Jaké zprávy mi chodí pravidelně do schránky?

Většinou začínají slovy:

  • Jsme velká firma, která má přes 10 000 zákazníků v ČR a na Slovensku….
  • Jsme přední IT firma….
  • Jsme největší webhostingová firma, hostují u nás weby jako…..
  • We are a leading software utility company….
  • The global leader in mobile apps and accessories for…

A pak následuje žádost – mohli byste o nás ZDARMA napsat? Nebo aspoň nás ZADARMO zmínit v článku?

Když napíšete, že tedy bohužel nejste charita a za tuto formu reklamy chcete zaplatit, tak chodí dotazy ve stylu – my jsme mysleli, že to uděláte zadarmo. Taková zpráva mi přijde dost směšná. Proč?

Předpokládám (a asi mylně)

Když firmy mají desítky tisíc zákazníků, tak pár tisíc korun je pro ně jako kapka v moři. Měsíčně dám za propagaci rozhodně více já sám osobně a to nemám „10 000 zákazníků“ a nejsem globální company a už vůbec ne největší webhostingová firma na světě… (btw. jestli tady chceme mít odkaz, tak je na prodej :-D)

Oni nepracují zadarmo a stejně tak zadarmo nepracují ani naši redaktoři a ani já. Také předpokládám, že firmy neposkytují své služby, webhosting, lidi, svůj software zákazníkům zadarmo. Proč by to dělali? Vždyť to nedává smysl, pokud se nejedná o dobročinnou činnost (za kterou je vždy také nějaký cíl – být vidět, proto to často firmy dělají, budují si dobrou pověst). A proč bychom to tedy měli dělat my? Máme někde na webu nálepku „charita“?

Určitě ani jejich zaměstnanci pro ně nepracují zadarmo. Proč by tedy měli naši redaktoři „pracovat“ a „kopat“ za podobnou firmu, když jim takový člověk není schopný zaplatit jejich čas? Proč někdo očekává, že mu dá někdo něco zadarmo, když SÁM je podnikatel a platí si měsíčně několik lidí na marketing anebo rovnou služby PR agentury, což jej stojí desetkrát více a často tihle lidí ani nejsou schopni sepsat tiskovou zprávu tak, aby se dala číst.

Vlastně ji neumí ani napsat tak, aby ji i někdo odpublikoval (což je vlastně smysl toho, proč si platit PR agenturu, abyste byli vidět a dostala vaši firmu do plátků, kam se jinak než za tučnou škváru nedostanete). Ty běsy, co nám chodí na redakční mail, už rovnou odfiltrovávám do spamu.

Ani po roce psaní mailů stále některé PR agentury nepochopily, že máme speciální rozhraní, kam mají své tiskovky vkládat (stejně tak jako někteří nepochopili, že nám tam nemají cpát kraviny obsahující stovky odkazů). Že existuje také telefon. A v případě, že chci navázat nějaký vztah, tak se to nedělá jen tupým rozesíláním (čti rozesíráním) redakčních mailů. A že by to mělo být něco za něco. Že věci z toho zkrátka musí mít prospěch obě firmy / oba subjekty. Zatím jsem zažil pouze dvě agentury, které dělají PR poctivě a chápou tyhle základní fakta. Pouze dvěma agenturám bych ty peníze svěřil a věděl, že nevyletí komínem, ale má to pro mě smysl.

Je to FYI (Honza Řezáč, se kterým mimo jiné dáváme dohromady rozhovor na Objevit) a Webershandwick.cz (vždy nám píše anebo volá klučina jménem Martin Moc a takhle nějak si já představuji PRistu, který se rve za firmu, kterou zastupuje a která jej platí).

Zbytek „světoznámých agentur“ – Ogilvy, Bison & Rose, Rubikon a desítky dalších se pasovaly do fáze robotických rozesílačů, telefon hádám asi nemají. Některým jsem psal už cca 10 mailů, aby nám tiskovky posílali skrze naše rozhraní. A stejně nám stále chodí jejich nudné tiskovky na mail. Takže jsem byl nucen si vytvořit nový spam filtr na Gmailu. Skutečně mě to docela iritovalo a podle mě má PR agentura vztahy navazovat, ne posírat. I když chápu, že to není všechbo tak jednoduché a lidé v PR agentuře toho mají na starosti daleko více a nějaké Objevit je pro ně také jen kapkou v moři (což je pravda, ale zase ignorovat 200 tisícové publikum asi také není zrovna rozumný krok).

Firmy měsíčně utrácí tisíce za PPC reklamu, kde platí za jeden proklik klidně i 20-50 Kč (klidně se podívejte na slova spojená s hostingem), u zakládání firem a virtuálních kanceláří, služeb spjatých se zakládáním firem na klíč, je kolikrát cena za proklik i desetkrát vyšší. A to se bavíme o jednom měsíci. Není to trvalá reklama. Tedy platíte tyto částky každý měsíc. Samozřejmě bude efektivita u PPC reklamy vyšší (protože cílíte jen na pár pojmů, úzce specifickou skupinu lidí), my vychytáváme naprosto vše díky návštěvám z vyhledávačů, sociálních sítí apod.

Rozdíl je ale v tom, že když vyjde s vámi rozhovor na Objevit (anebo jiném webu), zůstane na webu napořád. A někdo si s jeho psaním dá práci, nebude to tiskovka, kterou každý hned hodí do koše a ani si ji nepřečte.  V průměru si každý rozhovor přečte kolem 5 000 – 6 000 lidí za rok, tyto rozhovory prodáváme za cca 6 000 – 10 000 Kč, výjimku děláme pouze u menších startupů, kde si domlouváme cenu individuálně – přece jenom stále chceme pomáhat mladým a nadějným, chápu, že začínající startup si tyt ceny nemůže dovolit. V přepočtu to vychází za rok na 1 Kč (i méně) za člověka, který se dozví o vaší firmě. Za další rok to bude ještě méně. Pořád tedy nechápu, proč bychom něco takového měli dělat zadarmo pro někoho, kdo na druhém konci online marketingu vyhazuje peníze po lopatách.

Zadarmo jsme ochotní psát o lidech, kteří jsou zajímaví, mají za sebou neskutečnou komunitu věrných fanoušků anebo jsou zkrátka něčím unikátní (podařilo se jim prorazit do zahraničí, vybudovat úspěšný produkt, získat investici, jejich podnikání je v určité oblasti revoluční, jsou provokativní, dokáží svými názory rozproudit diskuzi nebo jsou to lidé, které prostě chci mít u nás na webu, protože si jich ohromně vážím a chci jim tímto způsobem poděkovat). Protože pak se nám tento investovaný čas vrátí v podobě dalších inzerentů, provizí z reklamy a daleko vyšší návštěvnosti. Anebo ve formě barteru (již zmiňované něco za něco). Je to takový kolotoč. Cílem je, aby vydělaly všechny zúčastněné strany (inzerent, PR agentura, my). Aby to mělo smysl pro obě dvě / tři strany.

Ne jen pro jednu.

A to je přesně ten typ obchodu, který nám často podobné firmy vnucují. Chtějí, abychom o nich psali zadarmo. Chtějí reklamu, ale nechtějí za ni platit. Je to jako přijít do prodejny aut a říci, že chcete to nové BMW, ale nechci za něj platit. Asi taky nepochodíte.

Ostatně – proč by vám někdo dával jen tak něco zadarmo, když z toho nebude mít žádný užitek? Proč by měl někdo, kdo umí něco, co ostatní nikdy umět nebudou (říkejme tomu třeba talent), dávat ostatním zadarmo? Radil bych tedy podobným firmám investovat čas někam jinam. Šance, že škemráním o prostor zdarma získáte publicitu, je fakticky malá. Chcete, aby vaše služby někdo vyzdvihoval do nebes (pokud to jde samozřejmě, někdy je produkt fakt tak pitomý, že by to nechválil ani Pitomio…)?

Pak prosím buďte tak ohleduplní a slušní a nabídněte nám za čas, který budeme trávit u sepisování podobného článku, finanční odměnu. A buďte také prosím připravení také na to, že budeme pokládat dotazy, které budou nepříjemné, protože nám přijde rozumné myslet a ptát se jako čtenáři. Hledáme na vašich produktech, službách, lidech, skutcích to pozitivní, ale také se ptáme na vše, co nám připadá nejasné. Anebo podivné. Zkrátka – peníze chceme, ale nechceme mlžit.

Potřebujete vy nás? Ne. Potřebujeme se navzájem

Jeden podnikatel mi kdysi napsal, že my potřebujeme je. Že stejně si obsah musíme psát. Tak proč by nám měl za to platit? Částečně s tím souhlasím. Skutečně si obsah musíme sami tvořit a potřebujeme mít na webu zajímavá jména a témata. Rozdíl je pouze v tom, že těch zajímavých lidí je jenom u nás v ČR pár desítek tisíc (můj odhad je tak 50 000 – 100 000), témat, o kterých se dá psát, bude tak ještě 10x více.

Ale navštěvovaných magazínů, které o vašem produktu napíší a nebudou to psát naivně a blbě reklamštinou, už tolik není (bude jich pár desítek). Může se stát, že o vás někdy napíšeme. A také se to nikdy stát nemusí. Tohle je třeba chápat. To, že si někdo myslí, že to je samozřejmost, neznamená, že to samozřejmost je. Finanční odměna vám celé tohle snažení může urychlit. Ale zase to neznamená, že vás budeme jen plácat po zádech a říkat, jak jste skvělí, pokud to nebude pravda :-).

Nám jde o dvě věci. Mít spokojené čtenáře. A spokojené inzerenty. Oboje lze mít. Jen jedna skupina musí chápat, že reklama je součástí každého fungujícího webu a bez ní to nejde (čtenáři). A ta druhá, že za reklamu se platí (inzerenti). Že lidé, kteří ke své práci přistupují poctivě, je také férové za jejich přístup a čas zaplatit. A v neposlední řadě by si některé firmy mohly uvědomit, že zadarmo jsou věci jen v pohádkách anebo v dobrých PR agenturách, které často nemají. A ta třetí strana (my) – musí chápat (a chápe), že potřebuje jak spokojené čtenáře, tak spokojené inzerenty. Jen pak to bude celé fungovat a nebudeme si lézt do zelí, hádat se a mít jeden druhého za naprostého blbečka :-).

My děláme díky našemu magazínu promo firmám / podnikatelům / jednotlivcům (živnostníkům, studentům). Někdy zištně, někdy nezištně. Pomáháme jim rozvíjet jejich byznys. Alespoň tak to vnímám já. Snažíme se na jejich podnikání a na nich samotných najít to nejlepší. Děláme za ně práci, na kterou jejich markeťáci / PR agentury nestačí. Je platí a platí je pravidelně a často bych řekl, že ani neví za co (soudě podle těch hrůz, co mi chodí na mail).

Opět se tedy ptám – proč potom podobné firmy píší nám, abychom pro ně dělali práci zadarmo, když evidentně peníze mají? Kam se poděly pak ty jejich silné řeči o tom, kolik mají zákazníků a milionů obratu? Asi to nebude tak slavné, což? Raději ocením, když napíše malý živnostník a na rovinu řekne, že do toho může dát maximálně litr. Ale ten litr chce utratit u nás. Nehraje si na globální poskytovatele. Nemá potřebu mlžit, prostě chce upřímný rozhovor bez přikrášlování. Váží si toho, že mu někdo věnuje čas a skutečně se zajímá o to, co dělá a jaký je.

Nenavyšují uměle čísla o zákaznících. O takovém člověku / firmě napíšu stokrát raději, než o obrovských firmách s desítkami zaměstnanců, ze kterých pak nepřímo vypadne, že vlastně ale letos nemají na marketing ani pár tisíc korun…

Protože vím, že takový člověk nebo firma mi věří. Věří tomu, že pro ně má podobný krok smysl. Důvěřují mi. Váží si mé práce. Pro takové je pak radost pracovat a dáte do toho srdce. A když do toho dáte srdce, peníze už jsou jen takový bonus navíc. Takové poděkování za dobře odvedenou práci, za spolupráci, která naplňuje obě dvě strany (vlastně tři – i čtenáři poznají, že někdo dělá svou práci s láskou). A wo tom to je.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Správná varianta je rentgen, to řekneme hned v úvodu. Rengen je pouze zkomolenina, která stojí za starou bačkoru a do spisovné češtiny nepatří! Rentgen je slovo pravopisně počeštěné. Gramaticky správně je pouze ve tvaru rentgen. Rentgen je jedno z mnoha slov, které se do české slovní zásoby dostalo z němčiny. V originále se jednalo o slovo Röntgen, které se pojí...

Nevíte, jak na počítači napsat hranaté závorky? Existují dva základní způsoby, které vám názorně vysvětlím. S hranatými závorkami se setkáte například při psaní výslovnosti nějakého slova. Jak napsat hranatou závorku přes Alt Gr Hranatá závorka zleva Stiskněte pravý Alt + klávesu s písmenem F.   Hranatá závorka zprava Stiskněte pravý ALt + klávesu s písmenem...

Je to Slovak IFBB Bikini PRO competitor. Co si pod tímto označením máte představit? Že má výstavní zadek. Perfektní figuru. Nejspíše má také větší sílu než vy. Uběhne toho tak desetkrát více, než Emil Zátopek. A je sexy. A jestli má chlapa? To vám už ostatně řekne sama Nikol. Mladá slovenská vycházející hvězda ve fitness.Ahoj Nikol,...

V tomto spojení se nachází zvratné slovo „se“, které nikdy nepíšeme s j na začátku. Správná varianta je tedy jedině aby ses. Pojďme si vysvětlit, proč to tak je. Správně je aby sesTen, kdo píše aby jses ukazuje svou neznalost. Je to totiž typický příklad hyperkorektnosti, kdy se snažíme znít až přiliš spisovně, ale varianta, kterou...

Píšete shodit nebo zhodit? Na schodit s ch se neptám. To určitě nepíšete. A pokud ano, tak vám radím s tím přestat. Nebavíme se tu totiž o žádných schodech nebo chození, slovo shodit je odvozeno od slova hodit nikoliv chodit. ;) Správně je shoditJedná se o sloveso, které je odvozené od slovesa hodit, proto ve...

Jakub patří ke generaci mediálně známých Čechů, kteří se proslavili ještě před dosažením své plnoletosti. Mnozí jej znáte z médií jako neúnavného bojovníka za veřejné blaho. Proč se teprve šestnáctiletý kluk z Prostějova stará o dění ve svém městě a o politiku, to si můžete nyní přečíst v našem rozhovoru s Jakubem Čechem. Jakube, ty ses proslavil...

Na chvíli nebo nachvíli? Jedná se o spřežku, nebo o spojení předložky a podstatného jména? To je zásadní otázka. Když zjistíme správnou odpověď, budeme mít vyhráno. Ale nebudeme nedočkavce dlouho napínat. Pravopisně správně je pouze „na chvíli“!Jedná se totiž o spojení předložky a podstatného jména. Pomoci si můžeme jednoduchou pomůckou. Když jde vložit mezi jednotlivé...
Načíst dalších 10 článků