Vlastníte e-shop? Jste milovníkem online nakupování? Pak věnujte pozornost novinkám, které přináší novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku. Největší změny pravidel za poslední roky začaly platit od 1. ledna 2023!
Důležitých legislativních změn, týkajících se e-shopů je celkem 7.
Upgradujte tlačítko objednat
Máte na e-shopu krásné designové tlačítko s nápisem „objednat“ „koupit“ či „do košíku“? Smůla! Není to dostatečně blbuvzdorné a zákazníkovi to neříká, že musí zboží také zaplatit.
Nově musí e-shop výslovně informovat zákazníka, že objednávkou se zavazuje také k zaplacení zboží. (Jak překvapivé, že?) Tlačítko nebo podobný prvek pro potvrzení nákupu tedy musí být označený snadno čitelným nápisem „objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.
Už žádné falešné slevy
Novelou odzvonilo účelovému zvyšování ceny na krátký čas před akcí. Uvádění procentuální slevy z původní ceny dostalo jednotná pravidla, která se týkají nejen internetových, ale i kamenných obchodů.
Podle novely musí obchodník jako původní cenu uvést nejnižší z cen, za kterou stejný výrobek prodával v posledních aspoň třiceti dnech před zlevněním. Případně musí napsat nejnižší cenu od začátku prodeje, když výrobek zatím nabízí méně než 30 dnů.
Pokud obchodník slevu postupně zvyšuje (bez přerušení), musí uvést nejnižší cenu, za kterou ho prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Povinnost neplatí pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby – typicky čerstvé potraviny.
Falešné nebudou už ani recenze
Psali jste si ze zoufalství pozitivní hodnocení pod jmény falešných zákazníků? Nejvyšší čas s tím přestat.
Sankce za nekalé obchodní praktiky budou hrozit tomu, kdo „uvádí, že recenze výrobku nebo služby podává spotřebitel, který produkt skutečně použil nebo jej zakoupil, aniž by přijal přiměřená opatření k ověření toho, zda pocházejí od takového spotřebitele“. A také tomu, kdo „zveřejňuje falešné spotřebitelské recenze či doporučení nebo zadává jiné osobě, aby je podala, nebo zkresluje recenze nebo doporučení na sociálních sítích s cílem propagovat výrobek nebo službu“.Zjednodušeně: Když obchodník zveřejňuje recenze a hodnocení tvářící se jako příspěvky skutečných zákazníků, musí dle nových pravidel také vysvětlit, jak zajišťuje jejich pravost. Toto se týká i online tržišť, srovnávačů nebo aukčních a bazarových portálů.
Komplikace telefonních objednávek
Do teď stačilo zvednout telefon, poslouchat, co zákazník chce, naklikat to za něj do košíku a poslat mu platební údaje.
Nově to nepřipadá v úvahu. Zákazník vám nejdřív do telefonu nadiktuje nákupní seznam, vy mu ho pošlete e-mailem a až když ho potvrdí, může přijít objednávka.
Tento bod má ztížit život zejména šmejdům, kteří nabízí zboží po telefonu. Pokud jste tak během hovoru nechtěně uzavřeli smlouvu, díky novým pravidlům máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Odeslání zboží do 30 dní
Základem je samozřejmě povinnost dodat zboží ve sjednaném čase: ten může být i výrazně kratší než zmíněných 30 dnů – například když obchodník ve smlouvě slíbil dodání už do tří dnů. Obě strany se ale mohou předem dohodnout i na pozdějším dodání, tedy delším než 30 dnů.
Když je prodávající v prodlení s odevzdáním věci, může kupující od smlouvy odstoupit. Předtím mu však musí dát šanci, aby svou povinnost splnil v „dodatečné přiměřené lhůtě“ – tu zákon blíže nedefinuje.
Bez dodatečné lhůty může kupující od smlouvy odstoupit jen ve třech situacích:
- prodávající odmítl splnit závazek,
- plnění v určeném čase je nezbytné s ohledem na okolnosti při uzavření smlouvy (typicky jde o dodání svatebních šatů do data konání svatby),
- kupující sdělil prodávajícímu před uzavřením smlouvy, že je dodání v určitý čas nezbytné.
Už jste četli? Facebook pixel
Přihazování zboží do košíku
Konec je také trikům s přihazováním položek do nákupního košíku, které si spotřebitel aktivně neobjednal. Neobstojí už argument, že přece před potvrzením mohl vidět, co všechno si objednává.
Představte si, že si kupujete rýžovar. Chcete jen ten rýžovar. E-shop už nesmí předem zaškrtnout políčko ještě pro objednání pytlíku rýže, pojištění, prodloužené záruky a podobně. Výjimkou je bezplatný bonus.
Záruční doba a odpovědnost za vady zboží
I nadále má spotřebitel na reklamaci dva roky. V prvním roce má však posílenou pozici. Zákonná domněnka, že vada existovala už v okamžiku převzetí zboží, se totiž nově uplatní nejen v prvních šesti měsících jako dosud, ale v prvním roce od převzetí zboží. Změna se týká všech obchodů, nejen internetových.
Zdvojnásobí se tedy doba, kdy se předpokládá, že zboží bylo vadné od začátku. Spotřebitel během prvního roku nemusí v zásadě nic prokazovat. Naopak: Bude na prodávajícím, aby případně dokázal, že vadu způsobil sám kupující.
Po prvním roce (dosud to bylo po šesti měsících) už je naopak na spotřebiteli, aby prokázal, že vada byla na zboží od počátku – jenom se projevila později. To samozřejmě bývá v praxi obtížné a záleží tak především na podnikateli, jak vstřícně se k takové reklamaci postaví.