Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Novela zákona o elektronických komunikacích a nejčastější otázky

Pokud je jednou z vašich obchodních praktik také telemarketing, zpozorněte! Pokud oslovujete potenciální zákazníky prostřednictvím telefonu s nabídkou Vašich výrobků nebo služeb, týká se vás novela č. 374/2021 Sb., kterou se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Hlavní změny v oblasti telemarketingu, které tato novela přinesla začaly platit od 1. července 2022.

Co se od července 2022 změní?

Pozornost věnujte zejména kontaktům z veřejných účastnických seznamů. Od 1. července 2022 již není možné kontaktovat kteroukoli osobu, která je v tomto seznamu uvedena, a která výslovně neuvedla, že si nepřeje být kontaktována s marketingovými nabídkami.

Novela tento princip obrací. Nově je možné s nabídkou oslovit pouze ty osoby, u kterých bude ve veřejném účastnickém seznamu výslovně uvedeno, že si přejí být kontaktováni v souvislosti s marketingovou nabídkou.

Nejen telefonický kontakt!

Stejné podmínky platí i pro další kontaktní údaje. Osoby z veřejných seznamů není možné kontaktovat s marketingovou nabídkou ani pomocí jiných kontaktních údajů, jako je například e-mail. I v tomto případě platí, že v seznamu musí být výslovně uveden souhlas s kontaktováním.

Nová právní úprava se vztahuje nejen na kontakty na fyzické osoby, ale i na právnické osoby!

Na které seznamy kontaktů se novela vztahuje?

Změna se týká pouze veřejných účastnických seznamů, tedy takových seznamů, které jsou veřejně dostupné, a jejichž účelem je vyhledávání kontaktů na nejrůznější subjekty dle jejich identifikačních údajů. Typickým příkladem je telefonní seznam.

Nová pravidla se vztahují také na seznamy kontaktů, které byly vytvořeny náhodným generováním čísel a na seznamy telefonních čísel bez uvedení dalších identifikačních údajů osoby.

Vlastní databáze kontaktů

Pokud máte vlastní databázi kontaktů, tedy pokud máte například seznam zákazníků, kteří Vám dali souhlas se zasíláním obchodních sdělení, nová právní úprava se na tuto evidenci nevztahuje.

To nicméně neznamená, že s evidencí můžete libovolně zacházet, nesmíte zapomenout na dodržování pravidel ochrany osobních údajů stanovených evropským nařízením GDPR. V případě kontroly budete také povinni prokázat, jakým způsobem jste kontakt na konkrétní osobu získali.

Sankce

Podnikatelům za porušení zákazu výše uvedených pravidel hrozí pokuta až do výše 50.000.000,- Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší. Přestupky projednává Český telekomunikační úřad.

Nejčastější dotazy

Zákon o elektronických komunikacích i jeho novela z roku 2021 nepatří k těm nejsrozumitelnějším. Níže přinášíme přehled nejčastějších otázek, které se k novelizaci vztahují.

Vztahuje se zákon o elektronických komunikacích a jeho novelizace pouze na fyzické osoby, nebo i podnikatelské subjekty?

Dle zákona o elektronických komunikacích se daný zákaz kontaktování za účelem marketingu vztahuje k účastníkům nebo uživatelům. Zákon tedy nerozlišuje, zda se jedná o fyzické či právnické osoby.

Účastníkem je každý, kdo uzavřel s podnikatelem poskytujícím veřejně dostupné služby elektronických komunikací smlouvu na poskytování těchto služeb.

Uživatelem je každý, kdo využívá nebo žádá veřejně dostupnou službu elektronických komunikací.

Týká se novelizace i případů, kdy bude obchodník, dodavatel nebo třeba lékař volat svým zákazníkům, klientům či pacientům?

Nikoli, novelizace emění stávající stav, kdy je dána možnost kontaktovat své zákazníky. Právní úprava se týká pouze těch hovorů, u nichž není mezi volajícím (kontaktujícím) a volaným (kontaktovaným) žádný vztah. Zdrojem kontaktu není v daném případě veřejný účastnický seznam.

Zákaznická databáze je zpravidla založena na předchozím zákaznickém kontaktu. Zákazníka lze tedy oslovit, pokud má podnikatel jakýkoli jiný individuální souhlas s kontaktováním, a to i přes to že, tento ve veřejné seznamu uvedl, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu. Účastník nemusí odmítnout kontaktování za účelem marketingu, i když před tím v účastnickém seznamu neuvedl, že si přeje být kontaktován.

Je možné pro kontaktování za účely marketingu využívat telefonní čísla firem, která mají přímo uvedená na vlastních webových stránkách, např. na podstránce kontakty (bez využití jakéhokoliv účastnického seznamu)?

Ano. Zdrojem kontaktu zde není veřejný účastnický seznam, ale e jím kontakt uvedený na webových stránkách volané firmy, tj. jedná se o kontaktní údaje zveřejněné samotným subjektem údajů.

Je volání podnikatele s nabídkou možnosti pobavit se, případně s možností schůzky za tímto účelem marketingovým voláním?

I nabídku schůzky s možností nabídky zboží nebo služeb lze považovat za nabídku zboží nebo
služeb jako takovou, jedná se v takovém případě již o marketingovou reklamu nebo jinou obdobnou nabídku zboží nebo služeb.

Za kontaktování za účelem marketingu lze rovněž požadovat nabídku zboží nebo služeb, za které není vyžadována úplata (např. nabídku volného vstupu do solária apod.), když se stále jedná o propagaci podnikatelské činnosti.

Obdobně lze považovat za kontaktování za účelem marketingu ve smyslu § 96 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích i případ, kdy je na začátku hovoru učiněn dotaz, zda účastník souhlasí s kontaktováním za účelem marketingu. I taková žádost o souhlas se již za obchodní sdělení, resp. zde za kontaktování za účelem marketingu, považuje.

Týká se novela jen telemarketingu, nebo i newsletterů a jiných obchodních (marketingových) sdělení rozesílaných elektronickými prostředky?

Pokud jsou ve veřejném účastnickém seznamu uvedeny i jiné kontaktní údaje, než je
telefonní číslo, např. e-mailová adresa, vztahuje se zákaz i na tyto kontaktní údaje uvedené v účastnickém seznamu. To však samo o sobě neznamená, že by nemohla být taková osoba kontaktována, pokud k takovému kontaktování dala kontaktujícímu individuální souhlas. Obchodní sdělení lze i nadále posílat těm, kteří s tím vyslovili předem souhlas nebo jsou zákazníky a měli možnost předem vyslovit nesouhlas k propagaci obdobných produktů.

Novela zákona o elektronických komunikacích a GDPR

Klíčem je vždy zvažovat souhlas nebo oprávněný zájem podle GDPR. Pokud budete vycházet z údajů, které jsou zveřejněny ve Zlatých stránkách, 1188.cz nebo sami budete vytvářet veřejné seznamy nebo budete automaticky generovat náhodně telefonní čísla, pak jste v režimu zákona o elektronických komunikacích a možnost práce s údaji je velmi omezená.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Stále oblíbenějším typem střední školy je gymnázium. Slovíčko gymnázium je dubletou, to znamená, že se může psát ve dvou variantách. První je již zmíněná varianta gymnázium. Ta druhá je trochu problematická, protože na rozdíl od jiných podobných dublet (fantazie / fantasie) nestačí jen zaměnit „z“ za „s“, ale musí se také zkrátit samohláska. Správně tudíž...

Každá firma, která to s marketingem myslí vážně by neměla zapomínat na reputation management. To znamená, že si zkrátka pohlídáte, jak se o vás píše, jaké výsledky o vás vybíhají ve vyhledávači a pokusíte se o to, aby byly tyto výsledky co nejpozitivnější a ovlivnily zákazníka k nákupu. Přesně k tomu vám dopomůže i služba...

Je stylová. Je to žena (a pěkná). A jmenuje se Rebeka. Celým jménem Rebeka Šuchterová. Nejenom, že rozumí módě, ale umí o ní také psát. Na svůj mladý věk (vím, že se to nemá říkat veřejně, ale Rebece je 20 let…) už, dá se říci, dobyla slovenskou blogosféru. Patří mezi nejvýznamnější mladé slovenské blogerky. Jako...

Online kasina nabízejí celou řadu vynikajících bonusů, které mohou výrazně ovlivnit úspěšnost při hraní. Obvykle se k nim však váží poměrně přísná pravidla, takže mohou působit jako dvojsečná zbraň. Pokud s nimi hráč umí zacházet a chápe veškeré podmínky, mohou mu přinést jen užitek. V případě, že jim ale neporozumí, se může realita hodně lišit...

Úspěchy mohou mít mnoho podob. Dobrý milenec s velkým penisem má úspěch u žen. Zejména v posteli. Šikovný fotbalista bude mít pravděpodobně úspěchy na hřišti. A šikovný politik se vyhne vězení, což je také úspěch. Každopádně. Pravopisně správně je pouze jedna podoba slova. Jaká? Pravopisně správně je pouze úspěch!Komu se to zdá jednoduché, ten má češtinu v malíku....

Interview je jedním z publicistických žánrů, jde o metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace. Interview se od rozhovoru liší především tím, že novinář je jednoznačně v roli tazatele a iniciuje interview, určuje témata, otázky, okruhy atd. Při reprodukci se pak snaží zachytit nejen slova dotyčné osoby, ale také atmosféru, typické charakteristiky osobnosti a...

K napsání tohoto článku mě inspiroval můj velice dobrý kamarád a pak pár dalších lidí, které jsem během svého krátkého života potkal. Je tomu pár let, co jeden můj kamarád vyrazil na zkušenou do světa. V očích jedněch blázen. V očích druhých člověk, který si jde tvrdě za svým cílem. Ano, šel si za svým snem. A...

Dynamický remarketing je důležitou součástí PPC marketingu. Zdaleka ne všichnni inzerenti s ním však pracují, protože se jedná o druh reklamy, který může při špatném nastavení zákazníky od nákupu odradit. Co je to dynamický remarketingZákazníci si před koupí vašeho zboží nabízené produkty většinou několikrát prohlédnou, často chodí z jednoho webu na druhý, porovnávají jednotlivé vlastnosti...

Břeclav je okresní město v Jihomoravském kraji na řece Dyji, cca 50 km jihovýchodně od Brna, na hranici s Rakouskem a poblíž hranice se Slovenskem. Má rozlohu 77,11 km² a žije zde přibližně 25 tisíc obyvatel. ✅ Břeclav – jediná správná varianta, která je pravopisně správná.❌ Břeclaf – už od pohledu bije tato varianta do...

Kamion je nákladní vozidlo, které se používá pro silniční dopravu. To asi nikoho nepřekvapí. Ale poradíte si s pravopisem? Pravopisně SPRÁVNĚ je kamion i kamiónNemusíte se stresovat. Čeština je v tomto případě velice tolerantní. Pravopisně správně jsou obě varianty. Kamion i kamión.Je to podobný případ jako u dalších českých slov -> milion/milión nebo citron/citrón.Příklady SPRÁVNÉHO užití slova kamion/kamión:Podívej...
Načíst dalších 10 článků