Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Kodex reklamy

Kodex reklamy či také etický kodex reklamy vydala Rada pro reklamu v roce 2013. Jde o jakýsi morální kodex, soubor pravidel toho, jak by měla reklama vypadat. Podle tohoto morálního kodexu by měla být reklama pravdivá, slušná a čestná.

Kodex a legislativa

Kodex nenahrazuje právní regulaci reklamy, pouze na ni navazuje doplněním o etické zásady. Jedná se o vymezení pravidel a přijatelných mezí profesního chování pro subjekty působící v oblasti reklamy a Kodex také plní informační funkci ve vztahu k veřejnosti. Dodržování Kodexu reklamy je tedy pro firmu především dobrou vizitkou a může posloužit také v rámci konkurenčního boje. Dodržování kodexu není právně vymahatelné. Právně vymahatelný je však například Zákon o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb.

Kodex je v praxi prosazován a při sporných situacích interpretován výlučně Arbitrážní komisí Rady pro reklamu, ve které jsou zastoupeni představitelé členských organizací Rady pro reklamu, poslanci parlamentu České republiky, zadavatelé reklamy, reklamní agentury, média, právní odborníci. Při posuzování stížností se Rada pro reklamu řídí Kodexem reklamy a nikoli primárně platným právním řádem, neboť Rada pro reklamu nemůže udělovat sankce tomu, kdo poruší zákon. Tato pravomoc přísluší v případě porušení platného právního řádu obecným soudům.

Účel Kodexu reklamy

Účelem vydání kodexu byla regulace reklamy v České republice. Jde o to, aby reklama v České republice sloužila k informování veřejnosti a splňovala etická hlediska působení reklamy. Reklama by měla být pravdivá, slušná a čestná, a měla by respektovat také mezinárodně uznávané zásady reklamní praxe vypracované Mezinárodní obchodní komorou.

Obsah Kodexu reklamy

Kodex definuje co je reklama (Reklamou se rozumí proces komerční komunikace, prováděný za úhradu jakýmkoliv podnikatelským subjektem nebo jiným subjektem jednajícím v jeho zájmu, jehož účelem je poskytnout spotřebiteli informace o zboží a službách i činnostech a projektech charitativní povahy.). Kdo jsou subjekty reklamy (inzerenti, zadavatelé, reklamní agentury, vlastníci médií a spotřebitel). I základní požadavky na reklamu.

Reklama dle Kodexu nesmí navádět k porušování právních předpisů. Musí slušná, čestná a pravdivá a být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti. Reklama musí respektovat zásady čestného soutěžení konkurentů a nesmí ohrožovat dobré jméno reklamy jako takové. Reklama nemá podporovat či vychvalovat chování, poškozující životní prostředí nad společensky akceptovanou míru.

Slušnost reklamy

Reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobné, že je reklama zasáhne. Zejména prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků.

Čestnost reklamy

Reklama nesmí být koncipována tak, aby zneužívala důvěru spotřebitele či využívala nedostatku jeho zkušeností či znalostí, či jeho důvěřivosti. Reklama nesmí být skrytá, zejména nesmí předstírat, že jde o jiné způsoby šíření informací. Nepřípustné je skrytí reklamy například do formy vědeckého pojednání či reportáže.

Pravdivost reklamy

Reklama nesmí šířit klamavé údaje o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech. Klamavým údajem je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl.

Tři možnosti, ale pouze dvě jsou správně. A hned v úvodu můžeme říct, že pravopisně špatně je „na posledy“. Psáno zvlášť. Takže si to zapamatujte a spojení „na posledy“ se při psaní vyvarujte. Pravopisně správně je naposledy a naposled! Obě varianty jsou rovnocenné, takže si můžeme vybrat tu, která se nám více líbí. Při psaní však...

Kompletní text Kodexu je dostupný na stránkách Rady pro reklamu v sekci dokumenty.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Exhibice je označení pro předvádění, ukázku nebo demonstraci nějaké dovednosti. Je to ukázka toho nejlepšího, co konkrétní disciplína nabízí. Exhibice je lákadlem pro skalní fanoušky i širokou veřejnost. Většinou se nese v uvolněném duchu a součástí povedené exhibice je zpravidla show pro diváky. Mezi nejznámější exhibiční vystoupení ve sportovním odvětví patří NHL All-Star Game v hokeji...

Světový den sociální spravedlnosti (20. února) se snaží upozornit na téma chudoby a sociálních problémů. Cílem tohoto světového dne jsou boj a odstranění chudoby, uplatňování a dodržování lidských práv, rovnosti a vzájemného respektování. Základními hodnotami, které tento den připomína jsou solidarita a rovnost, tato dvě slova by měla znamenta naprostý základ hodnot každé společnosti.Podle Evropského...

Kdekdo se asi u slova vejmrda začervená. Nenechte se však zmást! Vejmrda není sprosté slovo! Jde o staročeský doplněk masových jídel. Vzdáleně může připomínat indické čatní. Obvykle se vejmrda vyrábí z červených jablek a křenu. Vejmrda po staročesku Suroviny 4 lžíce nastrouhaného křenu 3 nastrouhaná jablka 10 g cukru 2 špetky soli 2 lžíce jablečného...

Povrch je vnější strana. Vnějšek něčeho. Na tom asi není nic složitého. Ale co takhle spočítat povrch koule? 😊 Ale nebojte, o tom psát nebudeme. Nás zajímá čeština. Pravopisně SPRÁVNĚ je povrchObčas se objevuje varianta povrh, která je nesprávná!Pravopisně správně je pouze povrch. A asi v tom není žádný větší zádrhel. Pozor si dejte jen na...

Tentokrát jsme si popovídali s Rosťou Kocmanem. Možná ho znáte díky sporné kauze, o které se dlouhou dobu debatovalo. I k tomu se v rozhovoru dostaneme. Začneme ale pěkně pozvolna, popovídáme si o marketingu, mluvení i skloubení náročné práce s rodinou. A Rosťa vám prozradí i pár tipů, které se vám mohou hodit, pokud chcete...

Bez znaku zavináče (@) už se v dnešní době neobejdete. Napsat zavináč na Macbooku může však některým uživatelům dělat problém, obzvlášť pokud s operačním systémem Mac začínají. Jak se píše zavináč přes klávesu Option Klávesou, kterou potřebujete k napsání zavináče je Option. Ten najdete vlevo dole a na starších klávesnicích bývá označován jako Alt. Důležité...

Píše se epizoda nebo episoda? Je to slovo, které se používá dnes a denně, ale jaká je správná varianta? Přesně to si teď vysvětlíme. V tomto případě je k nám paní čeština milosrdná. Správně jsou obě varianty, tedy episoda i epizoda. Lehké to je i s výslovností, protože v obou případech je stejná – [EPIZODA].Přesto se najdou drobné problémy...

Jazykový jev, se kterým se potkávám dnes a denně. Psaní si/jsi. Spoustě lidí to dělá problém a když to spletete, opravdu to nevypadá dobře. Proto mrkněte na příklady níže a ujistěte se, že chápete, kdy se píše si a kdy jsi. Správně je jsi i siSamozřejmě neexistuje jedna správná varianta. Záleží na větě, kam slovo...

Jednou ze společností, které si doslova oblíbily lov webů s nelegálními fotografiemi jsou fotobanka Profimedia (český zástupce fotobanky Corbis a několika dalších fotobank) a společnost Isifa (isifa Images Services = český zástupce fotobanky Getty Images a několika dalších fotobank) spolupracující s vymáhací společnost Logicall.Než se pustím do samotného textu, chtěl bych poděkovat také Petrovi Václavkovi, který mi pomáhal s přípravou...

Svět hracích automatů je dnes větší a rozsáhlejší než kdykoli dříve. S dostupností více než 50 různých poskytovatelů herního softwaru existuje obrovská rozmanitost těchto automatů, které původně existovaly pouze v omezeném množství, a to pouze ve vybraných kamenných kasinech. Naopak dnes jsou dostupné přes webové stránky, které jsou jak zahraniční, tak česká z výběru nejlepsiceskacasina.com,...
Načíst dalších 10 článků