Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Nová pravidla pro e-shopy v roce 2023

Vlastníte e-shop? Jste milovníkem online nakupování? Pak věnujte pozornost novinkám, které přináší novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku. Největší změny pravidel za poslední roky začaly platit od 1. ledna 2023!

Důležitých legislativních změn, týkajících se e-shopů je celkem 7.

Upgradujte tlačítko objednat

Máte na e-shopu krásné designové tlačítko s nápisem „objednat“ „koupit“ či „do košíku“? Smůla! Není to dostatečně blbuvzdorné a zákazníkovi to neříká, že musí zboží také zaplatit.

Nově musí e-shop výslovně informovat zákazníka, že objednávkou se zavazuje také k zaplacení zboží. (Jak překvapivé, že?) Tlačítko nebo podobný prvek pro potvrzení nákupu tedy musí být označený snadno čitelným nápisem „objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.

Už žádné falešné slevy

Novelou odzvonilo účelovému zvyšování ceny na krátký čas před akcí. Uvádění procentuální slevy z původní ceny dostalo jednotná pravidla, která se týkají nejen internetových, ale i kamenných obchodů.

Podle novely musí obchodník jako původní cenu uvést nejnižší z cen, za kterou stejný výrobek prodával v posledních aspoň třiceti dnech před zlevněním. Případně musí napsat nejnižší cenu od začátku prodeje, když výrobek zatím nabízí méně než 30 dnů.

Pokud obchodník slevu postupně zvyšuje (bez přerušení), musí uvést nejnižší cenu, za kterou ho prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Povinnost neplatí pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby – typicky čerstvé potraviny.

Falešné nebudou už ani recenze

Psali jste si ze zoufalství pozitivní hodnocení pod jmény falešných zákazníků? Nejvyšší čas s tím přestat.

Sankce za nekalé obchodní praktiky budou hrozit tomu, kdo „uvádí, že recenze výrobku nebo služby podává spotřebitel, který produkt skutečně použil nebo jej zakoupil, aniž by přijal přiměřená opatření k ověření toho, zda pocházejí od takového spotřebitele“. A také tomu, kdo „zveřejňuje falešné spotřebitelské recenze či doporučení nebo zadává jiné osobě, aby je podala, nebo zkresluje recenze nebo doporučení na sociálních sítích s cílem propagovat výrobek nebo službu“.Zjednodušeně: Když obchodník zveřejňuje recenze a hodnocení tvářící se jako příspěvky skutečných zákazníků, musí dle nových pravidel také vysvětlit, jak zajišťuje jejich pravost. Toto se týká i online tržišť, srovnávačů nebo aukčních a bazarových portálů.

Komplikace telefonních objednávek

Do teď stačilo zvednout telefon, poslouchat, co zákazník chce, naklikat to za něj do košíku a poslat mu platební údaje.

Nově to nepřipadá v úvahu. Zákazník vám nejdřív do telefonu nadiktuje nákupní seznam, vy mu ho pošlete e-mailem a až když ho potvrdí, může přijít objednávka.

Tento bod má ztížit život zejména šmejdům, kteří nabízí zboží po telefonu. Pokud jste tak během hovoru nechtěně uzavřeli smlouvu, díky novým pravidlům máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.

Odeslání zboží do 30 dní

Nemůžete se dočkat svého balíčku? Nově budete čekat maximálně 30 dní: „Není-li ujednán čas plnění, prodávající odevzdá věc kupujícímu bez zbytečného odkladu po uzavření smlouvy, nejpozději však do třiceti dnů.

Základem je samozřejmě povinnost dodat zboží ve sjednaném čase: ten může být i výrazně kratší než zmíněných 30 dnů – například když obchodník ve smlouvě slíbil dodání už do tří dnů. Obě strany se ale mohou předem dohodnout i na pozdějším dodání, tedy delším než 30 dnů.

Když je prodávající v prodlení s odevzdáním věci, může kupující od smlouvy odstoupit. Předtím mu však musí dát šanci, aby svou povinnost splnil v „dodatečné přiměřené lhůtě“ – tu zákon blíže nedefinuje.

Bez dodatečné lhůty může kupující od smlouvy odstoupit jen ve třech situacích:

  • prodávající odmítl splnit závazek,
  • plnění v určeném čase je nezbytné s ohledem na okolnosti při uzavření smlouvy (typicky jde o dodání svatebních šatů do data konání svatby),
  • kupující sdělil prodávajícímu před uzavřením smlouvy, že je dodání v určitý čas nezbytné.

Používáte placenou reklamu na Facebooku a přivádíte návštěvníky na svůj web? Pokud ano, musíte mít implementovaný Facebook pixel. Teoreticky tedy nemusíte, ale…věřte nám, s Facebook pixel je to prostě lepší. Facebook pixelJde o měřící kód, který implementujete do hlavičky kódu vašeho webu. Odesílá údaje o návštěvnosti a splněných konverzích na vašem webu do nástroje Facebook...

Přihazování zboží do košíku

Konec je také trikům s přihazováním položek do nákupního košíku, které si spotřebitel aktivně neobjednal. Neobstojí už argument, že přece před potvrzením mohl vidět, co všechno si objednává.

Představte si, že si kupujete rýžovar. Chcete jen ten rýžovar. E-shop už nesmí předem zaškrtnout políčko ještě pro objednání pytlíku rýže, pojištění, prodloužené záruky a podobně. Výjimkou je bezplatný bonus.

Podnikatel nesmí požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě před uzavřením smlouvy výslovný souhlas. Z předem připraveného nastavení, které by spotřebitel musel odmítnout, nelze výslovný souhlas dovodit.“

Záruční doba a odpovědnost za vady zboží

I nadále má spotřebitel na reklamaci dva roky. V prvním roce má však posílenou pozici. Zákonná domněnka, že vada existovala už v okamžiku převzetí zboží, se totiž nově uplatní nejen v prvních šesti měsících jako dosud, ale v prvním roce od převzetí zboží. Změna se týká všech obchodů, nejen internetových.

Zdvojnásobí se tedy doba, kdy se předpokládá, že zboží bylo vadné od začátku. Spotřebitel během prvního roku nemusí v zásadě nic prokazovat. Naopak: Bude na prodávajícím, aby případně dokázal, že vadu způsobil sám kupující.

Po prvním roce (dosud to bylo po šesti měsících) už je naopak na spotřebiteli, aby prokázal, že vada byla na zboží od počátku – jenom se projevila později. To samozřejmě bývá v praxi obtížné a záleží tak především na podnikateli, jak vstřícně se k takové reklamaci postaví.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Nenechte se nachytat, přečtěte si, jak se píše slovo habitat. Není na tom nic složitého. Vážně! Musíme si pouze uvědomit, že se nejedná o české slovo. Habitat má kořeny v latině, kde se vyskytuje výraz habitatio, který znamená bydliště, naleziště, obydlí.A jak to je s tím pravopisem? Teoreticky bychom se ve slově habitat neměli splést, protože se...

Pozor, připoutejte se. Proletíme si rychle základy latiny, abychom vysvětlili správnou variantu slova exspirace / expirace. Jak už bylo řečeno, slovo exspirace / expirace pochází z latiny. V českém jazyce nejčastěji znamená vypršení lhůty (trvanlivosti), i když doslovný překlad by mohl znamenat také vydechnutí. V případě, že chceme použít celé slovo, píše se častěji ve tvaru exspirace. Pokud...

Hypotéka, anebo hipotéka? Slovo hypotéka pochází z novolatinského hypotheca (zástava).Co je to hypotéka?Hypoteční úvěr neboli hypotéka je půjčka zajištěná zástavou nemovitosti. Obvykle je to stejná nemovitost, na kterou si půjčujete, ale může to být například i byt či dům vašich rodičů. Zároveň můžete ručit více nemovitostmi a získat tak půjčku na celou hodnotu nemovitosti –...

Spousta lidí neví, jak se slovo Indonésie píše správně. Potíž je přece jenom v tom, že ve slově Indonésie slyšíme z. Jak je to tedy s pravopisem? ✅ Indonésie – gramaticky správná varianta. Slova odvozená se tudíž píšou také se s, tudíž obyvatelé Indonésie jsou Indonésané.❌ Indonézie – špatná, nesprávná varianta.Skloňování slova IndonésieIndonésie je rodu ženského a...

Interview, anebo interwiev či interviev ? Vzhledem k tomu, že se ve slově interview píší dvě „véčka„, navíc jedno jednoduché a druhé dvojité, dochází v jeho zápisu k častým chybám. Důležité je, že výraz se píše jako interview, nikoli interviev, interwiew ani interwiev. Jako mnemotechnická pomůcka, jak zapsat slovo interview správně nám může posloužit abeceda...

Rádi chodíte na koncerty? Ať už ano nebo ne, může se vám hodit umět toto slovo napsat pravopisně správně. Spousta lidí v něm totiž chybuje a to tak, že ho píše se z. Správně je koncertSprávně píšeme pouze slovo koncert s c. Slovo pochází z italského concertate, což znamená přít se nebo o něco zápasit...

Člověk, který je extrovert / extravert je přístupný podnětům, je komunikativní a snadno navazuje kontakt. Jedná se o pojem, která patří do oblasti psychologie. Správně je extrovert i extravert Možná to někoho překvapí, ale v tomto případě čeština považuje za korektní tvar extrovert i extravert. Jedná se o takzvané dublety, takže je možné jednotlivá slova libovolně...

Goji, godži nebo dokonce kustovnice? To vše jsou názvy jednoho ovoce ze střední Asie. Ale která varianta pojmenování je ta správná? Správně je kustovnice Ústav pro jazyk český v tomto případě uznává pouze variantu kustovnice. Na variantu goji se náš český jazyk zatím nestihl adaptovat i přesto, že se jedná o běžně používaný výraz. Pokud...

Zkratka RTB vychází z anglického real time bidding. Pokud investujete do impresí, ale návštěvnost webu se stále nezvyšuje, možná přemýšlíte, jak změnit svou strategii. RTB představuje vhodnou alternativu, protože vám umožní dostat reklamu na platformy, kam Sklik ani Adwords nedosáhnou. Díky RTB můžete svou kampaň spustit bez toho, abyste k tomu potřebovali jakoukoliv mediální agenturu....
Načíst dalších 10 článků