Socializuji se

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Pravopis, Čeština

Google Analytics

Chcete blíže poznat návštěvníka Vašeho webu? Mít přehled o návštěvnosti a pohybu uživatelů na webu? Naučte se využívat Google Analytics. Jde o softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který je k dispozici zdarma. Mložná také proto jde o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.

Chcete blíže poznat návštěvníka Vašeho webu? Mít přehled o návštěvnosti a pohybu uživatelů na webu? Naučte se využívat Google Analytics. Jde o softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který je k dispozici zdarma. Mložná také proto jde o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.

V online marketingu existuje zdánlivě nekonečná nabídka statistik a čísel pro vyhodnocení výkonnosti vašeho podnikání. Jednou z metrik, která je v Google Analytics neustále přehlížena, jsou asistované konverze. Tato metrika může být velmi efektivní pro přesné určení, které aspekty vašeho online marketingu přispívají k úspěchu webových stránek, což z ní činí velmi cennou součást rovnice,...

Sklik vám hlásí jiný počet prokliků než Google Analytics? A počet konverzí se také liší? Nelekejte se, je to normální. Každý ze systémů používá jinou metodiku měření, ani jeden není 100% přesný a proto vám naměří každý jinou hodnotu. Odchylkou se není třeba nijak znepokojovat. Úplně jiná bude i skutečná částka za uskutečněné konverze. Data...

Chování zákazníků je často nevyzpytatelné. Zákazníci obvykle neprovedou nákup hned po prvním kontaktu s marketingovým sdělením. Cesta od první návštěvy webu po provedení konverze (např. nákupu) může být velmi klikatá. Může trvat dny až měsíce, zahrnovat více návštěv, které jsou navíc často z odlišných zdrojů. Uvádí se, že například u e-shopů zákazník na web přijde...

Opět záleží, jaký nástroj budete používat. Protože různé nástroje mohou měřit (sbírat data) zcela jiným způsobem a stejně tak i pak budou zcela logicky jinak interpretovat získaná data. V zásadě existují 3 způsoby, kterými mohou analytické nástroje získávat data: značkování stránek (typickým zástupcem jsou Google Analytics) analýza logů z webového serveru (tento přístup využívá nástroj AWstats) kombinace obou...

Tohle je první ze série článků o webové analytice. Postupem času se tento seriál bude rozrůstat (snad). Takže pojďme na to. Na začátek trocha teorie, kterou však doporučuji přečíst, najdete tam možná také pár odpovědí na vaše otázky, které podle mého soudu řeší anebo řešil snad každý, co s webovou analytikou začínal. Předem také rád...

Struktura Google Analytics

V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod.

Jak propojit web a Google Analytics

Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.

Co Google Analytics umožňují sledovat

Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:

  • Návštěvy – udává celkový počet návštěv, které www stránky zaznamenaly během stanoveného období.
  • Uživatelé – ukazuje celkový počet uživatelů, kteří během stanoveného období alespoň jednou daný web navštívili.
  • Zobrazení stránek – jde o celkový počet zobrazených stránek. Do těchto výsledků se započítávají i opakovaná zobrazení.
  • Procento nových návštěv – představuje odhad, kolik procent uživatelů bylo na webu poprvé.
  • Počet stránek na jednu návštěvu – tato čísla vyjadřují, na kolika stránkách se v průměru uživatelé ocitají při své návštěvě.
  • Průměrná doba trvání návštěvy – pojednává o průměrné době, kterou návštěvník stráví na webu.
  • Míra okamžitého opuštění – procentuální vyjádření počtu návštěv, které nevyvolaly žádnou interakci uživatele. To znamená, že návštěvník přišel na web, ale poté ho opustil = na nic nekliknul apod.

Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.

Jak se vyznat v analýze

Abyste Google Analytics dokázali využít skutečně naplno, je důležité dobře se vyznat v jejich rozhraní. Popíšeme vám, co naleznete v jednotlivých záložkách a jaké informace vám nabízejí.

Domovská stránka

Po přihlášení uvidíte jako první domovskou stránku, která nabízí velké množství informací. Jsou přehledně graficky uspořádané a ukazují vývoj v reálném čase. Už z úvodní stránky je možné generovat zprávy a přehledy.

Přizpůsobení

V této záložce můžete data z Google Analytics přizpůsobit svým potřebám. Můžete vytvářet Panely s informacemi, ve kterých se vyznáte na první pohled, Vlastní přehledy dat, která chcete analyzovat, prohlížet Uložené přehledy, které jste vytvořili v minulosti nebo aktivovat Vlastní upozornění – Google vás může kontaktovat například, když některá z metrik nemá takové výsledky, jaké jste očekávali.

Přehledy

Tato sekce poskytuje opravdu detailní přehled o návštěvnících vašich webových stránek.

  • V záložce V reálném čase najdete informace o tom, jak si vaše stránky vedou v ten moment, kdy jste vstoupili do Google Analytics.
  • Publikum vám představí vlastnosti vašich návštěvníků, jako jsou jejich věk, zájmy, pohlaví a podobně.
  • Akvizice vám odhalí detaily o jejich návštěvě – odkud přišli, jak fungují vaše kampaně a tak dále.
  • V záložce Chování můžete sledovat, jak se chovají na vašem webu – které stránky navštěvují, jak dlouho se zdrží, které stránky je přivedly k vám atd.
  • Nakonec záložka Konverze – tady najdete přehled o návštěvnících, kteří splnili určitý cíl (stáhli soubor, registrovali se na vašem webu, přihlásili se k odběru newsletteru, něco zakoupili …).

Správce

Zde změníte každý detail nastavení svého účtu. Máte-li více webů, můžete si vytvořit vícero účtů a zde je spravovat všechny najednou. Nastavíte zde i jazyk svého účtu a preference e-mailů, které vám bude Google ohledně Analytics zasílat.

Měření s pomocí Google Analytics

Abyste změřili výkon svých webových stránek a zjistili, co je potřeba vylepšit, nejdříve potřebujete analyzovat ty správné metriky. Některé vám popíšeme, aby byl pro vás začátek jednodušší. Můžete se pak například rozhodnout, jaký tón zvolit pro komunikaci s vašimi návštěvníky – dobře je totiž s pomocí těchto metrik poznáte.

Uživatelé vs Relace

Je důležité tyto dva termíny od sebe odlišit. Jeden uživatel může vytvořit jednu i více relací. Uživatel je reálný návštěvník, který přišel na vaše stránky. Oproti tomu relace jsou jednotlivé návštěvy, které tito uživatelé uskutečnili. Každý uživatel může váš web navštívit vícekrát, relací je tedy vždy vyšší počet než uživatelů. Každá relace je definovaná počtem minut bez aktivity (ve výchozím nastavení se jedná o 30 minut) nebo překročením půlnoci – nová relace začíná po každých 30 minutách bez aktivity uživatele, nebo pokud překročíme půlnoc.

Doba trvání relace a Míra okamžitého opuštění

Kvalita je důležitější než kvantita – to platí i pro návštěvy vašeho webu. Průměrná doba, kterou návštěvník na vašich stránkách stráví, je důležitějším ukazatelem než vysoké množství návštěv, které ale pocházejí od uživatelů, kteří na váš web přijdou, nenajdou to, co hledali a okamžitě ho opustí. Okamžité opuštění se započítá pokaždé, když návštěvník váš web opustí bez jakékoliv interakce. Google Analytics za interakci považuje návštěvu alespoň jedné další stránky vaší webové prezentace než té, na kterou přišel.

Jaká je „správná“ míra okamžitého opuštění? Záleží na typu stránek, které provozujete. Blogy mívají míru okamžitého opuštění vyšší – návštěvník přijde na stránku, přečte si článek a web opustí. Tady se vlastně nejedná o nic negativního, protože to je přesně to, co od čtenáře očekáváme. Pokud ale chcete, aby na webu splnil nějaký konkrétní cíl, jako kliknul na tlačítko, stáhl soubor nebo se přihlásil k odběru newsletteru, měli byste této metrice věnovat větší pozornost.

Tak můžete odhalit, jaký obsah vaše návštěvníky více zaujal, z kterých stránek odcházejí bez zapojení a jaký obsah je motivuje více reagovat. Zjistíte, které stránky vaše návštěvníky zaujaly, a když budete sledovat i Relace a Průměrnou dobu trvání relace na jednotlivých stránkách, odhalíte, jakému obsahu dávají přednost.

Demografické a Geografické údaje

Google Analytics vám prozradí věk a pohlaví vašich návštěvníků. Můžete tedy snadno přizpůsobit obsah i formu sdělení svému publiku. Pokud například zjistíte, že váš web nejčastěji navštěvují ženy ve věku 18 až 25 let, můžete zaměřit obsah i tón tak, aby je vaše stránky opravdu oslovily. Na druhou stranu můžete zjistit, že návštěvníci k vám často přicházejí ze zahraničí a používají cizojazyčné prohlížeče – pak pro vás může být velikou výhodou vaše stránky lokalizovat do dalších jazyků a tím návštěvníkům usnadnit práci s vaším obsahem.

Akvizice

Teď, když víte, jací čtenáři vaše stránky navštěvují, je čas zjistit, odkud vlastně přicházejí. Kliknou na vaši reklamu? Máte dobře optimalizovaný web a přicházejí tedy přes organické vyhledávání? Reagují na newsletter? Nebo k vám odkazují fanoušci na Facebooku?

  • Organic search: toto číslo ukazuje podíl návštěvníků, kteří vaši stránku našli ve výsledcích vyhledávání. Je-li vysoké, znamená to, že máte web správně optimalizovaný a používáte ta pravá klíčová slova. Je-li naopak nízké, je možná potřeba podívat se na SEO techniky a vylepšit optimalizaci vašich stránek. S klíčovými slovy vám může pomoci náš starší článek.
  • Paid Search: podíl návštěvníků, kteří klikli na vaši reklamu ve vyhledávání.
  • Direct: podíl uživatelů, kteří napíšou adresu vašich webových stránek přímo do adresního řádku.
  • Social: kolik uživatelů přichází přes vaše stránky na sociálních sítích.
  • Referral: návštěvníci, kteří kliknou na odkaz na jiných stránkách, které odkazují na váš web. Například, prodáváte-li boty a blogger napíše článek o botách, které se dají sehnat jen u vás a připojí odkaz, který čtenáře dovede přímo na vaše stránky, najdete podíl takových čtenářů v této kategorii.
  • E-mail: kolik uživatelů reaguje na váš newsletter a klikne na odkaz v něm.
  • Display: tady můžete sledovat úspěšnost kampaně Obsahové sítě Google.
  • Other: zde jsou vypsaní všichni uživatelé, kteří nespadají do žádné předchozí kategorie.

Takovýto přehled vám napoví, do kterých oblastí byste měli investovat více energie a peněz, nebo jestli jsou některé z nich pro vás nadbytečné. Pokud například platíte za kampaň na Google Ads, ale ta vám nepomáhá navýšit návštěvnost, je dobrou strategií na nějaký čas ji pozastavit a soustředit se na to, jak ji co nejlépe optimalizovat.

Zdroj vs Médium

Jedná se o důležité nástroje, které vám ukáží, jak se lidé na vaše stránky dostali. Může se zdát, že jsou si velmi podobné, nebo dokonce stejné. Je ale mezi nimi několik rozdílů a dohromady vám poskytnou detailní přehled o akvizičních kanálech.

Médium je typ zdroje návštěvnosti – organic, direct, video, atd. Zdroj je konkrétní kanál, odkud návštěva přišla – Google vyhledávání, reklama na Google, Facebook, YouTube, Bing, atd.

Tyto metriky jsou pro vás užitečné zejména, pokud vám na vašich stránkách běží PPC kampaň. Můžete porovnávat návštěvy z organického vyhledávání a placené kampaně, sledovat konverze u každého zdroje a pozorovat chování návštěvníků, kteří přicházejí z různých zdrojů návštěvnosti.

Struktura Google Analytics

V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod.

Jak propojit web a Google Analytics

Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.

Co Google Analytics umožňují sledovat

Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:

  • Návštěvy – udává celkový počet návštěv, které www stránky zaznamenaly během stanoveného období.
  • Uživatelé – ukazuje celkový počet uživatelů, kteří během stanoveného období alespoň jednou daný web navštívili.
  • Zobrazení stránek – jde o celkový počet zobrazených stránek. Do těchto výsledků se započítávají i opakovaná zobrazení.
  • Procento nových návštěv – představuje odhad, kolik procent uživatelů bylo na webu poprvé.
  • Počet stránek na jednu návštěvu – tato čísla vyjadřují, na kolika stránkách se v průměru uživatelé ocitají při své návštěvě.
  • Průměrná doba trvání návštěvy – pojednává o průměrné době, kterou návštěvník stráví na webu.
  • Míra okamžitého opuštění – procentuální vyjádření počtu návštěv, které nevyvolaly žádnou interakci uživatele. To znamená, že návštěvník přišel na web, ale poté ho opustil = na nic nekliknul apod.

Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.

Jak se vyznat v analýze

Abyste Google Analytics dokázali využít skutečně naplno, je důležité dobře se vyznat v jejich rozhraní. Popíšeme vám, co naleznete v jednotlivých záložkách a jaké informace vám nabízejí.

Domovská stránka

Po přihlášení uvidíte jako první domovskou stránku, která nabízí velké množství informací. Jsou přehledně graficky uspořádané a ukazují vývoj v reálném čase. Už z úvodní stránky je možné generovat zprávy a přehledy.

Přizpůsobení

V této záložce můžete data z Google Analytics přizpůsobit svým potřebám. Můžete vytvářet Panely s informacemi, ve kterých se vyznáte na první pohled, Vlastní přehledy dat, která chcete analyzovat, prohlížet Uložené přehledy, které jste vytvořili v minulosti nebo aktivovat Vlastní upozornění – Google vás může kontaktovat například, když některá z metrik nemá takové výsledky, jaké jste očekávali.

Přehledy

Tato sekce poskytuje opravdu detailní přehled o návštěvnících vašich webových stránek.

  • V záložce V reálném čase najdete informace o tom, jak si vaše stránky vedou v ten moment, kdy jste vstoupili do Google Analytics.
  • Publikum vám představí vlastnosti vašich návštěvníků, jako jsou jejich věk, zájmy, pohlaví a podobně.
  • Akvizice vám odhalí detaily o jejich návštěvě – odkud přišli, jak fungují vaše kampaně a tak dále.
  • V záložce Chování můžete sledovat, jak se chovají na vašem webu – které stránky navštěvují, jak dlouho se zdrží, které stránky je přivedly k vám atd.
  • Nakonec záložka Konverze – tady najdete přehled o návštěvnících, kteří splnili určitý cíl (stáhli soubor, registrovali se na vašem webu, přihlásili se k odběru newsletteru, něco zakoupili …).

Správce

Zde změníte každý detail nastavení svého účtu. Máte-li více webů, můžete si vytvořit vícero účtů a zde je spravovat všechny najednou. Nastavíte zde i jazyk svého účtu a preference e-mailů, které vám bude Google ohledně Analytics zasílat.

Měření s pomocí Google Analytics

Abyste změřili výkon svých webových stránek a zjistili, co je potřeba vylepšit, nejdříve potřebujete analyzovat ty správné metriky. Některé vám popíšeme, aby byl pro vás začátek jednodušší. Můžete se pak například rozhodnout, jaký tón zvolit pro komunikaci s vašimi návštěvníky – dobře je totiž s pomocí těchto metrik poznáte.

Uživatelé vs Relace

Je důležité tyto dva termíny od sebe odlišit. Jeden uživatel může vytvořit jednu i více relací. Uživatel je reálný návštěvník, který přišel na vaše stránky. Oproti tomu relace jsou jednotlivé návštěvy, které tito uživatelé uskutečnili. Každý uživatel může váš web navštívit vícekrát, relací je tedy vždy vyšší počet než uživatelů. Každá relace je definovaná počtem minut bez aktivity (ve výchozím nastavení se jedná o 30 minut) nebo překročením půlnoci – nová relace začíná po každých 30 minutách bez aktivity uživatele, nebo pokud překročíme půlnoc.

Doba trvání relace a Míra okamžitého opuštění

Kvalita je důležitější než kvantita – to platí i pro návštěvy vašeho webu. Průměrná doba, kterou návštěvník na vašich stránkách stráví, je důležitějším ukazatelem než vysoké množství návštěv, které ale pocházejí od uživatelů, kteří na váš web přijdou, nenajdou to, co hledali a okamžitě ho opustí. Okamžité opuštění se započítá pokaždé, když návštěvník váš web opustí bez jakékoliv interakce. Google Analytics za interakci považuje návštěvu alespoň jedné další stránky vaší webové prezentace než té, na kterou přišel.

Jaká je „správná“ míra okamžitého opuštění? Záleží na typu stránek, které provozujete. Blogy mívají míru okamžitého opuštění vyšší – návštěvník přijde na stránku, přečte si článek a web opustí. Tady se vlastně nejedná o nic negativního, protože to je přesně to, co od čtenáře očekáváme. Pokud ale chcete, aby na webu splnil nějaký konkrétní cíl, jako kliknul na tlačítko, stáhl soubor nebo se přihlásil k odběru newsletteru, měli byste této metrice věnovat větší pozornost.

Tak můžete odhalit, jaký obsah vaše návštěvníky více zaujal, z kterých stránek odcházejí bez zapojení a jaký obsah je motivuje více reagovat. Zjistíte, které stránky vaše návštěvníky zaujaly, a když budete sledovat i Relace a Průměrnou dobu trvání relace na jednotlivých stránkách, odhalíte, jakému obsahu dávají přednost.

Demografické a Geografické údaje

Google Analytics vám prozradí věk a pohlaví vašich návštěvníků. Můžete tedy snadno přizpůsobit obsah i formu sdělení svému publiku. Pokud například zjistíte, že váš web nejčastěji navštěvují ženy ve věku 18 až 25 let, můžete zaměřit obsah i tón tak, aby je vaše stránky opravdu oslovily. Na druhou stranu můžete zjistit, že návštěvníci k vám často přicházejí ze zahraničí a používají cizojazyčné prohlížeče – pak pro vás může být velikou výhodou vaše stránky lokalizovat do dalších jazyků a tím návštěvníkům usnadnit práci s vaším obsahem.

Akvizice

Teď, když víte, jací čtenáři vaše stránky navštěvují, je čas zjistit, odkud vlastně přicházejí. Kliknou na vaši reklamu? Máte dobře optimalizovaný web a přicházejí tedy přes organické vyhledávání? Reagují na newsletter? Nebo k vám odkazují fanoušci na Facebooku?

  • Organic search: toto číslo ukazuje podíl návštěvníků, kteří vaši stránku našli ve výsledcích vyhledávání. Je-li vysoké, znamená to, že máte web správně optimalizovaný a používáte ta pravá klíčová slova. Je-li naopak nízké, je možná potřeba podívat se na SEO techniky a vylepšit optimalizaci vašich stránek. S klíčovými slovy vám může pomoci náš starší článek.
  • Paid Search: podíl návštěvníků, kteří klikli na vaši reklamu ve vyhledávání.
  • Direct: podíl uživatelů, kteří napíšou adresu vašich webových stránek přímo do adresního řádku.
  • Social: kolik uživatelů přichází přes vaše stránky na sociálních sítích.
  • Referral: návštěvníci, kteří kliknou na odkaz na jiných stránkách, které odkazují na váš web. Například, prodáváte-li boty a blogger napíše článek o botách, které se dají sehnat jen u vás a připojí odkaz, který čtenáře dovede přímo na vaše stránky, najdete podíl takových čtenářů v této kategorii.
  • E-mail: kolik uživatelů reaguje na váš newsletter a klikne na odkaz v něm.
  • Display: tady můžete sledovat úspěšnost kampaně Obsahové sítě Google.
  • Other: zde jsou vypsaní všichni uživatelé, kteří nespadají do žádné předchozí kategorie.

Takovýto přehled vám napoví, do kterých oblastí byste měli investovat více energie a peněz, nebo jestli jsou některé z nich pro vás nadbytečné. Pokud například platíte za kampaň na Google Ads, ale ta vám nepomáhá navýšit návštěvnost, je dobrou strategií na nějaký čas ji pozastavit a soustředit se na to, jak ji co nejlépe optimalizovat.

Zdroj vs Médium

Jedná se o důležité nástroje, které vám ukáží, jak se lidé na vaše stránky dostali. Může se zdát, že jsou si velmi podobné, nebo dokonce stejné. Je ale mezi nimi několik rozdílů a dohromady vám poskytnou detailní přehled o akvizičních kanálech.

Médium je typ zdroje návštěvnosti – organic, direct, video, atd. Zdroj je konkrétní kanál, odkud návštěva přišla – Google vyhledávání, reklama na Google, Facebook, YouTube, Bing, atd.

Tyto metriky jsou pro vás užitečné zejména, pokud vám na vašich stránkách běží PPC kampaň. Můžete porovnávat návštěvy z organického vyhledávání a placené kampaně, sledovat konverze u každého zdroje a pozorovat chování návštěvníků, kteří přicházejí z různých zdrojů návštěvnosti.