Socializuji se

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Pravopis, Gramatika, Čeština

Rádio

Rádio či rozhlas je telekomunikační zařízení pro šíření veřejně přístupného zvukového signálu z vysílače k mnoha přijímačům. Zejména v minulosti bylo rádio nejrychlejším způsobem šíření zpráv i reklamy.

Obvykle jako přenosové médium slouží rádiové vlny (elektromagnetické záření), jak z pozemních, tak satelitních vysílačů, ale používalo se i kovové vedení (rozhlas po drátě, místní rozhlas). V poslední době se rozhlas šíří i pomocí internetu.

Rádio či rozhlas je telekomunikační zařízení pro šíření veřejně přístupného zvukového signálu z vysílače k mnoha přijímačům. Zejména v minulosti bylo rádio nejrychlejším způsobem šíření zpráv i reklamy.

Obvykle jako přenosové médium slouží rádiové vlny (elektromagnetické záření), jak z pozemních, tak satelitních vysílačů, ale používalo se i kovové vedení (rozhlas po drátě, místní rozhlas). V poslední době se rozhlas šíří i pomocí internetu.

Budget, neboli prachy, které je možné rozfofrovat. Aby to nebylo špatně pochopeno, napíšeme to tedy správně bez emocí, tak jak se sluší a patří ve výkladových slovnících. Budget = rozpočet kampaně. Vidíte, zní to trochu suše, proto jsme se pokusili udělat vtípek. Snad nám to nebudete mít za zlé. Každopádně. Při stanovení rozpočtu kampaně je...

Zamluvení, rezervování, tak by se dalo přeložit slovíčko booking. V oblasti reklamy a marketingu se jedná o termín, který znamená rezervování a další aktivity spojené s uvedením reklamy na obrazovky (případně do éteru). V žádném případě se tedy nejedná o nic, co by bylo spojené s knihami. Booking je termín, který se používá zejména při plánování TV kampaní. Přičemž...

Co to tak může být? Nebudeme dělat cavyky a povíme vám to. Jedná se o hlavní vysílací čas. Je to označení pro denní dobu, kdy dané médium sleduje, nebo poslouchá nejvyšší počet diváků z celého dne. Termín prime-time, česky také hlavní vysílací čas, se používá zejména u televizního a rozhlasového vysílání. Je nutno podotknout, že televize...

Délka reklamního spotu v televizi a rozhlasu se obvykle označuje termínem stopáž. Stopáž může být různá, záleží zejména na penězích, které je zadavatel reklamy ochoten investovat. Nejkratší stopáž je zpravidla 5 sekund. Naopak nejdelší spoty mohou mít až 5 minut. To je však spíše výjimka. Jednak jsou takové spoty drahé a navíc diváka nudí. Nejběžnější stopáž...

Některé věci jsou nejlepší neplánované. Třeba letní večírek spojený se spontánním sexem. Většinou je však plán potřeba. V ideálním případě správně připravený, aby podle toho plánu mohl vzniknout skvělý produkt, se kterým budou všichni spokojeni. A co je tedy ten storyboard? Storyboard je obrázkový scénář, který vzniká při procesu tvorby TV spotu (reklamy). Svou formou připomíná...

Chytré hlavičky se daly dohromady a vymyslely oční kameru (anglicky Eye-tracking). Co si pod tímto termínem představit? Je to speciální kamera, která snímá pohyb očí. Na základě získaných informací, lze určit nevědomé oční reakce spotřebitelů na různé podněty. V praxi se využívá zejména v marketingovém a mediálním výzkumu. Díky této technice mohou výzkumníci zjistit, kterým místům čtenář...

Bum, prásk, něco se stane a je třeba jednat, aby nebyla ohrožena stabilita a pověst společnosti (instituce, jedince) nechtěnou negativní publicitou. V takovém případě je třeba vést správnou krizovou komunikaci. Nutno podotknout, že krizová komunikace může být externí i interní. Je to vlastně soubor kroků a postupů, které je nutné správně zvolit, aby se omezily případné...

Jedná se o nedovolený způsob propagace, se kterým se rozhodně žádný zákazník nechce setkat. Při propagaci jsou cíleně používány zavádějící informace. Účelem je zmást zákazníka a namastit si kapsu ať to stojí, co to stojí. Klamavá reklama je nekalosoutěžní jednání, které spočívá v šíření takových údajů o vlastním nebo cizím podniku (službě, výrobku atd.), jež vyvolají...

Někdy se uvádí také integrovaná marketingová komunikace. Ať už říkáme tak, nebo tak, jedná se stále o jedno a to samé. Uvést přesnou definici bude však trochu složité. Proč? Definic integrované marketingové komunikace je velké množství. 3 základní definice pojmu integrovaná komunikace Integrované marketingové komunikace jsou všechny komunikace, na které jsou vynakládány prostředky marketingového rozpočtu....

Response je anglicky odezva, odpověď. Je to termín, který se používá v mnoha odvětvích lidské činnosti. Například v marketingu, IT a teorii komunikace. V oblasti marketingu je response označení pro odezvu na komunikaci značky. Je to možná trochu krkolomné, takže to zkusíme znovu, lépe, radostněji. Je to vyjádření toho, jak cílová skupina reaguje na to, co se jim...

Jak už bylo řečeno několikrát. Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně. Stejně tak po ukončení reklamní kampaně, účinky reklamy postupně odeznívají. Člověk vše nezapomene ze dne na den, takže se jedná o určitý proces zapomínání a odeznívání účinků reklamy, který započne ihned po skončení, zastavení, stažení reklamy z éteru, z televizní obrazovky, případně z jiného média. Správná...

Casting může mít mnoho podob, ale účel je vždy stejný. Jedná se o výběr konkrétních lidí na základě předem daných kritérií, za účelem nalezení vhodného herce, modelky, pornoherečky atd. Jedná se vlastně o výběrové řízení na obsazení konkrétních pozic pro určitou zakázku. Vybírá se z většího množství zájemců, ale pouze několik nejlepších vysněnou práci získá. Podle...

Technologický pokrok a čas není možné jen tak zastavit. Doba se zkrátka posouvá stále vpřed a obyčejná realita přestává stačit. V posledních letech se stále častěji o slovo hlásí augmentovaná realita, která je někdy také označovaná jako rozšířená realita. Nejedná se o žádný termín ze Star Treku, je to realita. Tedy augmentovaná realita. Co to je...

Jak je známo. Nic netrvá věčně ani láska k jedné slečně. Stejně tak i reklamní spot (inzerát, nebo jiné reklamní sdělení) postupem času ztrácí své kouzlo. Co bylo nejdříve zábavné a zajímavé, tak začíná diváka obtěžovat. V takovém případě se mluví o wear out efektu (efekt obnošení). Wear out efekt postihuje reklamu v televizi, rádiu i tisku. Zkrátka,...

Co to je? Co to žere? Vysvětlení je jednoduché. Jedná se o propojení informací a zábavy, které se objevuje v novinách, TV zpravodajství i rádiu. Tradiční zpravodajství bývá stručné, jasné a bez citového zabarvení. Infotainment informuje, ale cílí na emoce, do zpráv pronikají prvky zábavy a často se kolem informací rozvíjí příběhy. Infotainment je spojením dvou...

MMS Možná si klepete na čelo, protože si myslíte, že dnes už každý člověk ví, co zkratka MMS znamená. Ovšem nenechte se mýlit. Možná i vás překvapí, že zkratka MMS má dva významy. Nejdříve zmíníme ten známější význam. MMS je zkratka anglického Multimedia Messaging Service. Jedná se o zprávu podobné SMS, ale prostřednictvím MMS je možné...

Rádiová reklama

I v době YouTube a Spotify má rádiová reklama smysl. Rádio se od televize či dalších médií liší v jedné zásadní věci – jedině rádio mohou lidé poslouchat celý den a při jakékoliv činnosti. Prostřednictvím písniček cílí na emoce, přináší aktuální zpravodajství, reportáže nebo tipy pro volný čas. Pokud kampaň v rádiu dobře vymyslíte, načasujete a připravíte, může být velmi silným a efektivním nástrojem vašeho mediamixu.

Jedním z nejefektivnějších nástrojů v rádiu jsou reklamní spoty. Na jednu desetidenní kampaň se doporučuje nasadit padesát spotů. Cena se liší podle toho, zda spoty nakupujete jednorázově, nebo v balíčku. Podle velikosti balíčku se můžete dostat i na téměř poloviční cenu kampaně. Samozřejmě čím větší balíček, tím levnější spot. Při výrobě spotu nezapomeňte, že je důležité se odlišit – proto je dobré požádat o spolupráci zkušené kreativce.

Rozhlas v Česku

V České republice je ze zákona šířeno rozhlasové vysílání především formou veřejnoprávní služby. Tuto veřejnou funkci zajišťuje Český rozhlas. V počátcích rozhlasového vysílání a v dobách totality měl stát monopol na rozhlasové vysílání. Po roce 1990 byl tento monopol uvolněn a při splnění stanovených podmínek může kdokoli dostat licenci na rozhlasové vysílání. Současně s licencí je nově vzniklé stanici přidělen vysílací kmitočet a povolený výkon pro šíření vysílání. Zároveň došlo k přesunu FM vysílání z frekvencí vyhrazených socialistickému bloku (OIRT) na kmitočty používané celým světem (podle normy CCIR).

V Česku vysílá velká řada (většinou soukromých) rozhlasových stanic resp. malých rádií. Naprostá většina z nich však působí pouze regionálně (např. Hitrádio Vysočina, Rádio Orlicko nebo Radio Relax). Několik soukromých stanic má přidělenu licenci na celoplošné vysílání. Kromě řady soukromých stanic (např. Rádio Impuls, Frekvence 1 či Evropa 2) vysílají na území ČR i veřejnoprávní subjekty – domácí Český rozhlas a francouzské RFI (Radio France Internationale), kterému Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila licenci do roku 2025. Do 31. ledna 2006 provozovala vysílání pro Českou republiku také britská BBC World Service.

Historie

Historie rozhlasové technologie

  • 1873 – James Clerk Maxwell matematicky popsal princip šíření elektromagnetických vln
  • 1876 – Heinrich Rudolf Hertz poprvé dokázal existenci těchto vln a zkonstruoval předchůdce dnešní dipólové antény
  • 1893 – Nikola Tesla předvádí první veřejnou demonstraci rádia a radiového spojení
  • 1895 – Alexandr Stěpanovič Popov zkonstruoval první bezdrátovou telegrafickou stanici za využití hromosvodu jako antény
  • 1896 – Guglielmo Marchese Marconi telegrafuje na vzdálenost přes tři kilometry za použití dodnes používaného čtvrtvlnného unipólu (využil uzemnění)
  • 1906 – Valdemar Poulsen vyvinul telegraf pomocí netlumených kmitů, který vysílal morseovku na určité frekvenci a byl již teoreticky schopen přenášet řeč
  • 1907 – Quirino Majorana uskutečnil první „hovor“ (na vzdálenost 75km)
  • 1910 – Lee de Forest, vynálezce elektronky, snímal zvuk opery Carmen a přenášel jej rozhlasovým vysíláním
  • 20. a 30. léta – dostupnost jednoduchého rozhlasového přijímače, tzv. krystalky, který se dal zhotovit i amatérsky, podpořila masové rozšíření této technologie a elektronky umožnily příjem rozhlasového vysílání.z celé Evropy.

Historie rozhlasového vysílání ve světě

  • 1910 – první rozhlasový přenos z Metropolitní opery v New Yorku
  • 1920 – rozhlas vysílal výsledky amerických prezidentských voleb
  • 1922 – v Anglii zahájeno pravidelné rozhlasové vysílání BBC
  • 1923 – ve Kbelích dne 18. května začal vysílat český rozhlas Radiojournal jako první na evropském kontinentě
  • 1936 – První přenos při olympijských hrách pořádaných nacistickým Německem

Rádiová reklama

I v době YouTube a Spotify má rádiová reklama smysl. Rádio se od televize či dalších médií liší v jedné zásadní věci – jedině rádio mohou lidé poslouchat celý den a při jakékoliv činnosti. Prostřednictvím písniček cílí na emoce, přináší aktuální zpravodajství, reportáže nebo tipy pro volný čas. Pokud kampaň v rádiu dobře vymyslíte, načasujete a připravíte, může být velmi silným a efektivním nástrojem vašeho mediamixu.

Jedním z nejefektivnějších nástrojů v rádiu jsou reklamní spoty. Na jednu desetidenní kampaň se doporučuje nasadit padesát spotů. Cena se liší podle toho, zda spoty nakupujete jednorázově, nebo v balíčku. Podle velikosti balíčku se můžete dostat i na téměř poloviční cenu kampaně. Samozřejmě čím větší balíček, tím levnější spot. Při výrobě spotu nezapomeňte, že je důležité se odlišit – proto je dobré požádat o spolupráci zkušené kreativce.

Rozhlas v Česku

V České republice je ze zákona šířeno rozhlasové vysílání především formou veřejnoprávní služby. Tuto veřejnou funkci zajišťuje Český rozhlas. V počátcích rozhlasového vysílání a v dobách totality měl stát monopol na rozhlasové vysílání. Po roce 1990 byl tento monopol uvolněn a při splnění stanovených podmínek může kdokoli dostat licenci na rozhlasové vysílání. Současně s licencí je nově vzniklé stanici přidělen vysílací kmitočet a povolený výkon pro šíření vysílání. Zároveň došlo k přesunu FM vysílání z frekvencí vyhrazených socialistickému bloku (OIRT) na kmitočty používané celým světem (podle normy CCIR).

V Česku vysílá velká řada (většinou soukromých) rozhlasových stanic resp. malých rádií. Naprostá většina z nich však působí pouze regionálně (např. Hitrádio Vysočina, Rádio Orlicko nebo Radio Relax). Několik soukromých stanic má přidělenu licenci na celoplošné vysílání. Kromě řady soukromých stanic (např. Rádio Impuls, Frekvence 1 či Evropa 2) vysílají na území ČR i veřejnoprávní subjekty – domácí Český rozhlas a francouzské RFI (Radio France Internationale), kterému Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila licenci do roku 2025. Do 31. ledna 2006 provozovala vysílání pro Českou republiku také britská BBC World Service.

Historie

Historie rozhlasové technologie

  • 1873 – James Clerk Maxwell matematicky popsal princip šíření elektromagnetických vln
  • 1876 – Heinrich Rudolf Hertz poprvé dokázal existenci těchto vln a zkonstruoval předchůdce dnešní dipólové antény
  • 1893 – Nikola Tesla předvádí první veřejnou demonstraci rádia a radiového spojení
  • 1895 – Alexandr Stěpanovič Popov zkonstruoval první bezdrátovou telegrafickou stanici za využití hromosvodu jako antény
  • 1896 – Guglielmo Marchese Marconi telegrafuje na vzdálenost přes tři kilometry za použití dodnes používaného čtvrtvlnného unipólu (využil uzemnění)
  • 1906 – Valdemar Poulsen vyvinul telegraf pomocí netlumených kmitů, který vysílal morseovku na určité frekvenci a byl již teoreticky schopen přenášet řeč
  • 1907 – Quirino Majorana uskutečnil první „hovor“ (na vzdálenost 75km)
  • 1910 – Lee de Forest, vynálezce elektronky, snímal zvuk opery Carmen a přenášel jej rozhlasovým vysíláním
  • 20. a 30. léta – dostupnost jednoduchého rozhlasového přijímače, tzv. krystalky, který se dal zhotovit i amatérsky, podpořila masové rozšíření této technologie a elektronky umožnily příjem rozhlasového vysílání.z celé Evropy.

Historie rozhlasového vysílání ve světě

  • 1910 – první rozhlasový přenos z Metropolitní opery v New Yorku
  • 1920 – rozhlas vysílal výsledky amerických prezidentských voleb
  • 1922 – v Anglii zahájeno pravidelné rozhlasové vysílání BBC
  • 1923 – ve Kbelích dne 18. května začal vysílat český rozhlas Radiojournal jako první na evropském kontinentě
  • 1936 – První přenos při olympijských hrách pořádaných nacistickým Německem