Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Jak začít psát článek?

Hello 6
Na začátku je vždy nějaké zadání nebo myšlenka (proč začít psát a o čem). Když nevíte, co a pro koho chcete psát, nedopadne to dobře.

Než se pustíte do slohové práce, ujasněte si vždy:

  • O čem budete psát?
  • Proč chcete psát zrovna tohle?
  • Logicky pak dojdete i k druhému bodu – pro koho budete psát článek?
  • Proč by to měl někdo číst?

Všechny tyto čtyři body spolu souvisí. Pokud nevíte, o čem budete psát, strávíte hodiny sezením nad vymýšlením textu. Napíšete dva odstavce. Pak je zase smažete. Začnete psát o jiném tématu. V půlce zjistíte, že jste opět ve slepé uličce atd.

O čem budete psát článek?

Předem je nutné si stanovit oblast nebo rovnou přesné téma. Nebude vás to nutit přemýšlet, zda by nebylo lepší se raději zaměřit na jiné téma. Vymezením tématu si určíte mantinely, které vám pomohou se lépe soustředit na psaní.

Proč chcete psát zrovna tohle?

Zároveň musíte bezpodmínečně vědět, proč budete článek psát a publikovat. Chcete zvýšit návštěvnost svých stránek? Nalákat uživatele z vyhledávače? Zvýšit povědomí o vašich službách či firmě? Protože svým čtenářům každý den přinášíte nové informace a oni si na to již zvykli? Vždy je třeba si určit i cíl. K čemu vám má článek pomoci. Jak a v čem vám má posloužit. Proč?

Článek, který má za úkol nalákat druh zvaný homo sapiens prostřednictvím vyhledávače, by měl dodržovat alespoň základní pravidla týkající se vyhledávačů. Měli byste si určit, na jaká slova vás mají lidé nalézt – typické pro firemní weby, které publikují své know-how. Máte-li firmu zaměřující se na finanční poradenství, asi sami uznáte, že v popisu na webu nemůžete psát dalekosáhlý popis produktu. Proč? V popisu produktu by měla být základní fakta. Vše musí být vysvětleno stručně, jasně a ideálně v několika větách. Není zde místo pro „vkládání“ jakýchkoliv klíčových slov. Text pak působí uměle. Nepřesvědčivě. K tomu využijte separátní sekci s články. Mějte však na paměti, že každý článek bude jednou někdo číst. A měl by proto obsahovat nějakou informační hodnotu. Nemělo by to být jen mlácení prázdné slámy.

Jak propašovat klíčová slova do článku?

Vyberete si vhodná klíčová slova. Využijte Google AdWords, statistiku hledanosti dotazu na Seznamu a nezapomeňte také na našeptávače v Googlu a Seznamu (napište část textu do vyhledávacího a vyhledávač už vám sám napoví, která slova se často hledají). Nevybírejte si pouze jedno slovo. Ale snažte se do textu začlenit slov více. Ideální je, pokud se vám podaří do textu začlenit vyloženě specifická slova, která s daným článkem souvisí:

pojištění => životní pojištění => investiční životní pojištění => investiční životní pojištění srovnání nebo investiční životní pojištění AXA

Použití slov v textu pak může vypadat následovně:

Investiční životní pojištění srovnání (nadpis)

Obě varianty jsou gramaticky správné. V českém jazyce se řadí brambor do rodu mužského a brambora do rodu ženského. Lze tedy používat obě varianty, ale je důležité správné skloňování. Brambora se skloňuje podle vzoru žena, kdežto brambor podle mužského vzoru hrad. Je důležité upozornit, že vybranou variantu bychom měli dodržovat v celém textu. Přeskakování od jednoho tvaru...

Investiční životní pojištění AXA (podnadpis)

Investiční životní pojištění ING (podnadpis)

Pojištění, životní pojištění, investiční životní pojištění (slova v textu)

Napíšete tedy článek týkající se srovnání životního pojištění. A do nadpisů dáte potřebná klíčová slova. Při psaní textu se vám pak již podaří dostat do textu klíčová slova přirozenou cestou. Malá rada na závěr – zapomeňte na rady všech „optimalizátorů“ a SEO „medžiků“, kteří doporučují ideální hustotu klíčových slov v textu v rozmezí 3-6%. Proč? Pak se nejedná o článek, ale o přehlídku klíčových slov – a to nikdo číst nechce.

Pro koho budete psát článek?

Ještě než se vrhnete na psaní, musíte si stanovit, kdo má být váš čtenář. Mladý teenager? Vysokoškolsky vzdělaná manažerka ve věku 18-30 let? Proč je tak důležité vědět, kdo bude asi článek číst? Protože tomu musíte přizpůsobit styl psaní. Patnáctiletý chlapec má jiné zájmy a uznává jiné hodnoty než top manažer IT firmy.

Čtenářská obec může mít vliv také na to, jak dlouhý má být článek. Pokud vaši čtenáři jsou zvyklý na podrobný rozbor určité skutečnosti (politika, novinářské kauzy apod.), očekávají, že je budete tímto hodnotným materiálem zásobovat neustále. S krátkým článkem by vás tedy nejspíš poslali k šípku. Píšete-li článek na IT portál, můžete si dovolit používat i zkratky. Ajťáci jsou na ně zvyklí. Ale článek pro babičku ve věku 70 let tím můžete totálně odradit.

Proč by to měl někdo číst?

Poslední a asi nejdůležitější část. Každý článek má mít nějakou užitnou informaci. Měl by čtenáře něčím obohatit. Měl by se něco nového dozvědět. Jednoduše – článek musí mít hlavu a patu.

Na závěr jenom podotknu, že všechny uvedené body není nutné striktně dodržovat. Existuje mnoho portálů, které publikují, co je napadne. A lidé je hojně navštěvují a pochvalují si kvalitu vydaných článků. Důležité je hlavně psát. A pokud je to možné – psát a publikovat své myšlenky často. Protože lidé budou číst i úplný „bullshit“, pokud jej umíte napsat poutavě a máte jej kde pravidelně zveřejňovat.

Články neprochází korekturou. Není na ni čas. Nekamenujte mě prosím za to. Kdos napsal vždy text bez chyby, hoď první Pravidly českého pravopisu. Pokud se vám příspěvek líbí, podělte se o váš názor v komentářích.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Článek ”Jak začít psát článek?” má již 6 komentářů

  1. Michaela23:07 dne 24.10. 2017 napsal/a

    Jsem ráda, že je to napsáno velmi stručně. 4 body kterou jsou lehce rozvité ale vše dává smysl a má to jednoduchost což je právě ta krása. Děkuji mockrát velmi jste mi pomohl.

  2. mirec21:47 dne 17.10. 2012 napsal/a

    žeby v dnešnej dobe zaberali PR články?

  3. Alexandr23:02 dne 4.10. 2012 napsal/a

    Pĕknĕ strukturované 4 body. Jsem rád, že nĕkdo sdílí názor na přecpanost klíčových slov. Rádoby odborníci na SEO, kterých tu vyrostlo v jednom období jak hub po dešti poradí pomalu cokoliv.

    Klíčový je hlavnĕ obsah. Máte-li obsah lidi si ho najdou a budou číst, odkazovat a komentovat. Nejvĕtší odmĕnou jsou pak komentáře, které mimo jiné generují i aktuálnost obsahu.

  4. Yesprague21:45 dne 17.7. 2012 napsal/a

    Zkuste také tyto PR weby:

    http://www.yesprague.cz
    http://www.lookcool.cz

  5. Tom07:03 dne 17.6. 2012 napsal/a

    Tento komentář byl označen jako spam.

  6. Tom15:34 dne 31.5. 2012 napsal/a

    Tento komentář byl označen jako spam.

Ostatní uživatelé také četli:

Ubikace má dva základní významy. Ubikace může označovat společnou ubytovnu, nebo krytý prostor pro zvířata chovaná v zajetí. V obou případech je pravopisně správně pouze tvar ubikace! Přestože se v ubikaci ubytovává tato dvě slova nemají společný základ, proto není možné psát ve slově ubikace tvrdé „y“. Ubikace pochází pravděpodobně z italštiny, kde se nachází slovo ubicazione (= poloha),...

Jeden kilometr má 1000 metrů. To víme všichni. Ale jak tuto jednotku délky správně pravopisně napsat? Bohužel je jen jediná správná varianta – kilometr s měkkým i. Správně se píše kilometrKilometr se dá v textu napsat zkratkou km. Pokud však píšete celé slovo, vždy zvolte měkké i.I když si asi říkáte, že k je tvrdá...

Spojení i když ve větě plní funkci spojky. Významově je podobné a dá se nahradit slovy „přestože“ nebo „ačkoliv“. Z hlediska pravopisu spousta lidí váhá, zda nenapsat toto spojení dohromady. Správně je i kdyžJediná správná varianta je oddělení těchto dvou slov mezerou. Zapamatujte si, že nic jako ikdyž, psáno dohromady, nikdy nepíšeme. Není to české...

Píše se při tom nebo přitom? Obojí je správně. Ale není to to samé. Zda napíšete při tom dohromady nebo zvlášť opravdu není jedno. Proto si na příkladech ukážeme, co se kdy používá. Kdy použít přitomPřitom psáno dohromady lze ve větě nahradit slovy současně nebo zatímco. Říká nám, že probíhají nějaké dva děje ve stejnou...

Přejímání cizích slov do českého jazyka je poměrně časté. V současnosti se velká část slov přejímá z angličtiny. Mezi taková slova patří i výraz hobby. Hobby se řadí mezi slova přejatá z angličtiny, která si uchovala svůj původní tvar i v češtině. Jediná pravopisně správná varianta je tedy hobby.   Pokud máte raději ryze české slova, můžete použít výraz...

Pravopisně správně je pouze varianta krumpáč. Zejména mezi staršími lidmi se však objevuje i patvar krompáč, který rozhodně do spisovné češtiny nepatří. Abychom zjistili správný tvar, musíme zjistit, odkud se k nám slovo krumpáč dostalo. Nejedná se totiž o ryze české slovo, ale o pojem, který do české slovní zásoby přešel z němčiny. Krumpáč, krumpáč, mnoho lidí již...

Kolegyně je genderově obrácená varianta kolegy. Jinými slovy, je to kolega ženského pohlaví 😊. Z češtinářského hlediska není důvod pro psaní varianty kolegině, přesto se tento tvar v psané podobě občas vyskytne. Je to však chybná varianta. Pravopisně správně je pouze kolegyně! Je to zcela standardní způsob přechylování. Obdobně se postupuje i u dalších slov. mistr ->...

V tomto případě se jedná o příslovečnou spřežku. Z toho plyne, že vbrzku je jedno slovo. Proto se musí psát dohromady. Varianta „v brzku“ je chybná. Pravopisně správně je vbrzku! A co vlastně slovo vbrzku znamená? Odpověď je jednoduchá. Vbrzku označuje krátký časový úsek, za který je někdo schopen udělat nějakou aktivitu. Jako synonymní označení je možné použít...

Pokud bychom měli obecně definovat teleshopping, jedná se o kategorii televizní reklamy, která se výrazně odlišuje od klasických reklamních spotů. V rámci teleshoppingu bývá představen konkrétní produkt, který je následně nabízen divákovi ke koupi za předem určenou cenu. K lepším prodejům pomáhají známé tváře, které společnosti pro teleshopping angažují. Mezi nejznámější představitele teleshoppingu patří Horst Fuchs. Reklamní...

Bum, prásk, něco se stane a je třeba jednat, aby nebyla ohrožena stabilita a pověst společnosti (instituce, jedince) nechtěnou negativní publicitou. V takovém případě je třeba vést správnou krizovou komunikaci. Nutno podotknout, že krizová komunikace může být externí i interní. Je to vlastně soubor kroků a postupů, které je nutné správně zvolit, aby se omezily případné...
Načíst dalších 10 článků