Co znamená pojem merchandising? Používá se především v marketingu a přehledně si vysvětlíme, co přesně znamená a jaké jsou typy merchandisingu.
Co je to merchandising
Pod pojem merchandising se dá zahrnout spousta činností. Jedná se o činnosti, které se týkají práce v místě prodeje a jejich hlavní náplní je zajištění kvality zboží, uspořádání v regálech a zvyšování atraktivity místa prodeje.
Aktivity spadající pod merchandising:
- zlepšování vizuality a vystavení produktů
- zajišťování odpovídajícího stavu zásob
- péče o místo prodeje
- podpora prodeje (ochutnávky apod.)
Už jste četli? Obezita x obesita
Do merchandisingu spadá opravdu všechno možné například i to, kolik kusů produktu do regálu umístíte, jakou barvu mají produkty vystavené ve výloze atd. Cílem merchandisingu je samozřejmě zvýšení zisku.
Co je to merch
Neměli bychom si však plést merchandising a merch, protože ačkoliv základ slova je stejný, tak se významově liší.
Slova merch i merchandising vychází z anglického slova „merchandise,“ které znamená zboží.
Dnes už se v přeneseném významu používá slovo merch pro označování reklamních předmětů, které začali vydávat umělci a dnes už se dá vztáhnout v podstatě na jakékoliv odvětví. Merch může být mikina od vaší oblíbené kapely, ale třeba i plátěná taška s logem knihkupectví.
Vlastní merch už si dnes může vytvořit téměř každý, protože se vyrábí jak na běžícím páse. Nevždy jsou však produkty kvalitní.