SEO je důležité pro každou webovou stránku a internetový obchod není výjimkou. Kanonické adresy URL hrají zásadní roli při zajišťování toho, aby webové stránky nebyly penalizovány vyhledávači a aby SEO bylo silné. Zajišťují, aby vyhledávače nebyly zmateny, když různé adresy URL odkazují na stejný obsah nebo webovou stránku, a mohou pomoci informovat o tom, které adresy URL mají totožný nebo velmi podobný obsah.
Co je to kanonická adresa URL?
Kanonická adresa URL označuje prvek odkazu HTML s atributem rel=“canonical“ (známý také jako kanonická značka), který se nachází v prvku <head> webové stránky. Určuje vyhledávačům jejich preferovanou adresu URL.
To znamená, že prvek kanonické adresy URL informuje Google a další vyhledávače o tom, jak mají webovou stránku prohledávat a pod jakou adresou URL mají obsah dané stránky indexovat. To je důležité, protože adresy URL se mohou lišit na základě různých faktorů, ale mohou zobrazovat stejný nebo podobný obsah.
Pokud máte webovou stránku přístupnou z více adres URL nebo různé stránky s podobným obsahem (např. oddělené verze pro mobilní zařízení a pro počítače), měli byste vyhledávači určit, která adresa URL je pro danou stránku autoritativní (kanonická).
Proč jsou kanonické adresy URL důležité?
1. Pomáhají určit, kterou adresu URL chcete, aby lidé viděli ve výsledcích vyhledávání.
Možná byste byli raději, kdyby se lidé dostali na stránku vašeho produktu modrá trička přes:
https://www.fancytshirts.com/tshirts/blue/bluetshirt.html
Místo toho, abyste se obrátili na:
https://fancytshirts.com/tshirts/sportswear?gclid=ABCD
Používání kanonikálů vám pomůže zachovat „čistotu“.
2. Zjednodušují sledování metrik pro jeden produkt/téma.
Pokud existuje řada různých adres URL, je obtížnější získat konsolidované metriky pro konkrétní část obsahu. Kanonické adresy URL pomáhají udržet věci jednoduché a uspořádané, zejména pokud jde o vykazování výkonu klientovi.
3. Konsolidují signály odkazů pro podobné nebo duplicitní stránky a spravují syndikovaný obsah.
Už jste četli? Alex
Kanonické adresy URL pomáhají vyhledávačům konsolidovat informace, které mají k jednotlivým adresám URL (například odkazy na ně), do jedné autoritativní adresy URL. Pokud také syndikujete svůj obsah pro zveřejnění na jiných doménách, kanonické adresy URL pomáhají konsolidovat hodnocení stránek na preferovanou adresu URL. Jinými slovy, podobný nebo duplicitní obsah na různých webových stránkách nebude muset soupeřit o návštěvnost/pozici ve vyhledávačích.
Pro specifické případy použití můžete vytvořit vlastní kanonické adresy URL pro stránky nebo příspěvky na blogu pomocí příkazů if na základě různých šablon v tématu a pomocí nastavení tématu. To je obvykle nutné pouze v případě, že provádíte nějaké náročné maskování URL.
Různé způsoby kanonizace více adres URL
Zaměření na kanonické adresy URL spadá především do kategorie on-page SEO, nikoli off-page SEO (i když byste měli někde sledovat celkovou strategii přesměrování). Mimo použití rel=“canonical“ existuje více způsobů, jak kanonizovat adresy URL. Ve většině případů je rel=“canonical“ doporučeným způsobem konsolidace duplicitního obsahu pro vyhledávače, nicméně zde je několik dalších způsobů kanonizace, které stojí za zvážení.
1. Použijte přesměrování 301
Přesměrování 301 je stavový kód, který Googlu nebo jiným vyhledávačům říká, že si přejete vytvořit trvalé přesměrování z jedné adresy URL na jinou. Přesměrování 301 posílá návštěvníky a vyhledávače na jinou adresu URL, než kterou původně požadovali ve svém prohlížeči nebo na kterou klikli na stránce s výsledky vyhledávání. Tato přesměrování také propojují různé adresy URL dohromady, takže vyhledávače hodnotí všechny adresy na základě autority domény z příchozích odkazů.
2. Použití pasivních parametrů v konzole Google Search Console
V Google Search Console najdete možnost nastavit parametry URL, jakmile je váš web ověřen. To vám dává možnost sdělit společnosti Google, které parametry chcete považovat za pasivní. To znamená, že můžete Googlu říci: „Kdykoli uvidíte tento parametr URL, chovejte se k němu, jako by neexistoval„.
3. Používejte hashe umístění
Fragment URL, známý také jako identifikátor fragmentu, je adresa URL s # na konci, která určuje konkrétní část stránky (obvykle přeskočí na id, které odpovídá názvu identifikátoru fragmentu).
V adrese URL může existovat hash a Google ji spolu s dalšími vyhledávači bude považovat za jedinou adresu URL. To znamená, že tento přeskočený obsah nebude hodnocen odlišně, a tedy ani odlišně indexován. V podstatě bude kanonizován na stejnou adresu URL.
Na co je třeba pamatovat a čeho se vyvarovat
Při hrátkách se SEO a kanonizací je důležité plně pochopit důsledky, které to má pro hodnocení ve vyhledávání. Ty mohou být dobré i špatné, ale abychom se vyhnuli těm špatným, sestavil jsem několik věcí, které je třeba mít při používání kanonických URL na paměti.
1. Kanonická adresa URL nebo přesměrování 301?
Rozhodnout se mezi přesměrováním 301 a nastavením kanonické adresy URL může být někdy těžké. Pokud neexistují žádné technické důvody, proč přesměrování neprovádět, měli byste přesměrování provést vždy. Pokud přesměrovat nemůžete, protože by to narušilo uživatelské prostředí nebo by to bylo jinak problematické, nastavte kanonickou adresu URL.
2. Neblokujte společnosti Google procházení konkrétních adres URL
Pomocí souboru robots.txt můžete Googlu sdělit, které stránky má zakázat, tedy v podstatě které má procházet a které ne.
To je však problematické, pokud jde o duplicitní obsah. V podstatě totiž říkáte Googlu, aby se na konkrétní stránku nedíval, a proto Googlebot stránku vůbec neprolézá ani neindexuje, což znamená, že veškeré signály pro hodnocení, které by tato stránka mohla mít (i když by se jednalo o duplicitní obsah), by mohly přispět původnímu zdroji, pokud by byl uveden s kanonickou adresou URL. To znamená, že přicházíte o signály zapojení, signály obsahu a cokoli, co by pomohlo přispět k umístění ve službě Google.
Nebraňte tedy společnosti Google v procházení konkrétních adres URL, pokud jde o duplicitní obsah. Nastavení správných kanonických adres URL se o to postará a Google bude vědět, na které stránky se má podívat.
3. Nekanonické verze jen tak neodstraňujte
Pokud jde o duplicitní obsah, navíc se někdy objevuje sklon chtít „uklidit“ a odstranit nebo odstranit staré příspěvky, produkty atd. Problém je v tom, že někdy byl tento obsah odkazován nebo na něj bylo odkazováno na jiných místech.
Někdo si například mohl uložit produkt na Pinterestu a po jeho odstranění už k němu nebude mít přístup. Řešením je zde místo toho přesměrování na novou stránku, produkt atd. která by měla být dostupná potenciálním zákazníkům. Jediný případ, kdy se doporučuje odstranit stránky zcela bez přesměrování, je ten, kdy byly vytvořeny omylem, jsou velmi nové nebo mají malou až nulovou návštěvnost.
V případě, že omylem odstraníte starý obsah, ujistěte se, že jste klientovi nastavili chybovou stránku 404, která uživatelský zážitek (UX) spíše zlepší, než aby ho zničila. Některé z nejlepších stránek 404 jsou zapamatovatelné, protože obsahují dobrou kombinaci humoru a silného UX.
Kanonické adresy URL pro všechny!
SEO je důležité pro každou webovou stránku a používání kanonických adres URL může pomoci lépe informovat vyhledávače o tom, které adresy URL mají totožný nebo velmi podobný obsah. Porozumění používání kanonických adres URL je jednou z mnoha základních dovedností front-end vývojářů, které budete potřebovat k optimalizaci webových stránek svých klientů.