Internet je dnes bezesporu největší počítačová síť na světě. Kolik je v něm zapojeno počítačů se dá uvést pouze odhadem, protože jejich počet se neustále zvětšuje. Internet dnes propojuje všechny kontinenty a většinu států světa. Dalo by se říci, že sestává z velkého množství „menších“ sítí, které jsou navzájem propojené a používají určitou sjednocující technologii. V poslední době dochází navíc k prolínání „klasického“ Internetu s celosvětovou telefonní sítí a sítí mobilních telefonů.
Internet je dnes bezesporu největší počítačová síť na světě. Kolik je v něm zapojeno počítačů se dá uvést pouze odhadem, protože jejich počet se neustále zvětšuje. Internet dnes propojuje všechny kontinenty a většinu států světa. Dalo by se říci, že sestává z velkého množství „menších“ sítí, které jsou navzájem propojené a používají určitou sjednocující technologii. V poslední době dochází navíc k prolínání „klasického“ Internetu s celosvětovou telefonní sítí a sítí mobilních telefonů.
Testimoniál představuje nejsilnější formu důkazu, že vaše značka a produkty/služby, co poskytujete, skutečně fungují.V době, kdy lidé přestávají věřit tradiční reklamě a místo sloganu raději spoléhají na zkušenosti druhých, se z jednoho slova stává mocný nástroj – reference. Není to jen obyčejná recenze. Je to ověřená, osobní výpověď zákazníka nebo klienta, která přesvědčuje lépe než...
XGS-PON (10 Gigabit-capable Symmetrical Passive Optical Network) je moderní technologie pasivní optické sítě nové generace, která umožňuje symetrické přenosové rychlosti až 10 Gb/s – tedy 10 Gb/s pro download i upload. Jedná se o vylepšenou verzi původního GPON, která splňuje rostoucí nároky na rychlost a kapacitu připojení, zejména v domácnostech s více zařízeními, firmách, školách...
FTTH (Fiber To The Home) znamená optické připojení až do domácnosti. Jde o nejpokročilejší typ přístupové sítě, ve které je celý datový přenos od poskytovatele internetu až po koncového uživatele veden výhradně přes optické vlákno, bez jakýchkoliv metalických částí (např. měděných kabelů). Tato technologie je součástí širší kategorie FTTx (Fiber To The x), kde „x“...
GPON (Gigabit Passive Optical Network) je technologie pasivní optické sítě, která umožňuje vysokorychlostní přenos dat, například internetu, IPTV a VoIP služeb. Jedná se o jeden z nejvýkonnějších a nejefektivnějších typů širokopásmového připojení využívajícího optické vlákno až k uživateli (tzv. FTTH – Fiber To The Home). Systém GPON se skládá ze dvou hlavních částí: OLT (Optical...
OLT (Optical Line Terminal) je klíčové zařízení v infrastruktuře pasivních optických sítí, zejména v technologiích jako GPON nebo XGS-PON. Nachází se na straně poskytovatele internetu, nejčastěji v ústředně nebo datovém centru, a slouží jako hlavní bod pro řízení a směrování komunikace mezi centrální sítí a koncovými uživateli. Hlavní funkcí OLT je převod datového signálu z...
ONT (Optical Network Terminal) je koncové zařízení optické sítě, které se nachází přímo u uživatele – typicky v domácnosti nebo kanceláři. Je to důležitý prvek v technologii FTTH (Fiber To The Home) nebo GPON/XGS-PON, který přeměňuje optický signál přenášený přes vlákno na elektrický signál, srozumitelný pro běžná zařízení (např. počítače, routery, televize atd.). ONT funguje...
Multiplexace je technika, která umožňuje přenášet více druhů dat (například internet, hlasové hovory nebo video) přes jediný přenosový kanál – typicky jedno optické vlákno nebo jeden metalický kabel. Jinými slovy, je to způsob, jak efektivně využít jednu fyzickou linku pro více účelů nebo uživatelů současně. Místo toho, aby měl každý uživatel nebo služba vlastní kabel,...
IPTV (zkratka z Internet Protocol Television) je způsob, jak sledovat televizní vysílání přes internetové připojení místo klasické antény, satelitu nebo kabelovky. Na rozdíl od tradičního televizního signálu, který „běží pořád“, IPTV funguje podobně jako YouTube nebo Netflix – obsah je doručován přes internet, často na vyžádání (tzv. on-demand). IPTV – je to tedy Netflix nebo...
ONU je zkratka pro Optical Network Unit, což v překladu znamená optická síťová jednotka. Tato jednotka hraje klíčovou roli v moderních optických sítích, zejména v technologiích jako jsou GPON nebo XGS-PON, které slouží k přenosu vysokorychlostního internetu, televize a dalších služeb. K čemu slouží ONU? ONU funguje jako převodník mezi optickým signálem (který je přenášen...
PON je zkratka pro Passive Optical Network, což v češtině znamená pasivní optická síť. Jedná se o moderní a velmi efektivní technologii pro přenos vysokorychlostního internetu, televize, hlasových služeb (VoIP) a dalších dat přes optické vlákno – a to jak do domácností, tak firem. Co znamená „pasivní“? Na rozdíl od „aktivních“ sítí, kde se mezi...
Použitelnost webu (anglicky „web usability“) je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěšnost webových stránek. Jde o soubor pravidel, principů a doporučení, jejichž cílem je usnadnit uživatelům interakci s webem. Použitelnost zajišťuje, že návštěvníci stránek snadno najdou požadované informace, splní své cíle a získají pozitivní uživatelský zážitek. Tento koncept je důležitý nejen pro běžné uživatele,...
Kód 404 (někdy označovaný jako error 404) je stavový HTTP kód, který označuje chybu při přístupu k určité webové stránce. Tento kód je obvykle doprovázen chybovým hlášením „Stránka nenalezena“ (v angličtině „Page Not Found“). Označuje situaci, kdy požadovaný obsah na serveru neexistuje nebo není dostupný. Kód 404 je jedním z nejběžnějších stavových kódů, se kterými...
Fake news, nebo-li falešné zprávy, představují v dnešní době významný problém ve světě informací. Jedná se o záměrně vytvářené a šířené nepravdivé nebo zavádějící informace, které mají za cíl manipulovat veřejným míněním, získat finanční zisk, nebo poškodit jednotlivce, organizace či instituce. Tento fenomén se stal obzvláště viditelným s nástupem sociálních médií, která umožnila bleskové šíření...
V digitálním světě, kde ochrana osobních údajů a soukromí nabývá na důležitosti, se stále více diskutuje o potřebě správného řízení souhlasů uživatelů. Consent Management Platform (CMP), neboli platforma pro správu souhlasů, je nástroj, který pomáhá webovým stránkám a online službám spravovat a dokumentovat souhlasy uživatelů pro sběr a zpracování jejich dat. V České republice se...
Zákon o digitálních trzích (zkráceně DMA, Digital Markets Act) je klíčovou regulací Evropské unie, zaměřenou na omezení monopolního chování a zajištění spravedlivé konkurence mezi digitálními platformami. Tento zákon představuje významný zlom v regulaci velkých technologických společností a zasahuje do mnoha aspektů digitálního marketingu, soukromí uživatelů a hospodářské soutěže. Pro marketingové specialisty má DMA zásadní dopady,...
Newsletter je termín, který se v angličtině používá pro označení pravidelně distribuované publikace, obvykle zaměřené na jedno hlavní téma, které je zajímavé pro jeho odběratele. Slovo „newsletter“ je odvozeno ze spojení slov „news“ (novinky) a „letter“ (dopis), což odráží jeho původní účel: poskytovat informace ve formátu, který připomíná dopis. Prostřednictvím newsletteru mohou společnosti pravidelně zasílat...
Vyrovnávací pamět zefektivňuje načítání dat z paměti počítače. Funguje jako dočasná paměť, ze které může procesor počítače snadno načítat data. Tato dočasná paměť, známá jako cache, je pro procesor dostupnější než hlavní zdroj paměti počítače, obvykle nějaká forma paměti DRAM. Vyrovnávací paměť se někdy nazývá paměť CPU (central processing unit), protože je obvykle integrována přímo...
API je zkratka pro Application Programming Interface, což je softwarový prostředník, který umožňuje dvěma aplikacím vzájemně komunikovat. Pokaždé, když používáte aplikaci, jako je Facebook, posíláte rychlou zprávu nebo kontrolujete počasí na telefonu, používáte rozhraní API. Vývojáři používají rozhraní API pro programování aplikací, aby skryli složitost, uspořádali kódy a navrhli opakovaně použitelné komponenty. Co je příklad...
Měl to být jeden z nejužitečnějších nástrojů telefonické komunikace, stal se však jendím z nejzbytečnějších a (v mém případě) i nejnenáviděnějších. Řeč je o hlasové schránce. Asi neznám člověka, který by ji používal. Většina lidí už ji má dávno zrušenou, pokud vy ještě ne, níže naleznete jednoduchý návod, jak na to u třech nejvyužívanějších mobilních...
Možná ji děláte a nevíte o tom. E-commerce zahrnuje veškeré obchodní činnosti prováděné na internetu, s pomocí dalších elektronických prostředků. Nejde jen o nákup a prodej, e-commerce je součástí e-businessu. Definice e-commerce Termín e-commerce poprvé použil Dr. Robert Jacobson v textu kalifornského zákona o elektronickém obchodu již v roce 1984. E-commerce obvykle využívá web alespoň...
K nejoblíbenějším činnostem provozovaným pomocí internetu pro soukromé účely patří komunikace. Téměř každý (90 %) uživatel internetu jej využívá k zasílání a přijímání e-mailů, 41 % uživatelů přes internet telefonuje, 32 % jej využívá k chatování a 15 % uživatelů přispívá do diskusních fór.
Obliba elektronické pošty je velmi vysoká napříč všemi věkovými skupinami, zatímco další formy komunikace přes internet (telefonování, videohovory, chat nebo diskusní fórum) mají více v oblibě zejména mladší uživatelé internetu.
Velmi časté je též využití internetu pro vyhledávání informací, 81 % uživatelů internetu starších 16 let (4 397 tis.) hledalo ve 2. čtvrtletí 2010 informace o zboží a službách, 53 % (2 882 tis.) hledalo informace o kultuře, 40 % (2 198 tis.) zajímaly informace týkající se cestování a ubytování, 31 % uživatelů (1 695 tis.) hledalo na internetu informace o zdraví.
Zatímco informace o zboží a službách, cestování nebo kultuře zajímají přibližně stejné množství mužů a žen, informace o zdraví hledají především ženy: každá čtvrtá žena (25 %, 1 156 tis.) hledá na internetu informace o zdraví, to je více než dvojnásobek počtu mužů, kteří se zajímali o tutéž tematiku (13 % všech mužů, 539 tis.).
Jednou z činností, u které velmi rychle v posledních letech narůstá počet uživatelů, je hledání práce, v roce 2006 k tomuto účelu využilo internet 347 tis. jednotlivců starších 16 let, v roce 2010 to bylo již 637 tis. jednotlivců, přičemž míra nezaměstnanosti byla podle údajů Výběrového šetření pracovních sil ČSÚ ve druhém čtvrtletí těchto let stejná. V roce 2006 hledalo zaměstnání pomocí internetu 17 % všech nezaměstnaných, v roce 2010 tento podíl činil již 43 %, přičemž častěji internet k hledání práce využívají nezaměstnaní s terciárním vzděláním (73 % z nich) než středoškoláci (65 %), vyučení (34 %) a nezaměstnání se základním vzděláním (30 %).
Bez zajímavosti jistě není fakt, že častěji než nezaměstnaní (160 tis.) se na internetu po nové práci poohlížejí zaměstnaní (324 tis.).
K nejoblíbenějším činnostem provozovaným pomocí internetu pro soukromé účely patří komunikace. Téměř každý (90 %) uživatel internetu jej využívá k zasílání a přijímání e-mailů, 41 % uživatelů přes internet telefonuje, 32 % jej využívá k chatování a 15 % uživatelů přispívá do diskusních fór.
Obliba elektronické pošty je velmi vysoká napříč všemi věkovými skupinami, zatímco další formy komunikace přes internet (telefonování, videohovory, chat nebo diskusní fórum) mají více v oblibě zejména mladší uživatelé internetu.
Velmi časté je též využití internetu pro vyhledávání informací, 81 % uživatelů internetu starších 16 let (4 397 tis.) hledalo ve 2. čtvrtletí 2010 informace o zboží a službách, 53 % (2 882 tis.) hledalo informace o kultuře, 40 % (2 198 tis.) zajímaly informace týkající se cestování a ubytování, 31 % uživatelů (1 695 tis.) hledalo na internetu informace o zdraví.
Zatímco informace o zboží a službách, cestování nebo kultuře zajímají přibližně stejné množství mužů a žen, informace o zdraví hledají především ženy: každá čtvrtá žena (25 %, 1 156 tis.) hledá na internetu informace o zdraví, to je více než dvojnásobek počtu mužů, kteří se zajímali o tutéž tematiku (13 % všech mužů, 539 tis.).
Jednou z činností, u které velmi rychle v posledních letech narůstá počet uživatelů, je hledání práce, v roce 2006 k tomuto účelu využilo internet 347 tis. jednotlivců starších 16 let, v roce 2010 to bylo již 637 tis. jednotlivců, přičemž míra nezaměstnanosti byla podle údajů Výběrového šetření pracovních sil ČSÚ ve druhém čtvrtletí těchto let stejná. V roce 2006 hledalo zaměstnání pomocí internetu 17 % všech nezaměstnaných, v roce 2010 tento podíl činil již 43 %, přičemž častěji internet k hledání práce využívají nezaměstnaní s terciárním vzděláním (73 % z nich) než středoškoláci (65 %), vyučení (34 %) a nezaměstnání se základním vzděláním (30 %).
Bez zajímavosti jistě není fakt, že častěji než nezaměstnaní (160 tis.) se na internetu po nové práci poohlížejí zaměstnaní (324 tis.).
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.