Parmezán neboli parmský sýr má pro nás Čechy trochu záludný pravopis, protože se jedná o slovo, které pochází z francouzského parmesan. Správná varianta zápisu je jen jediná.
Správně je parmezán
Parmezán je odvozen od názvu francouzského města Parma, kde se začal vyrábět. Bohužel si ale takto nejde pomoci k zapamatování správného pravopisu, protože tím je parmezán s písmenem e uprostřed slova.
Proto zapomeňte na počeštěnou variantu parmazán a už říkejte a pište pouze parmezán!
Příklady SPRÁVNÉHO užití slova parmezán
Dal jsem si na ty hnusné špagety kilo parmezánu a stejně mi nechutnaly.
Bez parmezánu si lasagne neumím představit.
Parmezán je jedním z nejpoužívanějších sýrů v italské kuchyni.
S parmezánem zkrátka chutná všechno lépe.
Sýrovou omáčku jsem posledně udělal s parmezánem a bylo to výborné.
Parmezán má originální název Parmigiano–Reggiano.
Bez parmezánu bych tento předkrm nesnědl.
Víš, jaká je cena parmezánu v Kauflandu.
Strouhaný parmezán při vaření používám nejčastěji.
Slovo eventuálně se často píše špatně. Proto se podíváme na jeho pravopis. Synonymem slova eventuálně je slovo popřípadě. Vyjadřuje tedy děj, který se stane pouze za určitých okolností a vlastně k němu nemusí vůbec dojít. Správně je eventuálněJedinou správnou variantou tohoto příslovce je eventuálně. Vzniklo totiž z přídavného jména eventuální, které pochází z latiny. Možná...
Below the lines, tzv. podlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající nemasové, presně zacílené formy oslovování. Do BTL marketingu spadá i prodej v kamenném obchodě nebo na stánku, přímý marketing, reklama v místě prodeje. Protějškem je ATL – above the lines, tedy forma marketingové komunikace komunikace využívající masmédia (televizi, rádio, internet, tisk, outdoor). Rozdíly mezi...
Jak se tento složitý název města píše? To si rozebereme v dnešním článku. Kyrgyzstán – správná varianta z pohledu pravopisu.Kirgyzstán – takhle se toto město rozhodně nepíše.Skloňování slova Kyrgyzstán1.pád – Kyrgyzstán2.pád – (bez) Kyrgyzstánu3.pád – (ke) Kyrgyzstánu4.pád – Kyrgyzstán5.pád – Kyrgyzstáne!6.pád – (o) Kyrgyzstánu7.pád – (s) Kyrgyzstánem Správné užití slova KyrgyzstánStátním zřízením Kyrgyzstánu je parlamentní...
Komu se zdá tvar součastnost zvláštní, ten má pravdu. Jedná se o nesprávnou podobu slova. Není žádný důvod pro psaní písmene „t“ uprostřed slova. Přesto ho mnozí chybně píšou. Pravopisně správně je pouze současnost! Nejsnáze si pomůžeme přídavným jménem, které je odvozené od podstatného jména současnost -> současný. V něm je zcela zřetelné, že neobsahuje žádné...
Nevíte si rady s psaním těchto slovních spojení? Nevadí. Mrkněte na následující text a budete mít jasno. Je to vlastně poměrně jednoduché. Názvy jednotlivých svátečních dnů se píší s velkým počátečním písmenem. Jedná se totiž o konkrétní významné dny v kalendáři. Jinými slovy. Štědrý den a Štědrý večer se vždy píše s velkým počátečním písmenem. Jsou to jediné přípustné...
Cílem Světového dne srdce je upozornit lidi na srdeční choroby a řadu souvisejících zdravotních problémů. Tento den je připomínán na podporu různých preventivních kroků a změn v životním stylu, aby se zabránilo kardiovaskulárním chorobám, jako je srdeční infarkt, mrtvice, srdeční selhání a jakékoli další související zdravotní komplikace. V průměru více než 17 milionů lidí ročně...
Stěží je označení, které vyjadřuje, že jde něco s obtížemi. Slovo vzniklo spojením předložky s a podstatného jména tíha. V sedmém pádě s těží -> stěží. Jedná se tedy o spřežku. Pravopisně SPRÁVNĚ je stěžíVe všech případech je pravopisně správně varianta stěží. Naopak podoba ztěží je ve spisovné češtině nepřípustná.Pozor si dejte na slovo, které vypadá trochu podobně –...
Proč píšeme ve slově Hostomice měkké i? To se dozvíte v dnešním článku. ✅ Hostomice – správná varianta. Hostimice není ve vyjmenovaných slovech po M.❌ Hostomyce – nesprávná varianta.Skloňování slova Hostimicepád – Hostomicepád – (bez) Hostomicpád – (k) Hostomicímpád – Hostomicepád – Hostomice!pád – (o) Hostomicíchpád – (s) Hostomicemi Správné užití slova HostomiceByl jsi někdy...
Co to tak může být? Nebudeme dělat cavyky a povíme vám to. Jedná se o hlavní vysílací čas. Je to označení pro denní dobu, kdy dané médium sleduje, nebo poslouchá nejvyšší počet diváků z celého dne. Termín prime-time, česky také hlavní vysílací čas, se používá zejména u televizního a rozhlasového vysílání. Je nutno podotknout, že televize...
Přídavné jméno ochranná se nejčastěji používá ve spojení s podstatným jménem známka. Objevuje se ale i v jiných kontextech, a proto si vysvětlíme pravopis tohoto zákeřného slova. Správně je ochranná Přídavné jméno ochranná je odvozeno od podstatného jména ochrana. U tohoto slova byla odebrána přípona –a. Pak už jen stačilo přidat koncovku přídavných jmen –ná....
Fotograf, který se k focení dostal vlastně náhodou. Jeden z těch, jež měl možná ve své životě hodně štěstí (proto jsme si s Jirkou hodně rozuměli, protože jsem také takové dítě štěstěny). Jirka nejenom fotí, ale také pomáhá s pořádáním nejznámějšího českého festivalu věnující se tetování. Možná jste na něm byli. Možná jste o něm...
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.