Jak začít s Google Analytics – 1. část

Dejme tomu, že jste se dozvěděli, co je to Google Analytics a rádi byste s tímto nástrojem pracovali. Jenom nevíte jak. Mám tu pro vás proto návod na základní i pokročilé nastavení v Google Analytics 3, což je aktuálně nejrozšířenější verze.

S Google Analytics pracuji denně a pokud se ponoříte hlouběji do online marketingu, pravděpodobně se bez tohoto nástroje neobejdete.

Co to je Google Analytics

Slyšeli jste toho možná hodně, ale pro jistotu bych vám tento systém rád více přiblížil. Abychom si byli jisti, že pod pojmem Google Analytics myslíme všichni to samé.

Nejjednoduššeji popíšeme Google Analytics (GA) jako bezplatný systém na měření a vyhodnocování  návštěvnosti webu.

GA je však mnohem složitější nástroj, který poskytuje komplexní přehledy a o návštěvnících webu se díky němu dozvíte téměř vše, co vás ohledně návštěvnosti zajímá – ať už jde o průměrnou dobu jedné návštěvy, bounce rate atd.

Základy Google Analytics

Nejprve se musíte v GA zorientovat a vědět, jaké nástroje kde najdete.

Když Google Analytics otevřete, po levé straně se vám zobrazí menu. Zde můžete zvolit domovskou stránku, na které najdete velmi zjednodušené přehledy návštěvnosti vaašeho webu. Dále můžete zvolit Přizpůsobení, které umožňuje nastavit obsah vlastních přehledů – sestavíte si tak jakýsi balíček statistik, které vás opravdu zajímají. To je však pro pokročilejší uživatele, kterým nestačí standardní přehledy.

V menu pod položkou Přehledy najdete ty nejdůležitější a nejzajímavější statistiky k vašemu webu. Jsou obecně mnohem více podrobnější než statistiky domovské stránky. Rozhodně se tedy vyplatí jim věnovat pozornost.

Atribuce je pokročilá funkce, která pracuje s atribučními modely. Je ale pouze pro weby, které mají více než 600 konverzí za 30 dnů.

V sekci objevujte najdete odkazy na informační zdroje a doplňkové nástroje, mnohem více vás ale bude zajímat položka správce, která vám umožní spravovat vše potřebné k nastavení Google Analytics.

První přihlášení do Google Analytics

Přes účet, který si v GA založíte, můžete následně sledovat více webů. Pro jednotlivé weby pak můžete vytvořit více služeb.

Pokud máte jen jeden web, budete mít k dispozici jen jednu službu. A co to ta služba vlastně je? Každá služba má k dispozici určité výběry dat, na jejichž základě se definují všechny statistiky. Pokud máte pro svůj web více výběrů dat, tím více se o webu dozvíte. Tím už však přecházíme do pokročilého nastavení. Takže zpět k založení účtu. :)

Na počátku všeho stojí Google účet. Pokud ho již máte založený, bude pro vás celá registrace podstatně jednodušší. Pokud už nějaké aplikace od Googlu, které se zaměřují na reklamu používáte, pak si nezapomeňte tento nový účet založit na stejný e-mail. V budoucnu se vám bude hodit, když budou účty propojené. To platí i pro tak jednoduchou aplikaci jako je gmail.

Google Analytics 4

Google se vás rovnou bude snažit  podpořit v založení nejnovější verze – Google Analytics 4. Zatím však obsahují málo funkcí, takže byste pravděpodobně brzy zjistili, že vám nějaká chybí.

Proto doporučuji zvolit založení možnosti Universal Analytics (Google Analytics 3) – to se vám snadno podaří v rozšířených možnostech, kde stačí zvolit založení služby pro Universal Analytics.

V GA platí pravidlo 1 web = 1 služba. Proto s každým webem, pro který chcete statistiky zobrazovat, zároveň musíte založit novou službu.

Pozor na nastavení správného časového pásma, aby statistiky odpovídali zemi, ve které inzerujete.

Po založení účtu budou GA vyžadovat umístění měřícího kódu na web, protože jinak nelze statistiky získat. Celý ho zkopírujte a dejte ho na všechny stránky do části <head>. Kdyby byl příliš dole, nemusel by stíhat zaznamenávat uživatele, kteří stránku jen rychle proletí. Do 24 hodin po vložení kódu by se vám už měly začít zobrazovat první statistiky.

Globální webová značka

Nejnovější globální webová značka vypadá takto: gtag.js

Měla své předchůdce, ale tento typ má nejvíce funkcí a poskytuje nejpřesnější výsledky. Doporučuji i webům, které používají starší značku, aby přešly na gtag.js. Není na tom totiž nic složitého. Nejdůležitější je se ujistit, že jste odstranili všechny staré GA kódy. Stačí vyměnit starou značku za novou a máte hotovo!

Pozor je potřeba dát pouze u měření transakcí e-shopu, které tímto přechodem nesmí být poškozeno. Měření transakcí má totiž vlastní kód, který bude potřeba nové značce přizpůsobit. Pokud nevíte jak na to, požádejte raději o pomoc programátora.

S touto nejnovější značkou se vám navíc bude pohodlně přecházet na Google Analytics 4, až budou zdokonaleny.

Nový výběr dat v Google Analytics

V Google Analytics byste měli vytvořit minimálně dva výběry dat. Jeden bez filtrů a druhý s nimi – zde budete moct libovolně měnit nastavení a zkoušet jaké filtry vám pro selekci dat nejvíce vyhovují. V případě, že se vám něco nepovede, tak budete pořád mít k dispozici původní věrzi dat.

Výběry dat se v praxi používají především na vytvoření několika segmentů zákazníků, jejichž reakce můžete sledovat odděleně a zjistit, jak se která skupina chová. Můžete například vytvořit výběr z návštěvníků, kteří na web chodí z počítače a z mobilního zařízení. Návštěvníky můžete takto filtrovat samozřejmě i bez výběrů, a to v samotných přehledech. Ale časem zjistíte, že některé segmenty vašich zákazníků vykazují podobné chování a v takovém případě se vyplatí skupinu vyselektovat a statistiky tak zpřehlednit.

Je potřeba však myslet na to, že statistiky se v nových výběrech začnou zobrazovat až po vytvoření daného výběru a starší data se vám zde nezobrazí.

Jak vyloučit vlastní IP adresu

Z hlediska výběrů byste v první řadě měli vyloučit vlastní IP adresu. Vy sami totiž budete svůj web navštěvovat velmi často, což může statistiky zbytečně zkreslovat.

Přejděte do hlavního menu, zde klikněte na „Správce“ a pak na „Výběr dat,“ kde klikněte na „Vytvořit výběr dat.

Tím, že vytvoříte úplně nový výběr dat, zůstane ten původní beze změny. U tohoto nového výběru přejděte do sekce „Filtry,“ kde zvolte vyloučení vlastní IP adresy. Stejným způsobem můžete vytvořit filtrů desítky a vyloučit všechny IP adresy, které potřebujete.

Filtry vám krom vyloučení IP adresy mohou pomoct například s vyfiltrováním návštěvníků z konkrétního státu. Zvažte také vytvoření filtru pro jednotlivé subdomény.

Jak používat UTM parametry

UTM parametry jsou klíčové ke sledování statistik kampaní. Pomáhají totiž Google Analytics roztřídit návštěvy na placené a neplacené, což je pro vyhodnocování kampaní stěžejní. UTM parametry předají GA informaci o tom, odkud návštěvníci přišli.

Statistiky o návštěvnosti najdete pomocí UTM parametrů v menu v kategorii „Akvizice“ a pak už stačí jen kliknout na „Veškerá návštěvnost.“ Do zdroje kliknutí uveďte síť, na kterou jste umístili reklamu.

Pozor na to, abyste UTM parametry nepoužívali v Google Ads. Pokud máte propojené Google Ads s Google Analytics, budou se data přenášet sama.

U kampaní v Skliku můžete parametry zapnout v menu Nástroje – Automatické tagování.

 

To by bylo k první části základního kurzu Google Analytics vše. Brzy se zde na webu objeví i druhá část, kde se budu věnovat právě zmíněnému propojení Google Analytics a Google Ads v případě, že to ještě nemáte. Dále zde najdete více o UTM nebo vysvětlení toho, co znamenají jednotlivé statistiky v Google Analytics.

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Stalo se vám, že jste prohlíželi nějakou webovou stránku na mobilu, ale místo písmen jste viděli jen blechy? Pak daný web rozhodně nebyl mobile friendly. V současné době, kdy se čím dál častěji používají telefony a tablety k prohlížení webů, se skloňuje termín mobile friendly ve všech pádech. Jedná se o označení webových stránek, které jsou dobře...

Airbagy jsou nedílnou součástí všech moderních automobilů. Díky airbagům se zvyšuje bezpečnost cestujících. A jak to je s pravopisem? Jak asi mnoho lidí odtuší, slovo airbag pochází z angličtiny. V českém jazyce zůstává v nezměněném tvaru. Správně je tedy pouze varianta airbag. Protože se jedná o slovo anglického původu, měli bychom dodat také ještě správnou výslovnoust, která je [ÉRBEG]...

Je označení té části periodického tisku, která se neprodala. Takové noviny a časopisy jsou na základě smlouvy vráceny distributorovi. Pro distributora nemusí taková situace nutně znamenat pohromu. V případě nulové remitendy by hrozilo, že by periodika už nebyla k dostání pro další potenciální zájemce. Tím by společnost přišla o klienty. V zásadě platí, že náklad vždy převyšuje poptávku....

Speciální znak paragrafu je úzce spjatý s právem, protože slouží k označení jednotlivých odstavců v právních textech. Právo vás ale asi zas tak nezajímá. Pojďme se raději podívat na to, jak se dělá paragraf na klávesnici. Jak napsat paragraf přes jedinou klávesu Symbol paragrafu na klávesnici napíšete opravdu jednoduše. Podmínkou ale je, že máte svou...

Slovo eventuálně se často píše špatně. Proto se podíváme na jeho pravopis. Synonymem slova eventuálně je slovo popřípadě. Vyjadřuje tedy děj, který se stane pouze za určitých okolností a vlastně k němu nemusí vůbec dojít. Správně je eventuálněJedinou správnou variantou tohoto příslovce je eventuálně. Vzniklo totiž z přídavného jména eventuální, které pochází z latiny. Možná...

V dnešní době musí být člověk velice výkonný, aby zvládl chodit do zaměstnání, věnoval se rodině a ještě mu zbylo dostatek síly na večer, aby mohl být výkonný milenec. Správně je výkonnýZ tohoto důvodu nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše. Pravopisně správná varianta je výkonný. Slovo výkonný vzniklo ze slova výkon, ke kterému byla připojena přípona „-ný“....

Organizace je sdružení osob se společnými cíli, účelné uspořádání nebo způsob uspořádání. Otázkou však zůstává, zda toto slovo psát se s nebo z. Pravopisně SPRÁVNĚ je organizaceV současném českém jazyce je varianta organisace považována za stylově příznakovou. To znamená, že se může používat jen v určitých textech. Například v textech historických. V běžném vyjadřování je podoba organisace pravopisně nesprávná!Raději...

Ptáte se jaký je rozdíl ve tvarech slovesa muset – musí a musejí? Rozdíl je pouze v tom, že tvar musejí klade důraz na množné číslo, protože se nedá aplikovat na číslo jednotné. Pokud tedy použijete tvar musejí, tak je všem jasné, že se jedná o 3. osobu množného čísla. U tvaru musí to tak...

Téměř totožná slova, ale přesto zcela odlišný význam. Tak lze popsat dvojici grand a grant. Nutno podotknout, že obě varianty jsou správné, ale musí se použít ve správném kontextu. Grand je slovo, které se do české slovní zásoby dostalo z francouzského jazyka. V doslovném překladu znamená velký, ale používá se i v jiných významech. Grand je také označení...
Načíst dalších 10 článků