Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

RTB – Real Time Bidding

RTB je automatizovaný aukční model prodeje a nákupu bannerové reklamy. Na jedné straně jsou publisheři, tedy poskytovatelé, kteří nabízejí reklamí prostor, na druhé straně stojí inzerenti, kteří nabízený prostor využívají pro svou reklamu. Inzerenti nemusí využívat klasický a zaběhnutý model nákupu reklamního prostoru napřímo od publisherů, ale mohou prostor nakoupit přes platformu (DSP). Pomocí DSP si mohou inzerenti sami jednoduše naplánovat harmonogram kampaně, mediaplán, cílovou skupinu, maximální cenu za zobrazení nebo proklik a ihned mohou začít inzerovat.

Real Time Bidding

Základní princip RTB je srovnatelný s nákupem a prodejem akcií na burze. RTB je součástí programatického ekosystému nákupu a prodeje reklamy, který je vystavěn na programových aplikacích, které se plně automatizovaným způsobem vzájemně dohodnou na základě nastavených parametrů. Na straně nabídky reklamního prostoru jsou aplikace označované zkratkou SSP (Supply Side System), na straně poptávky reklamního prostoru pak jsou aplikace označované DSP (Demand Side Platform).

Jak funguje RTB

S příchodem návštěvníka internetu na vybranou webovou stránku odešle SSP systém do programatického ekosystému informace o dané webové stránce, dostupných reklamních pozicích a také o uživateli samotném. Na tuto nabídku přijde mnoho odpovědí od DSP systémů, které sledují zájmy inzerentů, kteří si u nich nastavili cíle svých kampaní (cílové skupiny, rozpočty, očekávaný výkon apod.). SSP systém si z těchto nabídek vybere nejčastěji tu s nejvyšší nabídkou.

Demand side platform (DSP)

DSP plní v RTB aukci roli přihazujících v aukční síni. Součástí poptávky, kterou SSP posílá, jsou informace o webu, pozici, reklamním formátu a také anonymní id uživatele. DSP ovšem není zadavatel reklamy, inzerent. Je to technologická platforma, která umožňuje inzerentům vytvořit kampaně, zadat v nich kritéria pro nákup reklamy a zároveň provádí aukci. DSP, které dostane nabídku volné imprese, tedy nejprve vybere ze všech inzerentů ty, kteří mají o danou impresi zájem. Jinými slovy ty, jejichž kritériím imprese vyhovuje. Některý inzerent mohl chtít impresi na daném webu, jiný může mít zájem o tohoto konkrétního uživatele. Nabídku s největší cenou za zobrazení potom DSP pošle SSP.

Supply side platform (SSP)

SSP z došlých nabídek vybere ty, které vyhovují kritériím vydavatele (vydavatel může např. říci, že určité inzerenty nebo celé obory na svém webu nechce) a inzerát s nejvyšší nabídkou zobrazí. Celý tento proces přitom probíhá v řádu desetin sekundy – rychlost je podmínkou účinnosti. Stará se o rozesílání nabídek směrem k DSP systémům, ale také sleduje data, která vedou k optimální výtěžnosti spravovaného reklamního prostoru. Největší vydavatelé reklamního obsahu často mají SSP jakou součást globální správy a výtěžnosti reklamního prostoru označovanou termínem yield management. Nejlepších výsledků se dosahuje při propojení AdServeru a SSP, což přináší možnosti jak správně prolínat programatické reklamní kampaně s kampaněmi, které si dané médium prodalo samo přímým obchodováním.

Data management platform (DMP)

DMP sbírají dostupná data o návštěvnících internetu a pomocí speciálních algoritmů vytváří uživatelské profily, které sdružují uživatele podobných vlastností například: muži, 25+ se zájmem o automobily. Takovéto profily nakupují inzerenti, kteří chtějí oslovit danou cílovou skupinu.

Rozdíl mezi tradičním nákupem a nákupem přes RTB

Tradiční nákup reklami garantuje určitý počet zobrazení za dané období. Inzerent si volí přímo médium, které je relevantní pro jeho cílovou skupinu. Výkonnost kampaně však nemá možnost příliš ovlivnit, je vázán na předem uzavřenou nabídku s očekávaným přínosem. Pokud je objednaná kampaň neefektivní, je pro inzerenta špatnou investicí.
RTB umožňuje nakupovat reklamu s cílením na určité cookies, tématické weby, geografické nebo časové cílení. Celý systém umožňuje dražit pouze takové imprese, které jsou pro inzerenta opravdu relevantní. Samozřejmostí je průběžná optimalizace kampaně, při které může inzerent celou kampaň řídit tak, aby dosahovala požadované výkonnosti.

RTB proces

Celý proces vyhodnocení probíhá těsně před zobrazením banneru, tedy v reálném čase za konkrétní aukční cenu. Ta je tvořena v rámci nabídky CPM konkurence a trvá cca 100 ms. Celý proces můžeme shrnout do pěti fází:

  1. Uživatel navštíví webovou stránku publishera.
  2. Nabídka volné imprese pro aukci.
  3. Vyhodnocení zacílení jednotlivých inzerentů pro danou reklamní plochu.
  4. Vyhodnocení kritérií a aukce dle nabízené CPM.
  5. Zobrazení reklamního sdělení inzerenta, který nabídne nejvyšší CPM pro konkrétní reklamní plochu daného publishera.
  6. Mužské jméno Josef má význam Ať Hospodin přidá. Nejstarší biblická zmínka o Josefovi se týká Josefa, syna patriarchy Jákoba a jeho ženy Ráchel, jenž se stal praotcem dvou izraelských kmenů, konkrétně kmene Manases a kmene Efraim. V Bibli jsou však zmínky o mnoha dalších mužích téhož jména a existuje i několik svatých s tímto jménem....

    Rychlost a přesnost celého RTB procesu nabízí možnost nejen pro inzerenty, kteří nebyli schopni efektivně využít display reklamu, ale je vhodný také pro inzerenty, kteří nedisponují takovými rozpočty, jaké by jim dávaly možnost dosáhnout na display reklamu za přiměřenou cenu.

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Jako firma o sobě můžeme tvrdit ledacos – že jsme největší, nejlepší, nejrychlejší…Můžeme mít krásný web, zajímavé články na blogu, propracované reklamy, atraktivní sociální sítě a desítky certifikátů. Celou dokonalou online bublinu však dokáže sfouknout jedna věc – recenze, názor okolí, veřejnosti, lidí, kteří s firmou mají zkušenost. Nejmocnější druh reklamy, který může mít pozitivní...

Chcete skončit s chybným pravopisem? Pak jste na naší stránce správně! Vysvětlíme vše jasně, stručně, a bez zbytečných keců. Pravopisně správně je pouze skončit!V tomto slově se velice často chybuje. Mnoho lidí si totiž myslí, že může použít známou poučku pro psaní předpony „z-“. -> Jestliže se jedná o změnu stavu, pak se píše předpona „z-“. Takové...

Fotograf, který se k focení dostal vlastně náhodou. Jeden z těch, jež měl možná ve své životě hodně štěstí (proto jsme si s Jirkou hodně rozuměli, protože jsem také takové dítě štěstěny). Jirka nejenom fotí, ale také pomáhá s pořádáním nejznámějšího českého festivalu věnující se tetování. Možná jste na něm byli. Možná jste o něm...

Pokud se vám někdy už u WordPressu stalo, že hackeři smazali váš účet správce a nemohli jste se do vašeho WordPress webu zalogovat, nebo jste si jen zapomněli své přihlašovací údaje pro vás jako správce, tak si ještě můžete obnovit svůj admin přístup přidáním nového uživatele s rolí správce přímo do databáze prostřednictvím MySQL. Na...

Znaménko rovná se neboli rovnítko na klávesnici spousta lidí neumí napsat, protože tam, kde ho vidíte na klávesnici nakreslené, bohužel odpověď není. Takže i když mačkáte jak zběsilí, prostě se to zatracené rovná se nenapíše. Odpověď je naštěstí těsně vedle. Jak napsat rovná se na klávesnici Napsat rovná se na klávesnici je opravdu jednoduché. Stačí...

Výraz claim vám možná nic neříká. Napovědět by vám však mohlo třeba I´m lovin´ it anebo I banku můžete mít rádi či Zde jsem člověkem. Zde nakupuji. Ano, claim je slogan. ClaimClaim nebo také moto nebo slogan je sousloví nebo věta, která se pojí s logem a spoluvytváří image společnosti nebo instituce. Když člověk slyší...

Ženské jméno Lada má slovanský původ s nejasným významem. Jméno může být odvozeno od slova lad (pořádek), staročeského lada (dívka, panna) nebo srbochorvatského lada (manželka). V pohanském bájesloví se tak jmenovala bohyně krásy, lásky a manželství. Podobně znějící slova s podobným významem lze nalézt i v dalších jazycích, a to nejen slovanských. Kdy slaví Lada...

Jsou to nejrůznější aktivity, které jsou zaměřené na růst nebo podporu prodeje produktů a služeb. V některých případech může být hard sell spojován také s tzv. prodejem za každou cenu, což znamená, že se mohou používat i manipulační techniky. 

Jako dítě jste možná tento den na začátku letních prázdnin příliš nevnímali. Jako dospělý, obzvlášť pokud jste zaměstnanec, svátek jistě oceňujete víc. Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje nám přináší na začátku prázdnin dva dny volna. Víte ale, kde má tento státní svátek původ? Kdy se slaví Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje? Den slovanských...
Načíst dalších 10 článků