Píše se správně na jevo nebo najevo? Správná varianta je bohužel jen jedna, a to najevo psáno dohromady. Ale pokud jste to někdy psali zvlášť, tak nebojte – určitě nejste jediní. 🙂
Správně píšeme najevo
Nejedná se však o příslovečnou spřežku, protože po odtržení na-, nám zůstane slovo -jevo, které nic neznamená. A co znamená dát něco najevo? Ukázat to, odhalit to, ujasnit něco, udělat to zřetlenějším. Většinou slovo najevo používáme v souvislosti s city.
Příklady SPRÁVNÉHO užití najevo ve větě:
Dej mi konečně najevo nějaké city.
Většinou lidem neumím dát slušně najevo, že se s nimi nechci bavit.
Z dárku, který dostala, neměla radost, ale nic nedala najevo.
Dávám ti pořád najevo, že se mi líbíš a ty nic.
Nedávám najevo city, protože mám strach, že toho hned někdo zneužije.
Mám strach, ale nechci to dát najevo.
Ženy často chtějí, aby jim muži dávali najevo lásku.
Nakonec vyšlo najevo, že se náš křeček zbláznil.
Dáva mi jasně najevo, že se mnou chce někam jít.
Nesmíš dát najevo, že jsi nervózní, když mluvíš před lidmi.
Dej mi najevo nějaký zájem, jinak se přestanu snažit.
Mezinárodní den vzdělávání zavedla OSN ve snaze poukázat na to, jak je vzdělání pro mírové snahy a udržitelný rozvoj ve strádajících regionech planety důležité. Přibližně pětina dětí v současnosti vyrůstá bez vzdělání. Pandemie, která v loňském roce zachvátila celý svět, v mnoha oblastech krizi ve školství ještě prohloubila. Podle UNICEF hrozí, že v řadě zemí...
Stěží je označení, které vyjadřuje, že jde něco s obtížemi. Slovo vzniklo spojením předložky s a podstatného jména tíha. V sedmém pádě s těží -> stěží. Jedná se tedy o spřežku. Pravopisně SPRÁVNĚ je stěžíVe všech případech je pravopisně správně varianta stěží. Naopak podoba ztěží je ve spisovné češtině nepřípustná.Pozor si dejte na slovo, které vypadá trochu podobně –...
Taky teď všude vídáte zvláštní kódy jako KN95 nebo N95? Vítejte v době covidové. To je doba, kdy se nosí roušky a momentálně především respirátory. Ale respirátor není jako respirátor. V jednotlivých typech jsou podstatné rozdíly. Mezinárodní kódy respirátorů:N95 – kód USAKN95 – kód ČínyKF94 – kód KorejiRespirátory s kódem EU + Velké BritánieFFP1 –...
Labyrint je slovo, které je pevně zakořeněné v českém jazyce. Jedná se však o slovo přejaté z cizího jazyka. Do češtiny se dostal z řečtiny (labyrinthos), nebo latiny (labyrinthus). Obdobný výraz lze najít i v dalších jazycích. Například v angličtině se jedná o slovo labyrinth. Jak je vidět, ve všech slovech je zřetelné tvrdé „y“. Stejně tak je zřetelné písmeno...
Je to nečekané, ale jedná se o pojem, který je pevně spojen s kinem. Obvyklý týden začíná v pondělí, ale kinotýden začíná ve čtvrtek. Proč tomu tak je? Důvod je jednoduchý. Nové filmy jsou obvykle nasazovány právě ve čtvrtek. Teď už víte vše, takže si pořiďte popcorn, nápoj a vyrazte do kina na svůj oblíbený film. A...
Karosérie je svrchní část automobilu. Dobře navržená karosérie hezky vypadá a navíc je i bezpečná. U moderních aut se běžně používá samonosná karosérie, která má propracované deformační zóny, aby ochránila cestující v případě nehody. Ale dost bylo řečí o významu. Podívejme se na pravopis.Pravopisně SPRÁVNĚ je karoserie i karosérieTentokrát se nejedná o žádný chyták. Pravopisně správně...
Brigády, anebo brygády? Dle Slovníku spisovné češtiny je brigáda definována jako dobrovolná společensky prospěšná práce. V dnešní době však pojem výraz brigáda označuje zejména dočasné pracovní uplatnění, za kterou brigádník samozřejmě očekává odměnu.Z hlediska pravopisu je ale důležitější, že ve slově brigáda (ačkoli „r“ je tvrdá souhláska) píšeme měkké „i“. Napsat brygáda je nepřípustné.1. pád...
Náhoda hraje v digitálních hrách klíčovou roli. Ať už jde o hod kostkou v RPG, výběr karty v karetní hře, nebo generování kořisti v akční adventuře, prvek randomnessu (náhody) udržuje hráče v napětí a motivuje je k opakovanému hraní. Ale jak je tato „náhoda“ ve skutečnosti navržena a kontrolována? Většina digitálních her nepoužívá skutečnou náhodu,...
Musher je psovod psího spřežení, které je zpravidla zapřaženo k saním. Právě v saních se obvykle musher nechává táhnout. Jedním z nejznámějších závodů musherů v České republice je Šediváčkův long, který se pravidelně jezdí v Orlických horách. Pravopisně SPRÁVNĚ je musher Slovo musher je z pohledu českého pravopisu trochu problematické. Je to výraz, který byl přejat z anglického jazyka a zatím...
Pokud nepotřebujete pomoct s češtinou, pak je to v pořádku. Na druhou stranu, někomu dělá český jazyk značné problémy. Tomu ochotně poradíme. Jak se správně píše „v pořádku“? Jestli o češtině něco víte, můžete uvažovat o tom, zda se nejedná o takzvanou spřežku. V tomto případě vás však musíme ujistit, že se o spřežku nejedná. Proto je pravopisně...
Máte chuť zjistit správnou variantu slova apetit? Pak čtěte dále. Apetit, apetýt, dokonce i apetyt jsou gramaticky správné tvary. Můžete je tedy s chutí používat. Co to je apetit / apetít / apetýt?Slovo vychází z francouzského appétit, které znamená touhu, chuť. Mezi významy slova apetit / apetýt v českém jazyce se řadí touha, chuť, potřeba, ale také pud....
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.