Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Vše o SEO – optimalizaci pro vyhledávače – 3. část

V první části článku o SEO a optimalizaci pro vyhledávače jsme se věnovali statistikám a spíše teorii, ve druhé části článku o SEO se zaměříme především na updaty vyhledávacích algoritmů, které patří mezi tzv. offpage faktory, což jsem vysvětloval už v minulém článku o SEO. Nyní vám pomohu vysvětlit, jak konkrétně se algoritmy vyhledávačů proměnily a jak jim obsah svého webu přizpůsobit. Shrneme tak obecně problematiku SEO a v závěru vám vysvětlím, jak na to.

SEO updaty společnosti Google

Některé zdroje uvádí, že za jeden rok uvede Google přes 3000 algoritmových updatů. Je to ale spíše takové ohánění se číslem, které nic moc neříká. Algoritmy jsou upravovány denně, ale nejedná se o změny, které by zásadně ovlivnily to, jak se váš web bude ve vyhledávání zobrazovat. Budu se tady proto zabývat jen těmi podstatnými updaty, které je třeba vzít v potaz.

Na updaty Googlu se zaměřuji, protože se jedná o nejpoužívanější vyhledávač a změny v jeho algoritmech se zásadně dotýkají vašeho webu, ať už se věnujete čemukoliv.:)

Penguin

Série algortimů Penguin, která začala v roce 2012 má oficiálně 4 hlavní updaty, ale opět sestává tento update z několika menších algoritmů a ty byly pravděpodobně postupně zavedeny.

Přece jen se ale budeme držet dělení na 4 hlavní a v následujícím přehledu se můžete podívat, na co se který z nich zaměřoval.

Penguin 1.0

  • nediverzifikované anchor texty
  • nerelevantní site-wide odkazy a nákup odkazů, které zvyšují důvěryhodnost stránky
  • zaslání zprávy v Google Webmaster Tool
  • duplicitní obsah

Penguin 2.0

  • snížení počtu výsledků z jedné domény na 1. straně SERPu
  • špatná komunikace s webmastery přes GWT (Google Console)
  • snaha snížit počet reklamních článků – advertoriálů, které měl tento update postihovat
  • postižení spamových frází a Penguin 2.0 se snažil také o lepší identifikaci hacknutých stránek
  • snížení počtu výsledků z jedné domény na 1. straně SERPu
  • snaha o zlepšení hodnocení na základě autorství (konkrétně authorshipu)

Penguin 3.0

  • tapetování v strukturovaných datech
  • patičkové odkazy v šablonách – následuje za to postih, stejně tak i za odkazy ve widgetech a infografikách
  • Snaha o zvýšení citlivosti algoritmu proti negativnímu SEO = praktiky, které je těžké prokázat, ale víme, že existují. Jedná se o likvidaci odkazového profilu s cílem zasáhnout filtr Penguin. Především se to projevilo rozesíláním výhružných mailů, ve kterých byly majitelé webů nuceni zaplatit vysoké částky, protože tyto maily tvrdily, že pochybné stránky budou odkazovat na jeden konkrétní web a v důsledku toho bude web navždy vyřazen ze SERPu. Tyto maily pracovaly se strachem z aktualizace Penguin a Penguin 3.0 měl za úkol podobné praktiky rozpoznat
  • zvýšení významu entit v Knowledge Graphu

Penguin 4.0

  • zaměřuje se především na nepřirozený linkbuilding
  • Penguin 4 je součástí hlavního algoritmu a je aktualizován v reálném čase. To znamená, že penalizaci můžete získat velice rychle –  ne jen v určité době oficiálního vypuštění, ale také se ji můžete zbavit stejně rychle. Měl by stačit další re-crawling nebo indexace webu.

Všechny další aktualizace Penguin se budou vyvíjet jako hlavní algoritmus, který už byl oznámen, proto další změny v rámci této aktualizace bude Google opět tajit. 🙂

Panda 4.0 / 4.1

Jde o pokračování série updatů od Googlu, kterými tento vyhledávač bojuje proti nekvalitnímu a kradenému obsahu. Panda filtruje webové stránky a podle určitých signálů kvality jim pak zvýší nebo sníží hodnocení stránky a tím ovlivní jejich pozici v SERPu.

Nový algoritmus hodnotí u webů:

  • Důvěryhodnost
  • Odbornost
  • Originalitu
  • Kvalitu

Bohužel ale nevíme, jaké je pořadí důležitosti těchto faktorů.

Panda 4.0 se zaměřovala především na důvěryhodnost webu. Abyste uspěli, je potřeba si uvědomit, zda je váš web autoritou v oblasti, ve které publikujete. Titulek vašich článků by měl odpovídat obsahu, pokud na někoho odkazujete, měli byste přiložit link na jeho stránku apod. Důvěryhodnost úzce souvisí také s odborností, na kterou se Panda zaměřuje spolu s originalitou.

Články by měli být psány lidmi, kteří tématu rozumí. Měly by být srozumitelné, poskytovat čtenářům detailní informace, které jinde nenajdou a v žádném případě by něměly být povrchní.

Základem úspěchu je zkrátka poskytnutí originálních informací. Při srovnání s konkurencí by vaše články měly mít přidanou hodnotu.

Panda dále hodnotí i kvalitu stránky, která se pozná například z gramatických chyb nebo množství reklam – to by nikdy nemělo uživatelům překážet nebo odvádět jejich pozornost od obsahu stránky!

Payday Loan

Payday Loan algoritmus byl implementován v roce 2013. V USA zasáhl 0,3 % dotazů, v Turecku se mluvilo až o 4 % a pokud se ptáte proč, odpověď je jednoduchá – v Turecku můžete najít mnohem více spamových odkazů. 

Payday Loan cílil na spamové dotazy, které se většinou pojí s pornografií, půjčkami s vysokými úroky apod. Byly zasaženy i niche weby v oblasti léčiv, kasina a další oblasti související s financemi jako hypotéky či pojištění. Jeho dopady se tedy projevily v konkrétním odvětví, a proto nebyly tak znatelné.

Hummingbird

Tento update z roku 2013 rozhodně není zanedbatelný. Tehdy šlo o kompletní revizi jádra vyhledávacího algoritmu a v době, kdy Google oznámil jeho zavedení, už byl měsíc v provozu.

Narozdíl od předchozích updatů (Panda, Penguin) tento update nezpůsobil výraznější pokles v návštěvnosti. Naopak zlepšil kontextové vyhledávání, a to především tím, že v SERPu se začaly zobrazovat další doplňující informace krom té, kterou uživatel vyhledával. Hummingbird se tak přizpůsobil uživateli a pomohl mu urychlit pohyb ve vyhledávači.

Zaměřuje se na tzv. lokační dotazy. Pokud uživatel zadá do vyhledávače název nějakého místa, tak vyhledávač rozpozná, o jaké místo se jedná, i když jej uživatel nazve třeba i velmi subjektivně. Například podle fráze „Pizzerie blízko u mě doma“ a vašeho častého pobytu „doma“ vám Google najde pizzerie blízko adresy vašeho domova. Samozřejmě je to úzce navázané na funkce mobilních aplikací a operační systém Android.

Navíc v případě, že například vyhledáváte polohu své oblíbené restaurace, v SERPu se vám zobrazí také otevírací doba, telefonní číslo, recenze apod.

Hummingbird ale rozhodně neznamenal pokles důležitosti klíčových slov, pouze přinesl komplexnější hodnocení stránky.

Hummingbird se zaměřuje především na kontext. Snaží se lépe porozumět dotazům zadávaným uživateli. Především tím, že se snaží vnímat zadaný dotaz jako celek a nejen shluk frází. Například pokud jste do vyhledávače zadali jahody nebo maliny, automaticky jste dostali v SERPu tabulku srovnání. To už dens není aktuální. Co však zůstalo je, že od zavedení Hummingbirdu vám vyhledávač poskytuje v SERPu podrobné informace.

google update, google aktualizácia, google kolibrík

Od roku 2013 Google podrobnější informace. / zdroj: blog.byznysweb.cz

Tento update přinesl také zdokonalení vyhledávání pomocí hlasu (conversation search), protože umožňuje vést s vyhledávačem konverzaci. V momentě, kdy pomocí hlasu vyhledáváte nějakou informaci a pak položíte doplňující otázku, vyhledávač si pamatuje, o čem se bavíte a je schopen reagovat – to opět poukazuje na snahu Googlu porozumět kontextu vyhledávání uživatelů a zajistit tak komplexní přístup.

Ale samozřejmě to není tak pohádkové, aby vyhledávač vždy dokázal reagovat a většina uživatelů ani dnes tuto funkci nepoužívá. Rozhodně se ale jedná o výrazný krok vpřed.

Rank brain

Tento update byl oficiálně oznámen Googlem na podzim 2015, přesto fungoval už od jara toho roku. Představoval podle některých odborníků revoluci ve vyhledávání – poprvé bylo do vyhledávání zapojeno strojové učení, které mělo chápat kontext hledaných výrazů a zobrazovat tak relevantnější výsledky.  Staví na Hummingbirdu, je jeho součástí.

Google přestal vyhledávaná slova snímat jako dvě samostatné jednotky, ale už si například k výrazu „zelený klobouk“ dosadí kód, který může vypadat třeba takto: /g/11cm_q8lk

Nezobrazuje tedy v SERPu výsledky, které by se shodovaly s jedním nebo druhým slovem, ale s celou jednotkou, která má specifický kód.

Pigeon

Rok 2014 přinesl update s názvem Pigeon, který zohledňuje geografické hledisko. Vyhledávač využívá lokalizaci a pokud například hledáte čínskou restauraci, automaticky vám nabídne ty, které se nachází ve vašem okolí. Redukuje se navíc počet položek zobrazovaných v local packu – z maximálních 10 najednou máme 3, což vede k větší konkurenci a snaze se v local packu umístit. Cílem je opět usnadnění vyhledávání, zrychlení pohybu na internetu a poskytnutí relevantnějších výsledků.

Tento update upřednostňuje lokální podniky, které mají „vymazlené“ SEO. V určitém smyslu však může úspěšnější podnikatele znevýhodňovat, protože pokud je nějaká čínská restaurace nejlepší ve městě, uživateli se ve vyhledávači nabídne ta, která je mu nejblíž. Pigeon update navíc není založen na udílení penalizace. Po jeho zavedení spousta firem upravila své názvy tak, aby obsahovaly klíčová slova.

Důležitým přínosem je i lepší propojení vyhledávačů Google a Google Maps, které získaly jednotný vzhled.

Jak dosáhnout lepších výsledků?

Po aktualizaci Pigeon je potřeba klást důraz na následující:

  • Práce na lokálním linkbuildingu
  • Prezentace na sociálních sítích, které pracují s lokalizací (Trip Advisor, Yelp, AirBnb, Booking…)
  • Vaše společnost by měla být umístěna v relevantním adresáři firem
  • Přidejte svou firmu do Google Maps
  • Pozitivní recenze od zákazníků
  • Na landing page umístěte title tag, ve kterém uvedete místo působení

Fred (Maccabees)

Fred způsobil ve světe SEO nečekaný převrat, protože se jedná o aktualizaci, kterou nikdo nečekal. Přišla v roce 2017 a první projevy byly zaznamenány dřív (jako vždy), než Google potvrdil, o co jde. To způsobilo zmatek, který byl do jisté míry záměrem. Fred totiž cílí na Black Hat SEO praktiky, což jsou zakázané metody k obelstění vyhledávače a dosažení optimalizace. Krom toho se Fred snaží znevýhodnit nekvalitní obsah, či agresivní monetizaci (=nadměrné množství reklam).

Fred je série aktualizací, které úspěšně znevýhodnily weby založené primárně za účelem generování zisku bez jakékoliv přidané hodnoty. Opět za cílem zlepšení relevance SERPu.

Znaky webů, které postihl Fred:

  • Nadměrné množství reklam
  • Klamavá reklama – po kliknutí na zdánlivě funkční prvek se rozbalí reklama
  • Přítomnost UX bariér – nepravdivé nebo nedostatečné informace o produktech, nedostatečná lokalizace (např. weby přeložené z angličtiny bez jakékoliv korektury), nutná registrace…
  • Povrchní obsah bez přínosu pro uživatele
  • Text bez ústředního tématu, za cílem dosažení vysokého SEO hodnocení
  • Obsah je proložený reklamami a affiliate odkazy
  • Agresivní nastavení affiliate marketingu
  • Důraz na monetizaci a další praktiky Black Hat SEOWhat Is Google Fred? | Google Fred Algorithm Update | SEO FAQs

Podobné stránky se snažil update Fred poškodit.

Jak překonat propad návštěvnosti:

  • Snažte se omezit reklamu, protože by neměla obtežovat zákazníka
  • Tvořte pouze relevantní obsah
  • Berte v potaz uživatelskou zkušenost s vaší stránkou
  • Snažte se docílit dobré reputace – kvalitní backlinky, odborné posudky a pozitivní recenze od uživatelů vám s tím pomohou
  • Optimalizujte web v souladu s Google Quality Rating Guidelines

Mobile–friendly update

Před zavedením tohoto updatu se celým internetem roznesla zpráva, že přinese značné zvýhodnění mobilních zařízení a poznamená tak weby, které nebyly mobilním zařízením přizpůsobeny. Co se doopravdy stalo? Nic tak hrozného. 🙂

Pro tuto aktualizaci se vžilo označení Mobilegeddon a projevila se především v tom, že po updatu přibyl další faktor, který ovlivňuje výsledky vyhledávání. Mobilegeddon ovlivňuje vyhledávání z přenosných zařízení, které user-agent vyhodnotí jako mobil a zároveň nemají viewport (= výřez webové stránky, který se zobrazí uživateli) větší než 6,3 palce.

Mobile–friendly ranking faktor má však malý podíl na vašem hodnocení a proto byla panika kolem něj zbytečná. Navíc se jedná o skvělou příležitost, protože přizpůsobením se této aktualizaci můžete získat výhodu před konkurencí. Mobile–friendly web vytvoříte pomocí responzivního designu, který se přizpůsobuje velikosti displeje, ze kterého uživatel váš web navštíví a zároveň zachovává všechny potřebné funkce. Dále se vždy ujistěte, že načítání webu na mobilním zařízení netrvá déle než na desktopu.

Mobile–friendly 2.0

Předešlá aktualizace ukázala směr, jakým se weby mají ubírat a v roce 2016 došlo k aktualizaci, která posílila mobile–friendly ranking faktor. Opět se kolem uvedení této aktualizace strhla řada katastrofických teorií. A opět se nic hrozného nestalo.

Šlo pouze o pokračování trendu a hlavní důsledek byl, že při mobilním vyhledávání se v SERPu častěji zobrazovaly mobile–friendly weby.

Speed Update

Od roku 2010 se stala rychlost webu jedním z faktorů, které ovlivňují výsledky vyhledávání. V roce 2010 se však tento update týkal pouze desktopů a klíčový vliv měly další metriky, takže to jednotlivé weby výrazně neovlivnilo. Od 9. července 2018, kdy proběhla celosvětová aktualizace se jedním z klíčových faktorů pro vyhledávání stala rychlost také u mobilních zařízení.

Další metriky samozřejmě stále vyhledávání ovlivňují, ale ve vysoce konkurenčních oblastech může rychlost stránky zásadním způsobem ovlivnit to, co se zobrazí v SERPu.

A proč se tím vlastně Google začal zabývat? Tehdy tvrdil, že úplné načtení landing page trvalo v roce 2018 průměrně 15 sekund, což se z dnešního kontextu zdá jako směšně dlouhá doba. Už tehdy to bylo alarmující, protože další analýzy ukázaly, že návštěvník na mobilním zařízení stránku v 53% procentech případů opustí, pokud její načtení trvá déle než 3 sekundy.

Mobilní telefony hrají stále větší roli a už v roce 2018 byla více než polovina trafficu (návštěvnosti) na internetu z mobilních zařízení. To podle webu Statista platí i v roce 2021. Přesto byla míra konverze horší než u desktopu, což se aktuálně mění.

Jak změřit rychlost webu?

Existuje celá řada nástrojů založených na prohlížeči a dokážou vám téměř ihned rychlost webu vyhodnotit. Navíc vám identifikují technické problémy a další překážky, které ovlivňují funkčnost webu. Za sebe doporučuji tyto dva:

PageSpeed Insights

Jedná se o oficiální nástroj přímo od Googlu a je založen na tom, že porovnává rychlost vaší stránky s ostatními. K hodnocení užívá metodu FCP (First Contentful Paint) – čím dříve se poprvé vykreslí celý obsah stránky tím lépe. Dále pracuje i s metodou FID (First Input Delay) – hodnotí prodlevu od prvního vstupu. Data získává z nástroje Chrome User Experience Report.

Po analýze získáte procentuální hodnocení a měli byste se co nejvíce blížit číslu 100 %. Skvělé je, že dostanete přímo rady, co byste měli zlepšit a dozvíte se, jak svůj web zrychlit. Pokud zascrollujete dolů a stáhnete si optimalizovanou verzi, tak PageSpeed Insight dokonce umí některé úpravy sám.

WebPage Test

Druhý nástroj na měření rychlosti webu, který bych rád zmínil, je WebPage Test. Jedná se o jeden z nejstarších nástrojů na analýzu webu a je učený především pro vývojáře, protože poskytuje data o tom, jak se vaše stránka stahuje. Výhodou je, že umožňuje měřit rychlost webu u různých internetových připojení (3G, 4G…) a navíc umožňuje odstranit potíže s geografickou vzdáleností měření, protože umožňuje nastavit místo, kde chcete rychlost webu měřit.

Další nástoje na měření rychlosti webu:

Jak zrychlit web?

  • Zmenšete zdrojový kód – existuje na to spousta nástrojů, které váš kód optimalizují.
  • Využijte serverovou kompresi a ukládání do mezipaměti (cache) – u obrázků a externích skriptů nastavte delší dobu vypršení platnosti. Tím sice nedocílíte rychlejšího načtení stránky, ale zamezíte neustálému stahování opakujících se prvků, a proto bude opětovné načítání rychlejší. Využijte ke kompresi stránky gzip (nebo alternativu), docílíte tak efektivní komprimace, která vám zajistí zmenšení stránky až o 70 %.
  • Optimalizujte obrázky – opravdu často se toto podceňuje, ale k čemu vám je 4K obrázek v náhledu? Pouze zpomaluje váš web. Adekvátní velikost obrázků přispívá ke zrychlení webu.
  • Povolte HTTP / 2 a HSTS – díky moderním protokolům je načítání stránek rychlejší.
  • Zapracujte na zlepšení nastavení serveru – zvažte upgrade na dedikovaný server. Pokud máte vlastní server, tak zkontrolujte stav procesoru, využítí RAM paměti, provozuschopnost komponent a teplotu.
  • Optimalizujte pro mobilní vyhledávání – většina webů je příliš velká a při načítání na mobilu se musí stáhnout zbytečně moc dat. Rychlost mobilního internetu je přitom opravdu nízká. Pouze 63 % lidí ve Velké Británii má mimo domov rychlost mobilního připojení 2 Mbit / s – tak jak jsme na tom asi tady u nás? 🙂
  • Optimalizujte, zmenšujte, zrychlujte – asi tak bych to shrnul.

Medic Core Update

Tato aktualizace přišla také v roce 2018 a měla největší dopad na YMYL (Your Money or Your Live) stránky. Podle Googlu to jsou weby, které ovlivňují zdraví, štěstí či finance uživatele. Mezi typické příklady patří weby ohledně finančního poradenství, mateřství, stránky o rádoby zdravém životním stylu. Pro weby, které jsou klasifikovány do kategorie YMYL nastavil Google vysoké ratingové standardy.

Google touto aktualizací usiluje o zvýšení kvality těchto webů a dbá na odbornost. Abyste dosáhli lepšího hodnocení kvality vaší stránky, musíte dodržovat pravidla E-A-T.

  • Expertise (odbornost) – uvádějte vzdělání, certifikáty, pochvalte se (samochvála v tomto případě nesmrdí), publikujte kvalitní obsah.
  • Authoritativeness (autoritativnost) – být odborníkem ale bohužel nestačí. To, že jste autoritou prokážete pozitivními recenzemi. Pokud vystupujete na oborových konferencích, uveďte to na stránkách.
  • Trustworthiness (důvěryhodnost) – vyhněte se faktickým chybám, nechte si obsah zhodnotit odborníky nebo na ně odkazujte. Publikujte případové studie vždy se smysluplným vysvětlením.

Obecně je potřeba udržovat informace na webu aktuální, tvořit propracované články delšího rozsahu (ideálně 500 slov a více). Dodržujte pravidlo 1 článek – 1 téma. Používejte BIO na konci článku, kde shrnete relevantní informace o sobě a nezapomeňte ho doplnit profesionální fotografií. Samozřejmě nesmí chybět vidtelně umístěné kontaktní údaje.

Pokud tedy dodržujete pravidla E-A-T a používáte white hat SEO praktiky, je pro vás tato aktualizace přínosem, protože v SERPu eliminuje pouze weby, které by mohli negativně ovlivnit uživatele.

BERT

V říjnu 2019 přišel Google s aktualizací s názvem BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Google se tímto updatem přizpůsobil hovorovému jazyku, aby vyhledávač lépe pochopil kontext a souvislosti vyhledávání uživatele – a nabídl tak lepší výsledky. Mluvilo se o tom, že je to největší posun Googlu za posledních 5 let. Zájem o něj byl také proto, že se jedná o algoritmus strojového učení.

Dopad této aktualizace je opravdu zásadní, protože ovlivnil kolem 10 % všech výsledků. Bohužel – jedinou možností, jak pro něj optimalizovat je psát srozumitelným jazykem a používat spojení, která lidi vyhledávají, ale jinak vlastně není možnost tomuto algortimu vyjít vstříc. 🙂

Core Updates

Od roku 2017 označuje Google větší aktualizace jako Core aktualizace. To, že jsou označovány jako základní vzbouzí v lidech otázku, co tak zásadního přináší. Pravdou je, že Google ohledně těchto aktualizací mlží a odmítá sdílet, co přesně mění.

Je pravděpodobné, že základní aktualizace Googlu jsou pouze vylepšeními předchozích aktualizací nebo se jedná o svazky menších updatů. Pokud vás zajímá, co se ve vyhledávání mění, je třeba pozorovat výsledky delší dobu. Sledujte historii SERPu pro vaše klíčová slova a pokud se konkurence dostává před vás, můžete zkusit odhadovat, co za tím stojí. Historie SERPu se dá sledovat přes Rank Tracker. Zde si v kategorii cílová klíčová slova nastavte záznam dat SERP. Nástroj začne sledovat prvních 30 pozic v SERPu pro každé z vašich klíčových slov.

Co se kvůli těmto základním updatům například změnilo, je délka úryvků (snippets), které se zobrazují v SERPu. Dnes už víme, že jejich délka nemá vliv na umístění, ale na míru prokliku. Mezi nejdůležitější onpage faktory tady patří HTML tag (titulek) a doporučuje se, aby jeho délka nebyla delší než 55 znaků, protože jedině tak se v SERPu zobrazí celý. Garry Illyes z Googlu však v jednom z rozhovorů sdílel informaci, že dlouhý titulek má smysl, ačkoliv se v SERPu nezobrazí celý. Důležitější než délka stále zůstává to, zda titulek přesně odpovídá tématu.

Z novějších updatů bych také rád zmínil omezení hodnocení, které Google oznámil v roce 2019. Vyhledávání se tak více zaměřuje na dodržování pravidel (opět White Hat SEO) a opomíjí například hodnocení dodáváné widgetem 3. strany nebo hodnocení dodávané subjektem samotným bez možnosti kontroly. Zkrátka už neuznává kdejakou recenzi jako platnou a v důsledku toho přišlo mnoho webů o hodnocení. Menší firmy a podnikatelé tak mohou přijít až o 14 % návštěvnosti z vyhledávače.

SEO updaty – závěr

Různé updaty vyhledávacích algoritmů probíhají v podstatě neustále. Google provádí každý rok stovky aktualizací. Některé vzbudí větší ohlas, jiné menší. Záleží na reálném dopadu. Rozhodně zde nebyly zmíněny všechny aktualizace! Prostor byl věnován jen těm důležitějším.

Pokud budete rozvíjet web v souladu s Google Guidelines a White Hat SEO, většina aktualizací bude mít na vaše stránky spíše pozitivní dopad.

Jak na SEO?

Nejčastější chyby v SEO

  • Velká a malá písmena v URL – z technického hlediska jde o různé adresy. SEO nabádá vybrat jednu variantu a ostatní přesměrovat kódem 301. Problém vyřešíte např. modulem IIS URL Rewrite 2,0.
  • Duplikáty domovské stránky – varianta s www a bez www – vyřešíte přesměrováním 301 na správnou verzi stránky, případně pomocí tagu rel=canonical.
  • Chyby v souboru robots.txt – někdy jsou individuální příkazy správné, ale nefungují společně. Zkontrolujte, zda nemají roboti blokovaný přístup. Neviditelný charakter souboru robots.txt – příkaz může vypadat na první pohled v pořádku, ale robot jej ve skutečnosti nemusí vidět. Spusťte jej přes příkazový řádek a překontrolujte.
  • Duplikáty jakýchkoliv dalších stránek na webu – dvojí verze URL – s lomítkem, bez lomítka. Více URL s naprosto totožným textovým obsahem apod.
  • Mrtvé stránky – odkazy na již neexistující (smazané) stránky anebo na stránky, které byly přesunuty jinam, ale zapomnělo se / neudělalo se přesměrování.
  • Zastaralý soubor SiteMap – nechte si provést audit stávajících sitemap a nechte zkontrolovat funkčnost odkazů. Poraďte se o vhodnosti použítí dynamicky generované XML sitemapy. 
  • Chyba 404, ale stránka existuje – stránka, která vypadá jako 404, ale vrací stavový kód HTTP 200. Pomocí nástroje pro webmastery zkontrolujte, co Google odhalil.
  • Přesměrování 302 místo 301 (302 dočasné přesunutí obsahu jinam, 301 trvalé) – uživatel nic nepozná, ale vyhledávač to vidí jinak. Pro nalezení chybného přesměrování použijte např. modul IIS SEO Toolkit.
  • No user friendly URL – opak user friendly URL ☺ – i z URL adresy je vyhledávač shopen poznat, co se na ní nachází, dříve byla slova v URL adrese hodně důležitá (zvláště v názvu domény), dnes již méně, ale pořád to hraje svou roli – SEO je zkrátka o podobných detailech
  • Klíčová slova na stránkách – buď vlastník webu vůbec nemyslel na to, jak by jej lidé mohli hledat anebo některé výrazy zcela opomněl, nebo je jen špatně zakomponoval do stránek.
  • Nevyplněné meta description (popis ve výsledcích vyhledávání) a meta title (nadpisy) – title má přímý vliv na SEO, meta description ovlivňuje míru prokliku (jestli lidé na daný výsledek kliknou anebo ne).

SEO Meta title + Meta description

Meta title – titulek (jako u novin) – je řádek v hlavičce zdrojového kódu, který vypadá nějak takto <title>Název titulku I Webová stránka</title>. Běžný návštěvník vašeho webu ho nejspíš neuvidí, zobrazuje se pouze v záložce internetového prohlížeče a také, a to je pro nás velmi důležité, ve výsledcích vyhledávání. To, co je v něm napsané, totiž ovlivňuje algoritmy vyhledávačů, aby poskytly váš web ve výsledcích. Na tomto případě se ukazuje, že stačí relevantní titulek na hodně hledaný dotaz, a dostanete se na 1. místo i bez linkbuildingu (ano na stránku na 1. místě nevede žádný externí odkaz).

Dříve platilo, že titulek by se měl vejít do 55-60 znaků. Vyhledávače vám většinou prostě víc nezobrazí. A protože titulek hodně ovlivňuje CTR, nedává smysl, abyste tam měli půlku věty a pak jen … . Takže snažte se vejít do těch 55 znaků.

Pokud náhodou to o jeden znak ustřelíte, tak vám ve většině případů vyhledávač zobrazí celé slovo i s tím jedním znakem navíc, ale lepší je to vždy zkontrolovat.

Meta description – u desktopu je třeba se vejít do 120 – 158 znaků. Pokud má meta description 120 znaků, rovnou vím, že se mi zobrazí správně i na mobilním zařízení. Nebo můžu mít meta description pro desktop dlouhý 158 znaků, ale musím pak zvlášť vyplnit meta description pro mobilní zařízení, který dle doporučení nemá být delší než 120 znaků.

Dodržování doporučené délky meta description docílím toho, že se text bude zobrazovat správně u většiny nejpoužívanějších vyhledávačů.

Dále je důležité pro upoutání pozornosti uživatele používat emoji.

A jak by takový titulek úvodní stránky mohl vypadat? Třeba takhle: 

  • Červená kantýna – nejlevnější prodej sýrů v Praze (59 znaků). 

Možná si někdo ťuká na čelo, proč uvádíme mezi častými chybami i slovo vrabec. Ale nenechte se mýlit. I v tomto slově se často chybuje. Zejména starší lidé občas používají tvar brabec, který je však chybný! Brabec je správně pouze v případě, že se tak někdo jmenuje. Pan Petr Brabec by asi nebyl rád, kdybyste zkomolili jeho...

Pro konkrétní podstránku, řekněme s produktem, zase třeba takhle: 

  • Nejkvalitnější krájený holandský eidam | Červená kantýna (56 znaků). 

To, co dát do titulku, vám poradí váš zdravý selský rozum a analýza klíčových slov. Logicky by měl být titulek podobný nejvyhledávanější frázi.

Co v SEO pomáhá?

Onpage:

  • Nejvyhledávanější klíčová slova použita v titulku.
  • Zvyšování popularity a autority vaší stránky tím, že na vás odkazují další stránky a vy odkazujete na ně.
  • Texty odkazů, které na váš web odkazují – anchor text.
  • Dobré hodnocení stránek uvnitř webu ve spojení s přehlednou strukturou a snadnou orientací na webu.
  • Klíčová slova se musí na stránce vyskytovat co nejčastěji.
  • Stáří stránky = starší stránky jsou brány za relevantnější než nové, nesmíme zapomínat na zkušební dobu, které se v rámci SEO nevyhne ani ta nejlepší stránka.

Offpage:

  • Stránky, které na vás odkazují by měly být relevantní k vašemu obsahu, z hlediska vyhledávače jsou takové vyhledávače hodnotnější.
  • Popularita vašeho webu v rámci tématické oblasti, ve které se pohybujete.
  • Stránky, které na vás odkazují jsou populární – čím populárnější stránka, tím lépe pro vás.
  • Odkazů z cizích stránek by mělo být co nejvíce a průběžně by měly narůstat.

Co v SEO škodí?

Onpage:

  • Stránky jsou často nepřístupné – například odkazujete na neexistující stránky, váš obsah není aktuální.
  • Obsah je podobný vaší konkurenci, vyhledávač to rozpozná – proto je potřeba se vždy něčím odlišit.
  • Meta title a Meta description jsou stejné pro všechny stránky vašeho webu.

Offpage:

  • Odkazují na vás nerelevantní stránky nebo stránky s nekvalitním obsahem.
  • Zapojujete se do link farem, za což hrozí penalizace.

Jak na klíčová slova v SEO

  • Zákazník v rámci nákupu vyhledává nejprve obecné fráze a pak teprve přichází srovnávací fáze, kdy zákazník vyhledává konkrétní model produktu, porovnává cenu, vlastnosti apod. 
  • Mluvte a přemýšlejte jako jeden ze zákazníků. Jak lidé hledají?
    • bezmála třetina (28,91 %) uživatelů pokládá dotaz složený z dvou slov
    • o procento méně zákazníků (27,85 %) používá při pátrání tři slova
    • následují dotazy na čtyři slova (17,11 %) 
    • pouze zhruba každý desátý uživatel použije při dotazování jedno slovo (11,43 %)
    • přesto se nebojte používat odborné výrazy, které jsou z hlediska obsahu potřeba a na zákazníky působí kladně
  • Je potřeba cílit také na výrazy bez diakritiky a na překlepy, pokud vám analýza ukazuje, že jsou často vyhledávané
  • Analyzujte, jaká klíčová slova používá vaše konkurence a začněte na ně cílit, zároveň však přidejte něco navíc, abyste se ve vyhledávání zobrazovali výše
  • Long tail – dlouhý chvost – znamená cílení na specifické (niche) fráze, které nejsou tak často vyhledávané

Vliv dlouhého ocasu klíčových slov na návratnost investic (Long Tail/ROI) |ArtFocus

Ukázka toho, jak může vypadat long tailová fráze.

Co patří do klíčových slov

    • název serveru
    • jméno firmy a klíčová fráze související s konkrétním titulkem
    • název produktu – obecně i long tail
    • název produktu slangově, bez diakritiky, zkratky, případně i odborný název produktu
    • dobu, kdy kampaň probíhá – pokud se jedná o sezónní zboží nebo službu, zahrňte mezi klíčové fráze vhodným způsobem měsíc nebo roční období
    • nejčastěji vyhledávané výrazy, které souvisí s vaším webem (opět pomůže analýza klíčových slov)
    • zamyslete se, co byste vy sami napsali do vyhledávače, kdybyste produkt hledali 
    • nezapomeňte na synonyma vašeho výrazu, vždy přemýšlejte, jak jinak můžete produkt nazvat

Základem je zkrátka kvalitní analýza klíčových slov – doporučuji kombinovat více nástrojů, protože výsledky na Seznamu a Googlu se samozřejmě neshodují. Více o analýze klíčových slov najdete v přiloženém článku, kde vysvětluji, jak fungují jednotlivé nástroje.

Obsah je král

Vyhledávače podporují weby s relevantním a aktuálním obsahem – proto je potřeba stránku aktualizovat. Umisťují výše weby, které investují do kvalitního obsahu spíše než do reklamy či do SEO. Navíc je upřednostňován obsah, který zanechává pozitivní dojem.

Z toho vyplývá, že ani to nejlepší SEO vám nepomůže, pokud je váš web plný článků o ničem, v každé druhé větě máte hrubku a text nemá logickou strukturu ani podnadpisy, které by usnadnily orientaci.

Obrácená pyramida

Struktura článku na vašem webu je jiná, než je vaše běžná mluva. Když vyprávíte příběh, postupujete od obecných věcí k pointě. Na svém webu však potřebujete okamžitě návštěvníky přesvědčit, že jsou zde správně a nastínit jim pointu příběhu tak, aby četli dál. Skvěle vám v tomto případě pomůže perex, ve. kterém je třeba uvést to nejdůležitější.

Ptejte se na několik základních otázek a poskytněte na ně odpovědi:

  • Kdo?
  • Co?
  • Kde?
  • Proč?
  • Kdy?
  • Jak?

Stavba textu

  • Vhodné zakomponování KW
  • Logické členění do odstavců
  • Delší texty oddělit titulky
  • Ještě delší texty rozdělit na více stránek (je-li to tematicky možné)
  • Nebuďte rigidní
  • Smysluplnost
  • Logika, text „vede“ návštěvníka
  • Inspirace k akci (nákupu, objednávce, registraci…)

Důležité: Stránky musí být zajímavé obsahově především pro návštěvníky. Oni jsou naším hlavním cílem a zájmem. Pokud vytvoříte obsah zajímavý pro návštěvníky, budete mít obsah, který zaujme  vyhledávače

Piště raději více krátkých příspěvků než jeden dlouhý. Odkazujte na ostatní a nechte na sebe odkazovat. Vyvarujte se dlouhých odstavců a  souvětí rozdělte na kratší věty.

Navigace

Posledním bodem, který bych v souvislosti se SEO zmínil, je navigace, která vašim zákazníkům výrazně usnadní pohyb na webu. Určitě by měla být:

  • Stálá – usnadňuje orientaci na webu, návštěvník ji vždy najde na svém místě
  • Pochopitelná – aktuální stránka je v menu vyznačena (zvýraznění, změna barvy atd.)

A obecně ji můžeme dělit na:

  • základní (menu) 
  • odkazy v patičce nebo hlavičce stránek
  • doplňková neboli drobečková (home > page > subpage)
  • mapa stránek (sitemap)
  • vyhledávání
  • odkazy v textu, kotvy

To by bylo k takovému základnímu přehledu o SEO vše. Pokud máte dotazy, neváhejte se zeptat v komentáři. Jedná se o rozsáhlé téma, ale věřím, že pokud jste to dočetli až sem, alespoň základní přehled máte. Vyhledávače používáme denně a měli bychom s nimi umět pracovat. Snad jsem vám alespoň trochu poradil jak na to. 🙂

  •  
  • 14
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Článek ”Vše o SEO – optimalizaci pro vyhledávače – 3. část” má již 0 komentářů

Ostatní uživatelé také četli:

Čeština nám připravuje různé trampoty, které nám ztěžují život. V tomto článku si přiblížíme, proč se pravopisně správně píše pouze standard, a co znamená slovo standarta. Standard (standardní ní vs standartní)Velmi často se v psaném projevu setkáte se slovíčkem standart, ale tento tvar je gramaticky nesprávný. Standard ve smyslu nějaké normy, měřítka, kritéria, či obecně uznávaného názoru se píše...

Autentizace (z anglického authenticate) znamená ověření identity. Případné prokázání, že je něco pravdivé a skutečné. Jaký je rozdíl mezi autentizací a autentifikací?Žádný. Jde o synonyma. Stále totiž není jisté, co je češtinářsky správně. Setkat se můžete i s pojmem autentikace.Význam autentizaceAutentizace patří k bezpečnostním opatřením a zajišťuje ochranu před falšováním identity kdy se subjekt vydává...

V tomto případě jsou možné obě varianty, ale liší se významem. Proto si v dnešním článku vysvětlíme rozdíly. ✅ Byli – v tomto případě se píše měkké i, protože podmět je my všichni. Další varianta, kde se píše měkké i, je, pokud mluvíme o mužích a ženách zároveň. Mužský životný rod má v tomto případě...

Dříve byla jóga jen meditace, dnes je to oblíbené cvičení. Čím více se o józe mluví, tím více se chybuje v jejím jméně. V angličtině sice píšeme yoga s ypsilon, ale protože to v češtině vypadalo nepatřičně, zavedl se počeštěný název jóga. Podle Pravidel českého pravopisu je správný pouze a jedině zápis jóga. Yoga, ani různé zkomoleniny jako joga,...

Slovo chucpe pochází z jidiš. Jde o specifický druh drzosti či opovážlivosti. Označíme-li něco jako chucpe jde obvykle o situaci či kontext ještě silnější než nehoráznost. Chucpe se používá zejména ve společenském a politickém kontextu. Slovo se často používá k popisu bezpáteřního chování některých politiků.Pojem chucpeCelkově je pojem chucpe téměř nepřeložitelný a těžko vysvětlitelný. Dle...

Afirmace – spousta lidí nezná ani význam tohoto slova. Je to slovo cizí a zároveň odborné slovo. Význam má jen jeden; pozitivní potvrzení nebo přesvědčení. Využívá se v oblasti psychologie, kdy člověk sám sebe kladně motivuje a přesvědčuje (jsem krásná). ✅ Afirmace – píše se pouze s měkkým i. Varianta s tvrdým y neexistuje.❌ Afyrmace –...

Jak napsat symbol dolaru na počítači s operačním systémem společnosti Apple? Přesně to, si ukážeme. Není to nic složitého. Klávesou, kterou k tomu potřebujete, je Option. Ten bývá na starších klávesnicích označován jako Alt. Jak napsat dolar na klávesnici od Applu Klávesou, která vám zpřístupní znak dolaru je Option, který najdete v levém dolním rohu....

Heureku dnes používá téměř každý. Vsadím se, že i vy sami. Proto pokud něco inzerujete, je vhodné založit si zde účet a svůj profil si „vymazlit“ tak, abyste nejlépe získali nálepku „ověřeno zákazníky,“ která zvýší vaši důvěryhodnost. Heureka je vnímána jako pozitivní značka a při inzerování se toho dá využít. Pojďme se podívat placený a...

Infiltration marketing (česky – infiltrační marketing) je marketingová taktika, která spočívá v infiltraci do nejrůznějších komunit za účelem propagování určitého produktu, společnosti, služby. V praxi to znamená, že marketingový pracovník se (například) v diskusním fóru vydává za běžného uživatele a propaguje nějaké zboží, značku, nebo službu. Čtenář nemá šanci rozpoznat, jestli se jedná o důvěryhodný komentář, nebo fikci....
Načíst dalších 10 článků