Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Propaganda – co to je a jak ji poznat?

Slovo propaganda v nás zpravidla nevyvolává příjemné pocity. Na rozdíl od slova propagace, které používáme klidně v reklamě, školství nebo marketingu, má propaganda téměř vždy negativní nádech. Spojujeme si ji s manipulací, ideologií, cenzurou nebo totalitní mocí. A často právem.

Jenže zároveň je to pojem, který bývá zneužíván i dnes – někdy jako nálepka, jindy jako nenápadný nástroj ovlivňování. Vědět, co přesně propaganda je (a co není), je dnes důležitější než kdy dřív.

🧠 Co je to vlastně propaganda?

Propaganda je záměrné a systematické šíření názorů, ideologií nebo tvrzení, jejichž cílem je ovlivnit myšlení, postoje a chování veřejnosti. Není to běžné informování. Není to otevřená osvěta. Propaganda si vybírá jen to, co se jí hodí, často zkresluje realitu a buduje „jedinou správnou pravdu“.

Může se tvářit jako zpráva, kampaň, výzkum, plakát, status na sociální síti. Ale v jádru má jeden cíl: přesvědčit a ovládnout názor, ať už pomocí emocí, strachu, studu, nebo pocitu ohrožení.

📚 Kde se propaganda používá – a proč to není jen minulost?

Historicky si propagandu spojujeme především s totalitními režimy:

  • nacistické Německo: Joseph Goebbels a jeho Ministerstvo propagandy,
  • komunistické Československo: stranická média, budování kultu osobnosti, cenzura,
  • válečná propaganda: plakáty, rozhlasové vysílání, karikatury s nepřítelem.

Ale propaganda nezmizela. Jen se změnila.

Dnes může být nenápadná, digitální, cílená. Může přicházet od vlád, mediálních domů, firem, ale i dezinformačních webů nebo influencerů. Může být proruská, klimatická, zdravotnická, ideologická – levá i pravá. A právě tím je nebezpečná – protože ne vždy ji na první pohled poznáme.

🤔 A jak poznat, že jde o propagandu?

Je to těžší, než by se mohlo zdát. Ale určité znaky se opakují:

  • jednostrannost – chybí jiný pohled, jiný názor,
  • apel na emoce – především strach, hněv, vinu,
  • „my“ vs. „oni“ – rozdělování světa na dobré a zlé, bez odstínů,
  • zamlčování faktů – nebo jejich selektivní výklad,
  • opakování stále stejného sdělení – dokud se nestane „pravdou“.

Při psaní vět s těmito spojkami je třeba rozeznat, o jaký poměr ve větě se jedná. Pokud se jedná o poměr slučovací, tedy jde o nějaký výčet, čárku nepíšeme.Pokud jde o poměr vylučovací, tedy máme-li například dvě možnosti, které se navzájem vylučují, pak čárku píšeme.Čárku píšeme také u poměru stupňovacího (doplněno výrazem dokonce).Narazit můžeme také na...

Někdy jde o kampaň, jindy o styl komunikace. Ale vždycky je cílem ovládnout mysl publika – ne ho informovat, ale vést.

🟡 A jaký je rozdíl mezi propagandou a propagací?

🔍 Zajímá vás, jaký je rozdíl mezi propagací a propagandou? V tomto článku najdete podrobné srovnání, historické příklady i vysvětlení, proč je důležité tyto pojmy rozlišovat – a jak snadno může dojít k jejich záměně.To je otázka, kterou si lidé často nekladou – a přitom je zásadní.

  • Propagace je běžné, legitimní šíření informací – může jít o reklamu, osvětu, podporu události nebo myšlenky. Je otevřená, přiznaná a zpravidla neutrální.
  • Propaganda je naopak záměrné ovlivňování veřejnosti, často jednostranné, účelové a manipulativní. Využívá emoce, překrucování faktů a psychologické techniky. Je to nástroj, ne dialog.

Zatímco propagace říká: „podívej se a rozhodni se sám“, propaganda říká: „takhle to je – a kdo nesouhlasí, je proti nám“.

Jak režimy v historii zneužívaly propagandu – a proč to bylo tak nebezpečné

Propaganda není moderní vynález, ale o to je zrádnější. Už dávno si ji osvojili diktátoři, vůdci i demokraté. Vždy, když se moc snažila formovat myšlení davů, stála propaganda v první linii. Nechce diskutovat. Chce ovládnout. A právě proto byla – a stále je – tak účinná a nebezpečná.

Nacistické Německo – kult pravdy, nenávisti a poslušnosti

Za Adolfa Hitlera se propaganda stala zbraní masového ovlivnění. Joseph Goebbels, říšský ministr propagandy, dovedl práci s emocemi a strachem k dokonalosti. Média, film, školství i veřejný prostor byly podřízeny jedinému cíli: ukotvit nacistickou ideologii jako absolutní pravdu.

Židé, Romové, homosexuálové, svobodní novináři – všichni byli systematicky démonizováni. Lidé opakovali slogany, neptali se. Propaganda se stala mostem mezi fanatismem a genocidou.

Sovětský svaz: přepisování reality podle stranické linie

Ve stalinském Sovětském svazu se propaganda změnila ve stroj na vytváření alternativní reality. Nešlo jen o přesvědčování, ale o likvidaci jiných verzí světa.

Noviny psaly jen to, co partaj schválila. Fotografie byly upravovány, nevhodní lidé „zmizeli“ i z učebnic. Kritické myšlení se trestalo. Slovo „pravda“ (pravda – Правда) se stalo synonymem poslušnosti.

Maoistická Čína – když propaganda povýšila ideologii nad lidskost

V Číně během Maovy éry propaganda sloužila k mobilizaci milionů lidí. Rudé knížky, plakáty, kult osobnosti. Vše mělo vést k jediné věci: bezkritické víře ve vůdce.

Během Kulturní revoluce mladí rozbíjeli tradice, pálili knihy, udávali učitele i rodiče. Všechno ve jménu „nové pravdy“. Propaganda tu neříkala jen, co si myslet – ale koho nenávidět.

Komunistické Československo – všudypřítomné heslo místo reality

V socialistickém Československu byla propaganda součástí každodenní rutiny. Ve škole, v televizi, na plakátech. Sovětský svaz byl vzor. Strana nikdy nechybovala. Kapitalismus byl zlo.

Děti recitovaly budovatelská hesla, dospělí četli noviny, kde „všechno šlo kupředu“. Ekonomika kolabovala, ale v médiích slavila úspěch. Propaganda u nás nebyla výjimečná – byla normální.

Propaganda v demokracii – Spojené státy jako příklad

Bylo by naivní si myslet, že propaganda je výsadou pouze autoritářských režimů. I demokratické země, včetně Spojených států, využívají propagandistické techniky – byť často rafinovaněji, s většími omezeními a za účasti svobodných médií.

Spojené státy například před invazí do Iráku v roce 2003 šířily prostřednictvím oficiálních zdrojů a médií informace o údajných iráckých zbraních hromadného ničení. Tyto informace se později ukázaly jako nepravdivé. Administrativa George W. Bushe tehdy využila média k vytvoření podpory pro válku, která stála statisíce životů a destabilizovala celý region.

Podobné manipulativní techniky byly použity už dříve – například během války ve Vietnamu, kde americká vláda systematicky zatajovala rozsah vojenských neúspěchů a šířila zjednodušený obraz konfliktu. V obou případech se propaganda nestala nástrojem osvícení veřejnosti, ale její mobilizace a manipulace.

V nedávné historii se otázka propagandy opět výrazně otevřela během vlády Donalda Trumpa. Jeho administrativa opakovaně zpochybňovala důvěryhodnost médií, označovala nepohodlné informace za „fake news“ a šířila vlastní narativy prostřednictvím sociálních sítí i oficiálních kanálů. Kult osobnosti, silná polarizace společnosti a vyvolávání strachu z vnějších i vnitřních nepřátel ukazují, že i v demokratickém systému může propaganda nabývat podob velmi blízkých autoritářské ideologii.

Rozdíl však spočívá v tom, že demokratické systémy stále disponují pluralitou médií, investigativní žurnalistikou a právním rámcem, který umožňuje veřejnou kritiku a odhalování manipulací. Média jako The Washington Post nebo The New York Times sehrála zásadní roli při odhalování lží o Iráku i pozdějšího dění během Trumpovy administrativy. A byť je taková vláda takového člověka v demokracii nebezpečím, pořád je zde důležité zmínit fakt, že v autoritářských režimech by taková reflexe a veřejná diskuse nebyly možné.

⚠️ Proč je to nebezpečné?

Protože propaganda mění pravidla. Vytváří svět, kde není dovoleno pochybovat. Kde je jen jedna pravda. Kde nesouhlas znamená zradu. A právě v takovém světě se dají ospravedlnit i ty nejhorší činy.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Ženské jméno Květa je slovanského původu. Jde o původně domáckou variantu jména Květoslava. Pravděpodobně jde o obdobu latinského jména Flora. Kdy slaví Květa svátek?Květa slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 20. června (20.6.).Mužská obdoba jména KvětaMužskou obdobou jména Květa je Květoslav či Florian.Domácí podoby jména KvětaKvětka,Květuška,Květuš.Květa a statistikaKolik žije v ČR KvětK 20. 6. 2022...

Kdekdo se asi u slova vejmrda začervená. Nenechte se však zmást! Vejmrda není sprosté slovo! Jde o staročeský doplněk masových jídel. Vzdáleně může připomínat indické čatní. Obvykle se vejmrda vyrábí z červených jablek a křenu. Vejmrda po staročesku Suroviny 4 lžíce nastrouhaného křenu 3 nastrouhaná jablka 10 g cukru 2 špetky soli 2 lžíce jablečného...

V minulém díle jsem se více zaobíral obecným fungováním kryptoměn, jak a kde nakupovat kryptoměny na směnárnách a jaké typy kryptosměnáren existují a také jsme trochu nakousli těžbu Bitcoinu. Dnes se pokusím představit méně známé varianty, pomoci kterých se dá také nějaká kryptoměna vydělat nebo získat . Asi nejznámější z nich je trading, který by...

Středník neboli dvojtečka s čárkou v textu může nahrazovat čárku a značí vlastně takové silnější oddělení. Může se vám hodit vědět, jak středník napsat na počítači, protože se v textech používá často. Navíc na tom není nic těžkého, protože není třeba žádná složitá klávesová zkratka. Jak se píše středník na notebooku Notebook většinou nemá numerickou...

Grafika na webu hraje v současnosti jednu z nejdůležitějších rolí a design je to první, čeho si vaši potenciální zákazníci všimnou. Je proto potřeba pro ně vytvořit příjemné a především snadno použitelné rozhraní, ve kterém se budou snadno orientovat a nebudou tápat. Zde je souhrn pravidel, kterých je třeba se držet, pokud je vaším cílem...

Tento článek rozhodně není pro každého, ale rád vám shrnu, jak dlouho trvá oddlužení, pokud jste se náhodou dostali do podobné tísnivé finanční situce. Tak pojďme na to. Jak dlouho trvá oddlužení? Pokud budete poslušně splácet dle splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty a oddlužení vám nebude zrušeno, pak oddlužení splníte buď: pokud dříve než...

Ukazovací zájmeno ty v 7. pádě je slovíčko těmi. Ale napsat tento tvar správně dělá mnohým lidem problém. Pojďme si to v rychlokurzu češtiny vysvětlit. Správně je těmiPravidlo pro používání tohoto ukazovacího zájmena v 7. pádě je v podstatě jednoduché – správně se píše pouze s měkkým i, tedy „těmi“. A opravdu to platí pro všechny rody, zde...
Načíst dalších 10 článků