Masstige

Jedná se o složení slov mass a prestige. Co to tedy je? Je to marketingový pojem, který označuje produkty, které jsou prestižní, ale i cenově dostupné.

Je pouze malé procento lidí, kteří nechtějí mít luxusní zboží. Bohužel (bohudík) si ho většina nemůže dovolit. Tím vzniká na trhu zajímavá trhlina, kterou se snaží někteří výrobci zaplnit.

Rozumně dostupný luxus = masstige

Produkty, které spadají do této sféry, jsou označované jako masstige. Jsou to výrobky cenově dostupné pro široké vrstvy (masses, mass market), ale zároveň jsou společností vnímány jako luxusní, nebo prémiové (prestige).

Výraz masstige se v marketingu zabydlel zejména potom, co ho zpopularizovali Michael Silverstein a Neil Fiske v knize s názvem Trading Up. Termín se objevil také v článku, který vyšel v Harvard Business Review s titulkem Luxury for the Masses.

2 základní rysy produktu, který nese označení masstige

  • Výrobek je považován za prestižní, prémiový, luxusní.
  • V rámci možností má přijatelnou cenu, na kterou dosáhne více lidí než na skutečně luxusní výrobky. Cena výrobku je tedy vyšší než u produktů pro střední třídu, ale zároveň je nižší než u těch nejdražších výrobků s nálepkou super prémiových výrobků, které si může dovolit pouze úzká skupina lidí.

Příkladů je mnoho. Uveďme tedy aspoň dva.

Porshe je prémiová značka, která vyrábí drahé vozy, jakým je třeba kultovní model Porshe 911. Společnost Porshe však vyrábí i automobily, které jsou cenově dostupnější. V takovém případě je zástupce masstige produktů například vůz s označením Porshe Boxster.

Pojem masstige se hojně skloňuje také v módním průmyslu, kdy značky vyrábí kolekce pro hvězdy showbusinessu, ale nabídnou také produkty, které jsou cenově dostupnější pro více zákazníků.

Někdy si však koupíte místo pravého výrobku padělek a místo obdivu sklízíte posměšky a ostudu. Blbý, no.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Current ye@r *