Socializuji se

Slovník pojmů

Seřadit dle dataPodle abecedy: Řazení dle abecedyABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Buzz marketing

Cílem buzz marketingu je vyvolat rozruch okolo určité značky, produktu, společnosti či akce. Dílčím cílem je poskytnout skvělé téma pro diskusi mezi lidmi a v médiích. S buzz marketingem jsou spojeny také pojmy jako guerilla marketing či virální marketing, všechny tři typy marketingu fungují podobně – na základě vyvolání rozruchu, přesto je mezi nimi drobný...

Brand a brandbuilding

Brand, v českém překladu značka je termín, který označuje název nějakého výdělečného subjektu, jeho hodnotu na trhu a váhu u zákazníků. Jakmile se nějaká značka dostatečně zapíše, spolehlivě odlišuje produkty, které zastupuje, od konkurence. A samozřejmě zvyšuje cenu, kterou jsou zákazníci za produkt ochotni zaplatit – i když produkt třeba kvalitou pokulhává za konkurencí. Termín...

BTL

Below the lines, tzv. podlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající nemasové, presně zacílené formy oslovování. Do BTL marketingu spadá i prodej v kamenném obchodě nebo na stánku, přímý marketing, reklama v místě prodeje. Protějškem je ATL – above the lines, tedy forma marketingové komunikace komunikace využívající masmédia (televizi, rádio, internet, tisk, outdoor). Rozdíly mezi...

Vejmrda

Kdekdo se asi u slova vejmrda začervená. Nenechte se však zmást! Vejmrda není sprosté slovo! Jde o staročeský doplněk masových jídel. Vzdáleně může připomínat indické čatní. Obvykle se vejmrda vyrábí z červených jablek a křenu. Vejmrda po staročesku Suroviny 4 lžíce nastrouhaného křenu 3 nastrouhaná jablka 10 g cukru 2 špetky soli 2 lžíce jablečného...

RTB – Real Time Bidding

RTB je automatizovaný aukční model prodeje a nákupu bannerové reklamy. Na jedné straně jsou publisheři, tedy poskytovatelé, kteří nabízejí reklamí prostor, na druhé straně stojí inzerenti, kteří nabízený prostor využívají pro svou reklamu. Inzerenti nemusí využívat klasický a zaběhnutý model nákupu reklamního prostoru napřímo od publisherů, ale mohou prostor nakoupit přes platformu (DSP). Pomocí DSP...

B2B

Business-to-business je značení pro obchodní vztah mezi obchodními společnostmi. Obchodní společnosti v tomto vztahu neobsluhují spotřebitele. Vztah lze v Češtině vyjádřit jako od obchodníka k obchodníkovi. Koncept B2B Jak název napovídá, slovní spojení zaštiťuje obchodní vztahy a úkony mezi dvěma podnikajícími subjekty. Spadá sem vše, co provází doporučení, nákup, fakturaci, doručení apod. mezi jednou a...

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je proces vyhledávání výrazů, které které uživatelé při vyhledávání na internetu používají nejčastěji. Hlavním cílem analýzy klíčových slov je najít nejziskovější a nejvyhledávanější klíčová slova, která přitom nejsou vysoce konkurenční. Pro definování marketingové strategie by měla být prvním krokem analýza klíčových slov. Analýza nalézá konkrétní tvary slov, synonyma, jejich hledanost a konkurenčnost....

ATL

Above the line, tzv. nadlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající masmédia (televizi, rádio, internet, tisk, outdoor). Protějškem je BTL – below the lines, tedy podlinková komunikace, ta zahrnuje nemasové, přesně zacílené formy oslovování. Takže sem spadá i prodej v kamenném obchodě nebo na stánku, přímý marketing, reklama v místě prodeje. Rozdíly mezi nadlinkovými a...

Akční plán

Akční plán je celkový souhrn všech marketingových aktivit. Je dobré jej mít vytvořený minimálně na měsíc dopředu. V akčním plánu volíte, dle vašich finančních i časových možností, marketingové činnosti, kterým se každý měsíc chcete nebo můžete věnovat. Tudíž, kdy je předpoklad, že se dostanete k vytouženému cíli. Sestavení akčního plánu Při sestavování akčního plánu si...

Affiliate marketing

Pojem affiliate marketing vám možná není zcela povědomý, s jeho praktikami se však jistě setkáváte pravidelně. Říká se mu také partnerský anebo provizní marketing. Jde o výkonostní formu marketingu, která funguje na základě plateb za uskutečněnou konverzi. Základem affiliate marketingu je provázanost mezi prodejcem (např. e-shopem) a parnterem (např. influencerem). Princip affiliate marketingu Základní schéma...

Chucpe

Slovo chucpe pochází z jidiš. Jde o specifický druh drzosti či opovážlivosti. Označíme-li něco jako chucpe jde obvykle o situaci či kontext ještě silnější než nehoráznost. Chucpe se používá zejména ve společenském a politickém kontextu. Slovo se často používá k popisu bezpáteřního chování některých politiků. Pojem chucpe Celkově je pojem chucpe téměř nepřeložitelný a těžko...

Incel

Pojem incel [insel] je zkratkou pro involuntary celibate tedy nedobrovolný celibát. Incel se označují také členové subkultury lidí, definující se jako neschopní získat sexuálního partnera, přestože po něm touží. Americká  organizace zabývající se bojem za občanská práva Southern Poverty Law Center subkulturu označuje jako součást online mužského nadřazeného ekosystému. Incelové jsou většinou heterosexuální muži. Diskuse...

Plebs x pleps

Hovorový výraz plebs označuje v češtině chátru, spodinu, obyvatelstvo nižší kategorie. Slovo je odvozeno z latinského plebs tedy lid, měšťané. Jediný správný zápise je plebs, nikdy pleps. Plebej či plebejec byl římský měšťan, který neměl předky mezi starou rodovou šlechtou (patricii čili optimáty). Nepatřil tak do žádného z rodů (gens) a nemohl se oženit s...

Foyer x fojer

Foyer označuje předsálí v divadle. Slovo foyer pochází z francouzštiny a podle toho se také vyslovuje [foajé]. Jediný správný zápise je foyer, nikdy fojer. Ve svém původním významu foyer označovalo prostor ohniště. V dnešní době jím označujeme specializovaný společenský sál v divadle nebo v koncertní síni, který slouží pro osvěžení a oddech diváků během přestávek...

Image

Image [imidž] patří mezi slova, která již v češtině zdomácněla. Užívá se jako odborný termín pro afektivní a celkovou představu osoby, značky nebo výrobku ve veřejnosti, často záměrně pěstovaný s cílem být úspěšný. V ekonomice jde o úspěch u zákazníků, v politice u voličů, kdežto pro populární umělce jde o posluchače, pro města a obce...

Mnemotechnická pomůcka

Mnemotechnická pomůcka je slovní či grafická konstrukce podporující zapamatování nebo zpracování informace mozkem pomocí přidružení představ či jiných informací. Často se užívá k zapamatování seznamů. Několik slov nebo věta, v níž počáteční písmena tvoří slovo, větu nebo seznam určený k zapamatování, se nazývá akrostich. Mnemotechnická pomůcka je vlastně taková pomůcka, která nám slouží pro lepší...

Interview

Interview je jedním z publicistických žánrů, jde o metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace. Interview se od rozhovoru liší především tím, že novinář je jednoznačně v roli tazatele a iniciuje interview, určuje témata, otázky, okruhy atd. Při reprodukci se pak snaží zachytit nejen slova dotyčné osoby, ale také atmosféru, typické charakteristiky osobnosti a...

Numerologie

Numerologie je moderní označení pro často iracionální a pseudovědecké výklady významu čísel. Některá čísla se jako počty vyskytují v běžné zkušenosti (například pět nebo deset prstů) a v souvislosti s pozorováním oblohy, jiná mohou dostávat významy, když se písmena abecedy užívají jako číslovky a konečně vznikly v různých kulturách i složitější soustavy výkladu čísel. Proč...

Astrologie

Slovo astrologie vzniklo spojením dvou řeckých slov: astron (hvězda) a logos (slovo). Českým synonymem astrologie je hvězdopravectví. Člověk, zabývající se astrologií je astrolog. Astrologie je tradičním oborem zabývajícím se hledáním vztahů a souvislostí mezi postavením kosmických těles a právě probíhajícími i budoucími ději na určitém místě Země. Nejznámější oblastí astrologického zkoumání je popis vlivu postavení...

Palindrom

Palindrom je slovo, věta, číslo, melodie či sekvence symbolů, která má tu vlastnost, že ji lze číst v libovolném směru (zprava doleva nebo zleva doprava) a má vždy stejný význam. Při posuzování, zda se jedná o stejný význam, se obvykle neberou v úvahu mezery mezi slovy a diakritika (je-li použita). Nejdelší palindromický text v angličtině...