby k takovému scénáři nedošlo. Vývoj situace se už dnes dá snadno predikovat na základě modelových dat.

3. Opatřete si hotovost

Krize je časem, kdy je potřeba prodat všechen nepotřebný majetek, abyste získali nějakou hotovost, kterou nutně potřebujete. Peníze vám totiž nikdo nedá a hlavně ani nepůjčí. Proto prodávejte pohledávky a hotové výrobky. To vám zajistí hotovost.

Zároveň můžete hotovost ušetřit třeba i na platech zaměstnanců. Zní to asi krutě, ale krize je pěkná mrcha. Proto svým zaměstnancům vysvětlete, že musí s výplatou počkat, protože kdybyste jim měli dát výplatu okamžitě, znamenalo by to pro vaši firmu smrt. A to přece ani oni sami nechtějí, protože by tak přišli o práci. Pokud máte zaměstnance, kteří mají kvůli krizi méně práce, nebojte se jim mzdu snížit.

Nejde vám samozřejmě o to, své zaměstnance oškubat, ale ve chvíli, kdy není jiná možnost, je zkrátka potřeba zatnout zuby.

4. Zakonzervujte firmu

V sektorech jako je hotelnictví nebo již zmiňovaná gastronomie musíte dobře zvážit, jestli by se vám nevyplatilo propustit všechny zaměstnance a firmu zakonzervovat. Znovu ji pak otevřít, až to situace dovolí a najmout si nové zaměstnance. Jedná se o hodně drastický přístup, ale třeba v cestovním ruchu není jiná možnost, protože si opravdu nemůžete dovolit vyplácet rok svým zaměstnancům mzdy, když vám přichází téměř nulové příjmy.

5. Ořezejte výdaje

V krizi si nikdo nemůže dovolit cpát peníze tam, odkud se nevrací. I když vás zaměstnanci prosí a tvrdí, že bez práce nebudou mít z čeho zaplatit nájem. Rozhodně to není příjemné, ale dávejte své peníze tam, odkud se vrací. Ne tam, odkud se vám ozve jen milé děkuji.

Neměli byste však ořezávat výdaje na minimum. Nechte si nějaké peníze na investice do inovací. Zaměřte se na to, co vám přináší peníze a investujte do toho více peněz.

6. S bankou komunikujte včas

Pokud vám je jasné, že úvěr, který jste si vzali v současné situaci nemůžete splatit, je potřeba co nejrychleji zajít do banky a prodloužit splatnost úvěru o několik let.

Pokud jste zodpovědným klientem a jste u banky dlouho, tak máte vyhráno a na 99 % vám vyhoví. Banka s vámi bude konzultovat splatnost i úroky a bude se vám pravděpodobně snažit pomoc, přesto nemůžete kývnout na vše, co vám bude nabízeno, protože i v krizi se na vás banka snaží vydělat.

Pořád je ale potřeba to, co bance slíbíte dodržet, jinak se vám to v budoucnu vymstí. Banka je v krizi jedna z mála institucí, které vám opravdu může pomoct, ale vždy musíte hrát fér hru.

7. Odlište se

V krizi musíte zaujmout své zákazníky ještě více než kdy před tím. Najděte vlastnost, kterou se lišíte od konkurence a tu komunikujte. Přijďte s nějakou zajímavou kampaní, na kterou nepotřebujete miliony, ale bude se o ní mluvit, protože bude originální.

Vaší předností by rozhodně neměla být nízká cena. Tedy určitě ne v případě, že nemáte i nízké náklady.

8. Vychovejte si nástupce

Každý podnik by měl mít krom historie, o kterou se opře také vhled do budoucna, který může zprostředkovat někdo, kdo se stane vaším nástupcem, až jednou půjdete do důchodu.

To se v krizi také hodí, protože máte větší vůli podnik zachránit a váš nástupce je ochoten vás podpořit.

 

Krize představuje velkou příležitost a je třeba ji tak brát. Obzvlášť v období po krizi bude rozhodující, jak se k celé situaci podnikatelé postaví, protože na trhu bude spousta nových příležitostí. Proto to hlavně nevzdávejte. I když se to zdá nekonečné, jednou to skončí. A pak zvítězí ti, kteří budou připraveni. :) Přeji vám hodně štěstí.

 

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*