Chcete blíže poznat návštěvníka Vašeho webu? Mít přehled o návštěvnosti a pohybu uživatelů na webu? Naučte se využívat Google Analytics. Jde o softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který je k dispozici zdarma. Mložná také proto jde o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.
Chcete blíže poznat návštěvníka Vašeho webu? Mít přehled o návštěvnosti a pohybu uživatelů na webu? Naučte se využívat Google Analytics. Jde o softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který je k dispozici zdarma. Mložná také proto jde o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.
V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod.
Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.
Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:
Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.
Abyste Google Analytics dokázali využít skutečně naplno, je důležité dobře se vyznat v jejich rozhraní. Popíšeme vám, co naleznete v jednotlivých záložkách a jaké informace vám nabízejí.
Po přihlášení uvidíte jako první domovskou stránku, která nabízí velké množství informací. Jsou přehledně graficky uspořádané a ukazují vývoj v reálném čase. Už z úvodní stránky je možné generovat zprávy a přehledy.
V této záložce můžete data z Google Analytics přizpůsobit svým potřebám. Můžete vytvářet Panely s informacemi, ve kterých se vyznáte na první pohled, Vlastní přehledy dat, která chcete analyzovat, prohlížet Uložené přehledy, které jste vytvořili v minulosti nebo aktivovat Vlastní upozornění – Google vás může kontaktovat například, když některá z metrik nemá takové výsledky, jaké jste očekávali.
Tato sekce poskytuje opravdu detailní přehled o návštěvnících vašich webových stránek.
Zde změníte každý detail nastavení svého účtu. Máte-li více webů, můžete si vytvořit vícero účtů a zde je spravovat všechny najednou. Nastavíte zde i jazyk svého účtu a preference e-mailů, které vám bude Google ohledně Analytics zasílat.
Abyste změřili výkon svých webových stránek a zjistili, co je potřeba vylepšit, nejdříve potřebujete analyzovat ty správné metriky. Některé vám popíšeme, aby byl pro vás začátek jednodušší. Můžete se pak například rozhodnout, jaký tón zvolit pro komunikaci s vašimi návštěvníky – dobře je totiž s pomocí těchto metrik poznáte.
Je důležité tyto dva termíny od sebe odlišit. Jeden uživatel může vytvořit jednu i více relací. Uživatel je reálný návštěvník, který přišel na vaše stránky. Oproti tomu relace jsou jednotlivé návštěvy, které tito uživatelé uskutečnili. Každý uživatel může váš web navštívit vícekrát, relací je tedy vždy vyšší počet než uživatelů. Každá relace je definovaná počtem minut bez aktivity (ve výchozím nastavení se jedná o 30 minut) nebo překročením půlnoci – nová relace začíná po každých 30 minutách bez aktivity uživatele, nebo pokud překročíme půlnoc.
Kvalita je důležitější než kvantita – to platí i pro návštěvy vašeho webu. Průměrná doba, kterou návštěvník na vašich stránkách stráví, je důležitějším ukazatelem než vysoké množství návštěv, které ale pocházejí od uživatelů, kteří na váš web přijdou, nenajdou to, co hledali a okamžitě ho opustí. Okamžité opuštění se započítá pokaždé, když návštěvník váš web opustí bez jakékoliv interakce. Google Analytics za interakci považuje návštěvu alespoň jedné další stránky vaší webové prezentace než té, na kterou přišel.
Jaká je „správná“ míra okamžitého opuštění? Záleží na typu stránek, které provozujete. Blogy mívají míru okamžitého opuštění vyšší – návštěvník přijde na stránku, přečte si článek a web opustí. Tady se vlastně nejedná o nic negativního, protože to je přesně to, co od čtenáře očekáváme. Pokud ale chcete, aby na webu splnil nějaký konkrétní cíl, jako kliknul na tlačítko, stáhl soubor nebo se přihlásil k odběru newsletteru, měli byste této metrice věnovat větší pozornost.
Tak můžete odhalit, jaký obsah vaše návštěvníky více zaujal, z kterých stránek odcházejí bez zapojení a jaký obsah je motivuje více reagovat. Zjistíte, které stránky vaše návštěvníky zaujaly, a když budete sledovat i Relace a Průměrnou dobu trvání relace na jednotlivých stránkách, odhalíte, jakému obsahu dávají přednost.
Google Analytics vám prozradí věk a pohlaví vašich návštěvníků. Můžete tedy snadno přizpůsobit obsah i formu sdělení svému publiku. Pokud například zjistíte, že váš web nejčastěji navštěvují ženy ve věku 18 až 25 let, můžete zaměřit obsah i tón tak, aby je vaše stránky opravdu oslovily. Na druhou stranu můžete zjistit, že návštěvníci k vám často přicházejí ze zahraničí a používají cizojazyčné prohlížeče – pak pro vás může být velikou výhodou vaše stránky lokalizovat do dalších jazyků a tím návštěvníkům usnadnit práci s vaším obsahem.
Teď, když víte, jací čtenáři vaše stránky navštěvují, je čas zjistit, odkud vlastně přicházejí. Kliknou na vaši reklamu? Máte dobře optimalizovaný web a přicházejí tedy přes organické vyhledávání? Reagují na newsletter? Nebo k vám odkazují fanoušci na Facebooku?
Takovýto přehled vám napoví, do kterých oblastí byste měli investovat více energie a peněz, nebo jestli jsou některé z nich pro vás nadbytečné. Pokud například platíte za kampaň na Google Ads, ale ta vám nepomáhá navýšit návštěvnost, je dobrou strategií na nějaký čas ji pozastavit a soustředit se na to, jak ji co nejlépe optimalizovat.
Jedná se o důležité nástroje, které vám ukáží, jak se lidé na vaše stránky dostali. Může se zdát, že jsou si velmi podobné, nebo dokonce stejné. Je ale mezi nimi několik rozdílů a dohromady vám poskytnou detailní přehled o akvizičních kanálech.
Médium je typ zdroje návštěvnosti – organic, direct, video, atd. Zdroj je konkrétní kanál, odkud návštěva přišla – Google vyhledávání, reklama na Google, Facebook, YouTube, Bing, atd.
Tyto metriky jsou pro vás užitečné zejména, pokud vám na vašich stránkách běží PPC kampaň. Můžete porovnávat návštěvy z organického vyhledávání a placené kampaně, sledovat konverze u každého zdroje a pozorovat chování návštěvníků, kteří přicházejí z různých zdrojů návštěvnosti.
V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod.
Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.
Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:
Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.
Abyste Google Analytics dokázali využít skutečně naplno, je důležité dobře se vyznat v jejich rozhraní. Popíšeme vám, co naleznete v jednotlivých záložkách a jaké informace vám nabízejí.
Po přihlášení uvidíte jako první domovskou stránku, která nabízí velké množství informací. Jsou přehledně graficky uspořádané a ukazují vývoj v reálném čase. Už z úvodní stránky je možné generovat zprávy a přehledy.
V této záložce můžete data z Google Analytics přizpůsobit svým potřebám. Můžete vytvářet Panely s informacemi, ve kterých se vyznáte na první pohled, Vlastní přehledy dat, která chcete analyzovat, prohlížet Uložené přehledy, které jste vytvořili v minulosti nebo aktivovat Vlastní upozornění – Google vás může kontaktovat například, když některá z metrik nemá takové výsledky, jaké jste očekávali.
Tato sekce poskytuje opravdu detailní přehled o návštěvnících vašich webových stránek.
Zde změníte každý detail nastavení svého účtu. Máte-li více webů, můžete si vytvořit vícero účtů a zde je spravovat všechny najednou. Nastavíte zde i jazyk svého účtu a preference e-mailů, které vám bude Google ohledně Analytics zasílat.
Abyste změřili výkon svých webových stránek a zjistili, co je potřeba vylepšit, nejdříve potřebujete analyzovat ty správné metriky. Některé vám popíšeme, aby byl pro vás začátek jednodušší. Můžete se pak například rozhodnout, jaký tón zvolit pro komunikaci s vašimi návštěvníky – dobře je totiž s pomocí těchto metrik poznáte.
Je důležité tyto dva termíny od sebe odlišit. Jeden uživatel může vytvořit jednu i více relací. Uživatel je reálný návštěvník, který přišel na vaše stránky. Oproti tomu relace jsou jednotlivé návštěvy, které tito uživatelé uskutečnili. Každý uživatel může váš web navštívit vícekrát, relací je tedy vždy vyšší počet než uživatelů. Každá relace je definovaná počtem minut bez aktivity (ve výchozím nastavení se jedná o 30 minut) nebo překročením půlnoci – nová relace začíná po každých 30 minutách bez aktivity uživatele, nebo pokud překročíme půlnoc.
Kvalita je důležitější než kvantita – to platí i pro návštěvy vašeho webu. Průměrná doba, kterou návštěvník na vašich stránkách stráví, je důležitějším ukazatelem než vysoké množství návštěv, které ale pocházejí od uživatelů, kteří na váš web přijdou, nenajdou to, co hledali a okamžitě ho opustí. Okamžité opuštění se započítá pokaždé, když návštěvník váš web opustí bez jakékoliv interakce. Google Analytics za interakci považuje návštěvu alespoň jedné další stránky vaší webové prezentace než té, na kterou přišel.
Jaká je „správná“ míra okamžitého opuštění? Záleží na typu stránek, které provozujete. Blogy mívají míru okamžitého opuštění vyšší – návštěvník přijde na stránku, přečte si článek a web opustí. Tady se vlastně nejedná o nic negativního, protože to je přesně to, co od čtenáře očekáváme. Pokud ale chcete, aby na webu splnil nějaký konkrétní cíl, jako kliknul na tlačítko, stáhl soubor nebo se přihlásil k odběru newsletteru, měli byste této metrice věnovat větší pozornost.
Tak můžete odhalit, jaký obsah vaše návštěvníky více zaujal, z kterých stránek odcházejí bez zapojení a jaký obsah je motivuje více reagovat. Zjistíte, které stránky vaše návštěvníky zaujaly, a když budete sledovat i Relace a Průměrnou dobu trvání relace na jednotlivých stránkách, odhalíte, jakému obsahu dávají přednost.
Google Analytics vám prozradí věk a pohlaví vašich návštěvníků. Můžete tedy snadno přizpůsobit obsah i formu sdělení svému publiku. Pokud například zjistíte, že váš web nejčastěji navštěvují ženy ve věku 18 až 25 let, můžete zaměřit obsah i tón tak, aby je vaše stránky opravdu oslovily. Na druhou stranu můžete zjistit, že návštěvníci k vám často přicházejí ze zahraničí a používají cizojazyčné prohlížeče – pak pro vás může být velikou výhodou vaše stránky lokalizovat do dalších jazyků a tím návštěvníkům usnadnit práci s vaším obsahem.
Teď, když víte, jací čtenáři vaše stránky navštěvují, je čas zjistit, odkud vlastně přicházejí. Kliknou na vaši reklamu? Máte dobře optimalizovaný web a přicházejí tedy přes organické vyhledávání? Reagují na newsletter? Nebo k vám odkazují fanoušci na Facebooku?
Takovýto přehled vám napoví, do kterých oblastí byste měli investovat více energie a peněz, nebo jestli jsou některé z nich pro vás nadbytečné. Pokud například platíte za kampaň na Google Ads, ale ta vám nepomáhá navýšit návštěvnost, je dobrou strategií na nějaký čas ji pozastavit a soustředit se na to, jak ji co nejlépe optimalizovat.
Jedná se o důležité nástroje, které vám ukáží, jak se lidé na vaše stránky dostali. Může se zdát, že jsou si velmi podobné, nebo dokonce stejné. Je ale mezi nimi několik rozdílů a dohromady vám poskytnou detailní přehled o akvizičních kanálech.
Médium je typ zdroje návštěvnosti – organic, direct, video, atd. Zdroj je konkrétní kanál, odkud návštěva přišla – Google vyhledávání, reklama na Google, Facebook, YouTube, Bing, atd.
Tyto metriky jsou pro vás užitečné zejména, pokud vám na vašich stránkách běží PPC kampaň. Můžete porovnávat návštěvy z organického vyhledávání a placené kampaně, sledovat konverze u každého zdroje a pozorovat chování návštěvníků, kteří přicházejí z různých zdrojů návštěvnosti.