Jaké jsou generace X Y Z a alfa?

Spojení generace Z teď proplouvá médii více než kdy dříve s tím, jak se tato generace dostala k sociálním sítím a zásadně ovlivňuje poptávku po mediálním obsahu. Pokud chcete zůstat v kurzu, neměly by vám uniknout nejnovější trendy, které tato generace uznává. A proč vlastně názvy jednotlivých generací rozlišujeme a jaké jsou jejich charakteristiky? Pojďme se na to podívat.

Generace X a Y

Proč vlastně řešíme nějaké generace? S tím, jak se doba, ve které žijeme zrychluje, se zároveň prohlubují rozdíly mezi dětmi, které se narodily před deseti lety a dnes. Pojmenovávání jednotlivých generací je spíše orientační a umožňuje tak shrnout znaky společné skupině lidí v jediném slovním spojení.

Generaci Z předcházely dvě generace.

Nejprve to byla generace X, která označovala lidi narozené v letech 1965 – 1980. V českém prostředí sem tedy spadají i Husákovy děti.

Jejími typickými charakteristikami je pesimismus, snaha nenálepkovat se. Zároveň jsou tito lidé zvyklí tvrdě pracovat, pochází z rodin, kde jejich rodiče také tvrdě pracují. Peníze jsou pro ně důležitým ukazatelem štěstí, proto někteří odvážlivci podnikají, ale není to zdaleka normální stav. Generace X se přiklání stabilním pracovním podmínkám. Krom toho jsou pro ni typické první počítače, walkmanny a dlouhé vlasy.

Potom se děti narozené od roku 1981 do roku 1999 začaly označovat jako generace Y. Tato generace se nazývá také jako mileniálové. Tito lidé vyrostli v měnící se společnosti (spousta z nich zažila pád socialismu), a proto si myslí, že je nic neporazí. Byli vychováváni v tom, že zvládnou cokoliv, co budou chtít. Přesto spousta z nich v dospělosti žije u rodičů a paradoxně často neumí být ve světě průbojní. Peníze pro ně nejsou cílem, ale prostředkem. Spoustě z nich se pracovat nechce a nebo si umí říct o náležité platové ohodnocení za svou práci. Celkově tedy mají na svou práci vyšší nároky. Jejich dětství je spojeno s rozvojem internetu. Všichni mají mobilní telefony, esemeskování a discman se také stává symbolem této generace.

Generace Z

Tato generace je narozena od roku 2000 do roku 2015 a bývá označována také zkratkou gen Z.

Jsou to děti, které vyrůstali na sociálních sítích, proto s nimi umí zacházet mnohem lépe než jejich předchůdci. Jsou citliví na vizuální obsah – nečtou dlouhé texty, a proto jejich pozornost zaujme například taková sociální síť jako je Tik Tok. Tato generace je opět poněkud pesimistická, ale dokáže si ze svého trápení udělat legraci právě na sociálních sítích, k čemuž skvěle slouží například memes.

Už od útlého věku jsou tito lidé aktivními spotřebiteli. Konzumní společnost je pro ně standardem, a proto si často neuvědomují luxus, ve kterém žijí. Většina z nich chce podnikat, být nezávislá, zajistit si pasivní příjem. Vysněným povoláním této generace je influencer.

Tito lidé mají svůj mobilní telefon pernamentně v ruce, streamují svůj život online. Nemají hranice pro to, co se na internet nehodí.

Generace alfa?

Předpokládá se, že právě tato generace, která přijde po generaci Z, bude mnohem více citlivá na své soukromí a stanoví si mnohem přísnější hranice. Jsou to děti, které se rodí právě teď. Často už ve dvou letech umí ovládat mobilní zařízení, vyrůstají ve značkovém oblečení a od útlého věku jsou zahrnováni pozorností i materiálními věcmi. Proto budou v chaotickém světě mnohem více zvyklí a nebudou pravděpodobně vůbec rozlišovat čas strávený v digitálním světě a v reálitě. To vše se však může podepsat na jejich psychickém zdraví.

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*