Marketing pro specializovaná odvětví

Strategií je několik. Obchodníci vědí, že každé zboží má svého zákazníka. Jde jen o to, jak ho správně oslovit, přesvědčit a zůstat s ním i nadále v kontaktu. Funguje-li obchod správně, vrací se zákazník, nikoliv zboží.

Základem pro vytvoření konkurenční výhody je diferenciace. Diferencovat lze jakýkoli trh, a to kvalitou služeb a přidanými hodnotami. Hlavním mottem marketingové strategie by měl být vždy zákazník.

Co je důležité z pohledu zákazníka?

Na předním místě jsou to kvalita a cena. Zohlednění těchto dvou faktorů se nazývá „Hodnotová propozice značky“, která představuje soubor všech užitých vlastností výrobku. Na základě toho by měla zvolená strategie odpovídat na otázku: „Proč by měl zákazník koupit právě tuto značku?“

Pro zvolení správné strategie k získání konkurenční výhody je nejdříve potřeba znát klíčové hodnoty produktu. To umožní poznat hodnotové propozice, na nichž lze založit marketingovou strategii.

Větší užitek za vyšší cenu – strategie, která se používá pro nadstandardní výrobky a služby. Produkt symbolizuje životní styl, postavení a nabízí určitou prestiž. Tyto výrobky jsou často zranitelné v době ekonomického poklesu, nebo imitacemi. Co rozhoduje u zákazníka: smysluplnost takového nákupu, osobní kontakt, nebo nadstandardní servis. Příkladem může být kosmetická firma Nu Skin, která nabízí vysoce kvalitní výrobky způsobem založeným právě na této strategii.

Větší užitek za stejnou cenu – nabídka má srovnatelnou kvalitu, ale je za nižší cenu než u konkurence. Hodnotu zvýší více poskytnutých informací, lepší zkušenosti, nebo klíčová přidaná hodnota. Příkladem může být firma Frentech Aerospace s.r.o., která takto získala vysoce prestižní zakázku na výrobu solárních panelů pro družice.

Stejný užitek za nižší cenu – jinak řečeno: výhodný obchod, také diskont, nebo nízké náklady na výrobu a provoz. Pokud výrobce najde způsob, jak snížit náklady, může využívat této strategie velmi účinně.

Menší užitek za mnohem nižší cenu – pokud má zákazník omezené požadavky, najde v každé produktové kategorii odpovídající nabídku. Pro podporu této strategie firmy mohou využít reklamní kampaň s názvem „ušetřete s námi“.

Větší užitek za nižší cenu – tato nabídka by jistě zvítězila u zákazníků, ale pro firmy je to velmi náročná, z dlouhodobého hlediska prakticky neudržitelná strategie. Může sloužit při vstupu značky na trh a využít sloganu „zaváděcí cena“. Je tu i nebezpečí, že zákazník ztratí ke značce důvěru.

Podle přehledu je jasné, že poslední tři strategie jsou ztrátové. Stejně tak ztrátová by byla i nabídka „stejný užitek za stejnou cenu.“ Firmám působícím v okrajových odvětvích může výrazně pomoci nastolit osobní kontakt a personalizovat své výrobky. Příkladem jsou firmy, které nabízejí například výrobu šperků podle zákazníkova vlastního návrhu, jako je například firma Glamira. Stačí zaslat představu nebo fotografii šperku a celé výrobní oddělení začne pracovat. A hlavní bonus? Na ceně to nepoznáte. Nebo firma ABAfactory – výroba dřevěných hraček. Přeje si zákazník mít na hračce   jméno syna nebo dcery? Nebo jinou barevnou kombinaci? Skládačka by vyhovovala více, kdyby vypadala tak, jak se líbí vám? Neváhejte je kontaktovat! Rádi vám vyhoví.

V dnešní uspěchané době se lidé často cítí ztracení a odcizení. Překonat to může „lidský dotek“. Zájem o druhého vyjádřený právě osobním přístupem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Current ye@r *