Za méně než 24 hodin se můžete dostat prakticky na jakékoliv místo na světě. Létání udělalo svět mnohem menším a mělo obrovský vliv na naše životy. 7. prosince slavíme Mezinárodní den civilního letectví, abychom ocenili vliv leteckého průmyslu na moderní život. Dnes oslavujeme vliv létání a jsme vděční, že nám všem otevřelo tolik dveří.
Kdy slavíme Mezinárodní den civilního letectví
Mezinárodní den civilního letectví slavíme každoročně 7. prosince (7. 12.).
Historie Mezinárodního dne civilního letectví
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), specializovaná organizace v rámci Organizace spojených národů, stanovila 7. prosinec jako den, kdy se oslavuje vliv civilního letectví na svět. Létání navždy změnilo cestovní ruch i obchod, nemluvě o kulturních vazbách, které umožnilo. První Mezinárodní den civilního letectví se konal v roce 1994 v rámci 50. výročí ICAO. V roce 1996 Valné shromáždění OSN oficiálně uznalo 7. prosinec za Mezinárodní den civilního letectví. Dohodli se, že se pokusí tento den využít k posílení významu civilního letectví pro sociální a hospodářský rozvoj. Mezinárodní organizace pro civilní letectví má významné postavení. Hraje jedinečnou úlohu při pomoci zemím spolupracovat a uvádět v život skutečně globální tranzitní síť.
75 let propojování světa
OSN přijala Agendu 2030, závazek ke snížení znečištění. Součástí agendy je cíl nové éry globálního udržitelného rozvoje, zůstává význam letectví jako motoru globální konektivity stejně aktuální. Jako uznání 75. výročí ICAO proto rada zvolila pro oslavy v roce 2019, které budou probíhat až do roku 2024, téma „75 let propojování světa“.
Mezinárodní den civilního letectví je dnem, kdy se můžeme těšit z mimořádných věcí, kterých jsou lidé schopni. Zároven se můžeme dívat do budoucnosti, protože pokračujeme v inovacích a sbližování kultur.
Jak oslavit Mezinárodní den civilního letectví
Poděkujte pracovníkovi civilního letectví
Jedním z nejpřímějších – a nejhlubších – způsobů, jak projevit uznání pracovníkovi civilního letectví, je říci mu to. Jako první vás možná napadnou piloti a letušky, ale nezapomeňte ani na řídící letového provozu, kteří zajišťují bezpečnost oblohy a přistávacích drah pro nás všechny, a na pracovníky odbavující zavazadla, kteří se jaksi vzpírají logice a zajišťují, aby zavazadla skončila v cílové destinaci. Pokud se přátelíte s pracovníky v letectví, poděkujte jim a poplácejte je po zádech 7. prosince.
Zvažte zaměstnání v civilním letectví
Pokud hledáte práci, zkuste si udělat malý průzkum o mnoha pozicích, které jsou v tomto odvětví k dispozici. Budete překvapeni širokou poptávkou po dovednostech. Pravděpodobně najdete něco, co bude odpovídat vašim potřebám, od dělnických prací venku až po kancelářské práce v oblasti marketingu a reklamy. Navíc výhody práce pro leteckou společnost nelze podcenit (míle zdarma? Ano, prosím).
Zapojte se
Pokud vám záleží na tom, abyste pomáhali národům v dalším sociálním a ekonomickém rozvoji, můžete se zapojit do práce v organizaci ICAO mnoha způsoby. Aktuálním tématem Mezinárodního dne civilního letectví je „Společně pracovat na tom, aby žádná země nezůstala pozadu“ a ICAO bude pořádat setkání, akce a schůzky, na kterých se bude diskutovat o tom, jak tuto agendu prosazovat.
5 faktů o letadlech
Jsou robustní
Některá letadla mohou letět více než pět hodin poté, co jim zhasne jeden z motorů.
Vzduch v letadlech je sušší než normálně
Nezapomeňte se proto hydratovat a zvlhčovat!
Boeing 747 je úspornější než vaše auto.
Při spotřebě 1 galonu paliva každou sekundu nabízí Boeing 747 0,2 míle na galon paliva.
Vzlet a přistání jsou nejnebezpečnějšími okamžiky.
Přibližně 61 % všech smrtelných nehod, ke kterým dojde v letadlech, se stane právě v těchto časech.
Jsou všude kolem nás
Nad světovým nebem létá v každé minutě v průměru asi 8000 letadel.
Proč je Den civilního letectví důležitý
Dává nám práci
Civilní letectví je víc než jen piloti a letušky. Letecký průmysl zahrnuje komerční dopravce (představte si FedEx nebo United Airlines), soukromá letadla, řízení letového provozu, správu letišť (ti milí lidé, kteří vám odnášejí zavazadla), výrobu (Boeing), údržbu a několik dalších odnoží. Celkově toto odvětví jen v USA každoročně zajišťuje více než 10 milionů pracovních míst.
Je to super futuristické
Letecký průmysl nám dal některé z největších vynálezů 20. století a tyto inovace stále pokračují. Například společnost Airbus v současné době plánuje iniciativu „Chytřejší nebe“, která by měla do roku 2050: zkrátit dobu letu každého letu o 13 minut, ušetřit devět milionů tun přebytečného paliva ročně a zabránit 28 milionům tun emisí CO2 ročně, kterým se lze vyhnout.
Už jste četli? Slot7 Casino: stručný průvodce pro CZ hráče
Pomáhá budovat
Údaje OSN ukazují, že v dnešní globální ekonomice připadá na každých 100 dolarů vyrobených a každých 100 pracovních míst vytvořených v civilním letectví dalších 350 dolarů a 610 pracovních míst v některém jiném odvětví. Zdá se tedy, že cesta k prosperitě není téměř žádnou silnicí, ale spíše novou přistávací dráhou.
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO)
ICAO je financována a řízena vládami 193 států, které jako signatáři Chicagské úmluvy (1944) podporují svou diplomacii a spolupráci v letecké dopravě. Její hlavní funkcí je udržovat administrativní a odbornou byrokracii (sekretariát ICAO), která podporuje tyto diplomatické kontakty, a zkoumat nové inovace v oblasti politiky a standardizace letecké dopravy podle pokynů a schválení vládami prostřednictvím shromáždění ICAO nebo Radou ICAO, kterou shromáždění volí.
Průmyslová odvětví a skupiny občanské společnosti a další zainteresované regionální a mezinárodní organizace se rovněž podílejí na zkoumání a vývoji nových norem v rámci ICAO jako „přizvané organizace“. Jakmile tyto zúčastněné strany určí nové priority, svolává sekretariát ICAO panely, pracovní skupiny, konference a semináře, aby prozkoumaly jejich technické, politické, socioekonomické a další aspekty. Vládám pak poskytuje nejlepší možné výsledky a poradenství při kolektivním a diplomatickém zavádění nových mezinárodních norem a doporučených postupů pro civilní letectví na mezinárodní úrovni.
Jakmile vlády dosáhnou diplomatického konsensu o rozsahu a podrobnostech nové normy, je tato norma přijata stejnými 193 zeměmi, aby došlo k celosvětovému sladění jejich vnitrostátních předpisů, což pomáhá realizovat bezpečný, zabezpečený a udržitelný letecký provoz na skutečně globální úrovni. Kromě těchto klíčových diplomatických a výzkumných funkcí slouží ICAO prostřednictvím svých sedmi regionálních kanceláří také jako zásadní koordinační platforma v oblasti civilního letectví. Provádí také osvětovou činnost, vytváří koalice a provádí audity, školení a činnosti v oblasti budování kapacit po celém světě podle potřeb a priorit, které vlády určí a formalizují.
ICAO není globálním regulačním orgánem
Ustanovení norem ICAO nikdy nenahrazují nadřazenost národních regulačních požadavků. Vždy se jedná o místní, národní předpisy, které jsou prosazovány ve svrchovaných státech a které musí provozovatelé letadel využívající příslušný vzdušný prostor a letiště právně dodržovat. V rozporu s mnoha dramatickými a mediálními představami o agenturách OSN nemají tyto agentury žádnou pravomoc nad národními vládami v oblastech mezinárodní priority, pro které byly zřízeny. Kritika OSN často vychází z obvinění založených na fantastických schopnostech a pravomocích, které by suverénní státy nikdy nepřisoudily multilaterální organizaci.
ICAO tedy není mezinárodním leteckým regulátorem, stejně jako INTERPOL není mezinárodní policejní složkou. Nemůžeme svévolně uzavřít nebo omezit vzdušný prostor země, uzavřít trasy nebo odsoudit letiště či letecké společnosti za špatné výsledky v oblasti bezpečnosti nebo služeb zákazníkům. Pokud některá země poruší určitou mezinárodní normu přijatou prostřednictvím naší organizace, je funkcí ICAO za takových okolností v souladu s našimi základními diplomatickými schopnostmi a úlohou pomáhat zemím vést jakékoli diskuse, odsuzovat, ukládat sankce atd. v souladu s Chicagskou úmluvou a články a přílohami, které obsahuje podle mezinárodního práva.
Historie ICAO a Chicagské úmluvy
Úmluvu o mezinárodním civilním letectví v roce 1944 sepsalo 54 stát. Byla založena na podporu spolupráce a „vytvoření a zachování přátelství a porozumění mezi národy a lidmi světa„. Tato přelomová dohoda, dnes známá spíše jako Chicagská úmluva, stanovila základní zásady umožňující mezinárodní leteckou dopravu. Vedla také k vytvoření specializované agentury, která na ni od té doby dohlíží – Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Druhá světová válka byla silným katalyzátorem technického vývoje letadel. V tomto období byla vytvořena rozsáhlá síť osobní a nákladní dopravy. Existovalo však mnoho překážek, jak politických, tak technických, které bránily rozvoji těchto zařízení a tras pro jejich nové civilní účely. V návaznosti na několik studií a na různé konzultace vláda USA pozvala 55 států na mezinárodní konferenci o civilním letectví v Chicagu. Ta se konala v roce 1944. Tito delegáti se sešli ve velmi temné době lidských dějin. Mnozí z nich do Chicaga cestovali s velkým osobním rizikem, země, které zastupovali, byly často stále okupovány. Nakonec se chicagské konference zúčastnilo 54 z 55 pozvaných států. Do jejího ukončení 7. prosince 1944 podepsalo 52 z nich novou Úmluvu o mezinárodním civilním letectví.
Tato přelomová dohoda položila základy standardů a postupů pro mírovou globální leteckou navigaci. Za svůj hlavní cíl si stanovila rozvoj mezinárodního civilního letectví „…bezpečným a spořádaným způsobem„, a to tak, aby služby letecké dopravy byly zavedeny „na základě rovných příležitostí a provozovány zdravě a hospodárně„. Chicagská úmluva rovněž formalizovala očekávání, že bude zřízena specializovaná Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která bude organizovat a podporovat intenzivní mezinárodní spolupráci, kterou bude vyžadovat vznikající celosvětová síť letecké dopravy. Hlavním úkolem ICAO bylo tehdy stejně jako dnes pomáhat státům dosáhnout co nejvyššího stupně jednotnosti předpisů, norem, postupů a organizace civilního letectví.
PICAO a ICAO
Vzhledem k obvyklému zpoždění, které se očekávalo při ratifikaci úmluvy, podepsala chicagská konference prozíravě prozatímní dohodu, která předpokládala vytvoření prozatímní ICAO (PICAO), jež měla sloužit jako dočasný poradní a koordinační orgán. PICAO se skládala z Prozatímní rady a Prozatímního shromáždění a od června 1945 se Prozatímní rada nepřetržitě scházela v kanadském Montrealu a skládala se ze zástupců 21 členských států. První prozatímní shromáždění PICAO, předchůdce tříletých shromáždění ICAO v moderní éře, se konalo rovněž v Montrealu v červnu 1946.
Dne 4. dubna 1947, po dostatečném počtu ratifikací Chicagské úmluvy, přestaly být prozatímní aspekty PICAO relevantní a oficiálně se stala ICAO. První oficiální shromáždění ICAO se konalo v Montrealu v květnu téhož roku. Během tohoto pochodu do moderní éry letecké dopravy se počet příloh úmluvy zvýšil a vyvinul tak, že nyní zahrnují více než 12 000 mezinárodních norem a doporučených postupů (SARP), z nichž všechny byly schváleny konsensem nyní 193 členských států ICAO. Tyto SARP spolu s obrovským technologickým pokrokem a příspěvky provozovatelů a výrobců letecké dopravy v uplynulých desetiletích umožnily realizaci toho, co lze nyní považovat za rozhodující hnací sílu socioekonomického rozvoje a jeden z největších úspěchů lidstva v oblasti spolupráce – moderní mezinárodní síť letecké dopravy.