Jak vybrat klíčová slova pro SEO

Klíčová slova jsou klíčem k efektivní SEO optimalizaci. Analýza klíčových slov je pro zvolení správných klíčových slov zásadní. Pomůže vám odhalit, jaké výrazy a v jakých kombinacích lidé nejčastěji vyhlédavají. Otázkou ale zůstává, jak takovou analýzu klíčových slov provést správně. A na to se podíváme. 

Co je to analýza klíčových slov

Pokud chcete zjistit hledanost klíčových slov, máte několik nástrojů, které vám poskytnou poměrné přesné údaje. Všechny vám je představím a pak už je jen na vás, který vám bude nejvíce vyhovovat. Případně se vaše volba bude odvíjet i od toho, kolik jste do analýzy klíčových slov ochotni investovat. Některé nástroje jsou totiž zdarma a jiné ne.

Tyto jednotlivé marketingové nástroje vám umožní nahlížet do analýz klíčových slov. Jinými slovy se zkrátka dozvíte, co lidé nejčastěji zadávají do vyhledávače a podle toho zvolíte, která klíčová slova přířadíte ke svému webu.

Přesto by prvním krokem každé analýzy klíčových slov, mělo být stanovení výchozích klíčových slov. To jsou slova, o kterých se domníváte, že by si je lidé mohli spojovat s vaším webem. Jsou to tedy slova, která si myslíte, že potenciální zákazníci budou zadávat do vyhledávače. Vaším cílem je, aby se slova, která zákazníci zadávají do vyhledávače shodovala s vašimi klíčovými slovy. Protože pak se v SERPu umístíte vysoko a navíc pravděpodobně vaše stránka opravdu bude pro zákazníky relevantní.

Tato výchozí klíčová slova pak můžete zadat do některého z následujících nástrojů a vidět tak další kombinace klíčových slov, které se k vaší nabídce vztahují. Tyto nástroje navíc nabízí i statistický přehled intervalů vyhledávání. To je to nejdůležitější, protože pravděpodobně zjistíte, že vaší domněnce o tom, jak lidé vaši stránku hledají, odporují statistiky. A to je to, proč jsou následující nástroje tak důležité. Staví na měřitelných datech.

Seznam hledání

Nejjednodušší nástroj pro záčatek představuje Seznam hledání, které umožňuje sledovat statistiky klíčových slov ve vyhledávání na Seznamu. A to bez registrace.

Stačí do Seznam.cz zadat klíčové slovo. Ve spodní části stránky najdete tlačítko statistiky hledanosti. Po kliknutí se vám okamžitě rozbalí graf, který ukáže hledanost daného výrazu za posledních 12 měsíců. Časové rozmezí však můžete libovolně upravit. Navíc se vám zobrazí i 10 nejčastěji vyhledávaných výrazů, které souvisí s vaším klíčovým slovem. Navíc tento nástroj umožňuje přidat i další klíčové slovo a můžete tak na grafu rychle vidět porovnání jejich hledanosti.

Přesto, že je tento nástroj tak přístupný uživatelům, má jednu velkou nevýhodu. Podává vám informace pouze z vyhledávání na Seznamu. Na Seznamu se přitom vyhledává pouze 30 % ze všech hledaných výsledků na internetu. Seznam hledání navíc neumožňuje porovnávat více než dvě klíčová slova a nemůžete je ani uložit na později do nějakých záložek. Je to opravdu jen na rychlé zobrazení grafu.

Seznam Sklik

Dalším nástrojem je Sklik, u kterého je opět problém, že vyhodnocuje pouze vyhledávání na Seznamu. Jinak už se ale jedná o pokročilý reklamní nástroj, který umožňuje spustit na Seznamu kampaň. Primárně je tedy uzpůsoben na to, aby inzerenti věděli, jaká klíčová slova zvolit pro zobrazení reklamy. Dnes se však používá úplně běžně i pro hledání klíčových slov pro SEO. Stačí se zaregistrovat a pak kliknout na „Nástroje“ v horní liště. Rozbalí se nabídka, ve které zvolte „Návrh klíčových slov“. Pak můžete začít psát jednotlivé výrazy.

Sklik vám zobrazí až 50 podobných výrazů a vidíte vedle nich i údaje o hledanosti za posledních 12 měsíců. Pro inzerenty je zde i údaj o ceně za proklik. Ten však pro SEO znát nepotřebujete.

Po zadání klíčového slova doporučuji nastavit vedle vyhledávací lišty možnost Přesná shoda, což vám dopomůže k tomu, aby se vám zobrazovala opravdu jen relevantní klíčová slova. Ta, která se vztahují k vaší stránce si v Skliku navíc můžete jednoduše přidat na svůj list klíčových slov. Stačí kliknout na plus v levé části vedle daného výrazu. Tento svůj list klíčových slov můžete následně vyexportovat nebo zkopírovat a bude se vám tak s vybranými klíčovými slovy lépe pracovat.

Výhodou Skliku je i to, že zobrazuje velmi podrobná data – až v řádech jednotek.

Google Ads

Pokud má Seznam 30% podíl na výsledcích vyhledávání, tak kdo má ten zbytek? Google.

I proto má také svůj vlastní nástroj na analýzu klíčových slov. Z osobní zkušenosti doporučuji nástroj od Googlu přesto kombinovat i s Sklikem, protože jejich výsledky se často neshodují. To, co vám nabídne Sklik nemusí Google vůbec uvádět a naopak.

Problémem s Google Ads je zdlouhavé založení účtu, kdy vás Google tlačí do toho, abyste ihned naplánovali svou první placenou kampaň. Vy ale nic platit nechcete a chcete pouze zjistit, která klíčová slova použít pro SEO. Proto možnost nastavení kampaně odmítněte. Pokud se vám to nedaří nebo to Google nenabízí, tak se nebojte nastavit nějakou kampaň za dvacet korun, kterou stejně ihned zrušíte. Pokud vám je ale nepříjemné vyplňovat své platební údaje, pravděpodobně vás Google dál nepustí a pracujte tedy raději s Sklikem.

Co je důležité – nezapomeňte si přepnout do režimu expert, aby se vám zpřístupnila analýza klíčových slov.

Google Ads je každopádně skvělým nástrojem pro analýzu klíčových slov. Opět stačí na horní liště zvolit „Nástroje a nastavení“. V kartě, která se rozbalí zvolte „Plánovač klíčových slov“ a poté „Objevte nová klíčová slova“. Pak už stačí jen napsat výchozí výraz a stejně jako u Skliku dostanete podobné výrazy. Můžete si nastavit zobrazení až 500 podobných výrazů. Statistiky opět vyhodnocují hledání za posledních 12 měsíců.

Vedle statistik vždy vidíte i rozpětí hledanosti. To je však hodně široké, pokud u Googlu nevedete své kampaně. Protože Google samozřejmě chce, abyste u něj utráceli své peníze a nebude vám poskytovat informace zdarma. :-) Proto ne vždy najdete v Google Ads údaje, které hledáte, což je nevýhoda oproti Skliku. Navíc Google Ads často zobrazuje nerelevantní výsledky. Takže se pak musíte probírat klíčovými slovy, které se nevztahují k tomu, co jste do vyhledávače zadali.

Nespornou výhodou je však to, že pokud máte web ve více jazycích, umožní vám Google Ads přepínat jazyk, ve kterém klíčová slova hledáte.

Marketing Miner

Tento nástroj na analýzu klíčových slov používá spousta SEO konzultantů, protože je nezávislý. Tedy nepatří Googlu ani Seznamu. Přesto si nemyslete, že by po vás nechtěl peníze. Jedná se o placený nástroj, do kterého se ale určitě vyplatí zainvestovat. A pokud nepotřebujete úplně přesné výsledky, nabízí i zjednodušenou verzi zdarma.

Největší výhodou je tedy to, že dokáže stáhnout přesné výsledky ze Seznamu i z Googlu a to bez ohledu na to, jestli u Googlu máte nějaké kampaně nebo ne.

Po registraci opět stačí zadat hledaný výraz a získáte návrhy na klíčová slova spolu se statistikou o hledanosti. Návrhy na klíčová slova navíc můžete sami filtrovat tím, že dáte například vyloučit nějaký výraz apod. Tím si dost usnadníte práci.

Vámi vybraná klíčová slova si opět můžete ukládat do seznamu, který lze stáhnout. Stačí zvolit možnost „Vytvořit report.“ Výhodou tohoto postupu je, že vám umožní zadat všechny vaše výchozí fráze. Výsledky se pak stáhnou a vy můžete v samostatném souboru snadno filtrovat výrazy, které jsou pro vás relevantní.

Collabim

Český nástroj, který funguje v zásadě podobně jako Marketing Miner, tedy stahuje data z Googlu i Seznamu. Nenabízí vám grafy a statistiky ihned, ale musíte si je stáhnout do počítače. Orientace v něm navíc není ideální.

Podobných nástrojů existuje několik, ale všechny si jsou podobné, a proto jsem zde uvedl ty nejčastěji používané. Rozhodně doporučuji analýzu klíčových slov provádět, a to především pokud si lámete hlavu s tím, proč má váš web malou návštěvnost. :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*